Är du inte ute efter heltidsjobb utan vill jobba då och då är det kanske
enklast att ta kontakt med något bemanningsföretag? Kontakt med
ETT företag som i sin tur har kontakt med flera åkerier som behöver
chaufförer. Dock kan det bli med kort varsel som det dyker upp jobb.
Söker du efter ett heltidsjobb så är det en annan sak - då skulle i varje
fall jag inte gå till ett bemanningsföretag. Som sagts tidigare är det
krav med YKB. Och YKB är på 140 eller 280 timmar beroende på din
ålder kostar nog nästan 30kkr att ta. Utan truckkort är det svårt att
lasta och lossa. Det är nog bra med ADR också så att du kan ta de
körningar som dyker upp - förenklar för åkeriet som slipper att planera
sina körning med tanke på vem som kör.
Sitter själv och kör löstrailer på fjärr. Denna vecka har det blivit runt
350 mil men eftersom jag trivs med att nöta asfalt så är det helt OK
för min del. Dock blir det till att ligga ute hela veckan. Drar på söndag
kväll och kommer hem igen fredag kväll eller lördag morgon.
För min körning är det alltså CE + ADR + YKB + Truckkort som gäller. YKB
behöver jag inte för tillfället eftersom jag kör på "hävdvunna rättigheter"
under övergångstiden fram till 2016. Innan dess måste jag ha gått en
35 timmars fortbildning. Sedan blir det 35 timmars fortbildning vart
5 år för att behålla YKB.
Information om YKB:
http://www.akeri.se/files/bilder/abc/do ... -01-15.pdf