Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Led Lenser M14
InläggPostat: tis 30 jun 2015, 17:09 
16340 li-ion har samma storlek som CR123, men det finns vad jag vet inget klart "bäst" fabrikat. Så jag vet inte vad man skall köpa för 16340 om man vill ha det bästa. Någon annan kanske vet?

Ibland pratar man också om RCR123. Det extra R:et står då för rechargable. Det är samma som 16340. 16340 lion har lite högre spänning än CR123 (och lägre kapacitet), så det är inte säkert att det fungerar att byta rakt av.

Sedan har det börjat komma avkortade varianter av 18650-lampor där man har 18350-batterier. Exempelvis Convoy S2 har en kortare variant för 18350. S2+ kallas den. Tar också 16340.

Jag har några gamla Shitfire 16340 och ett par billiga lampor som tar dem, men det var mest för att testa.

16=16 mm diameter.
34=34 mm lång.
0=rund.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Led Lenser M14
InläggPostat: tis 30 jun 2015, 17:20 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Allt vad lithiumbaserade kinesiska batterier av typ Ultrafire, Singfire, mm är att betrakta som chansningar i avseendet driftsäkerhet. Vissa går bra men andra havererar.
Jag kör enbart AW´s laddbara lithiumJon, men jag har för mig att dom baseras på en Sanyo-cell. Sanyo och Panasonic är högkvalitetsceller och fungerar mycket bra.
Fördelen med CR123 är enligt min uppfattning att dom går att lagra mycket länge. Visst är AA vanligare, men i vissa applikationer (BOB mm) är CR123 inte alls att förakta.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Led Lenser M14
InläggPostat: tis 30 jun 2015, 17:22 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Berra skrev:
Ongrid skrev:
CR123 är väl i det närmaste att betrakta som standardbatterier numera...

Jag äger inget sådant, och du kan inte köpa för 4:-/st i storpack på varuhuset heller. För specialapplikationer kanske man behöver specialbatterier, men för en standardapplikation som en ficklampa är det ju tveksamt. Det är ju två parametrar som måste tillgodoses, dels optimal ficklampa och dels optimalt batteri. Men som jag sagt tidigare jag köper hellre 10 ficklampor för 19:- och två paket med 24 AA-batterier i varje paket för 400:- totalt. Sedan laddbara AA-batterier med laddare som förstärking då strömmen återvänder (tillfälligt?) i nätet.
Är jag ensam om denna åsikt eller råkar jag bara skriva i en tråd där jag inte borde yttra mig eftersom jag inte är en ficklampsfantast?
undrar
Berra
:shock:


Av ungefär samma orsak så kör ja 18650 batterier och AAA eftersom 3xAAA med en adapter kan användas som ersättning för 18650 vilket ger att jag har ett batteriformat som fungerar även om jag bara har tillgång till standardbatterier.

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Led Lenser M14
InläggPostat: tis 30 jun 2015, 17:25 
Offline
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 14 maj 2015, 11:29
Inlägg: 372
Nu sticker jag ut hakan lite igen. Kan ju vara roligt att ha en bra ficklampa, men hur använder ni dem skarpt där ni får glädje av precisionen?
1) Då man går på en stig i halvmörker.
2) I tältet.
3) Då man fått stopp på bilen i mörkret.
4) Vid strömavbrott under dygnets mörka timmar i bostaden.

1) Kräver ju en lampa med lång räckvidd. 15 m eller så.
2) Kräver upphängninganordning (krok) och bred ljusbild.
3) Underlättar med bred ljusbild och magnetfäste.
4) Stort antal lampor är bra att ha + bred ljusbild+upphängningsanordning.
I hur många timmar skall lampan fungera utan batteribyte? Vad får det lov att kosta per timme i batteriförbrukning? Det är ju först då man definierat användningsområdena som som man kan betygsätta en ficklampa. Annars är det ju som att diskutera om en bil med 300 Hk motor är bättre än en bil med 250 Hk motor. Själv är jag ointresserad av motorer över 140 Hk för personbilar, kostar mer än det smakar.

mvh
Berra
;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Led Lenser M14
InläggPostat: tis 30 jun 2015, 17:53 
I detta fallet hade trådstartaren talat om vad han hade för önskemål:

Citera:
• Inte för stor
• Versatil
• Kvalitativ
• Ljusstark
• Gå på vanliga batterier


Dessutom hade han angett ett exempel på en lampa med 4xAA batterier.

Mina förslag utgick från detta.

Den lampa ts köpte är mycket ljusstark och kan ge svag nödbelysning väldigt länge. Och är ungefär så liten en lampa med 4xAA kan vara. Att han satsade på den verkar vara ett bra betyg eftersom det verkar som att den uppfyllde hans önskemål. ;)

Sedan är det för en del ett nöje i sig med väldigt skarpa ficklampor. Ungefär som en del gärna satsar på löjligt dyra skor, knivar, yxor eller ryggsäckar. :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Led Lenser M14
InläggPostat: tis 30 jun 2015, 17:56 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
För min del tycker jag inte att en dyr ficklampa ger så otroligt mycket bättre prestanda i hänseendet kastlängd och liknande. Det finns billiga lampor som lyser längre och bredare med billiga batterier än dom dyra motsvarigheterna. Batteriförbrukningen kan ju vara en faktor, men utifrån min erfarenhet är det inte så stor skillnad mellan dom dyra kretsarna i bättre ficklampor så att det skulle motivera en dyrare.
Det som dock skiljer är tålighet och livslängd. En billig ficklampa kan fungera bra, om du har tur och får ett exemplar som har en vettig konstruktion och som satts ihop av en kines som hade huvudet på skaft. Har du otur får du en som är konstruerad av en dåre, och sen monterad med minsta möjliga värmepasta, och sammanlödd med kalla lödfogar som ramlar loss när som helst.
En sån ficklampa kan slockna när som helst, om du tappar den, eller råkar ha den på så länge att värmeavledningen från dioden inte tar undan överskottsvärmen i tillräcklig omfattning.
För min del får motorn vara ännu klenare än 140 hästkrafter, men jag vill att den startar när jag vrider om nyckeln, och går så länge det finns soppa i tanken. Därav mitt val av ficklampor. Men smaken är ju som baken... vissa har hellre tre moraknivar än en Strider, och jag har hellre en Streamlight Sidewinder än tio Jula-ficklampor.

LedLenser är vettiga lampor, men tyvärr inget jag skulle satsa på om livet hängde på den... Inga supereffektiva strömkretsar och en rätt så överskattad batteritid imponerar inte sådär enormt på mig. Men den är ju helt klart bättre än gängse lampa från macken!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Led Lenser M14
InläggPostat: tis 30 jun 2015, 19:07 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
LedLenser ligger på min bojkott-lista. De hade (har?) problem med strömbrytaren på sina ficklampor.
Ingen goodwill trots fabrikationsfel då garantitiden gått ut.

Nu är det Suprabeam i fickan.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Led Lenser M14
InläggPostat: tis 30 jun 2015, 20:42 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: ons 24 jun 2015, 09:35
Inlägg: 6
Jo jag hade som grundkrav att den skulle gå på AA/AAA, och höll mig till det i valet av huvudlampa. Den mindre lampan var lite av ett impulsköp, en billig minilampa som jag realistiskt sett kommer använda mer i vardagslivet. Då kan jag kosta på mig att köra en batterisort som är enkel att få tag på under ordinära förhållanden. Om shtf så räcker lagret av batterier i ett par år, och förhoppningsvis kommer jag då ha fler lampor (som går på AA/AAA).

Lite så resonerade jag.

Men när vi ändå pratar batterier så har jag läst nåt om att man ska undvika alkaliska batterier i lampor och för lagring. Varför? Vad rekommenderar ni?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Led Lenser M14
InläggPostat: tis 30 jun 2015, 21:11 
Alkaliska batterier kan fungera utmärkt, särskilt i lampor med flera batterier i serie. Men i lampor med bara ett enda batteri så kan prestanda bli lite dålig. Detta eftersom alkaliska batterier normalt kan ge ifrån sig ganska lite ström och kroknar mycket snabbt om man försöker driva en mer kraftfull 1xAA lampa på max. På lågt kan det fungera bättre.

Den totala laddningen i alkaliska batterier kan vara rätt OK, men om man tar ut den för snabbt så kommer man bara att kunna utnyttja en liten bråkdel av totalen innan batteriet är slut. Det blir stora förluster om urladdningen sker för snabbt. Är det flera batterier i serie så behöver man normalt inte ta ut lika mycket ström och alkaliska batterier kan fungera bättre och varar längre. Dessutom ger de en högre spänning än ni-mh, vilket kan innebära att lampan eller apparaten fungerar bättre.

Jag vill minnas att Led-Lenser rekommenderade alkaliska till min P14, och till och med sa att den inte var avsedd för ni-mh.

För lampor med 1xAA är det ofta bättre med ett uppladdningsbart ni-mh AA. Det kan ge ifrån sig mera ström utan att krokna i förtid.

Vad jag vet är det inga större problem med att lagra alkaliska batterier. Typisk tid på hyllan är 10 år om man förvarar torrt och svalt.

Om man inte använder en apparat eller lampa så är det bättre att förvara den utan batterier, oavsett typ. Ibland kan det vara elektroniska strömbrytare som förbrukar en aning ström. På några månader eller år kan det helt dra ur ett batteri och kanske till och med fördärva uppladdningsbara. De flesta moderna alkaliska av vanliga märken bör inte läcka, även om de laddas ut på det viset, men det är onödigt att chansa...

Om man är en storförbrukare så kan det bli billigare med ni-mh. IKEA LADDA AA och AAA med låg självurladdning är mycket prisvärda.

Det finns även engångs litium 1,5 volt AA. De har mer laddning än både alkaliska och ni-mh. De är rätt dyra, men kan vara på sin plats som reservbatterier i EDC, BOB eller GHB, där man bara kommer att använda dem i yttersta nödfall och man är extra angelägen om att minimera vikt och volym.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Led Lenser M14
InläggPostat: sön 05 jul 2015, 16:01 
jag ssäger att man bör ha lite olika sortes ficklampor
den riktig bra som man ska lite på är den man har med sig när det är mest risk för :shtf:
den skall fungera .

sedan så behöver man ha lite olika normala, oftast klarar man sig med en liten normal, och dom kan man gärna ha en handfull av som man annvänder, hittar man någon som håller bra trots att man verkligen annvänder den så uppgraderas den i utrustingslistan till högre status


utvecklingen av led gick snabbt, och det är stor skillnad mellan några år gamla ficklampor och dom med dom bästa av dagens
man får helt enkelt mer ljus per w
och det kan göra underverk på hur llång tid man kan ha på dom med lagom belysning


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Led Lenser M14
InläggPostat: sön 05 jul 2015, 22:27 
Offline
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 06 jul 2011, 20:05
Inlägg: 1224
Ort: Stockholm
http://www.zebralight.com/SC5w-AA-Flash ... p_160.html
Denna går på vanliga AA batterier (ett st) med ett ljusspann mellan 0,1-500 lumen. Låg ljusstyrka är perfekt för preppers spar energi och ger inte massa onödigt ljus som kan avslöja dig. Men det finns kräm när det behövs. Man behöver inte klicka sig igenom alla ljudstyrkor förutom till mitten nivån. Ljuset är så kallat neutral white dvs mer åt varma hållet vilket är bekvämare för ögonen och ger ett mindre kusligt sken. Att den bara går på ett batteri är fördel då du kommer ha ljus om du bara har tillgång till ett batteri. Zebralight är ruggit bra kvalité och så klart IPX7 klassad dvs vattentät till 2 meter i 30 minuter.

Är lite av en ficklamps nörd och om jag bara fick ha en skulle det vara denna eller motsvarande variant som pannlampa.

_________________
http://bodisforberedelser.blogspot.se/


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 26 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet