Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: lite mera skit i spanien, banker
InläggPostat: tor 21 feb 2013, 09:05 
Q
Användarvisningsbild

:surprised:
du menar att man inte kan lita på varken våra politiker eller media :nono:
(:) :notme:

kan nog hålla med, men priset för det är att när raset kommer så blir det mycket högre fallhöjd och djupare kris efteråt

njut lite av livet med, ingen annan kan göra det åt dig
den som har mest prylar när en dör vinner, och jag tänker fan i mig inte komma sist ;-)
peter thorsell , rikskriminell

InläggPostat: tor 21 feb 2013, 10:14 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Ok nu är jag förvirrad och någon får gärna förklara för mig vad det är jag missar. Det är sent och det kan bero på det att jag inte funkar i pallet.

Det här kan kanske vara en del av förklaringen till att skulden förändrats så snabbt ?
http://www.zerohedge.com/news/2013-01-0 ... s-own-debt

Men den sista siffran jag sett för Spanien i skuld var på 1025 billion euros för 2013 .

InläggPostat: tor 21 feb 2013, 12:11 
Borgmästare i Jericho

Rakkuraj skrev:
Alla nyheter är tweakade och en del ännu mer.
Vi kan varken lita på politiker eller media. Kom ihåg vad Junker sa, "when it get serious, lie!"
Lögnerna kommer att bli mer och mer innovativa desto djupare krisen blir.
T ex,
Arbetslöshet är en tillgång på nationens balansräkning
Skuld är frihet
Guld och silver är värdelösa metaller som inte backas upp av något.
....

Sorgligt men sant. Anne-Marie Pålsson, fd ledamot (m) i Sveriges riksdag, beskriver situationen i riksdagen med sin bok "Knapptryckarkompaniet". Följande är en intervju med henne om boken:
http://www.youtube.com/watch?v=qu0h9lZFebQ

Här är lite mer kött på benen om Junker och "When it gets serious, you have to lie":
http://www.zerohedge.com/article/head-e ... t-collapse

Om man tänker att Kyle Bass har trovärdighet (sök på youtube efter hans föredrag), så har ju en hög 'official' inom usas regering sagt att "we'll just kill the dollar" - vilket vi heller inte hört mycket om i mainstream media. I en annan video med K B, berättar han om en middag han var på med Japans ca finansminister, som sa sig vara emot (typ) direct monetizing of a nations debt. Kyle undrade då hur han definierade detta sitt monetizing of debt, eftersom att Kyle tyckte att det var just det som den här ministern var i färd med att göra. Ministern svarade då i stil med att 'så länge marknaden inte tolkar vad vi gör som monetizing debt, så är det inte monetizing debt vi gör."

Det är såhär som makt fungerar, och måste fungera för att fortsätta vara makt. Om de inte hade gjort såhär, ljugit och bedragit, så hade de inte haft sin position, då hade de varit som resten av oss vanliga dödliga. Det är därför man inte för inte säger att majoriteten av alla VD'ar är psykopater. Det handlar om försäljning utan samvete. Försäljning till oss medborgare. Och vi köper, i god tro.

InläggPostat: tor 21 feb 2013, 15:21 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Rakkuraj skrev:
Vi kan varken lita på politiker eller media. Kom ihåg vad Junker sa, "when it get serious, lie!"
T ex,
Skuld är frihet
....

Det är lite så jag känner med MEN! hur kan man ljuga om något som verkar så uppenbart, nog måste personer som jobbar med finansiell analys och att placera om pengar då köpa det. Det låter farligt nära att tro på en väldigt stor konspiration då :D Vilket jag iof gör men inte på den skalan och magnituten som detta skulle innebära att all media och 99% av alla analytiker skulle sätta fingrarna i öronen, blunda och sjunga "lalalala" när man frågar hur deras skuld kunde sjunka så fort.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: tor 21 feb 2013, 15:34 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Ur min länk här ovan .

Spain has been quietly tapping the country's richest piggy bank, the Social Security Reserve Fund, as a buyer of last resort for Spanish government bonds - with at least 90% of the €65 billion ($85.7 billion) fund has been invested in increasingly risky Spanish debt.

InläggPostat: tor 21 feb 2013, 15:34 
Borgmästare i Jericho

Ulv i fårakläder skrev:
Ok nu är jag förvirrad och någon får gärna förklara för mig vad det är jag missar. Det är sent och det kan bero på det att jag inte funkar i pallet.

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/rajoy-spanskt-underskott-mindre_7931052.svd

Spaniens premiärminister Rajoy säger nu att deras skuld endast är 7 % av BNP. Detta är en enorm minskning och stämmer inte alls med World debt clock

http://www.usdebtclock.org/world-debt-clock.html

Den säger att skulden ligger på 76 % av BNP.

Jag är ju tveksam till allt som kommer från politiker i dessa områden med tanke på historiken.

Deficit (budgetunderskott) är tydligen inte samma som debt. Wikipedia "Economy of Spain":

"Among these, according to the Financial Times, was Spain's rapidly growing trade deficit, which had reached a staggering 10% of the country's GDP by the summer of 2008,[24] the "loss of competitiveness against its main trading partners" and, also, as a part of the latter, an inflation rate which had been traditionally higher than the one of its European partners, back then especially affected by house price increases of 150% from 1998 and a growing family indebtedness (115%) chiefly related to the Spanish Real Estate boom and rocketing oil prices.[25]

In 2011 the deficit reached 8.5%. In 2012 that percentage is expected to lower to 5.3% due to a set of tough reforms in the autonomous regions and central government, they begin to meet the objectives. Despite the difficulties, it is expected that the deficit will reach 3.3% in 2013."

InläggPostat: tor 21 feb 2013, 15:50 
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Ur min länk här ovan .

Spain has been quietly tapping the country's richest piggy bank, the Social Security Reserve Fund, as a buyer of last resort for Spanish government bonds - with at least 90% of the €65 billion ($85.7 billion) fund has been invested in increasingly risky Spanish debt.

Bah men det är ju isf samma sak som att bara trolla runt med pengarna! Det är ju fortfarande samma skuld, om nu inte Spaniens "värde" ökar för då skulle det ju helt plötsligt vara ett genidrag.

Men låter intressant, ska kolla igenom den länken noga senare, tack!

swesur skrev:
Deficit (budgetunderskott) är tydligen inte samma som debt. Wikipedia "Economy of Spain":

"Among these, according to the Financial Times, was Spain's rapidly growing trade deficit, which had reached a staggering 10% of the country's GDP by the summer of 2008,[24] the "loss of competitiveness against its main trading partners" and, also, as a part of the latter, an inflation rate which had been traditionally higher than the one of its European partners, back then especially affected by house price increases of 150% from 1998 and a growing family indebtedness (115%) chiefly related to the Spanish Real Estate boom and rocketing oil prices.[25]

In 2011 the deficit reached 8.5%. In 2012 that percentage is expected to lower to 5.3% due to a set of tough reforms in the autonomous regions and central government, they begin to meet the objectives. Despite the difficulties, it is expected that the deficit will reach 3.3% in 2013."

Nä det stämmer ju :smack: men fortfarande är ju budgetunderskottet en ökning av skulden eftersom ett underskott är något man måste täcka upp med pengar från andra håll... mao lån. Och ökar man sin skuld konstant kommer man aldrig bli skuldfri.
Det hela känns väldigt mycket som marknaden svarar väldigt positivt på nyheter som för några år sedan hade varit ett skräckbesked... eller?

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: tor 21 feb 2013, 18:52 
Borgmästare i Jericho

Ulv i fårakläder skrev:
swesur skrev:

Nä det stämmer ju :smack: men fortfarande är ju budgetunderskottet en ökning av skulden eftersom ett underskott är något man måste täcka upp med pengar från andra håll... mao lån. Och ökar man sin skuld konstant kommer man aldrig bli skuldfri.
Det hela känns väldigt mycket som marknaden svarar väldigt positivt på nyheter som för några år sedan hade varit ett skräckbesked... eller?

Tja, jag tror mer att det hela handlar om att ekonomin - liksom vilken annan potentiell makt-institution som helst - inte verkar för folket, utan verkar för de som besitter kunskap därom. Mer specifikt, de som besitter kunskap därom, och som har de högsta maktpositionerna inom teknologin (ekonomi) är funtade så att de är villiga (till och med ivriga) att själva dra fördelar på folkets bekostnad.

Så det finns inget intresse i att förklara mekanismerna som utgör teknologin. Snarare finns det av ovan anledning just ett intresse att göra hela apparaten så förvirrande som möjligt. Det är ett maktmedel i händerna på folk som inte är lämpade för makt. Så folket blir naturligtvis förvirrade om exempelvis vad deficit och debt är. De är tekniska termer, för specifikt tekniska ändamål. Man behöver vara otroligt insatt i en teknologi för att avslappnat kunna prata om den, och hänga med i konversation om den. Och de vet om detta. Det är härskarteknik.

Som jag har sagt i andra trådar, skapade de för 100 år sen nu the federal reserve, under kupp-liknande omständigheter. Och därmed skuldvaluta, alltså den valutan vi använder dagligen, är vi i princip skyldiga till Fed's ägare; vilka är dolda privatpersoner. Ej staten USA. Vanliga privatpersoner. Med the federal reserve act, så övertog dessa (gissningsvis) herrar den fundamentala kontrollen över det som idag är världsvalutan. För jo, våra svenska banker lånar också av the Fed, varför allas våra (stats)skulder stiger, se tex följande länk om att handelsbanken bailades ut under 2009-krisen:
http://sundapengar.bloggagratis.se/2010 ... elsbanken/

Edit; att folk inte verkar bry sig, tror jag beror på att ju högre upp i systemet man sitter idag, desto mer tjänar man på att det hela fortsätter. Alltså, ju mer makt man har idag (som man skulle kunna nyttja till att säga ifrån och faktiskt höras), desto mer beror det tydligen just av ovan nämnda system(fel). Mainstream media är ett otroligt maktmedel, de som skriver, eller de som bestämmer vad som skrivs, håller otrolig makt att påverka ett samhälle - speciellt när ingen tror att detta är något de skulle vilja göra. Speciellt när alla tror att media rapporterar alla nyheter för vårt bästa. Alltså inte för medias eget bästa.

InläggPostat: tor 21 feb 2013, 22:56 
The grey man
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Rakkuraj skrev:
T ex,
Skuld är frihet
....

Det är lite så jag känner med MEN! hur kan man ljuga om något som verkar så uppenbart, nog måste personer som jobbar med finansiell analys och att placera om pengar då köpa det. Det låter farligt nära att tro på en väldigt stor konspiration då :D Vilket jag iof gör men inte på den skalan och magnituten som detta skulle innebära att all media och 99% av alla analytiker skulle sätta fingrarna i öronen, blunda och sjunga "lalalala" när man frågar hur deras skuld kunde sjunka så fort.

Det är inte frågan om nån konspiration utan ett paradigm eller kanske snarare ett mem. Alltså en kulturell grundläggande tro på att nåt är sant, ungefär som en religion. Om alla, eller åtminstone de flesta, tror på detta, hur ska man kunna säga nåt som inte ligger inom den trosföreställningen? Du är förmodligen galen, konspirationsteoretiker, obildad och allmännfarlig och borde spärras in. Det är av den anledningen sanningen skruvas. Verkligheten måste omtolkas så att den passar inom paradigmet/memen/trosföreställningen.

InläggPostat: tis 05 mar 2013, 16:52 
Användarvisningsbild

http://www.svd.se/naringsliv/branscher/bank-och-fastighet/varning-for-risker-i-spanska-banker_7967914.svd

Intressant artikel, men mest intressant är denna kommentar av signatur "bengteriksson"

Citera:
Artikeln är lite väl försiktigt skriven. Svårt att idag hitta incitament för en ekonomisk förbättring i Spanien. I maj månad 2007 var arbetslösheten 7,9%. I november 2012, stigit till 26,6%.
Ungdomsarbetslösheten 2012 ungdomar upp till 25 år 54,7%.
Kostnader för arbetslösheten och uteblivna skatteintäkter leder till lägre intäkter än utgifter. Utlåningen från banker kan då knappast öka varför bankerna är på ett sluttande plan för överblickbar tid. Tex visar det sig att Spaniens största bank, Bankia snabbt behöver lån av 14 miljarder euro.
Att Spanien lämnar eurosamarbetet är väl kanske en inte allt för vild gissning. Kanske med en uppdelning av landet som man diskuterat en tid.

InläggPostat: ons 06 mar 2013, 11:39 
Tränar vakthöns
Användarvisningsbild

:twisted: Hela jävla EU håller ju på att fara åt helvete! När ska vi i detta jävla nannyland få tummen ur röven och vrida oss ur Bryssels smustiga fingrar egentligen? Alla våra politikers förbannade snack om solidaritet, gemenskap och dittan och dattan måste få ett slut, nu funkar det inte längre att försöka leka humanist och värna om varenda korkad jävel till skattefuskare och gatuprotesterare i Medelhavet, nu handlar det om rädda oss själva och det som är kvar av vår sönderrivna nation!

InläggPostat: fre 15 mar 2013, 16:14 
Användarvisningsbild

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/naringsliv-live/naringsliv-live-15-mars_7998826.svd#item-15833745

Spaniens statsskuld ökar, och gör det fort till skillnad från de nyheter som Spanien officiellt har släppt där de påstått att den minskat. Har för mig att jag postat den länken här tidigare.

Men (:) för nu verkar alla spela med fulspel.

InläggPostat: sön 17 mar 2013, 16:58 
Användarvisningsbild

Då så, nu är det mer om Spanien och denna gången är det att folk inte kan skrapa ihop nog med mat till att deras barn skall gå mätta.

Rubriken lyder "spanien på ruinens brant"

Då är ju frågan när Spanien ramlar över kanten?

http://www.svd.se/naringsliv/nyheter/varlden/spanien-ar-pa-ruinens-brant_7999462.svd

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 43 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3