Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: liten "Get Home Bag" till focal_sa5 sambo.
InläggPostat: sön 08 jan 2017, 02:23 
Strömavbrott? Hjälp!

Till min stora frustration så är min sambo inte lika intresserad av att ha en massa utrustning med sig när hon inte är hemma som jag är.

Vi har "BOB;ar", "bilutrustningsväskor", "Go-kits med radioutrustningar" och alla möjliga typer av väskor mm, men problemet är att de ofta står kvar hemma.

Och i samband med att vi båda bytte pendlingsbilar nyligen med väldigt lite utrymme i bakluckorna så åkte stora bilkittet/väskan också ut ur hennes bil.

Jag har nu börjat trycka ihop en liten "Get Home Bag" till henne så att hon iaf har något med sig när hon är iväg någonstans. eller när hon går på någon av sina promenader i skogen själv.
Det är alltså stor fokus på att det blir ett litet och smidigt kitt som förhoppningsvis kan ge henne lite bättre möjligheter att klara ut de värsta problemen och få hjälp.

Det är säkert många av er som har samma problem, och jag skulle därför uppskatta lite feedback på följande.
Kom gärna med förbättringsförslag och kritik mm. bättre att jag blir lite utskälld här än att det saknas något väldigt viktigt när det verkligen behövs :)

Innehåll:
Liten Väska, går att bära i handtag, i axelrem eller som midjeväska.
Inreach
GPS
Extra mobiltelefon modell tålig + hörlurar till fm-radio.
Tändare
Batteripack modell kraftigare + olika kablar.
dosimeter
Vattenfilter/sugrör
Litet "plåsterpaket"
Liten Multitool, Victorinox SwissChamp
3st flapjacks
Handskar
0,5L vatten
Ficklampa
Flir One, mörkeseende till vanliga telefonen.
Nödplånbok, "Visitkortsetui" innehållande extra bankkort (med skapad csv-kod) lite kontanter och försäkringskort. + liten checklista med telenr mm.
Lightstick med lite snöre för signalering.
liten visselpipa
"nödfilt"
liten vattentät förvaringspåse
3st vårservetter
bläckpenna

Vad saknar jag? något som jag bör ta bort eller ändra?

Bild

Inläggsrubrik: Re: liten "Get Home Bag" till focal_sa5 sambo.
InläggPostat: sön 08 jan 2017, 05:51 
Om det varit min tjej hade jag skickat med några bomullsrondeller i vaselin för att enkelt göra upp eld. Hon gör gärna av med en halv ask tändstickor och behöver ändå hjälp när vi ska göra upp eld ute i vildmarken, även om hon blivit bättre. Alkoholservetter brinner ju bättre än våtservetter också förresten...

Om du vill "banta ned"-kitet så det inte blir för bökigt för t.ex skogspromenaden skulle jag lämna GPS'en. Det finns gps-funktion i mobiltelefonen på bilden, även om den är rätt usel i jämförelse. Du hittar den under "Program/spel och mera"-menyn. Jag gissar att en smartphone följer med på promenaden också.
Finns också ficklampa i telefonen som är fullt tillräcklig att finna väg i mörker.

Batteripack, extratelefon med lång batteritid och nödradio? Det är verkligen skärp, hängslen och ett extra par hängslen utifall. Känns som en "nyttig läxa" att gå ut i skogen med lågt batteri i smartphonen och behöva använda extratelefonen vid mindre nödsituation (typ vilse, sen till middagen, hittat massor med blåbär...) . Jag hade lagt batteripacket i bilen istället för att spara lite vikt.

Kan tycka det räcker med en flapjack, hon kan ju alltid använda radion för att begära ett "air-drop" av förnödenheter från hemmabasen. :)
Ta bort förpackningsmaterial till lifestraw, glowstick och läderhållaren till multiverktyget.

Om jag inte bodde nära ett kärnkraftverk skulle jag tycka det var overkill att ta med en dosimeter på skogspromenaden. Men praktiskt att ha i handskfacket på bilen.

Själv tycker jag buff är väldigt praktiskt att ha med sig som extra mössa, svettband, halsduk etc.

Om du skulle lägga dessa sakerna i bilen borde ju allt få plats i ryggstödet tillsammans med lite annat praktiskt utan det skulle märkas eller se konstigt ut?

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 10:33 
Om väskan är en GHB och kombinerad bilväska som ska stå i bilen då hade jag satsat även på en rescue kniv typ Fällnkniven PRK tantoo.

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 11:25 
-
Användarvisningsbild

Nice!

Själv har jag alltid även minst näsdukar, plåster och Alvedon novum i alla kiten. Även fast det redan skall finnas på annat ställe...

//Tank

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 11:46 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Jag kan förstå om hon blir motsträvig ifall hon förväntas bära omkring på allt det där under vanliga skogspromenader. I bilen ok! Dock är jag själv aningen för outrustad vid skogspromenader med endast en smartphone med kass batteritid.

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 13:03 
Jag får hålla med Miss P. Är frun inte med på tåget blir det kitet nog rätt jobbigt.

Skippa Inreach och GPS, lägg dit en kompass istället. Behövs i så fall batteripacket?
Kan hon få igång Fliren?
Dosimeter, i en ha-med-på-skogspromenaden-väska? :shock:

Ingen mössa / buff / balaklava?

Jag förstår inte riktigt omständigheterna, känns som att paketet "spretar". Massa elektronik men ganska dåligt med grejer för att hålla värme och laga mat.

I mina bilboxar finns ingen elektronik alls, ja undantaget såna varselpuckar att lägga på vägen. Jag bedömer vilse, stopp, olycka som mest sannolikt att plötsligt drabbas av så jag försöker ha grejer så man klarar ett par dygn i bilen utan att frysa eller törsta ihjäl. Risk = sannolikhet x konsekvens. :-)

Som sagt, jag vet ju inte era omständigheter men för mig känns det lite långsökt att behöva Flir, Inreach och dosimeter men sakna eldgrejer och lite torrmat.

/MD

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 13:28 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Det verkar som vi alla har en viss stil när vi sätter ihop "kit" eller stoppar på sig grejer man vill ha med ut som jag brukar uttrycka mig.
Jag tycker det är knepigt, det finns ju inte en loadout som fungerar i alla miljöer och situationer.
Generellt tycker jag att en mora inte väger så mycket eller tar upp speciellt stor plats, så en bra kniv med fast blad tycker jag man ska ha med. Plåster känns lite som en bekvämlighet. Oöppnat servettpaket och sårtejp är bättre och har fler användningsområden. Sedan tycker jag ett bra tryckförband hör hemma hos alla. Har aldrig behövt använda det själv men har bandagerat om en tant en gång i väntan på ambulans. Gissa om man gick hem hos tjejerna då, Kände mig som McGyver. Och det är ju en känsla alla borde få uppleva någon gång.

Tjejer är allmänt mycket bättre på att EDC'a grejer än oss killar tror jag. Se till att du ger henne bra saker så kommer hon själv att avgöra vad hon tycker än nödvändigt och inte. Tampong och silvertejp gör fantastiska nödbandage.

4318

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 14:45 
Luktar inte fotogenkök illa?
Användarvisningsbild

Tips för silvertejpen är att vira några varv av den kring ett gammalt ikea family kort eller dyl. Betydligt lättare att förvara i en EDC/GHB än en rulle.

COMS PLAN 3-3-3 (Dual Watch)
VHF: 155.500 (Jakt3 & Marin L1)
UHF: 444.800 (SRBR 3)

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 14:46 
Strömavbrott? Hjälp!

Jag inser att jag gav lite dålig information om förutsättningarna för kittet.

Vi bor ganska avsides och kan tyvärr inte förlita oss till mobiltelefonerna då det är väldigt dålig mottagning utanför de stora bilvägarna här.
Vi båda är också ute och reser både i jobbet och privat ganska mycket och det finns en väldigt god anledning till att ha dosimeter med sig för oss.
Det finns även andra ställen än kärnkraftverk som kan släppa ut obehagliga saker :)

Det var lite klumpigt skrivet av mig att skriva att jag vill att hon skulle ha med sig en massa prylar när hon går en vanlig promenad, men går hon upp till en fjällstation eller motsvarande eller åker iväg med snöskotern eller fyrhjulingen så tycker jag att det är en bra trygghet att ha med sig en liten väska med bättre möjligheter att kunna slå larm om något händer.

Nu är hon ganska duktig på att ta med sig saker om hon drar iväg. en fjällduk eller vindsäck brukar alltid åka med om det är risk för dåligt väder t.ex

Med det sagt så uppskattar jag verkligen responsen och de tips och förslag ni kommer med.

T-72:
ja, du har naturligtvis helt rätt. det ska kompletteras med en bra kniv direkt.
Fjällkniven PRK tantoo var ny för mig. det ser verkligen ut att vara ett riktigt bra köp.

Tank: Ja lite näsdukar och sånt är ju bra till mycket. så det ska jag packa ner. och lite sockertabletter tillsammans med lite alvedon och sånt.
en i vår närhet har svår diabetes och några sockertabletter tar ju inte så stor plats.

Miss P: Helt klart en poäng i vad du säger och det är bra att få höra sånt ibland. :)

MulenDag: jo du har rätt i att det spretar. tidigare när väskan var lite större var det mer en traditionell BOB som var med, inkl kök och tält mm.
Nu när jag vill hålla vikt och storleken nere och använda det som ett "nödkitt" och inte en "BOB" så prioriterade jag bort väldigt mycket.
Jag är inte alls säker på att jag prioriterar rätt och behöver nog fundera lite över det.
När det gäller mat så kände jag att flapjacksen får fylla den funktionen för den kortare tid som det förhoppningsvis tar att få hjälp i "fredstid".
En buff är inte fel. det ska jag plocka på mig.

lynx: ja, en bra kniv och servettpaket ska med iaf.

Nikenik: Tack för bra respons, mycket av det du säger har sina poänger och det kommer bli lite omprioriteringar. tack.

När det gäller första hjälpen så är det något som jag prioriterar väldigt högt, och i alla fordon så ligger det minst en förbandslåda.

Jag tycker att det är väldigt mycket svårare att bygga ihop ett litet kitt som ska hantera vardagen än ett stort kitt som ska fungera som BOB.

Jag tar med mig vad ni skriver och återkommer med en uppdaterad väska inom kort.
Har ni fler förslag så uppskattar det :)

Stort tack för hjälpen!

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 15:35 
kan den dosiometern läsas av utan extern mätare?

annars hadde jag kanske gjort såhär
bytt dosiometer,enkel mobil, gps
till en smartphone med vettig gps, strålningsmätare och som klarar fliren, + appar och foton i den för bra att ha saker

kolla powerbanken att den verkligen har den kapaciteten den utger sig för att ha
eller skaffa en med riktiga löstagbara 18650 som även ska passa ficklampan

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 15:56 
Tränar vakthöns

Näsduk är viktigt även om det inte är nödsituation. Kanske kan ersättas av en ordentlig snusnäsduk som kan ge värme och skydd om det är kallt, blåsigt eller regnigt eller om hon har spillt ketchup på blusen.

Blyertspenna är säkrare än kulspetspenna. Kanske bra med litet papper också...

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 16:08 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Efter TS uppdatering av grundförutsättningarna så blir iaf dosimetern lite enklare att förstå varför en sådan är upprioriterad. När vi ändå talar om den så är det väl en batteridriven sak? Då föreslår jag att det läggs med reservbatterier iaf i alla bilar samt ev på era resp arbetsplatser. Appropå bilarna, försök få med, kanske i en såndär stolsryggäck för bilar, lite reservkläder inkl vantar mössa ullstrumpor som man kan komplettera sin lilla utflyktsväska med den gången vädret kräver det. Ibland är det lättare att komma ihåg att man skall ha varma kläder på/med sig när man väl åkt iväg med bilen till aktuell plats och just gått ut ur bilen.

Bra är nog om hon kan få rum med alla sina egna kvinnosaker i samma bag /väska som hon förväntas ta med sig sina nödprylar i.

Att ev kompletera med som jag tror inte redan nämnts:
kontanter
toarulle

Till bilen:
Papperskarta/kartbok.
Extra våtservetter, papper.
mobilladdningskabel.

Mvh PP

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 16:27 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Ett par tamponger.

Bra till en massa olika saker bl.a. riktigt bra att göra upp eld med.

InläggPostat: sön 08 jan 2017, 19:04 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Vad händer om du frågar henne vad hon skulle kunna tänka sig ta med? Annars är det ju en bra sak att plocka ihop det tillsammans och diskutera igenom det :)

InläggPostat: ons 11 jan 2017, 11:48 
Strömavbrott? Hjälp!

här kommer ett kvinnligt perspektiv... :)

Jag skulle bli galen och förmodligen motsträvig om min man packade en väska och sa - Det här ska du bära med dig!
Lägg fram sakerna som förslag och låt henne välja själv. Så skulle jag velat haft det i alla fall. Sen kan du argumentera och "sälja" in sakerna så hon kanske ser en poäng hon själv missat men absolut låt henne välja och packa själv.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 15 inlägg ]