Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Liten kamin
InläggPostat: lör 16 jan 2016, 17:25 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Hade jag bott i lägenhet och velat ha värme oavsett läget i omvärlden så hade jag köpt en sånhär... lätt att stuva undan, och funkar bra med tunna rökrör.

http://www.ebay.com/itm/LiteOutdoors-XL ... SwFqJWk0mi

De där är jävligt fina, polaren har en lite mindre variant i sin tentipi.
Sjukt tunnt material och känsliga, alltså inget man kastar in vedträna i precis... men lätta som fan och fungerar kanon i tältet.

InläggPostat: lör 16 jan 2016, 18:42 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Jag funderar på att köpa en för att ha i lager... vid bug out kan man ha den i en tältkåta, och om man vill så kan man dra ut ett rör genom att vädringsfönster eller liknande för att kunna elda inne.
Hörde förresten från en kille på trafikpolisen här i länet att dom stoppat en kille som hade bytt ut passagerarsätet i bilen mot en Husqvarna järnspis, med rökröret ut genom sidofönstret. Han ville ha varmt i bilen :lol:

InläggPostat: lör 16 jan 2016, 19:01 
ah, en sådan bil skulle jag kunna tänka mig

och tillbaka till ämnet, tyvärr brukar det nästan alltid vara en kompromiss mellan material/tyngd mot portabilitet

eld sliter hårt på plåt, sotade pannan idag och så att jag måste göra en ny plåt för sekundärförbränningszonen
den i original i 1mm järnplåt höll knaappt en sesong, dom jag gjorde sedan i 2mm rostfritt höll ca 2 sesoner per styck, så jag får nog gå upp ytterligare en mm eller två

problemet med plåtspisar är att dom slår sig, och blir otäta eller äts upp av elden, det är liksom inget långvarigt allternativ
gamla i gjutjärn som var ordentligt gjorda höll ganska länge men blev spröda dom med

jag skulle vilja ha en kamin gjord i rostfritt med gjujärnslucka där inte elden kommer åt den, keramisk förbränningszon och braa nedkylningdel så rökröret inte blir varmare än 200 grader på ett ungefär

nu handlar det ju mera om minikamin, men även där tror jag man vill ha något som håller mer än en månads hård annvändning
(läs liten kamin som kommer få gå för hårt)

InläggPostat: lör 16 jan 2016, 19:19 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Fördelen med titan är ju att det saknar kol... vilket gör att materialet saknar tendensen till erosion när man eldar. ;)

InläggPostat: lör 16 jan 2016, 19:39 
:smack:

titanoxid 8|> :notme: :lol:

någon gång har tanken funnits på en kakelugn i rostfritt och sand mellan rökgasgång och yttervägg, något som är gjort för att hålla till nästa istid, som ändå säkert kommer innom 50 år då

InläggPostat: lör 16 jan 2016, 22:27 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Håll ut Grym... :mrgreen:

InläggPostat: sön 17 jan 2016, 23:20 
ingen fara, jag har varit förkyld och snorat med feber och huvudvärk, så om jag bara tänker fel så är det helt ok för min del

för alla som som inte eldat med ved så skulle det nog vara vettigt att prova lite olika kaminer

en liiten kamin får man passa som en pedant, små bitar ved, massor av inlägg per timma och ha koll på sotning och aska därefter

en normal tältkamin modell svenska försvaret nya, den trekantiga är nästan lika illa
jag hadde som sport att rosta bröd vid dom, vilket krävde lite omtanke, men det gick att få dom brandgula en halvmeter upp i skorstenen, och sedan rostade man brödet en decimeter ifrån på sidorna :mrgreen:
brukade vara kul när folk som sov med kängorna på sig febrilt försöker få av sig dom när det börjar bli satans varmt i dom

nå en sådan kamin måste man fylla på var 20-30 minut, lagom små bitar och ett pyssel att hålla rimlig effekt i dom

en lite större gjutjärnskamin som tar 30cm ved som är finspräckt ,max ca 8cm , kanske hålla igång i en timma eller två innan man måste mata i mera ved

för den som vill ha lite värme i sin provisoriska uppvärmda yta måste fundera på hur man ska ha det
ägna i stort sett hela sin möda på att hålla kaminen vid liv, du kan laga lite mat samtidigt, men du kan inte vila om du har en liten kamin, funkar bra om man är några stycken som tar eldvakter, men är man själv så är det ett djävla otyg att inte få sova ut för att man måste elda hela tiden

jag har sovit i militärtält med kamin, kojor med minikaminer, stygor med vettiga stora kaminer, rum med kakelugnar och skjul med halvdann kamin
man tror inte det är så jobbigt att elda lite, men det finns en gräsn för hur mycket man orkar hålla på med det
men det kräver nästan att man provar det på allvar under några dygns tid, tills man vet hur man klarar av att hantera det i lite längre tidspersktiv

kan säga att jag gärna hadde haft en modern kakelugn :notme:

InläggPostat: mån 18 jan 2016, 00:27 
Användarvisningsbild

Helt rätt ang kaminers kapacitet av värmebuffer....

Men oavsett, Inte skulle jag elda medans jag sover om jag hade en tunn kamin och för få eldvakter, rejäl sovsäck istället och sova gott oavsett temp. Visst, pisskallt när man ska stiga upp men det är inga problem, bara huset inte far illa av det.

InläggPostat: tis 19 jan 2016, 12:27 
Användarvisningsbild

Denna spis fick funds via kickstarter och verkar bra designad för att vara liten.
Stor platta, tar lite längre ved, möjlighet att direktelda kärl, vattenvärmare, lucka med glas som hålls sotfritt av inkommande luft, reglerbart luftflöde, gnistsläckare osv.

https://www.anevay.co.uk/outdoors/

InläggPostat: tis 19 jan 2016, 16:17 
-
Användarvisningsbild

Derzu Uzala skrev:
Denna spis fick funds via kickstarter och verkar bra designad för att vara liten.
Stor platta, tar lite längre ved, möjlighet att direktelda kärl, vattenvärmare, lucka med glas som hålls sotfritt av inkommande luft, reglerbart luftflöde, gnistsläckare osv.

Trevlig som f*n! :-) Verkar även vara hyfsat lämplig att ha i mindre utrymmen typ husvagn också?
Priset var dock kanske mera en utmaning med frakt hem och så.

//Tank

InläggPostat: tis 19 jan 2016, 22:25 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

grym skrev:
och tillbaka till ämnet, tyvärr brukar det nästan alltid vara en kompromiss mellan material/tyngd mot portabilitet

eld sliter hårt på plåt, sotade pannan idag och så att jag måste göra en ny plåt för sekundärförbränningszonen
den i original i 1mm järnplåt höll knaappt en sesong, dom jag gjorde sedan i 2mm rostfritt höll ca 2 sesoner per styck, så jag får nog gå upp ytterligare en mm eller två

problemet med plåtspisar är att dom slår sig, och blir otäta eller äts upp av elden, det är liksom inget långvarigt allternativ
gamla i gjutjärn som var ordentligt gjorda höll ganska länge men blev spröda dom med

Håller med grym här och tillåter mig att vidareutveckla lite. Såvida man inte tänker sig en ren tältkamin avråder jag helt klart från att skaffa en plåtkamin, hållbarheten är för dålig över tid. Vedkaminer.nu som Grisfarmarn länkade har en modell som heter ÖRINGEN som är helt i gjutjärn. Annars är jag sjukt förtjust i gamla svenska gjutjärnskaminer, jag har en monterad hemma som tillverkades på tjugotalet, jag har renoverat den själv, tagit bort rost och murat i eldfast tegel. Dessutom har jag ytterligare fyra kaminer i ett uthus som väntar på renovering, svårt att säge nej när en bra kaminaffär dyker upp...

Kryddar med lite kaminlänkar från blocket:

http://www.blocket.se/goteborg/Gjutjarnskamin_fran_bat_skuta_64185690.htm?ca=19&w=3

http://www.blocket.se/varmland/Kamin_Carlstad_liten_modell_64422685.htm?ca=19&w=3

http://www.blocket.se/goteborg/Gamel_fin_kamin_64215568.htm?ca=19&w=3

http://www.blocket.se/kristianstad/JOTUL_376_batkamin_fr_ca_1940_61663904.htm?ca=19&w=3

Swedala

InläggPostat: tis 19 jan 2016, 23:07 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Derzu Uzala skrev:

Underbar hemsida! Jag vill också ha en sån kamin som gör att man sitter i T-shirt och dricker vin med en snygg blondin framför elden!
Skämt åsido, den verkar ganska genomtänkt och väcker visst ha-begär. Dock inget jag kan motivera att lägga pengar på i dagsläget.

Fråga: På youtube finns massor av filmer om folk som bygger små kaminer av ammunitionslådor, tex https://youtu.be/pj4h454G8m8.
Har ni som verkar ha tänkt till kring detta någon åsikt om dessa? Är det vettigt? Vad bör man tänka på? Att man får lägga in ved väldigt ofta och att effekten är begränsad fattar jag, men i övrigt? Funderar på att bygga en som en kul grej. Eftersom jag inte kan svetsa lär det bli lite fult, med nitar och skruvar, men ändå.

I väntan på svar njuter jag av värmen från en sån här: http://www.gabrielkakelugnar.se/Modeller/Runda/Gabriel

InläggPostat: ons 20 jan 2016, 20:08 
The Walrus
Användarvisningsbild

Angående plåtkaminer:
Jag har en modell "Laxen" som det eldas i varje dag under säsong. Den är inköpt runt 2002 om jag inte minns fel. Jag vet inte vilka krav ni har på kaminer, men jag tycker det varit mycket kamin för pengarna :D

InläggPostat: fre 16 feb 2018, 13:45 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?
Användarvisningsbild

grym skrev:
ah, en sådan bil skulle jag kunna tänka mig

jag skulle vilja ha en kamin gjord i rostfritt med gjujärnslucka där inte elden kommer åt den, keramisk förbränningszon och braa nedkylningdel så rökröret inte blir varmare än 200 grader på ett ungefär

nu handlar det ju mera om minikamin, men även där tror jag man vill ha något som håller mer än en månads hård annvändning
(läs liten kamin som kommer få gå för hårt)

Menar du att en vedkamin som laxen II som har 2mm stålplåt inte skulle hålla i längden? Blir lite bekymrad när jag läser det för sån har jag köpt. Det står i anvisningar att man bör lämna ett par centimeter aska som skydd för nästa eldning och det lär ju ha med slitage att göra. Men då kanske det borde gå vägen på lång sikt? Eller? Undrar även vad den billigaste lösningen för golvskydd skulle vara. De vill ju ha ca 800 kr för en plåtbit om man går till bygghandel.

arctic skrev:
Angående plåtkaminer:
Jag har en modell "Laxen" som det eldas i varje dag under säsong. Den är inköpt runt 2002 om jag inte minns fel. Jag vet inte vilka krav ni har på kaminer, men jag tycker det varit mycket kamin för pengarna :D

Ok, det låter bra.

We know some people do incredibly stupid and unpredictable things. But if we haven’t planned for that incredibly stupid or unpredictable thing, maybe we end up being the stupid person, and a victim of the unpredicted thing.

InläggPostat: fre 16 feb 2018, 15:19 
ju högre temperatur som ligger mot plåten ju större belastning blir det

eldar man vanlig plåt röd så håller den inte så länge, corten håller lite bättre, sedan rostfritt och bättre rostfritt högtemp

skulle jag göra en bra kamin vill jag ha en ordentlig förbränning , med hög temperatur och då hård belasting på plåten

golvskydd, gå till en plåtfirma och köp spillplåt, kostar lite men inte så mycket som dyrhandlarna

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 40 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa