Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Litteraturtipset.
InläggPostat: mån 19 sep 2011, 11:56 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

The Modern Survival Manual: Surviving the Economic Collapse av Fernando Ferfal Aguirre
Med utgångspunkt från Argentinas ekonomiska kollaps 2001 så ger Fernando handfasta tips som han oftast själv prövat i skarpt läge.

Och eftersom ingen annan gör det får jag backa upp vår forumvän Cornucopia och tipsa om hans bok Midvintermörker det är en skönliterär bok om ett strategiskt anfall av våra Ryska vänner som vill ta över Gotland. Inte fackta annat än han så långt det går försökt and andvända sig av verkliga militära förband, platser, bunkrar mm men den kan ge inspiration och så har den underhållningsvärde, jag streckläste den.

InläggPostat: tor 29 sep 2011, 21:36 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Broder/systerforumet på andra sidan kvarken, survivalisti.fi, har en massa PDF:ar upplagda i ett litet bibliotek. Titlarna är oftast på engelska så den som inte begriper finska kan nog förstå vad de handlar om.

Länk till PDF-biblioteket.

Red: kan tillägga att många av titlarna har tidigare kommit upp i denna tråd, flera verkar dock vara rena dynamiten (ex. austere medicine, hemkonservering, hemmets diverseguide fråpn 1881 + allt möjligt). En sökning på teotwawki på torrentsökmotorer (isohunt t.ex.) kan vara riktigt givande, finns en samling med PDFar som går lös på hela 4GB (trackern ligger möjligen nere för stunden) med en mängd av info av innehållsförteckningen att döma.

InläggPostat: sön 04 dec 2011, 16:59 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

För flera år sedan lade finska försvarsmakten upp en massa digitaliserade handböcker på sin sida för reservister, när jag igen skulle kolla i år så verkade det att de inte fanns direkt tillgängliga utan man måste logga in på den finska försvarsmaktens utbildningsportal. Om jag förstått rätt så har portalen skrotats nu i november och hursomhelst så finns materialet direkt tillgängligt på nytt. Det mesta är på finska (bilder och grafer i alla fall nyttiga, se ex. sidan 60 i Suojelun käsikirja ([CBRN-]skyddshandbok) för en karta som visar att en kärndetonation över Tyskland på en höjd av 400km skulle ha verkningar ända till Island (i stora drag Kolahalvön till Gibraltar), en låghöjdsdetonation (100km) skulle däremot "bara" täcka delar av de brittiska öarna eller Sverige upp till Stockholm; eller varför inte s. 157 som visar exempel på hemmagjord luftpump + partikelfilter till skyddat utrymme (=källare) gjord av dammsugare och isoleringsmaterial). På svenska finns tre verk: Reservistchefens handbok, Karthandbok för soldaten samt Allmänt tjänstereglemente.

Om inte de direkta länkarna fungerar så gå in på mil.fi och välj kategorin aineistot -> ohjesäännöt -> enskild PDF (ex. luonnonmuonaohje = mat ur naturen med recept på improviserad älgsoppa och lite vad som helst [inklusive slakt och urtagning, ätliga växter etc etc] från det glada 80-talet ;) ); för svenskspråkigt material välj svenska -> press och information -> material -> reglementen.

Red:
Tinyurl på allmänhetens begäran: http://tinyurl.com/3zhzmfo (finska) och http://tinyurl.com/cdmlwby (svenska).

InläggPostat: sön 06 maj 2012, 16:16 
Börjar få trångt i skafferiet

Jag hittade en sida med lote självförsvarsmaterial i PDF form http://themartialist.net/?page_id=53 Hoppas det kan komma till nytta

InläggPostat: fre 15 jun 2012, 23:26 
Börjar få trångt i skafferiet

knivbutik.se har en egen ordlista över kniv relaterade begrepp http://www.knivbutik.se/content/15-svara-ord-a-o

InläggPostat: tor 13 dec 2012, 14:27 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

"Torka mat" av Eric Tornblad.

Väldigt trevlig bok om att torka allt möjligt ätbart. Lite tonvikt på mat för friluftsliv, men även bra om man vill torka delar av skörden. Inga revolutionerade nyheter, men massor med kunskap om torkning sammanfört i en bok! Mycket fina bilder och gott om personliga berättelser och tips.

Det enda jag saknar är mer information om förändringar av näringsvärden, lite mer tips på torkning och lagring i större skala och för längre tid.

Rekommenderas.

InläggPostat: sön 06 jan 2013, 13:58 
Nykomling

Läst In i skogens djup av jean Hegland Into the forest. Väldigt bra om två systrar som ska klara sig själva.

InläggPostat: tor 28 feb 2013, 19:53 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Har just läst klart The Doom and Bloom Survival Medicine Handbook av Dr Joseph Alton.
Rätt bra måste jag säga finns många intressanta tips och metoder i den. Sen är jag kanske lite skeptisk till vissa metoder.
Finns en bra referens lista i boken på ytterligare läsning och även tips på youtube länkar där många metoder visas.

InläggPostat: lör 02 mar 2013, 00:43 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Visserligen en fiktiv bok och den innehåller inte några Zombies... men det är fortfarande en av de bästa böcker jag läst.

Jag har varit i alla de städer som nämns i boken och den förklarar många intressanta områden så den fungerar även som en reseguide till delar av Australien.

Boken heter "The Tesla Legacy" av Robert G Barret.

Den handlar om de åren som universalgeniet Nicola Tesla "försvann" och förmodades vara ansvarig för både Tunguska händelsen och sen att han vistades i Australien.

Får ni chansen att läsa den så ta den!

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: ons 15 maj 2013, 21:21 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Råkade ramla över denna av en händelse, volym 4 av Lärobok i Militärteknik: Verkan och skydd http://fhs.diva-portal.org/smash/get/di ... FULLTEXT01 280 sidor om allt från himmel till jord och vapenverkan där emellan ;)

InläggPostat: tis 29 okt 2013, 00:11 
Är det OK att klappa björnen?
Användarvisningsbild

Denna bok var det ett tag sedan jag läste men den var intressant bra och lärorik.
http://www.bokus.com/bok/9789127133969/ved-allt-om-huggning-stapling-och-torkning-och-vedeldningens-sjal/

Den här läste jag ut härom dagen och måste säga att den är minst lika nyttig och kanske bättre.

http://www.bokus.com/bok/9789174611571/elda-med-ved-den-kompletta-handboken-for-en-perfekt-brasa/

rekommenderar båda starkt 8|

InläggPostat: tor 09 okt 2014, 10:13 
Luktar inte fotogenkök illa?

Runåbergs fröer : grönsaker, kryddor och blommor för nordiska trädgårdar ISBN: 9789127134638
En bok som går på djupet med hur man odlar för att ta tillvara på fröerna. Det är väl ändå grunden i hur man långsiktigt ska kunna odla sin mat? Skriven nästan som ett uppslagsverk så man kan söka på olika växter.

Husets ABC ISBN: 9789153438229
Omfattande bok som instruerar hur man bygger och vårdar ett hus. "Husets ABC tar med läsaren på en rejäl husesyn från källargolv till taknock, från rum till rum. Material, utförande, funktion, skötsel, underhåll och reparationer beskrivs ingående. Dessutom förklarar den på ett lättfattligt sätt hur exempelvis VVS- och elinstallationer fungerar. "

Som skönlitteratur lär man vilja ha något som ger hopp och motivation att kämpa vidare. Sagan om ringen böckerna vore väl bra. Mycket att läsa så det varar länge.

InläggPostat: lör 23 jan 2016, 00:45 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Ett något otippat tips: "Den långa vintern" ur "Lilla huset på prärien"-serien. Författare heter Laura Ingalls Wilder. (Är ju egentligen en barnbok, men jag har läst om den minst vartannat år sen jag var typ åtta...) Hela serien är mer eller mindre självbiografisk, och just den här boken beskriver hur familjen klarar en lång och hård vinter i ett litet samhälle på prärien. Brist på mat, bränsle och allt annat; vissa är bättre förberedda än andra.

Jag tycker att boken innehåller både en del konkreta tips och intressanta psykologiska iakttagelser. Det som stör mig mest är att den är väldigt pryd (utspelar sig på 1800-talet, publicerad på 40-talet) så inga ledtrådar gives kring hur de löste toalett/hygienfrågan.

Även den tidigare delen i serien som bara heter "Det lilla huset på prärien" är intressant - om jag minns rätt beskrivs där bland annat hur man bygger en dörr med gångjärn av läder :idea: och hur man räddar huset och allt man äger och har vid en präriebrand. Jag har ju inte testat metoderna :roll: men det är ändå fascinerande att läsa om vad vanligt folk klarade av själv förr i tiden.

that we thought that we had

InläggPostat: tor 25 feb 2016, 17:41 
Är varmvattnet slut?

Ramlade över boken nedan på ÖoB idag. Såg läsvärd ut när jag bläddrade i den. Pris 49 kr....
[img]http://uploads.tapatalk-cdn.com/20160225/d4a394e483cb940f47eb314717c5b21e.jpg[/img]

Inläggsrubrik: Re:
InläggPostat: sön 28 feb 2016, 13:56 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

qazwsxedcrf skrev:
Överlevnadshandboken av John Wiseman är en klassiker som säkert många här på forumet har läst. Mycket av de tips oc idéer som förs fram här finns att läsa om i boken.

Kan tipsa om att för er som ännu inte har denna bibel, så finns den just nu på bokrean hos Akademibokhandeln för 99kr.

Passar även på att tipsa om två andra böcker på rean som är mycket bra analog hjälp vid SHTF, Sverige Vägatlas och Europa Vägatlas.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 88 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa