Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: mån 04 mar 2013, 09:15 
Jag hade ett långt snack med en god vän i helgen.
I stället för att börja snacka om domedagsprofetior och annat som låter väl negativt började det med dagens situation på bred basis. Och givetvis framtiden och vad vi kan vänta oss. Och vi var ganska överens på mycket.
Så jag bestämde mig för att berätta lite om mitt eget preppande, eller förberedelser för en tuffare situation. Allt på ett positvt sätt. Höll hårt på fördelar med ett eget skräddarsytt skyddsnät. Bl.a. vikten av att aldrig ge upp. Eller om man vänder på det. Du Kan Inte Ge upp, något du inte försökt. Det finns inget att ge upp....ännu. På samma sätt som folk dömer ut grejer dom aldrig testat. Prova! Tänk om du gillar det? Han fick något att tänka på. Något som blir positivt om/när det behövs.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: mån 04 mar 2013, 10:47 
Han ringde precis och hade några frågor. Så det blir en lunchdate.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: mån 04 mar 2013, 13:08 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Kul att läsa, annars brukar reaktionen först bli misstänksamhet och lite förlöjligande. Jag har själv också haft ett lyckat samtal och några lite mindre lyckade. Man får ju känna efter i samtalets inledningsskede vart hän det barkar. Men roligt att läsa och förhoppningsvis har ni nu en än djupare vänskap och förtroende och det är värdefullt!

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: mån 04 mar 2013, 14:53 
Jag tror tricket är att fokusera på hur bra det kan gå, trots att det är tuffa tider. Inte bara måla en svart bild. Det vill inte folk acceptera och slår ifrån sig. Men några enkla frågor där den andra personen själv kommer med svaren. Då sitter han i förarsätet, och det är vad man vill se.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: mån 04 mar 2013, 20:16 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: ons 27 maj 2009, 15:02
Inlägg: 14
härligt, vågar knappt berätta för min flickvän vilka tankar som går i huvudet på mig, hon kommer tro att det slagit slint.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: mån 04 mar 2013, 21:23 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
I mitt fall var det väl länge sedan folk slutade undra... :mrgreen:

Min bror verkade seriöst orolig då han fick reda på att jag hittat hit, men jag förklarade vad vi egentligen håller på med här. ha ha!

-

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: tis 05 mar 2013, 19:40 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 00:25
Inlägg: 37
Ort: Göteborg
I lördags hade jag ett liknande samtal med min bästa vän. Varken min familj eller flickvän vet vad jag har för tankar och vad jag har för förberedelser. Jag tycker det är viktigt att vara förbered även om det aldrig kommer hända något, varken något stort eller litet. Helt ärligt tror jag dock att världen är påväg mot något stort. Och något litet händer ju hela tiden i livet... Jag har närvarat vid trafikolyckor som kan ses som något "litet". Något stort är i mina ögon ett samhälle som fallerar. Jag tror att det bara är en tidsfråga, frågan är alltså inte OM utan NÄR. Kanske kommer det inte ske under min levnadstid. Det finns dock anledning att vara orolig med tanke på hur samhället utvecklar sig - på flera fronter.

Min vän såg min BOB i hemmet och undrade vad det var för något. Jag började med att berätta om min syn på säkerhet och vikten av att vara förbered. Att samhället är bräckligt och att saker och ting även kan hända i landet Sverige. Jag såg på honom att han förstod och även starkt höll med mig. Jag erkännde för honom att jag kan förstå att det verkar konstigt att jag har en ryggsäck fylld med diverse utrustning för överlevnad i mitt hem. Han tyckte dock helt ärligt inte att det var konstigt och att han själv länge funderat på samma saker och om att göra sig själv förbered. Ska se om jag får chans att diskutera saken ytterliggare med honom för att kanske gemensamt ta hjälp av varandra.

Vi är inga paranoida galningar och vi låter inte detta styra våra liv men det skadar inte att ha gjort förberedelser. Det gör en inte till en galning - inte på den nivån jag befinner mig på iallafall... Jag ser mig själv som survivalist. Det betyder dock inte att jag per automatik tror att alla inom survivalist-rörelsen har samma mentala stabilitet och hälsosamma världsbild som jag själv tycker mig ha. Jag anklagar varken ingen specifik människa eller någon större mängd av oss survivalister. Men, att viga hela sitt liv och all sin tid och sina pengar åt det här är inte hälsosamt - varken fysiskt, eller främst psykiskt. Jag förbereder mig så att jag kan leva, och allt vad det innebär. Ett lyckligt liv men samtidigt också ett liv som om det blir hotat, kan fortsätta.

_________________
What We Do In Life Echoes In Eternity


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: tis 05 mar 2013, 23:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Ibland får dom där samtalen ett oväntat slut.... Jag pratade lite löst med en polare om det här med tv-program med preppers, och det slutade med att jag fick veta att han planerade att bunkra 100kg salt eftersom det skulle behövas efter SHTF :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 00:17 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 00:25
Inlägg: 37
Ort: Göteborg
Ongrid skrev:
Ibland får dom där samtalen ett oväntat slut.... Jag pratade lite löst med en polare om det här med tv-program med preppers, och det slutade med att jag fick veta att han planerade att bunkra 100kg salt eftersom det skulle behövas efter SHTF :lol:


Vem vet, han kanske blir kung med den valutan sen efter SHTF ;)

_________________
What We Do In Life Echoes In Eternity


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 00:19 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Valpen skrev:
Ongrid skrev:
Ibland får dom där samtalen ett oväntat slut.... Jag pratade lite löst med en polare om det här med tv-program med preppers, och det slutade med att jag fick veta att han planerade att bunkra 100kg salt eftersom det skulle behövas efter SHTF :lol:


Vem vet, han kanske blir kung med den valutan sen efter SHTF ;)


Nä, han funderade som så att det skulle bli förbannat smaklöst att äta osaltat älgkött när det var slut på sånt... Dessutom är det ju en av få saker vi inte kan leva utan. Han hade räknat på dagsbehovet för sin familj under dom närmaste femti åren.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: ons 06 mar 2013, 10:21 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Ongrid skrev:
Valpen skrev:
Ongrid skrev:
Ibland får dom där samtalen ett oväntat slut.... Jag pratade lite löst med en polare om det här med tv-program med preppers, och det slutade med att jag fick veta att han planerade att bunkra 100kg salt eftersom det skulle behövas efter SHTF :lol:


Vem vet, han kanske blir kung med den valutan sen efter SHTF ;)


Nä, han funderade som så att det skulle bli förbannat smaklöst att äta osaltat älgkött när det var slut på sånt... Dessutom är det ju en av få saker vi inte kan leva utan. Han hade räknat på dagsbehovet för sin familj under dom närmaste femti åren.


Då är ju frågan, ifall man ska köpa salt med eller utan jod, för jod är ju en sak man inte kan leva utan det heller. Struma är ju inte direkt något roligt att få.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: tor 30 maj 2013, 16:35 
Offline
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 05 sep 2011, 21:22
Inlägg: 1449
Öppnade mitt hjärta för min fru i förgår, efter att varit tillsammans i 17 år! Preppat hela mitt liv faktiskt men skämts för att tala om det för någon. Men beslutade för ett tag sedan att inte hålla tyst om det längre. Blev bara positivt faktiskt!! :) Givetvis kommer man inte basunera ut detta. Men till personer som man litar på och tänkt "ta under sina vingar" :) i händelse av något bör man prata med och det är också gjort. Ensam är inte stark. Faktiskt tyckte min fru att det jag sa var förnuftigt och att detta borde fler göra.

_________________
preppad.se det nya prepping forumet

Kokning pågår!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: tor 30 maj 2013, 16:45 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Ongrid skrev:
Ibland får dom där samtalen ett oväntat slut.... Jag pratade lite löst med en polare om det här med tv-program med preppers, och det slutade med att jag fick veta att han planerade att bunkra 100kg salt eftersom det skulle behövas efter SHTF :lol:


Var det inte en medlem för 1-2 år sedan som skulle gräva ner och gömma 100 kg salt, kanske samma snubbe ;)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: tor 30 maj 2013, 16:50 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 12 sep 2011, 18:03
Inlägg: 416
Ort: Södra Sverige
Parabellum skrev:
Öppnade mitt hjärta för min fru i förgår, efter att varit tillsammans i 17 år! Preppat hela mitt liv faktiskt men skämts för att tala om det för någon. Men beslutade för ett tag sedan att inte hålla tyst om det längre. Blev bara positivt faktiskt!! :) Givetvis kommer man inte basunera ut detta. Men till personer som man litar på och tänkt "ta under sina vingar" :) i händelse av något bör man prata med och det är också gjort. Ensam är inte stark. Faktiskt tyckte min fru att det jag sa var förnuftigt och att detta borde fler göra.


Hur "kläckte" du frågan?
"Älskling, världen kommer gå under men vi kommer klara oss."
Tycker själv det är svårt med familjen, vill ju inte bli sedd som knepig :)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Lyckat snack med en god vän
InläggPostat: tor 30 maj 2013, 18:08 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Äh.. det ska ju öppnas ett museum för de som är ovanliga , så kanske blir en eller annan prepper på hyllorna :lol:

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet