Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Majs
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 13:45 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Läst boken "The Resilient Gardener" av Carrol Deppe, där hon diskuterar diverse grödor (och djur) som är praktiska för att bli självförsörjande på mat. Carrol har avlat fram 2 sorters majs som verkar intressanta, Cascade Ruby-Gold och Magic Manna. Båda dessa kommer med många fördelar, de är anpassade för relativt kallt väder med kort odlingssäsång, har bred genetisk bakgrund (minskad risk för inavelsdepression, som majs är känslig för) och kolvarna är färgkodade för användsområde.

Magic Manna är en förädling av Painted Mountain( som sälj av bland annat Runåbergs Fröer), vilken folk verkar kunna odla framgångsrikt i Sverige åtminstånde zon 3. Cascade Ruby-Gold fanns någon som odlade i zon 5, men det var med förkultivering.

Majs är som bekant oerhört produktiv per yta, kräver mindre vatten än andra grödor (tack vare C4 metabolism) och ät lätthanterlig utan maskiner jämfört med andra spannmål (kärnorna är nakna, kolvarna kan enkelt plockas för hand). Både Cascade Ruby-Gold och Magic Manna äter folk omogna såväl som mogna, även fast de naturligtvis inte är lika söta som sockermajs. Ser att det vore en bra idé att odla majs då den gillar lite annorlunda klimat än potatis, så ifall sommaren blir varm så borde majsskörden kompensera att potatisen missgynnades. Torrvaror är ju även lättare att lagra än potatisknölar!

Har någon några erfarenheter att odla majs som spannmål? Vore det en bra idé att försöka odla dessa sorter? Är jag dum som ens tänker tanken på att komplettera framtida försörjning med majs?


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 13:48 
dags att plocka fram popcornen för tråden lär dra iväg :lol: ;)

jag skulle absoolut kunna tänka mig att prova
blir det en gnutta varmare och torrare här så är det nog funktionabelt på allvar


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 14:28 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 22:16
Inlägg: 63
Jag har odlat majs i trädgården men minns inte vilken sort, köpte frön på Ica. Blev väldigt klent resultat på mina plantor så inget jag skulle överleva på. Bara en-två "halvfulla" kolvar per planta. Men på plus ligger att det är lättskött bara det är utskolat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 14:42 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
På 80-talet var jag nere i tidaholmstrakten och på hemvägen så hittade jag en självplock med grönsaker . Där odlade de tusentals kvm med sockermajs , så jag plockade så jag hade 2 kolvar om dagen i 365 dagar . Kostade mig ca 500 kronor .

Majs vill ha varmt så bor man i ett blåsigt kallhål så får man odla i växthus eller kanske i rabatten på södersidan om huset . Kolla sorter och hur många utvecklingsdagar sorten har . Förodla inomhus går ju bra .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 15:42 
dom har odlat majs på ett par ställen där jag ålkt förbi regelbundet, växtzon 4 eller 5 och det har funkat bra förutom ett år
som jag vet om, så jag skulle vilja prova med, gäller nog att få rätt sort

jag nyttjar ju majs till vildsvinen så en odling är funkis för fler saker


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 16:10 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har man djur så kan man även ensilera blad och stammar som foder . Men det måste krossas innan ensileringen . Används på många håll för att balansera ensilaget .
För det ändamålet så kan man välja vilken sort som helst , när det inte är tvunget att ha en skörd av kolvar , eller så har man ett alternativ till om skörden av kolvar slagit fel . Gör djurfoder av det .
Har man inga djur själv , använd det och byt fodret mot kött av en bonde .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 17:20 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 25 feb 2013, 23:45
Inlägg: 716
Ort: Östra kolonierna
Jag odlade just Cascade Ruby Gold 2015, inspirerad av Sellmans artikel: [url]http://småbruk.se/gronsaksodling/majsodling/[/url]

Inga problem att odla men så bor jag i zon 1. Det är en mjölmajs och smaken liknar inte sockermajs om man är van vid sådan, föll inte väl ut hos övriga i familjen. Sedan dess har jag skaffat en kvarn som jag iofs inte provat med majs men jag kanske försöker igen just för att ha till bakning och polenta.

Swedala

_________________
“You can't run away forever, but there's nothing wrong with getting a good head start.” - Meat Loaf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 22:49 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Vet ni vad det här är? Verkar vara meningen man ska äta bladen. Jag skulle gärna prova själv men med tanke på hur min förra katt reagerade på prydnadsmajs vill jag inte inleda den nuvarande i frestelse...
https://www.wexthuset.com/froer-lokar/froer/ekologiska-froer/ekologiskt-fro-salladsmajs-vit

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 23:39 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Zombie skrev:
Vet ni vad det här är? Verkar vara meningen man ska äta bladen. Jag skulle gärna prova själv men med tanke på hur min förra katt reagerade på prydnadsmajs vill jag inte inleda den nuvarande i frestelse...
https://www.wexthuset.com/froer-lokar/froer/ekologiska-froer/ekologiskt-fro-salladsmajs-vit


Det där är machesallad tror jag, "corn salad" finns det något som heter.

Just att använda den som sockermajs är ju inte vad jag är ute efter, vill ha mogna kärnor. Verkar som att rätt sorter går att odla i Sverige iaf!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: ons 28 dec 2016, 23:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Majs har inte den där typen av växt , majs är ett gräs .
Det där är en vanlig typ av sallad http://valleyseedco.com/12185/corn-sala ... d-sprouts/

Googla på sprouted corn så ser ni hur majsen ser ut som ung

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 12:31 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Majs är ju intressant men när jag såg boktipset i trådstarten kom jag att tänka på djur. I Peru håller man marsvin och äter dem med god aptit. De är lätta att föda upp, äter det mesta och smakar väl som kanin eller kyckling ungefär. Maken, som var i Peru för några år sedan, har testat och tyckte att de var okej.
http://www.whereverwriter.com/eating-cu ... -pig-peru/


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 14:36 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Marsvinen är mycket fetare och smakar mer gris än kanin eller kyckling . De där marsvinen är större än våra "kelgrisar" till marsvin och känsligare . De heter cuy . Marsvin kan inte heller bilda C-vitamin i kroppen som andra djur och kräver därför tillsats av c-vitaminet i maten eller vattnet dagligen .
Jag har haft cuy och de förökar sig snabbare än kanin och har bättre omsättning på maten mot köttvärde än kaninerna men förlorar ändå tack vare att de är känsligare . De behöver vara inomhus på vintern tex

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 17:36 
Offline
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 23 mar 2016, 10:57
Inlägg: 70
Phiphler skrev:
Läst boken "The Resilient Gardener" av Carrol Deppe

Kul! Köpte den för något år sedan, trodde jag var den enda svensken som läst den! :)

Har inga kommentarer om majs, har alltid haft en stark hypotes att det är lite för lite sol, och kort växtsäsong, för att det ska bli riktigt bra i Sverige. Har bott ett år i USA (norra Kalifornien), och tillbringat mycket tid i andra delar av USA (främst nordöstra USA, kring Boston och New York) och där är betydligt starkare/mer sol under odlingssäsongen.

MEN, är lite nyfiken om du gjort dig några tankar kring vintersquash (pga dess lagringsförmåga) efter att ha läst den boken? Tyvärr är flera av sorterna hon nämner omöjliga att få tag på i Sverige, men alla tankar (och ännu hellre erfarenheter) är välkomna! Jag kommer odla ett par olika sorter nu till sommaren, men har ännu inte helt spikat vilka.

_________________
"Bästa tillfället att plantera ett träd är för 20 år sedan. Det näst bästa är idag."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 22:30 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Mustasch skrev:
Phiphler skrev:
Läst boken "The Resilient Gardener" av Carrol Deppe

Kul! Köpte den för något år sedan, trodde jag var den enda svensken som läst den! :)

Har inga kommentarer om majs, har alltid haft en stark hypotes att det är lite för lite sol, och kort växtsäsong, för att det ska bli riktigt bra i Sverige. Har bott ett år i USA (norra Kalifornien), och tillbringat mycket tid i andra delar av USA (främst nordöstra USA, kring Boston och New York) och där är betydligt starkare/mer sol under odlingssäsongen.

MEN, är lite nyfiken om du gjort dig några tankar kring vintersquash (pga dess lagringsförmåga) efter att ha läst den boken? Tyvärr är flera av sorterna hon nämner omöjliga att få tag på i Sverige, men alla tankar (och ännu hellre erfarenheter) är välkomna! Jag kommer odla ett par olika sorter nu till sommaren, men har ännu inte helt spikat vilka.


Testat att odla vintersquash Uchiki Kuri på västkusten, zon 2/3. Fungerade utmärkt, även fast jag hade den i kruka vilket den inte gillade. Fick 1 mogen pumpa per planta, men den hade ca 3 anlag per ranka innan jag glömde vattna den en vecka och den omprioriterade.
Goda pumpor blev det, med massor av moget frö. En av dem står på min hylla i köket, skalet är 100% intakt. De lär hålla ca 6 månader minst.

Funderar på att lägga en beställning på Carrols fröer direkt från hennes firma, frö verkar inte vara omöjligt att importera till EU så länge det inte finns en smittorisk (läs potatisfrö). Majs har ju i princip inga sjukdomar i Sverige, och våra långa sommardagar borde hjälpa till med växtens törst på solljus. I Skåne odlar man som bekant majs, men i princip all sockermajs är långsammare och större än Carrols sorter, som är kortare och snabbare med att sätta kolvar. Även om man främst odlar potatis, ärter och kålrötter för sin försörjning, känns det smart med några värmeälskare som majs och pumpa ifall det skulle bli en väldigt varm sommar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Majs
InläggPostat: tor 29 dec 2016, 23:47 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Om man odlar ett fåtal majsplantor ska man odla dem i fyrkant och inte i en lång rad. De pollineras med vinden och det är ju inte sagt att det råkar blåsa åt rätt håll...

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet