Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Rotsak och ostsoppa
InläggPostat: lör 04 apr 2009, 18:40 
En stor potatis och en morot.

Skivade upp i ganska tunna bitar 3-4 mm.

Förvärmde 2 gånger, ca 2-3 minuter åt gången.

Tillsatte en Varma Koppen, Ost och broccolisoppa.
En matsked idealmjöl.
En halv grönsaksbuljongtärning.
Salt.

Fyllde termosen till lite drygt hälften med kokhett vatten. Skakade tills jag märkte att soppan började reda sig. En halv minut.

Lät stå 20 minuter.

Gott! Men lite menlöst. Potatisen och moroten var perfekt tillagat.

Tillsatte lite vanlig stark ost och lite vitpeppar. Klart bättre! Mums!

Hade gått enkelt att öka receptet med en potatis till, en hel buljongtärning och lite mera mjöl till redningen. Kanske torkade grönsaker istället för färska? Lite torrmjölk.

De där fläktarna börjar bli lite tjatiga. Annars hade det blivit fyra mediokra fläktar av fem möjliga nu...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Mattermosen rullar på
InläggPostat: mån 20 apr 2009, 18:31 
Jag lagar min kvällsmat i mattermos emellanåt fortfarande. Nu har jag börjat få in lite känsla för det hela.

Ett viktigt knep är att inte fylla termosen helt. Utan lämna lite utrymme för skakning och svällning.

Snabb-makaroner, 3-minuters pasta, 5-minuters ris, nudlar och cous-cous är basen.

En sås från en färdig mix eller med curry som jag gör själv. Torkad köttfärs. Olika kryddningar. Linser och torkade grönsaker. Jordnötter, andra nötter, banan eller aprikos eller annan torkad frukt ibland.

Jag har även börjat använda korv. Gärna ganska mager kryddstark korv, men det varierar.

Jag tar av skinnet på korven, skär små skivor av den och steker ganska hårt utan fett. Sedan torkar jag i Evermaten. Blir mycket gott till det mesta....

Eftersom korven är fetare än köttfärsen så håller den inte lika länge torkad. Men jag förvarar den i plastpåse i frysen och använder mest som "krydda" till termosmaten. Steker och torkar ett eller två paket åt gången. Lite korv och mycket linser blir mums och nyttigt.

Torkad Tortellini (ravioli?) blir också himla bra. Lite torkad lök och morot. Lite tomatketchup, en tesked rapsolja och kryddor på när det är klart. Eller göra det i en tomatsås från början. Mums!

Torkad kyckling har jag slutat med. Blev inte så bra. Blev för hårt/torrt när man torkat det. Kanske jag gjorde för stora bitar?

Det är så smidigt att jag numera gärna "kör en termos" istället för en macka när jag är lite små-hungrig...


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: mån 20 apr 2009, 20:31 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
jag måste verkligen se till att skaffa mig en mattermos, det låter ju jättesmidigt.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: fre 29 maj 2009, 18:35 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Halvliters mattermos från Primus inhandlad för 170 kronor på fjällskog i Uppsala. Snart dags att börja experimentera.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 02 jun 2009, 12:28 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Hur går man tillväga för att torka köttfärs, korv, kyckling och liknande i en vanlig hushållsugn?
Hittills har mattermosen använts för att laga snabbnudlar med falukorv, det gör den på ett föredömligt vis som gör att snabbnudlar blir värda besväret, men jag vill gärna gå vidare i matlagningen och lära mig recept som är användbara även när man inte har en kyl med falukorv tillgänglig.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 02 jun 2009, 12:43 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: fre 18 apr 2008, 12:50
Inlägg: 716
Ort: Gävle
Torkade köttfärs för några år sedan inför en friluftsutbildning. Ett under att vi överlevde då vi gjorde en paus över dagen med torkandet och bara hade köttfärsen stående i en burk i rumstemperatur.
Men det var i alla fall ungefär så här vi gjorde:
[urlhttp://www.tilltopps.com/index.php?menu=4.7&page=1] tilltopps[/url]
Bryn färsen.
Fördela den på en plåt.
Kör på 50 grader, luckan på glänt, länge! Du känner när det är torrt.

friluftsfrämjandet Uppsala har också några tips.

Det går förstås att bygga en tork, men det kan vara brandfarligt om man gör den i kartong. Kanske bättre att bygga i spånskiva.

Och om man istället vill ruinera sig själv så är ju evermat ett alternativ. Jag tror det är den som skogsbonde använder.

_________________
http://upp19femton.blogspot.com
http://twitter.com/#!/upp19femton


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 02 jun 2009, 13:13 
R_Hatt skrev:
Och om man istället vill ruinera sig själv så är ju evermat ett alternativ. Jag tror det är den som skogsbonde använder.


Det stämmer. Evermat är himla bra, men lite dyr... Och den drar en hel del el...

En tork som man gör av lite fönsterglas, rostfritt nät rör och brädor borde göra det möjligt att torka stora mängder mat med hjälp av solen. Det går säkert att hitta ritningar/skisser på nätet.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 02 jun 2009, 13:52 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Låter som att en Evermat är något man bör köpa om man märker att Torkning av mat är något man sysslar med. hur arbetar den? värme eller torrluft? eller bägge dera?

Vad kan vara lämpliga korvsorter att torka? som kan köpas i vanlig Ica-butik. hur torkas de? bara skiva och torka? eller steka först?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tis 02 jun 2009, 17:11 
Evermaten arbetar med ett litet elektrisk värme-element, en termostat, en timer och en fläkt. Inget komplicerat. Plast, plåt och rostfritt nät. Ingen återvinning av värmen som i en kondenstork.

Ovanpå Evermaten ställer man sex runda tork-ollar med galler av fint rostfritt nät, så att det blir som ett rör. På näten har man lagt det som skall torkas. Sedan är det bara att ställa in önskad tid och temperatur och så sätter det igång att torka.

Den har inte så stor kapacitet, men det går trots det MYCKET fortare än att torka i ugn. Vill man kan man sätta på fler tork-ollar.

Den stora fördelen med evermaten är att den är ganska liten och kompakt. Den fungerar allra bäst vintertid i ett ouppvämt rum. Jag brukar stänga av en del rum på vintern, för att slippa värma hela huset. Då passar det bra att torka i ett av de avstängda rummen.

De korvar jag har torkat mest har varit olika typer av ganska fasta kryddstarka korvar med mycket kött. Typ Chorizo av hög kvalitet eller Rishultare.

Jag skalar skinnet av korven först och skivar den sedan ganska tunt. Och steker ganska hårt. Därefter lägger jag in det hela i torken och torkar först en timme på max temp, 60 grader. Därefter ytterligare några timmar, 4-5, på 45 grader.

Jag använder normalt ganska lite korv i min utemat. Mest som lite krydda till linser och annat. Linser blir mycket godare ihop med lite kryddig korv, behövs inte mycket...

Det går fint att torka bacon och mycket annat också, men fettet härsknar så man bör nog inte vänta för länge med att äta det.

När jag torkar mager nötfärs så steker jag den också först, utan fett. Och då torkar jag ganska mycket på en gång. Sedan förvarar jag det i små fryspåsar i en burk i frysen. Då kan jag enkelt ta fram en påse att ha med till en utflykt. Eller bara att ha ihop med lite pasta och pastasås. Eller med ris och curry. Eller i en matig soppa. Eller ihop med lite nudlar. Kanske tillsammans med ett par korvbitar. Jag brukar ha lite torkad korv liggande i frysen också, men jag försöker undvika att den blir liggande för länge.

Och jag har naturligtvis skaffat mig "Sigris bok om Torkning av bär frukt grönsaker svamp örter." Referensverket som ingen torkare vill vara utan.

Bild

Googlade och hittade ett ex till salu:

http://www.bokborsen.se/Sahlin,+Sigri-b ... 4601_1.htm

Vem köper boken först? Edit: Annonsen är borta. Boken såld.


Senast redigerad av Skogsbonde tor 04 jun 2009, 19:30, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 jun 2009, 17:59 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
Skall Morötter beredas på något vis, exempelvis kokas, innan torkning?

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 jun 2009, 18:59 
Grönsaker blir bäst om man förväller dem. Alltså kokar dem i lättsaltat vatten till strax innan de blir mjuka.

Jag brukar ta en hel morot och skala den. Och koka i ca 4-5 minuter, men det kan variera lite beroende på hur stor den är.

Sedan skivar jag upp den. Det går faktiskt att ta rätt grova skivor, men då bör man torka länge och blötlägga länge när man skall använda moroten. Jag har tyckt mig märka att det blir lite mera smak med stora bitar.

Men för snabb termosmat är det nog bättre med tunnare skivor.

Det går utmärkt med tunna skivor av färsk morot också i termosen. Men man bör förvärma då.

Lök skivar jag till lökringar och hettar upp i mikron. Och torkar sedan.


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: ons 03 jun 2009, 20:08 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
ca 500 gram köttfärs, 12% fetthalt stekt i en liten klick bregott och kryddat med lite chilipulver, lite chilipeppar och dito salt och svartpeppar ligger på ett bakplåtspapper på en plåt i ugnen. Så gör även 300 gram bratwurst från andersson och tillman (lokal charkfirma) skivad 2-4 mm och stekt, samt en liten och en stor morot strimlade, ej förvällda.
Ugnen satt på drygt 50 grader, vi får se om vi får något resultat.

Edit: Men nu går jag och rafsar ut morötterna och förväller dem lite hastigt och lustigt.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 jun 2009, 19:18 
Hur gick det?


Top
  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: tor 04 jun 2009, 20:04 
Offline
Chefen

Blev medlem: lör 20 jan 2007, 04:09
Inlägg: 2477
Ort: Sveriges Lärosäte
tre till morötter skurna, förvällda och på torkning, Köttfärsen blev ungefär tre deciliter i torkat skick, men lite för mycket fett, köper magrare köttfärs till nästa sats och steker i Teflonpanna utan fett. kanske även torkar på hushållspapper för att bli av med lite mer fett. ser bra ut för övrigt. förvaras i plastflaska. Korven kändes inte helt färdig för två timmar sedan, så den är kvar i ugnen, tas nog ut snart och läggs i flaska. De första morötterna var färdiga när jag tittade ut i köket vid tio i morse, de ligger i en Syltburk och tar upp nästan ingen plats alls. Jag har inte testat något av det i maten ännu, så svårt att säga något om hur det gått.

_________________
Hoping for the best but expecting the worst.

Den förberedde överlever.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik:
InläggPostat: lör 13 jun 2009, 21:14 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2009, 00:15
Inlägg: 1321
Ort: Vänersborg
Sådär, nu har jag med testat fast en lite egen variant i storkåsan med folie ovan istället för mattermos (köper en om nån vecka)
3 dl varmt vatten
2 msk lasagnemix
1 dl coscos
2 msk röda linser
1/2 buljongtärning
Rörde om efter ca 5 min och toppade till slut med rostade solrosfrön.

Var lite osäker på om storkåsan skulle hålla tempen men det var värt ett försök och det fungerade med bra resultat. Höll värmen och det var bra konsistens. Blir att ta med sig små färdiga påsar med detta innehåll. Lättlagat och hyfsat med energi.

Edit - dagen efter...
Testade även Spagetteria Bolognese i samma slags paket med storkåsa och folie (med 3 dl vatten istf 4dl) o det smakar finfint =) Dagens middag är räddad!

_________________
Har inte uppdaterat på länge men...
http://swehanks.wordpress.com/


Senast redigerad av swehank sön 14 jun 2009, 15:35, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 74 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet