Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: fre 21 jul 2017, 16:21 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jag håller själv på att försöka lära mig producera en del näring i min egen trädgård. Det är mycket att lära sig.

Men en annan sak jag börjat leta efter är uppstarts bland företag som vill förändra matproduktionen i världen.

Tycker tex det är spännande med Peckas Naturodlingar som nyss introducerat sig på aktiemarknaden som ett svenskt stadsnära hydroponics-bolag.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: lör 22 jul 2017, 22:24 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Det där med de hängande petflaskorna tror jag inte på. Man behöver nog springa och vattna varje enskild flaska noga och försiktigt flera gånger om dagen för att det ska klara sig under soliga perioder. Om det däremot regnar ordentligt kommer det mesta av jorden att sköljas bort.

Jag köpte för dyra pengar en manick med en skål som hängde under en dryg halvmeters nättunnel. Tanken var att man skulle hänga den fritt och plantera blomplantor av utbredande sorter genom nätet så skulle det då täcka hela utsidan och bli mycket flott. Jag gjorde det, men orkade inte hålla vattnat fast det hängde i skuggan. Krukor och balkonglådor är enklare att hantera, men de ska helst rymma flera liter för att det inte ska bli uttorkat under varma sommardagar. Och då talar jag blommor. Diverse kryddväxter är typ blommor, ofta tom mer torktåligt. Men det smakar ofta sämre om det har fått torka ut någon enstaka gång, åtminstone sallad. Större grönsaker och rotfrukter är säkert betydligt mer krävande. (Jag har läst att man kan odla ärtor i balkonglådor, men bönor är mer krävande och kommer inte att trivas på det begränsade utrymmet.)

Gerillaodling är nog riskabelt. Stor risk att någon tömt askoppen där, eller att någon unge trampar ned det bara för att det finns där. Förutsatt att inte vägarbetarna fyller igen hålet lagom tills det blir dags att skörda förstås.

Groddar är dock en enkel och effektiv möjlighet.

Nikenik skrev:
För dom som bor i lägenhet har jag två koncept för er. "Vertical gardening" och "Gerilla gardening".

Visst, det är inte så mycket kalorier som går att odla. Men om du t.ex odlar en massa örter och grönsaker kan bönderna använda åkermarken till spannmål och potatis för att på så sätt bidra till en självförsörjande nation.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: lör 22 jul 2017, 22:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Mjo. Den bästa jordbruksmarken ligger i regel lågt, vid kuster, floder och stora sjöar. Höjer man havsnivån en meter försvinner många kornbodar. Slutar floder rinna eftersom glaciärer försvunnit blir stora, tätt befolkade områden mycket torra. Inte bara för odling, det kommer att bli problem med dricksvatten för miljoner människor. Och när vattnet verkligen försvinner eller åtminstone om havet stiger påtagligt kommer folk att färdas till bättre ställen. Om det inte regnar kan man alltid hoppas att regnet kommer förr eller senare, men om havet stiger så att man själv kan se det eller om stora floder slutar rinna tror jag man ger upp och flyr. (Jag antar det först blir översvämmningar om det blir varmt de sista åren innan glaciärerna försvinner definitivt.)

Det blir ramaskrin om exempelvis kaffe, te, kakao, kryddor och tobak stiger mycket i pris, men (västerländskt) folk skakar fram pengarna. När prisstegringarna når till stapelvarorna har vi redan tärt på reserverna. Men vi klarar oss givetvis betydligt längre än de som redan lever på marginalen (exempelvis där man odlar litet mer exotiska lyxvaror).

Skogsbonde skrev:
Aftersearch skrev:
Dock skulle vår omprioritering skapa mer oroligheter i de länder som då har tillverkningen av bilar, prylar mm då arbetslösheten där ökar drastiskt och ekonomin blir än mer ansträngd. Så i kort perspektiv absolut en omprioritering hos oss men därefter större oroligheter och än större flyktingströmmar runt om jorden.


Helt klart!

Stigande matpriser kan nog komma att kopplas till sådant som: Ändrade nederbördsmönster, floder som översvämmar vintertid/monsuntid och torkar ut sommartid på grund av försvunna glaciärer, höga temperaturer, stigande havsnivåer. Alltså den pågående klimatförändringen. Lägg till miljöförstöring i länder med svag miljölagstiftning som tillverkar de flesta av våra prylar.

Det kan innebära att stora delar av jordens befolkning (25-30%, mer?) nog kommer att behöva flytta på sig under innevarande sekel. Och det handlar då ofta om de som idag bor på platser som tidigare ansetts vara de mest bördiga. Problemen i Syrien och övriga Mellanöstern kan redan delvis kopplas till detta.

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 07:11 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 08 nov 2016, 20:07
Inlägg: 151
Min främsta invändning mot gerillaodling från personligt överlevnadsperspektiv, är ju att om det blir brist på mat kommer någon annan att äta resultatet. Fast det är ju klart att ur ett samhällsperspektiv är det förmodligen en bra idé för ju fler som har tillgång till mat desto bättre.

Det finns en massa intressanta lösningar för hemmaodling, men ... det finns också utmaningar. Den som bor som jag kommer helt enkelt inte att kunna bli självförsörjande på grönsaker även om det går att göra betydligt mer än man skulle kunna tro och det finns gott om lägenheter som har betydligt bättre förutsättningar än min.

Men även i min lägenhet skulle det gå att skala upp odlingarna en del iallafall och med tanke på att det som beskrivs i trådstarten inte är något som kommer att hända över en natt så tror jag faktiskt att vi kan vara ganska väl rustade för ett sådant scenario.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 07:29 
funderar på en inglasad altan med halvgenomskinligt tak, för att ha en liten växtzon som inte fryser så lätt, som tål regn och hagel och som kan vattnas automatiskt


det är en del jobb med att hantera odlingar

förr när farsan och morsan var aktiva så var det, nät för fåglar, nät för fjärilar, dukar för frosten, in och ut med känsliga växter
möjligheter till bra bevattning, växthus, aktiv insektsbekämpning och gödning med mycket mera

ska man överleva på sin egenodlade så ska man sköta det med

man ska ha prylarna nu, inte när man måste ha dom på en gång
man ska ha kunskapen nu, inte när man måste ha dom


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: mån 24 jul 2017, 13:25 
Men även om man skall ha prylarna nu så behöver man inte maximera nyttan av dem idag. Man kan nöja sig att odla lite i halvfart för att det är gott och roligt. Inte för att man behöver spara pengar eller överleva.

Det är så jag ser mitt odlande idag. Jag odlar mest för att få lite guldkant i tillvaron. I en omfattning som inte känns betungande. Färskt grönt och örter och frukt och bär efter säsong. Sparar lite i frysen och jordkällaren, men inte så jag kan överleva bara på det. Blommor och gröngödsling. Men det mesta av kalorierna kommer idag från inköpta spannmålsprodukter som ris, pasta, matfett och havregryn. Ett tag hade jag mycket högre ambitioner, men det tog för mycket tid och kraft från annat.

Sedan vet jag att jag skulle kunna skala upp hyfsat snabbt och få mycket mer kalorier från det egna odlande. Mer potatis, bönor och liknande. Idag är köpta råvaror så billig att det är svårt att försvara den arbetsinsatsen. Det som möjligen skulle kunna motivera idag är högre kvalitet/färskare och tryggare att veta vad man stoppar i sig.

Så jag tycker inte man behöver inte känna press på sig för att bli självförsörjande, särskilt inte när man börjar. Men kanske däremot att testa att odla i liten och bekväm skala, med minimal arbetsinsats, bara för att det är roligt och gott. Och för att skaffa kunskap och erfarenhet för att kanske en dag kunna skala upp.

Det är lite så jag ser mitt odlande idag i rutor i lådor på bockar.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: mån 28 aug 2017, 22:19 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: ons 17 maj 2017, 00:05
Inlägg: 7
Odlade för första gången squash i murbrukshinkar, 3 hinkar och vi har fått mer squash än vi någonsin vågat drömma om, äter till maten varje dag, och har gett bort till alla jag känner, något mer lättodlat är svårt att hitta, men dom vill ha mycket vatten, gott till all mat, perfekta att grilla och steka :D


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tis 29 aug 2017, 05:25 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Välkommen till forumet Wilma!

Även om odlingen inte räcker till självförsörjning idag så är den viktig. Den bästa skörden är kunskap.
Kunskapen behövs den dagen då odlingarna behöver förstoras.

Klimatet debatteras. Vad som kommer att hända, blir det våtare eller torrare? Kallare eller varmare?
På två punkter verkar många vara överens.
1) tillgången till mat kommer att försämras / matpriserna kommer att stiga
2) klimatet kommer att förändras från vad det är idag

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tis 29 aug 2017, 08:44 
Som redan har nämnts i tråden är det viktigt att tänka brett- att inte begränsa sig till några få alternativ i planeringen. Jag har ett 40-tal fruktträd i tjottaheiti men det blev inte en enda enda frukt i år efter fem frostnätter på raken i maj.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tor 31 aug 2017, 11:07 
I tidningen Åter (4/16) finns en artikel om att odla fleråriga grönsaker. Det kan vara något att tänka på om man inte har möjlighet att sköta om trädgården så ofta man önskar- inte mist om det rör sig om BOL. Man kan ju också få med några av dessa växter i villaträdgården. Artikeln bygger på boken Fleråriga Grönsaker : upptäck, odla, njut av Anneli Sjöberg och Philipp Weiss. De har med ett 60-tal växter i boken.

https://skogsträdgården.stjärnsund.nu
http://xn--flerrigagrnsaker-gob62a.xn-- ... nd-x2a.nu/

Författarnas favoriter är:

Lungrot
Fjällsyra
Trädgårdssyra
Daggfunkia
Myskmalva
Strandkål
Luftlök
Kantlök
Löparfetblad
Sockerrot

Andra fleråriga ätbara växter som nämns i artikeln är:

spenatskäppa, humle, cikoria Red Grumolo,, spansk körvel, ramsslök, läkemalva, sallatsaralia, jätterams, kärleksört, svartrot, hässleklocka, randspenat, strutbräken, skogsalm, strandbeta, skogslind, jordärtsskocka, ärtvicker, vårsköka, cikorian, brännäsa, maskros, ryssgubbe, funkia


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tor 16 nov 2017, 12:00 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: sön 08 maj 2011, 14:17
Inlägg: 132
Ett konkret tips; odla hemma.

Jag funderar på att skaffa ett apelsinträd hemma :)
Nån som har erfarenhet av det?

_________________
Silver i fickan och tryck i nävarna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tor 16 nov 2017, 12:24 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Citrusväxter skall ha minst +3 grader hela dygnet för att överleva har jag för mig.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tor 16 nov 2017, 12:25 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Jag sådde en kärna i min barndom, och den tog sig och jag hade den kanske 10-15 (20?)år. (Se http://libris.kb.se/bib/7413235 Sätt en kärna!: odla och experimentera / Ralf Efraimsson.) Jag hade den i en hink. Den blev för stor och ohanterlig så jag gav bort den. Den levde inte så länge efter det. Den blommade aldrig. Det finns mindre växter (kumquats?) som inte blir så stora, men räkna inte med att det blir några frukter att tala om. Vill du ha mat är det nog bättre att satsa på tomater eller eventuellt auberginer eller squash. Eller hellre bladgrönsaker.

SilverGubben skrev:
Ett konkret tips; odla hemma.

Jag funderar på att skaffa ett apelsinträd hemma :)
Nån som har erfarenhet av det?

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: tor 16 nov 2017, 16:32 
Offline
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre 31 okt 2008, 15:18
Inlägg: 1539
Mizzarrogh skrev:
Citrusväxter skall ha minst +3 grader hela dygnet för att överleva har jag för mig.


Man får bygga sig ett uppvärmt orangeri!

_________________
"The only thing harder than preparing ahead of time is having to explain why you didn't"


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Matbrist redan om 10 år? Hur agera på den infon?
InläggPostat: mån 20 nov 2017, 16:46 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Finns ett fåtal konstiga sorter som möjligen kan fungera nere i Skåne, men vet ej om de hinner ge skörd i egentlig mening här då säsongen är väldigt kort, men vet det fungerar i England med tex Trifoliat (en variant/nära släkting till apelsin, den kan klara rätt många minusgrader kortare perioder) och någon till.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 73 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet