Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 19:27 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 25 jan 2015, 23:44
Inlägg: 405
I mitt nödförråd har jag tunt rågknäcke, typ Finn Crisp, och mjukost på tub. Det finns mindre tuber på 175 g av märket Lyckans Ost på t ex Hemköp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 22:23 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Jag tror att det gör god nytta att få sig ett någorlunda anständigt mål mat om dan, inte så mycket för näringens och energins skull utan för humörets. En portion frystorkat per person och dygn.
I övrigt skulle jag satsa på varma drycker (kaffe!!!) och energirika godsaker. Choklad, nötter och annat snask håller inte hur länge som helst, men är å andra sidan väldigt lätta att hålla i rotation.

Fruktskålen, limpan, osten och det andra man rycker med sig i farten när man sticker får utgöra en ren bonus.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 23:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Lurker skrev:
Jag tror att det gör god nytta att få sig ett någorlunda anständigt mål mat om dan, inte så mycket för näringens och energins skull utan för humörets. En portion frystorkat per person och dygn.
I övrigt skulle jag satsa på varma drycker (kaffe!!!) och energirika godsaker. Choklad, nötter och annat snask håller inte hur länge som helst, men är å andra sidan väldigt lätta att hålla i rotation.

Fruktskålen, limpan, osten och det andra man rycker med sig i farten när man sticker får utgöra en ren bonus.


Jag satsar på att ha två varma mål mat per person och dag. Får se om jag kan ordna nåt bra kompakt bröd som man kan ha i väskan.... det negativa med poröst och gott bröd är ju att det tar plats.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 23:48 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Någon som provat maxal limpan?

Sen skulle jag ta med extra matlådor a la ikea eller annat företag. Säg att du hittar någon annan som bakat eller bjuder på soppa som vill skicka med dig en liten bit mot utbyte mot något. Vad ska du ta det i? Utan egen kåsa inget kaffe och utan medhavd matlåda ingen matsäck.

En handduk att vira runt ev bröd som du bakat över elden eller att lägga över vid ev jäsning. Varför inte lite jäst och mjöl? Pinnbröd?

Plastpåsar att ha kanske skogens frukter i? Tallbarrste.

Att dryga ut kosten med det som man kan tänkas hitta på vägen är nog ett måste.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: tis 12 jan 2016, 23:57 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Att ha några matkärl för att förvara rester, alternativt gåvor efter vägen i vore ju bra att ha. När det kommer till brödbak och annat så kommer jag inte att prioritera det. För min del handlar det om en snabb reträtt ut ur ett problematiskt område, och då kan jag ha allt klart i form av frystork eller ready to eat. Räknar med att i princip sitta i bilen och navigera sig fram längs vägar som inte är alltför igenproppade, och sen bara stanna för att äta, skita, sova...


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 00:03 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: sön 09 okt 2011, 16:23
Inlägg: 2065
Ok. Tänkte om det blev stopp och fotvandring genom skogen och att det skulle drygas ut av det frystorkade och medförda.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 00:15 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
skogsstjärnan skrev:
Ok. Tänkte om det blev stopp och fotvandring genom skogen och att det skulle drygas ut av det frystorkade och medförda.


Jag räknar med att ha en aktionsradie på omkring 250 mil med extra bränsle lastat, och det tar tre dagar för mig att köra om vägarna är hyfsat farbara... är det igenproppat och jag måste ta omvägar så kommer det att ta en vecka eller längre. Jag har inte möjlighet att ta med utrustning för att överleva efter vägen sedan mina förråd är uttömda. Visst kan jag utvinna näring ur saker efter vägen, men i min värld hindrar det mig mer än vad det ger.... Jag räknar med full gas mot en säker plats, och då är prylarna i bilen enbart för att stötta oss under färden.
Skulle jag bugga ut till BOL så är det en annan sak, men då har jag också en annan packplan. Då gäller det ju att flytta sitt vardagsliv till en annan plats, och att överleva på lång sikt av det jag kan ordna där.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 00:33 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
En stadig (och varm) kolhydratrik frukost kan göra mycket. Havregryn kan ju alltid vara bra att ha, bör väl gå att äta kallt (om man saknar eld) om det legat i blöt en stund.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 00:35 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Havregryn och lite mjölkpulver torde ju gå att lagra bra, och är ju som du säger möjligt att äta kallt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 00:43 
Offline
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Blev medlem: sön 08 jun 2014, 18:36
Inlägg: 451
Ongrid skrev:
Havregryn och lite mjölkpulver torde ju gå att lagra bra, och är ju som du säger möjligt att äta kallt.


Det går också bra att göra puddingar med sådant, lägg till lite kakaopulver så har man också en moralhöjande efterrätt. Jag brukar göra puddingar att ta med till jobbet och äta kallt ibland. Koka havregrynsgröt, ha i lite krossad frukt och/eller bär för smak och sötma samt sojamjöl för protein och koagulation och kakao för chokladsmaken.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 01:19 
Offline
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 26 mar 2013, 17:49
Inlägg: 539
Ongrid skrev:
Lurker skrev:
Jag tror att det gör god nytta att få sig ett någorlunda anständigt mål mat om dan, inte så mycket för näringens och energins skull utan för humörets. En portion frystorkat per person och dygn.
I övrigt skulle jag satsa på varma drycker (kaffe!!!) och energirika godsaker. Choklad, nötter och annat snask håller inte hur länge som helst, men är å andra sidan väldigt lätta att hålla i rotation.

Fruktskålen, limpan, osten och det andra man rycker med sig i farten när man sticker får utgöra en ren bonus.


Jag satsar på att ha två varma mål mat per person och dag. Får se om jag kan ordna nåt bra kompakt bröd som man kan ha i väskan.... det negativa med poröst och gott bröd är ju att det tar plats.


Bra där! Planerar man för två mål så kan man dra ner till ett om det visar sig att saker och ting drar ut på tiden. Är man bilburen är det ingen stor sak att föra med sig frystorkat. Haken är att det är så förbaskat dyrt att köpa in.

_________________
I see a bad moon a-rising
I see trouble on the way
I see earthquakes and lightnin'
I see bad times today


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mathållningsväska för BugOut
InläggPostat: ons 13 jan 2016, 08:56 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Blev medlem: tor 15 okt 2015, 13:22
Inlägg: 13
Ort: Västerbotten
Jag skulle även lägga till några förpackningar Dextrusol tabletter

_________________
Praeparatus Supervivet


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 27 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet