Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mattävling?
InläggPostat: tor 07 jul 2011, 18:34 
Jag har ett förslag till utmaning:

Sätt samman ett matpaket på 1000 gram, lämpat för en BOB. Alltså god hållbarhet.

Tanken är att man alltså praktiskt skall göra ett sådant paket, på riktigt, och även fota av det. Gärna på vågen i en påse och upp-packat så man ser vad det innehåller. Eller flera olika kompletta 1000 gramspaket. Bra att variera sig och att kunna rotera maten smidigt.

Är 1000 gram en bra mängd? Rund och fin siffra. Liten nog för att tvinga fram lite kreativitet för att sätta samman en komplett meny för några dagar. Stor nog för att vara lite lönt. Eller? Möjlighet att inspirera andra och få nya idéer själv.

Vi kan förutsätta att det finns god tillgång till vatten, men inget annat att äta. Vi kan alltså inte räkna med att komplettera med färsk vildsvins-skinka eller hjortfilé eller annat. Vi har möjlighet att koka/tillaga. Verkar det rimligt?

Är det några som vill testa?

Andra regler/synpunkter?

Inläggsrubrik: Re: Mattävling?
InläggPostat: tor 07 jul 2011, 18:46 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Låter kul! Jag ska fundera lite.

Mängden är nog rätt lagom. 9000 kcal i teoretiskt maximum räcker ju i alla fall några dagar.

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 19:29 
Fotogenmannen skrev:
Låter kul! Jag ska fundera lite.

Mängden är nog rätt lagom. 9000 kcal i teoretiskt maximum räcker ju i alla fall några dagar.

Jag tror att det blir mer rättvist om man räknar så att:
* 1 gram fett = 9 kcal
* 1 gram kolhydrater = 4 kcal
* 1 gram protein = 4 kcal

(9+4+4)/3 * 1000 gram = cirka 5667 kcalorier kommer man att hamna på, teoretiskt (:) !

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 20:10 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Nja, 5667 kcal är väl ett teoretiskt optimum, snarare än ett maximum. :)

Men jag håller definitivt med om att ett kilo rapsolja inte är en så rolig matpackning...

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 20:22 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Vad, menar du att du inte sväljer en blandning av råa ägg och rapsolja? skulle annars vara toppen ju!

Tycker om ideen Bonden! den är toppen.

En "regel" fråga bara, om jag har torrfoder eller sånt med mig som skall blandas med vatten måste jag räkna med mig vattnet då i de 1000g eller är vatten gratia?

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 20:29 
Just nu är reglerna lite öppna. Jagar synpunkter och förslag.

Men jag tycker att vatten skall vara "gratis". Men bara såtillvida att du inte BEHÖVER ta med det i matpaketet. Men har du med det i något av maten så räknas det. Mat som kräver tillsats av vatten är alltså helt OK.

Det kan ju vara rimligt här i våra trakter. Eller så får man utgå från att man har bra vattenrening med sig.

Förpackningar, emballage och sjäva matpåsen räknas med i de 1000 grammen. Det handlar alltså om en praktisk bruttovikt. Ditt matpaket får inte väga mer än 1000 gram totalt inklusive allt. Det kan alltså ibland löna sig att packa om i nya förpackningar.

Du behöver inte räkna med vatten, kokkärl, kök, kniv eller bränsle. Men du måste räkna med eventuella kryddor.

Vilka krav på hållbarhet i rumstemperatur skall vi ha? Minst 3 månader? Eller 6?

Sedan tycker jag inte att enda målet skall vara att få det så energitätt som möjligt. Utan att det snarare handlar om att hitta en trevlig kompromiss mellan lättätet/lättlagat/hälsosamt/prisvärt/energirikt/hållbart. Det är där vi kan ha nytta av att utbyta idéer. Annars är ju rapsolja och äggpulver en bra kombo, men jag undrar hur man blir i kistan på en sådan diet efter ett par dagar. :lol:

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 20:48 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

BOB er for meg noe jeg kanskje, men ganske sikkert ikke, vil få bruk for dersom jeg må gå, sykle, kjøre fra der jeg er og hjem. Dersom jeg alt er hjemme, så vil det bli hjemmefra og de opptil 35 km til det BOL som ligger lengst borte. Jeg har ingen romantiske forestillinger om Bugging Out. Dra på fjelltur, eller camping kan jeg gjøre ellers.

DERFOR: En BOB er et verktøy som bør være så enkelt som overhode mulig. Jeg trenger ikke ”treats” for å klare å motivere meg på ferden! Og maten vil bære preg av det. Den trenger heller ikke være næringsmessig balansert i forhold til behov for vitaminer, mineraler, protein og så videre. Balansert kost får jeg straks jeg kommer fram! For øvrig gir kostfiber også noe energi, ca 2 kcal per gram.

Mitt forslag:
600 gram havregryn
125 gram margarin
100 gram mandler
100 gram hasselnøtter
75 gram rosiner

Det blir altså havregrøt med smeltet smør over til alle måltider. Det øvrige has i grøten, eller spises for seg som mellommåltider.

Dette gir 4750 kcal. Omtrent 50 % fra fett og 9 % fra protein. Resten fra karbohydrater og kostfiber.

Senast redigerad av Swing Monk tor 07 jul 2011, 20:53, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 20:50 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Nä jag håller med att det skall vara i sann bob anda dvs du skall bara överleva på det i 72 timmar, vilket du igentligen även med hög ansträngning kan göras utan mat.

Så man måste väl tänka på moralhöjande och psykologisk välbefinnande i detta paket tycker jag, samt att om någon undrar vad det är så har man ju ursäkten att man mixtrar med camping/jakt matspaket.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 21:03 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.
Användarvisningsbild

skogsbonde skrev:
Just nu är reglerna lite öppna. Jagar synpunkter och förslag.

Förpackningar, emballage och sjäva matpåsen räknas med i de 1000 grammen. Det handlar alltså om en praktisk bruttovikt. Ditt matpaket får inte väga mer än 1000 gram totalt inklusive allt. Det kan alltså ibland löna sig att packa om i nya förpackningar.

OK
Havregryn inneholder omtrent 6 gram vann per 100. Altså totalt 36 gram i mitt forslag. Ved å tøreke dem en time eller to reduserer jeg vannet tilstrekkelig til at jeg kan vacumpakke alt sammen i noen plastposer uten å overstige 1000 gram totalt. 8|>

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 21:07 
Detta handlar om nödproviant. Men det skall vara nödproviant som vi inte har något emot att rotera genom att äta upp den. Och som kan komma till användning inte bara vid TEOTWAWKI, utan även vid lite mindre SHTF-situationer. Personligen så brukar jag göra några utflykter med min BOB varje år. I samband med att jag packar om för årstiden. Samtidigt passar jag på att omsätta maten.

Sedan kan jag mycket väl tänka mig att ha ett eller ett par 1000-gramspaket liggande på jobbet i min GHB. De kan komma till användning om jag blev upptagen och missade lunchen. Eller måste jobba en helg/natt när matsalen inte är öppen. Eller om jag missade att ta med mitt vanliga matpaket.

72 timmar klarar man som sagt utan något annat än vatten. Men man tänker nog inte så bra då, utan risken för katastrofala misstag blir överhängande.

Swing Monk skrev:
OK
Havregryn inneholder omtrent 6 gram vann per 100. Altså totalt 36 gram i mitt forslag. Ved å tøreke dem en time eller to reduserer jeg vannet tilstrekkelig til at jeg kan vacumpakke alt sammen i noen plastposer uten å overstige 1000 gram totalt. 8|>

Tävlingen har egentligen inte börjat ännu. Och när den väl gör det så handlar det inte om att göra en lista, utan om att praktisk göra ett paket och väga det. Och att fotografera det.

Men tack iaf för ditt bidrag. Vill du veta vad du kan vinna?

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 21:28 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Hur lång tid får man fundera på ett förslag ?
En vecka eller ?
Från söndag och redovisa nästa söndag ?

Tycker annars det låter mycket som en bra utmaning .
Tycker också att det ska vara lite mer uträkning på paketet än bara havregryn , äggpulver och rapsolja .

Utan lite variation skadar inte på innehållet och det blir ju nyttig info i en samlad tråd senare för inspiration till andra .

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 22:36 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Vinnaren får ett exemplar av dom andra tävlandes paket ?

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 22:42 
Jag tycker inte att det behöver vara någon större brådska. Låt oss säga en vecka från det att tävlingstråden skapas? Får se om det kommer mer synpunkter. Från helg till helg verkar vettigt.

Och det handlar inte bara om att fundera ut ett bra matpaket, utan om också att GÖRA ett. Och fotografera det!!!

Sedan borde det väl komma uppföljare? När man ser hur andra tänkt så kanske man blir lite inspirerad och gör en ny variant?

Det finns väl ingen anledning att begränsa till ett enda bidrag per person? Fritt fram för fler varianter alltså. Och fritt fram att stjäla andras ideer. Det är ju lite det som är meningen. :twisted:

Jag ser inget fel alls i en variant som bygger på bara smör, rapsolja, havregryn, honung och nötter. Det är en svårslagen variant när det gäller kostnadseffektivitet och energitäthet. Men om man skulle åka på ett BOB Campout-läger så kanske man väljer att omsätta en annan variant först? :P

Horrorcore skrev:
Vinnaren får ett exemplar av dom andra tävlandes paket ?

Vinnarna får äta upp sina paket. :lol:

Förlorarna får äta upp sina paket. :surprised: :shock: :lol:

Men annars är det en annan fråga: Hur skall vi värdera de olika bidragen? Hur utser vi en vinnare? :smack:

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 22:55 
Användarvisningsbild

skogsbonde skrev:
Men om man skulle åka på ett BOB Campout-läger så kanske man väljer att omsätta en annan variant först? :P

Det kan så være..... :D

Men mens d...vi tenker :notme: : Du antyder en oppfølger når denne tevlingen er over Skogsbonde. Hva med hvilke vekster og i hvilke mengder skal man prøve å dyrke dem for å få et ernæringsmessig godt kosthold dersom man blir tvunget til å selv dyrke alt man trenger. F.eks. kan reglene være slik: 1 da (1000m2) per person, maksimalt 10 vekster, eventuelle dyr må skaffes vinterfor på dette arealet, men kan fores på annet vis resten av året. Eventuelle mangler i eget forslag må beskrives og mulige løsninger foreslås. Er det noen som føler for en slik utfordring etter denne?

InläggPostat: tor 07 jul 2011, 23:42 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Menar du 1 hektar ? det är väl 10000m2 inte 1000m2 eller .
På 1000m2 föder man inga djur om man samtidigt ska fö sig själv .

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 30 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa