Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Midsommartankar runt framtiden
InläggPostat: tis 24 jun 2014, 19:39 
Offline
Luktar inte fotogenkök illa?

Blev medlem: sön 31 mar 2013, 18:44
Inlägg: 72
Sovjetunionen råkade ut för en olycka med använt kärnbränsle där kylvattnet kokat bort och bränslet började att brinna. Detta var för länge sedan under kalla kriget. De ville aldrig erkänna att det hänt en olycka men de satte upp vägskyltar i området som uppmanade bilarna att veva upp alla rutor, stänga av fläkten och köra genom området så fort som möjligt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Midsommartankar runt framtiden
InläggPostat: tis 24 jun 2014, 20:00 
sven_duva skrev:
Sovjetunionen råkade ut för en olycka med använt kärnbränsle där kylvattnet kokat bort och bränslet började att brinna. Detta var för länge sedan under kalla kriget. De ville aldrig erkänna att det hänt en olycka men de satte upp vägskyltar i området som uppmanade bilarna att veva upp alla rutor, stänga av fläkten och köra genom området så fort som möjligt.


Märkligt nog tror jag att denna "lösning" mycket väl skulle kunna genomföras i Sverige. Gemene svensk får ju panik så fort något går emot dem i vardagen, så hur skulle de klara av en riktig katastrof egentligen? Mörkläggning intill döden är således förståelig ur en makthavares synvinkel. Därtill är vi ju naiva nog att tro att allt är guld och gröna skogar om Pappa Staten säger så; vilket aldrig heller ifrågasätts. Ren win-win-situation alltså; staten kan säga vad som helst och svensken köper det oavkortat.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Midsommartankar runt framtiden
InläggPostat: tis 24 jun 2014, 20:04 
Offline
Bor numera i en bunker

Blev medlem: fre 27 maj 2011, 22:13
Inlägg: 866
Ort: Någonstans i Sverige
MulenDag skrev:
Jag vill inte vara med när en havererande ekonomi gör att gamla kärnkraftverk stannar och man inte har råd/möjlighet att säkerställa kylningen av avfallsbassängerna. Dessvärre är det risk att jag tvingas vara med om det.
/MulenDag


Absolut. Det var ju precis det som hände i Fukushima och det var beroende på att någonting som experterna sade inte kunde hända faktiskt hände. Och som man kan se på denna lilla animation så drabbade Fukushima inte bara Japan utan en stor del av världen.

Fukushima Radioactivity Global Deposition

Tänk man på Fukushima så det är klart att man undrar vad som kommer att hända med världens övriga drygt 400 kärnkraftsreaktorer efter SHTF...

_________________
Om du kan odla mat - odla mat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Midsommartankar runt framtiden
InläggPostat: ons 25 jun 2014, 01:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Sverige har en teoretisk chans att byta ut kärnreaktorerna mot annan energi, men det har inte många andra länder, t.ex. Indien som storsatsar på kärnenergi (och thoriumreaktorer).

Att avveckla kärnkraften som energikälla lär bli kostsamt oavsett och personligen är jag för kärnkraft och anser att vi i stället skall utveckla och forska inom området. Jag må vara survivalist, men jag är också realist och inser att vi faktiskt har möjligheten att ersätta en stor del, ja kanske till och med all, fossil bränsleanvändning med alternativ och där är kärnkraften en viktig del. Bilar och andra fordon kan drivas med bränsleceller, men för det krävs det stora mängder energi för att framställa vätgas...

Vad jag vill säga är att vi behöver kärnkraften, åtminstone för tillfället och inom överskådlig framtid.

Jag är inte särskilt orolig för säkerheten i västvärldens kärnkraftverk...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 19 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet