Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Militären rensar i NoGo zoner?
InläggPostat: fre 28 sep 2018, 01:50 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Eller bara ge poliserna rätt att agera lite mer kraftfullt mot t.ex. stenkastare.

Det är nog inte brist på personal utan brist på aktion som ställer till det. 100.000 dialogmilitärer gör måhända ingen större skillnad.

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 02:12 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!

Poliser kan släpa bort folk så att de försvinner spårlöst i totalitära stater. Så kommer de från ett sådant land så borde de ha inbyggd respekt för polisen.

Blondie skrev:
[
Så om militären sattes in som muskler till polisen, så tror jag att det skulle bli betydligt lugnare enbart utav den psykologiska effekten..
De kriminella har noll respekt för polisen idag.. Men jag lovar att de har nog respekt för militärer då de vet vad de kan åstadkomma i de länder som många utav de kriminella kommer ifrån.. de har sett saker med egna ögon som gör att de säger till sina kompisar att tagga ner.

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 03:16 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

öTzi skrev:
Baserat på min erfarenhet från båda yrkesrollen så ser jag direkt vilka här som har insikt i vad OV gör och vad militären är tränade att göra.

Så våra militärer skall springa runt förorten och skjuta med Ak5 på kriminella eftersom poliserna klarar inte träffa ladugården? Säger bara DMax.

Den som har jobbat som OV vet att sanningen är när det gäller fysisk konfrontation så är det förmodligen bara piketpoliser som är lika bra eller bättre, när det verkligen gäller.

PS. Skriver precis hemkommen från jobbet på krogen.

En nyfiken fråga.
Om du som ordningsvakt blir beordrad av din chef att konfrontera ett beväpnat gäng utan att ha polisen som backar upp dig. Skulle du göra det med vetskapen att chansen är överhängande att du inte kommer hem helskinnad till familjen?
Jag vet att väktare konfronterar inte kriminella gäng utan polis om risken för skutvapen är överhängande.

2 varningar

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 03:23 
Användarvisningsbild

Zombie skrev:
Poliser kan släpa bort folk så att de försvinner spårlöst i totalitära stater. Så kommer de från ett sådant land så borde de ha inbyggd respekt för polisen.

Så sant, synd att poliser här inte är lika hårdnackade... Men sedan är det ju förutsättning att de inte hunnit lära sig att det går att komma undan med saker här om det inte finns bevis, då polisen inte kan peta på dig utan att ha legitima skäl.

Men även svenska och utlänska kriminella som är smarta o kan lagen, de vet att militären agerar inte som polis utan är tränade att reagera instinktivt vid en situation.. samt att okunskapen är en osäker faktor de inte har direkta kunskaper om, där av att jag tror att den psykologiska effekten kan vara stor... framförallt det första halvåret året innan de kunnat kartlägga och ofta lite vänner för att testa vart gränserna går.

2 varningar

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 03:27 
Användarvisningsbild

Peppar skrev:
Eller bara ge poliserna rätt att agera lite mer kraftfullt mot t.ex. stenkastare.

Det är nog inte brist på personal utan brist på aktion som ställer till det. 100.000 dialogmilitärer gör måhända ingen större skillnad.

:up: Det var dagens sanning. :D ta bort bakbindningen på polisen. :up:

jo det är brist på poliser i förhållande till vårat lands alla städer... ta som i norrland... där har du tur om polisen hinner komma samma dag typ.. är det akut prio1 så tar det timmar innan de kan anlända. Så det behövs verkligen många fler.

2 varningar

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 09:36 
Som militär är man utbildad att försvara landets suveränitet och integritet. Funkar det inte så kör man med tex Mogadishu aka 2+1. Så Blondie tycker att FM ska gå runt förorten och döda samtliga som inte följer order? Utöver moraliska sidan tillkommer det andra komplikationer som att för varje dödad ungdom så får vi minst 10 till motståndare som kommer kämpa till döds.

Svaret på den retoriska frågan om att som OV bemöta beväpnade kriminella är följande: Ska jag som soldat vägra gå i strid mot Ak47 beväpnade gröna män iom jag vet att vi kommer bli bombade av MIG eller två?

Utan att fördjupa mig i semantiken så får jag känsla av att du har en bild av militärens förmåga och kapacitet som inte stämmer med verkligheten. Du kan inte bekämpa folket, människorna med hjälp av militären och det är bara att titta på USA’ s framgångar i Vietnam, Somalia och Afghanistan. Enda sättet att bekämpa civila är att göra som Nazisterna gjorde under andra världskriget. Så frågan är: är det rätt åtgärd? Historien och Nürnberg har redan svarat på den frågan.
I samtliga länder där landets militär har blandat sig i politiken så har man sett avrättningar, försvinanden, tortyr och olika typer av läger. Ge mig ett exempel som motbevisar detta!

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 12:06 
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Det stora problemet är väl domstolarna som frikänner alla hela tiden.
Polisen plockar in bus men det blir ingen påföljd vilket skickar en signal om att det är helt ok.

Det måste bli uppenbart att bryter man mot lagen får det konsekvenser men där är vi inte idag och det tror jag är problemet.

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 13:55 
Användarvisningsbild

öTzi skrev:
Som militär är man utbildad att försvara landets suveränitet och integritet. Funkar det inte så kör man med tex Mogadishu aka 2+1. Så Blondie tycker att FM ska gå runt förorten och döda samtliga som inte följer order? Utöver moraliska sidan tillkommer det andra komplikationer som att för varje dödad ungdom så får vi minst 10 till motståndare som kommer kämpa till döds.

Svaret på den retoriska frågan om att som OV bemöta beväpnade kriminella är följande: Ska jag som soldat vägra gå i strid mot Ak47 beväpnade gröna män iom jag vet att vi kommer bli bombade av MIG eller två?

Utan att fördjupa mig i semantiken så får jag känsla av att du har en bild av militärens förmåga och kapacitet som inte stämmer med verkligheten. Du kan inte bekämpa folket, människorna med hjälp av militären och det är bara att titta på USA’ s framgångar i Vietnam, Somalia och Afghanistan. Enda sättet att bekämpa civila är att göra som Nazisterna gjorde under andra världskriget. Så frågan är: är det rätt åtgärd? Historien och Nürnberg har redan svarat på den frågan.
I samtliga länder där landets militär har blandat sig i politiken så har man sett avrättningar, försvinanden, tortyr och olika typer av läger. Ge mig ett exempel som motbevisar detta!

Nee min fråga var om du som ordningsvakt med max batong som beväpning skulle på din chefs order att mota bort/avväpna ett beväpnat kriminellt gäng som mer än gärna använder andra som måltavla?
Som militär har du beväpning och kan möra det på samma avstånd som de andra.. så det undrade jag inte något om du som soldat vägrar gå i strid.
Nu var det om att gå in i en underlägsen situation. Ordningsvakter får inte ens bära pepparspray lagligt vad jag vet.
Till och med polisen har svagare beväpning än vissa kriminella gäng.
Så om du svarar på frågan att du utan vapen går upp öga mot öga mot beväpnade kriminella, så har jag svårt att tro dig.

Även att du inte svarade på min frågan, så ska jag svara på en.. Nej jag vet inte vad våran militär går för, då jag bara har hört via nyheter att de tränar soldater utomlands.. Det närmsta jag har varit militärer är de jag mött civilt eller nere på stan.. Jag har sett byggnader som de bor i från andra sidan staketet när jag kört förbi på vägen.
Så jaa, det kanske är så som du säger att de är inte mer pricksäkra än poliser och där med inte kan bistå som muskler.

Jag har råkat ut för de kriminella elementen, så nee jag skulle inte sörja om de blir rullstolsbundna resten av livet eller om de dör. sorry.

2 varningar

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 16:04 

Selvsagt er det et kontroversielt spørsmål hvorvidt militæret skal brukes mot egen befolkning eller ikke og det bør det også være. Som dere i Sverige har Ådalen og vi i Norge har Menstadslaget i vår nære historie. Det kan sees som en historie som vitner om en tid hvor kirke, kapital og militær stod sammen for å bevare eksisterende samfunnsordning. Personlig ser jeg det slik at terskelen for å benytte militær i indre forhold bør være svært høy og om det i det hele er mulig, så bør det være ekstremt regulert.

At derimot staten har tilgang til og muligheten til å benytte de maktmidlene som er nødvendig for å opprettholde retts-og velferdsstaten synes jeg burde være en selvfølge. Slik jeg ser det, så burde "buset" (?) aldri ha muligheten til å regjere. Satt på spissen så er det et viktig element i min samfunnskontrakt: Jeg aktiviserer ikke min voldskapasitet, siden staten har monopol på legal bruk av vold. På den andre siden forventer jeg da at staten forvalter sin voldskapasitet slik at jeg ikke behøver å bruke vold.

Jeg synes det er et riktig og viktig prinsipp at all form for konflikt løses på lavest mulig nivå med minst mulig voldelig inngripen. Like viktig synes jeg det er at problemer løses og at folk opplever trygghet i hverdagen. Om problemene som oppleves ikke lar seg løse på annet vis enn ved bruk av vold, så ligger det i min samfunnskontrakt at da har samfunnet voldsmidlene som kreves og benytter de ved behov.

Personlig så kan det kalles militæret, piqket (?) polis, paramilitær polis, sivilstyrker eller annet ønskeverdig ord, men at de besitter maktmidlene som skal til for å opprettholde lov og orden, det forventer jeg.

öTzi skrev:
Utöver moraliska sidan tillkommer det andra komplikationer som att för varje dödad ungdom så får vi minst 10 till motståndare som kommer kämpa till döds

Det er jeg enig i öTzi. Vold er ingen god måte å løse problemer på og det kan også på sin side gi nye og større problemer. Ikkevoldelige tiltak skal prøves ut først.

På den andre siden så kan ikke problemene bestå. Om vårt arsenal av ikkevoldelige verktøy ikke fungerer så må vold benyttes. Om det medfører en eskalering som medfører at trusselen øker, så må voldskapasiteten fra samfunnet økes tilsvarende. Om ikke samfunnet skaper trygghet for oss, så kommer vi til å gjøre det selv. Det er en oppskrift som fort kan ende opp i klanssamfunn og blodshevn i sine styggeste aspekter.

Om siste hjelpemiddel er institusjonalisert vold (fra samfunnets side) og frykten for at mer motvold skal bli resultatet, så har vel egentlig staten spilt falitt?

(ed. fjernet dobbelt nektelse)

Senast redigerad av Crusoe fre 28 sep 2018, 21:04, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 16:59 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Var turist i ett sydamerikanskt land när militären slog ner ett uppror i en provins där jag befann mig. Man såg militärfordon med soldater passera, det patrullerades på gator, gick man i in på banken stod det grönklätt folk med M16. Som turist var man ju aldrig drabbad så jag upplevde det inte speciellt hotfullt. Det upplevdes mer spänt och avvaktande. Så kan militärer i Sydamerika klara av att hålla ordning när polis inte räcker till tror jag mycket väl att svenska soldater skulle klara det minst lika bra om det skulle bli aktuellt.

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 18:07 
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

militär kan hjälpa till i utsatta områden

däremot måste hela rättstaten fungera ordentligt
riskdagiset måste rösta igenom lagar som faktiskt fungerar i hela kedjan
domstollarna måste dömma
poliserna måste finnas på plats och agera

militär kan hjälpa på många sätt
ex följ med blåljus och skydda fordon så blåljuset kan göra sin uppgift utan att vara rädda för folket

militär kan patrullera områdena och visa att det är staten som är dom med makten
detta ihop med fungerande polis

militär kan ta hand om skydd av valrörelsen,demostrationer och annat som kräver mycket folk
dom kan plocka in folk, sätta dom i transport , antingen till polisen eller inre norrland och då får dom som hamnar i norr gå hem bäst fan dom vill :twisted:

kan till och med öppna för militär i skolan, vore nog den bästa modellen, dels ska ungarna ha hyfs annars blir det en vecka i bootcamp
dels så skyddar dom skolan från terror i form av enklare ungdomsterrorister

finns det militär/polis så kan inte saker ske öppet, ex narkotika/prostituion , det dämpar bilbrännare om några blir skjutna
inga våldtäkter på öppen gata
är damer och herrar oroliga kanske dom kan få beväpnad eskort hem på promenaden

inför 5 års värnplikt
1 år i åttonde klass där alla elever får gå militärskola utan distraktioner som ex mobiler, det lär vara hård avvånjning för många

1 år riktig utbildning, åt lumpenhållet till men modernt

1 år i inre tjänst, ex skola och som i exemplen ovan

sedan 2 år i övningar, utlandstjänstoch liknande

inget svenskt medborgarskap om du inte gjort värnplikten eller håller på med den
ingen rösträtt om du inte gjort värnplikten

varje värnpliktig skall ha en ak5 eller motsvarande i hemmet, tills dom är utskrivna ur rullarna vid 70 års ålder eller om dom blir utskrivna innan dess

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 19:21 
Klaas skrev:
Var turist i ett sydamerikanskt land när militären slog ner ett uppror i en provins där jag befann mig. Man såg militärfordon med soldater passera, det patrullerades på gator, gick man i in på banken stod det grönklätt folk med M16. Som turist var man ju aldrig drabbad så jag upplevde det inte speciellt hotfullt. Det upplevdes mer spänt och avvaktande. Så kan militärer i Sydamerika klara av att hålla ordning när polis inte räcker till tror jag mycket väl att svenska soldater skulle klara det minst lika bra om det skulle bli aktuellt.

Ursäkta min förvåning, men det var sämsta exemplet du kunde hänvisa till. Man hittar fortfarande massgravar, letar efter försvunna politiker och fd militärer/paramilitärer blir dömda för brott mot mänskligheten runtom Latinamerika. Börja med att Googla tex efter Dagmar Hagelin innan du går vidare.
Samma gäller för Portugal, Spanien, Turkiet och Grekland.

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 19:45 
Användarvisningsbild

öTzi.. Hur tycker du man ska lösa problemet inom 6månader? eller ska man ens lösa problemet o låta det förbli som det är eller värre?

2 varningar

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 20:14 
Blondie skrev:
öTzi.. Hur tycker du man ska lösa problemet inom 6månader? eller ska man ens lösa problemet o låta det förbli som det är eller värre?

Att lösa något inom sex månader som man har byggt upp under 30 år känns som omöjlig uppgift. Men någonstans måste vi börja med och att rösta rätt var första vi kan göra. Jag är personligen för extra hårda och långa straff för alla typer av vapenbrott, utan möjlighet för straffrabatt. Utvisa alla dömda förövare för varje brott som ger mer än 12 månader eller om den personen begår två sexmånaders brott inom 24 månader, annullera deras PUT. Altså om personerna är inte Svenska medborgare.
Inför obligatorisk språk och medborgarskapstester utöver kravet att man ska ha varit självförsörjande under minst 36 månader för senaste fem åren för att bli Svensk medborgare. Altså jag är absolut inte vänster, snarare ganska så höger när det gäller politik men jag tycker att man bör agera rätt och genom att titta på vad har hänt runtom världen. Just därför anser jag att militären är inte rätt instans för den här uppgiften.
Däremot kan HV och FM skydda vitala objekt, viktiga transportsträckor och tex köpcentra/lager i händelse av oroligheter. Är man angriparen som försöker skada eller förstöra för andra människor i samhället då skall man vara bered på konsekvenserna. Där kan FM och HV göra bästa insatsen.

InläggPostat: fre 28 sep 2018, 20:24 
Användarvisningsbild

öTzi skrev:
Blondie skrev:

Att lösa något inom sex månader som man har byggt upp under 30 år känns som omöjlig uppgift. Men någonstans måste vi börja med och att rösta rätt var första vi kan göra. Jag är personligen för extra hårda och långa straff för alla typer av vapenbrott, utan möjlighet för straffrabatt. Utvisa alla dömda förövare för varje brott som ger mer än 12 månader eller om den personen begår två sexmånaders brott inom 24 månader, annullera deras PUT. Altså om personerna är inte Svenska medborgare.
Inför obligatorisk språk och medborgarskapstester utöver kravet att man ska ha varit självförsörjande under minst 36 månader för senaste fem åren för att bli Svensk medborgare. Altså jag är absolut inte vänster, snarare ganska så höger när det gäller politik men jag tycker att man bör agera rätt och genom att titta på vad har hänt runtom världen. Just därför anser jag att militären är inte rätt instans för den här uppgiften.
Däremot kan HV och FM skydda vitala objekt, viktiga transportsträckor och tex köpcentra/lager i händelse av oroligheter. Är man angriparen som försöker skada eller förstöra för andra människor i samhället då skall man vara bered på konsekvenserna. Där kan FM och HV göra bästa insatsen.

Okej.. så med andra ord ska man låta det vara som det är i några år till.
Jag tror du skulle få ett annat perspektiv om du fick en dos utav hur det är att bli utsatt o behöva se sig över axeln konstant.. inte kunna gå ut efter mörkrets inbrott utan att olagligt beväpna dig med en slipad skruvmejsel som går att bortförklara som ett verktyg du tog in från bilen eller ska bära ut till bilen. Möter jag de åtta personerna på fel ställe vid fel tidpunkt så kanske jag hinner få med en av dem.

Fundera på den känslan o säg samma sak igen.

2 varningar

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Denna tråd är låst, du kan inte redigera inlägg eller besvara den.  [ 50 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa