Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 277 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 19  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: mån 04 mar 2019, 16:09 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Arctic Fox skrev:
Det underhållande i denna tråd är ju det faktum att du hela tiden ropar efter att alla andra ska styrka allt de säger när du inte gjort det själv en enda gång. det enda du hänvisar till hela tiden är manipulerad forskningsdata och skrämselpropaganda.

Visa mig ett enda exempel på en klimatlarmrapport där saker hastigt ändrar sig och som tio år senare visade sig stämma. Det finns ju inte.

Det vi däremot kan se är att världshaven inte har slukat några kuststäder ännu, de ligger kvar på normalhöjning om ett fåtal mm/år. Isen vid polerna är kvar. Isbjörnarna ökar i antal. Jorden blir grönare. Oljan tog inte slut. Etc. DET är fakta. Historien styrker alla mina påståenden.

Vad folk påstår ska hända om tio år är inget annat än just påståenden. Oavsett hur många som gått på smörjan.


Problemet är att de "klimatlarmrapporterna" du anför som exempel bara tycks finnas i ditt huvud. Jag tror inte att de existerar förrän du visar att de faktiskt gör det. Och då tror jag att det visar sig att de säger något helt annat än vad du tror/påstår att de säger. Jag ser gärna att du motbevisar detta.

Om du anser att det finns klimatlarmrapporter med förutsägelser, från klimatforskare, som visade sig vara falska, varför inte ge exempel på sådana klimatlarmrapporter? Inte bara hitta på! Om du har rätt borde det väl vara väldigt enkelt, eller hur?

När/var sa klimatforskarna något som innebär att några kuststäder borde ha sjunkit vid det här laget?

När/var sa klimatforskarna att isen vid polerna borde varit borta vid det här laget?

När/var sa klimatforskarna/någon att populationen av isbjörnarna inte kan stabiliseras eller öka om de skyddas och slutar jagas?

När/var sa klimatforskarna att jorden inte kommer att kunna bli grönare?

När/var sa någon att oljan borde varit slut nu?

Du hittar på löjligt snedvridna/skeva förutsägelser som ingen har gjort, inte vad du kan/vill styrka iaf, och säger att eftersom dessa av dig påhittade märkliga fantasier inte gått i uppfyllelse så finns det inget klimathot.

Du skapar förvridna och felaktiga varianter av vad klimatforskarna sagt och påstår att det visar hur fel de har.

Det brukar kallas för att argumentera mot påhittade halmgubbar. Det är ofta väldigt mycket enklare att argumentera mot förvrängningar av vad någon sagt än mot vad de faktiskt har sagt. Särskilt om du kan förvränga och hitta på som du vill. Men det är inte särskilt meningsfullt och visar mest bara att du inte kan/vill bemöta det som någon faktiskt sagt.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: mån 04 mar 2019, 16:14 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
lupl skrev:
En sak som oxo är säker, är att det finns många som gör pengar i denna cirkus.
Pengar som förmodligen hamnar i fel fickor tyvärr...


Om det är så säkert kan du kanske ge några riktigt bra exempel på det?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: mån 04 mar 2019, 18:00 
Haha, nu flyttar de fram det isfria ”klimathotet” med 20 år... igen. :mrgreen:

Det är ju stor komik hur folk kan gå på detta om och om igen när det aldrig händer.

https://newatlas.com/arctic-ocean-ice-t ... mer/58682/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 11:51 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Du påstår att folk "går på det om och om igen", men du vägrar tala om vad "det" är, utom möjligen genom vaga påståenden som kanske bara är dina egna fantasier?

Och nu säger du att det är "om och om igen", det borde innebära att du lätt borde kunna ge flera exempel? Med citat och länkar?

Undrar varför du inte vill ge några bra exempel? Kan det vara för att det inte finns några? :hm:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 13:59 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
EssBe skrev:
lupl skrev:
En sak som oxo är säker, är att det finns många som gör pengar i denna cirkus.
Pengar som förmodligen hamnar i fel fickor tyvärr...


Om det är så säkert kan du kanske ge några riktigt bra exempel på det?


Absolut kan jag det, då jag känner folk som arbetar i och runt omkring saken.
Men jag vill inte hänga ut någon.
Dessutom skulle den här tråden bli väldigt lång och med upprörda känslor från de som lider av svår klimatångest och de som känner sig lurade på alla pengar som hamnade i fel fickor.
Sen kan man dravla om detta i oändlighet...
Blir som att försöka tömma havet med hinkar från den ena kusten till den andra...

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 14:22 
Offline
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 okt 2015, 08:06
Inlägg: 265
Varför skall vi förvänta oss att leva i ett stationärt klimat nu, när vi aldrig har gjort det tidigare.
Sett till hela den mänskliga varelsens historia har dess styrka över potentiellt konkurrerande livsformer varit just denna; förmågan att anpassa sig.

Vi skulle alltså har överlevt och utvecklats 99,4 % av vår historia som särskild art under föränderligt klimat, för att sedan snabbt gå under på grund av just den dynamik som råder över det habitat vi uppvisat sådan förmåga inom?

"Klimatförändringar" är ett icke-begrepp, ungefär som att tala om "färdlösa fordon".

Vår planets klimat är en komplex termodynamisk motor, uppbyggd av kaotiska processer. Systemet upplever förändringar vars källor är interna och externa under förloppstider som är rimliga för systemets storlek.
Människans observationstid (exempelvis en individs livstid) är obetydligt liten i förhållande.

Vårt problem som civilisation är att vi målat upp ett don Quijote-scenario framför oss, där vi förutsätter, och kräver, att vårt habitat skall vara stationärt; oföränderligt.

Så är det inte, så har det aldrig varit och så kommer det aldrig att bli.

_________________
“...some men aren't looking for anything logical, like money. They can't be bought, bullied, reasoned, or negotiated with. Some men just want to watch the world burn.” - M. Caine


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 15:36 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
lupl skrev:
En sak som oxo är säker, är att det finns många som gör pengar i denna cirkus.
Pengar som förmodligen hamnar i fel fickor tyvärr...


EssBe skrev:
Om det är så säkert kan du kanske ge några riktigt bra exempel på det?


lupl skrev:
Absolut kan jag det, då jag känner folk som arbetar i och runt omkring saken.
Men jag vill inte hänga ut någon.
Dessutom skulle den här tråden bli väldigt lång och med upprörda känslor från de som lider av svår klimatångest och de som känner sig lurade på alla pengar som hamnade i fel fickor.
Sen kan man dravla om detta i oändlighet...
Blir som att försöka tömma havet med hinkar från den ena kusten till den andra...


Jag känner mig mest lurad av dig. Du påstår saker men vill inte styrka dem.

Lurad är kanske fel ord. Jag tror dig helt enkelt inte. Det är som påståendet att minskande antal pirater leder till global uppvärmning. Jag tror att du bara fantiserar ihop argument, som AF gör om och om igen.

Vad skulle det göra om denna tråd blir väldigt lång eller om någon får upprörda känslor?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 16:03 
https://www.expressen.se/debatt/express ... atbluffen/

https://www.kuriren.nu/opinion/varfor-g ... 37070.aspx

http://www.bt.se/ledare/varldens-storsta-bluff/


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Atombombsvärldskrig
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 16:58 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 28 feb 2019, 13:57
Inlägg: 24
EssBe skrev:
DanceCommander skrev:
... i samma fack som miljörörelsens flamsande om förestående klimatkollaps pga dieselfordon.


EssBe skrev:
Det katastrofscenariot har jag inte hört talas om tidigare. Snabb googling ger inte heller något. Kan du berätta mer? ...


DanceCommander skrev:
Trist att du inte har hört, du tvingas ju betala för det. :)


Ja, det är trist. Och trist att du inte vill förklara. Särskilt om jag betalar för det utan att veta vad det är. Jag känner väl till hotet från den pågående klimatförändringen, men det är ju långt ifrån bara miljörörelsen som pratar om det, och det har många fler orsaker än just dieselfordon.


Korrekt, det är fler än miljörörelsen, typ allt och alla som ser en möjlighet att öka skatterna samt tjäna pengar på det. Inget konstigt alls, bara djupt ohederligt.
Nu marknadsför man ju ett barn som ska tillåtas styra debatten och på något sätt gjorts till en röst för (väst)världens barn. Det är, från början till slut, ett sätt för miljörörelsen att få mer bidrag och ökad makt, ökade skattemedel till staten, och det viktigaste; ett sätt att pungslå europeerna med ännu en sorts arvsynd. Det här är bara en grej i europeiskättade länder, och det leder ofrånkomligen till ett svagare Västerland, vilket är ett delmål i sig. Söndra och härska. Vill du ha länkar? Hitta dem själv. Det är ditt eget ansvar att söka kunskap, inte mitt.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 17:13 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
EssBe skrev:
lupl skrev:
En sak som oxo är säker, är att det finns många som gör pengar i denna cirkus.
Pengar som förmodligen hamnar i fel fickor tyvärr...


EssBe skrev:
Om det är så säkert kan du kanske ge några riktigt bra exempel på det?


lupl skrev:
Absolut kan jag det, då jag känner folk som arbetar i och runt omkring saken.
Men jag vill inte hänga ut någon.
Dessutom skulle den här tråden bli väldigt lång och med upprörda känslor från de som lider av svår klimatångest och de som känner sig lurade på alla pengar som hamnade i fel fickor.
Sen kan man dravla om detta i oändlighet...
Blir som att försöka tömma havet med hinkar från den ena kusten till den andra...


Jag känner mig mest lurad av dig. Du påstår saker men vill inte styrka dem.

Lurad är kanske fel ord. Jag tror dig helt enkelt inte. Det är som påståendet att minskande antal pirater leder till global uppvärmning. Jag tror att du bara fantiserar ihop argument, som AF gör om och om igen.

Vad skulle det göra om denna tråd blir väldigt lång eller om någon får upprörda känslor?


Allt går att styrka det vet jag, men inte du.

Lurad... det låter inte bra... endast grön ilska kanske?

Pirater...? De finns så vitt jag vet.. även om de blir mindre till antalet...

_________________
Meet MOST 2F.


Senast redigerad av lupl tis 05 mar 2019, 17:18, redigerad totalt 1 gång.

Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 17:13 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Woodsmoke skrev:
Varför skall vi förvänta oss att leva i ett stationärt klimat nu, när vi aldrig har gjort det tidigare.
Sett till hela den mänskliga varelsens historia har dess styrka över potentiellt konkurrerande livsformer varit just denna; förmågan att anpassa sig.

Vi skulle alltså har överlevt och utvecklats 99,4 % av vår historia som särskild art under föränderligt klimat, för att sedan snabbt gå under på grund av just den dynamik som råder över det habitat vi uppvisat sådan förmåga inom?


Det är ingen som förväntar sig att leva i ett stationärt klimat. Var har du fått det ifrån? Självklart ändrar sig klimatet sakta hela tiden. Klimatet ändrar sig snabbare i händelse av katastrofer som omfattande supervulkanutbrott eller när stora meteoriter trillar ner. Eller när en anpassningsbar apa får för sig att elda upp ofantliga mängder fossila bränslen.

Är "99,4%" en påhittad uppgift för att verka "seriös"? Eller varifrån har du fått "99,4%"? Googlar jag kommer det fram sidor som handlar om andelen gemensamt viktigt DNA mellan människa och chimpans.

Problemet med nuvarande klimatförändring, jämfört med (troligen) alla de mänskligheten upplevt tidigare är att denna tycks gå mycket snabbare än tidigare och vi vållar den själva. Det går så snabbt att många livsformer, inklusive vi, kan få svårt att anpassa sig.

Om man ser till hur snabbt djur- och växter-arter utrotas just nu så befinner vi oss mitt inne i en massutrotningshändelse. Det finns en risk att växter och djur som är viktiga för vår överlevnad utrotas.

https://en.wikipedia.org/wiki/Holocene_extinction
https://en.wikipedia.org/wiki/Extinctio ... al_warming

Särskilt oroande är kanske vad kombinationen av varmare hav med lägre pH kan leda till. Det finns en risk att det kan slå ut hela näringsvävar i haven, med stora effekter för oss.

https://en.wikipedia.org/wiki/Ocean_aci ... xygenation

Det är mycket långt ifrån säkert att den nuvarande klimatförändringen innebär att mänskligheten som helhet kommer att gå under snabbt. Det är mera troligt att vi och våra samhällen kommer att utsättas för svåra påfrestningar som dödar många, men inte alla. Sådant som samhällskollaps, våldsam religiös fanatism, krig och enorma flyktingströmmar och mycket annat. Svältkatastrofer och sjukdomar. Direkt eller indirekt vållat eller förstärkt av den pågående klimatförändringen.

https://www.bloomberg.com/news/articles ... r-refugees

Woodsmoke skrev:
"Klimatförändringar" är ett icke-begrepp, ungefär som att tala om "färdlösa fordon".

Du menar stillastående fordon? Det är väl ett fullt rimligt begrepp? Jag har svårt att förstå vad du menar?

Woodsmoke skrev:
Vår planets klimat är en komplex termodynamisk motor, uppbyggd av kaotiska processer. Systemet upplever förändringar vars källor är interna och externa under förloppstider som är rimliga för systemets storlek.


Ja. Det är det som gör att det är svårt att förutsäga väder.

Men man kan ta ett steg bakåt och se jordklotet snurra i rymden, belyst av solen. Om det strålar in mer energi än vad som strålar ut blir det varmare. Om man ökar halten koldioxid i atmosfären blir det svårare för energi att stråla ut. Det blir då varmare; varmare klimat. Inte särskilt komplicerat, eller hur?

Sedan kan man försöka lista ut hur värmen fördelar sig globalt. Hur mycket extra energi som hamnar i haven (det mesta) jämfört med i atmosfären och skillnader i klimatförändring beroende på latituder och fördelning hav/land. Och så vidare.

Woodsmoke skrev:
Människans observationstid (exempelvis en individs livstid) är obetydligt liten i förhållande.


Det var kanske så med tidigare klimatförändringar. Inte med denna.

Jag kan tydligt se hur klimatet har ändrat sig under min livstid.

  • Våren kommer tidigare med flyttfåglar, längre odlingssäsong och större risk för tidig nattfrost.
  • Jag kan inte längre åka skidor på vintern.
  • Ek har börjat trivas träd i min skog, där det tidigare mest bara växte gran, tall och björk.
  • Granen stressas av värmen och får problem med svamp och granbarkborre.
  • Inte längre rejäl tjäle vintertid, så jag kan kör i skogen med traktorn utan att orsaka skada.
  • Det blir allt vanligare med skogsbränder.
  • När jag fjällvandrar ser jag hur träd och buskar kommer där det tidigare, för något decennium sedan, var helt öppet.
  • Jag har oftare problem med torr brunn sommartid.
  • Jobbigare sommarnätter, jag kommer att sätt in en luftvärmepump i sommar.

Detta är bara en del av vad jag personligen upplever. Det jag kommer på i en hast. Sedan kan man lägga till annat som man hör om i nyheterna och som dokumenteras av klimatforskare.

Woodsmoke skrev:
Vårt problem som civilisation är att vi målat upp ett don Quijote-scenario framför oss, där vi förutsätter, och kräver, att vårt habitat skall vara stationärt; oföränderligt.

Så är det inte, så har det aldrig varit och så kommer det aldrig att bli.


Nej, det är rätt! Så är det inte och så har det aldrig varit. Ingen kräver att vårt habitat skall vara stationärt; oföränderligt. Bara att det inte i onödan snabbt skall förändras till det sämre.

Men en del tycks kräva att de skall få fortsätta att fördärva andras habitat och förorsaka lidande genom att släppa ut ändå mer växthusgaser. Ondska förkroppsligad?

Ett av våra problem som civilisation är att vi eldar fossila bränslen och släpper ut koldioxid i atmosfären i en takt och omfattning som kan få katastrofala följder. Och vi utsätter oss för detta helt frivilligt. En del tycks rent av anse att det vore en större katastrof att sluta elda fossila bränslen. Vart tog den där anpassningsförmågan vägen? :smack:

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Atombombsvärldskrig
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 17:25 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
DanceCommander skrev:
Vill du ha länkar? Hitta dem själv. Det är ditt eget ansvar att söka kunskap, inte mitt.


Problemet är att allt det jag hittar antingen är uppenbart nonsens eller visar att du har fel.

Du påstår något, då är det du som har bevisbördan. Eller iaf bör du kunna visa att du inte bara fantiserat ihop argument, eller framför andras påhittade påståenden.

Menar du att det skulle vara svårt eller ansträngande att styrka att dina påståenden inte är fria fantasier? Varför det? Vilken slutsats kan man dra av det?

Jag VILL ha fel rörande klimathotet. Det vore underbart om det vore falskt. Men det tycks inte vara så?

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 17:39 
Offline
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 22 nov 2017, 13:49
Inlägg: 1084
Arctic Fox skrev:


Tack!

Fler exempel på fantasifulla och grundlösa påståenden om hur klimatforskarna har fel. En del av länkarna är så gamla att verkligheten sprungit ifrån och det blir idag väldigt tydligt hur felaktiga påståendena är.

_________________


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Atombombsvärldskrig
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 18:26 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 28 feb 2019, 13:57
Inlägg: 24
EssBe skrev:
DanceCommander skrev:
Vill du ha länkar? Hitta dem själv. Det är ditt eget ansvar att söka kunskap, inte mitt.


Problemet är att allt det jag hittar antingen är uppenbart nonsens eller visar att du har fel.

Du påstår något, då är det du som har bevisbördan. Eller iaf bör du kunna visa att du inte bara fantiserat ihop argument, eller framför andras påhittade påståenden.

Menar du att det skulle vara svårt eller ansträngande att styrka att dina påståenden inte är fria fantasier? Varför det? Vilken slutsats kan man dra av det?

Jag VILL ha fel rörande klimathotet. Det vore underbart om det vore falskt. Men det tycks inte vara så?


Du förutsätter att jag har ett intresse av att du ska tycka som jag. Det har jag inte. Jag skriver endast min upplevelse av det hela, baserat på min högst personliga analys, som i sin tur är grundat på reflektion till följd av inhämtad information. Snart blir det väl brottsligt att vara ”klimatförnekare”, om vi ändå ska använda oss av gängse termer som bekräftar att det hela domderad uppifrån.
Du får gärna preppa utefter upplevt klimathot. Lycka till.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: tis 05 mar 2019, 19:07 
Offline
Samlar kokböcker från 1800-talet

Blev medlem: lör 03 okt 2009, 11:57
Inlägg: 724
Ort: Vagabond
...spelar ingen roll hur mycket en sub grupp av mycket udda åsikter gnäller och piper..
Världen kommer inte förändras...
Vi är x antal miljarder, och vi blir inte mindre i antal..
Maten kommer inte räcka till alla... och gör inte heller i nuläget..
Naturen kommer att decimera oss på ett eller annat sätt oavsett...
..genom pandemi eller annan katastrof..
Men var och en gör som de vill!
Jag tänker sitta på min trappa och skita i allt och bara se på..
Hoppas vi får en sommar som den förra..
Då slipper jag besväret att flyga till det varma vädret...
Om inte så tar jag det absolut billigaste ( minst miljövänligaste alternativet )
flyget till x destination och njuter..
...

_________________
Meet MOST 2F.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 277 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16 ... 19  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet