Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 277 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Miljöförstöring och klimatpåverkan, hot mot jorden?
InläggPostat: fre 22 mar 2019, 17:25 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

oldie skrev:
På vilket sätt anser ni som skriver i denna tråd att era inlägg hjälper oss andra som inte kan eller orkar läsa allt att förbereda oss, antingen på ett varmare klimat (vad händer då här i Sverige?) eller ett kallare. Vad kan jag som enskild person göra för att gardera mig åt båda håll?

Jag skriver för att jag hoppas att några tar till sig att vi riskerar osäkra odlingssäsonger. Varmare och torrare (sommar) eller mindre kallt och blötare (vinter) och instabilt klimat där man inte kan räkna med sådd i maj och skörd i augusti menar jag att vi bör ta höjd för här i Sverige. Liksom fler bränder och mer översvämningar. Jag menar också att vi bör reflektera över hur vi ska hantera en situation där en miljon klimatflyktingar dyker upp under ett eller ett par år.

För att gardera sig kan man se till att odla och lagra för mycket eller skaffa väldränerade växthus och säker vattenförsörjning för att kunna vattna vid torka. Kanske tänka över hur man ska sköta ev. skog ifall en vinterstorm tar tag i snötyngda träd som står på otjälad mark. Bränder och översvämningar kommer att kosta skattepengar och försäkringspremier. Överväga att flytta från kedjehuset i sänkan på den forna sjöbotten till en lite högre belägen stuga på landet och rensa bort brännbart 50 m kring byggnader och ha en plan för hur man kan släcka gnistregn? Flyktingarna får man antingen hjälpa och sätta i arbete, hålla undan eller själv dra sig undan.

InläggPostat: fre 22 mar 2019, 17:41 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Grundläggande är kanske att avgöra om det finns ett klimathot eller inte. Det tycks vara det som diskuteras mest i denna tråd.

Sedan, om man kommer fram till att det faktiskt finns ett klimathot kan man hantera det på tre sätt:

1. Strunta i det och flyga på semester till Costa Va De-ville och äta spannmålsuppfödd oxfile och värma huset med olja. Köpa SUV och konsumera så mycket man har råd till, och låna för att konsumera lite till.

2. Försöka sprida kunskap om att det finns ett hot och gynna teknik och livsstil som innebär lägre klimatpåverkan. Försöka motarbeta/motbevisa de som hävdar att det inte finns något klimathot.

3. Förbereda sig för möjliga negativa effekter. Detta underlättas av att många traditionella katastrofscenario kan bli aktuella som en del av klimathotet. Eller blir mer sannolika/värre. Problem med livsmedelsförsörjning, dyrare mat, ekonomisk kollaps, arbetslöshet, elbrist, sammanbrott av samhällstjänster, krig, avspärrning, flyktingströmmar, skogsbränder, torka, pandemier, nya skadedjur, nya sjukdomar, översvämning, brist på bränsle, social oro och så vidare.

Även om man kommer fram till att det inte finns ett klimathot så kan mycket av punkt tre ändå vara aktuellt, även om man då har en annan syn på varför, hur oundvikligt det är och hur illa det kan bli. Det blir lite mer slumpen, "dom där" och "shit happens" och man kan inte använda punkt 2 ovan för egenterapi.

Man kan utan problem kombinera 2 och 3. Förmodligen även 1 och 3. Knappast 1 och 2?

Jag läser inte allt som skrivs på detta forum. Det skulle jag inte hinna/orka. Det blir kanske 25-50%

InläggPostat: lör 23 mar 2019, 19:19 

InläggPostat: lör 23 mar 2019, 21:40 
Skall man äta HELA myran?
Användarvisningsbild

Arctic Fox skrev:
https://newsvoice.se/2019/03/klimathotet-fabricerat-ipcc/

https://www.vof.se/blogg/sanningen-om-newsvoice/

InläggPostat: sön 24 mar 2019, 09:38 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Några inlägg som kanske(?) handlar om chemtrails har flyttats till ljugarbänken.

InläggPostat: sön 24 mar 2019, 13:34 
Samlar kokböcker från 1800-talet

EssBe skrev:
Grundläggande är kanske att avgöra om det finns ett klimathot eller inte. Det tycks vara det som diskuteras mest i denna tråd.

Sedan, om man kommer fram till att det faktiskt finns ett klimathot kan man hantera det på tre sätt:

1. Strunta i det och flyga på semester till Costa Va De-ville och äta spannmålsuppfödd oxfile och värma huset med olja. Köpa SUV och konsumera så mycket man har råd till, och låna för att konsumera lite till.

2. Försöka sprida kunskap om att det finns ett hot och gynna teknik och livsstil som innebär lägre klimatpåverkan. Försöka motarbeta/motbevisa de som hävdar att det inte finns något klimathot.

3. Förbereda sig för möjliga negativa effekter. Detta underlättas av att många traditionella katastrofscenario kan bli aktuella som en del av klimathotet. Eller blir mer sannolika/värre. Problem med livsmedelsförsörjning, dyrare mat, ekonomisk kollaps, arbetslöshet, elbrist, sammanbrott av samhällstjänster, krig, avspärrning, flyktingströmmar, skogsbränder, torka, pandemier, nya skadedjur, nya sjukdomar, översvämning, brist på bränsle, social oro och så vidare.

Även om man kommer fram till att det inte finns ett klimathot så kan mycket av punkt tre ändå vara aktuellt, även om man då har en annan syn på varför, hur oundvikligt det är och hur illa det kan bli. Det blir lite mer slumpen, "dom där" och "shit happens" och man kan inte använda punkt 2 ovan för egenterapi.

Man kan utan problem kombinera 2 och 3. Förmodligen även 1 och 3. Knappast 1 och 2?

Jag läser inte allt som skrivs på detta forum. Det skulle jag inte hinna/orka. Det blir kanske 25-50%

1. Jag kommer att flyga mer än jag gjort tidigare som jag sagt tidigare.
2. Jag kommer inte sprida grön propaganda som är påhittat av folk som kallar sig forskare.
3. Sannolikheten för att preppa för påstådda effekter av s.k. klimat finns inte på min lista.
Finns många andra saker att preppa för... Troligen det som de flesta andra preppar för...

InläggPostat: fre 29 mar 2019, 02:22 
Tränar vakthöns

Kanadensarna forskade på skogsbränder redan för 100 år sedan eller så. De rekommenderar lövskog runt bebyggelse, och våtmarker och lövskogsinslag ute i skogen. Riktigt intressant program:
https://www.svtplay.se/video/21415934/vetenskapens-varld/vetenskapens-varld-skogsbrandernas-tid?start=auto&tab=2019

Krösa-Maja skrev:
klipp

Överväga att flytta från kedjehuset i sänkan på den forna sjöbotten till en lite högre belägen stuga på landet och rensa bort brännbart 50 m kring byggnader och ha en plan för hur man kan släcka gnistregn?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 277 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1 ... 15, 16, 17, 18, 19