Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mitt första utkast på BOB-packlista, kommentarer önskas!
InläggPostat: tor 03 sep 2009, 12:18 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Hejsan!
Listan ser bra ut

Kanske kan vara intressant med en liten penna, papper, sudd och en kikare av liten modell.

En tejpbit i form av en pil/spets som du har på den plastade kartan. Används till att markera var du just nu är på kartan. När du tar o kollar på kartan nästa gång är det mycket enkelt att snabbt med blicken finna vart du skall leta upp din nya position i närheten av den gamla (pilade) positionen.

Mvh PP

InläggPostat: tor 03 sep 2009, 13:41 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

PoloPrinsen skrev:
Kanske kan vara intressant med en liten penna, papper, sudd och en kikare av liten modell.

Absolut! Hur kunde jag glömma det? Jag uppdaterar listan!

Citera:
En tejpbit i form av en pil/spets som du har på den plastade kartan. Används till att markera var du just nu är på kartan. När du tar o kollar på kartan nästa gång är det mycket enkelt att snabbt med blicken finna vart du skall leta upp din nya position i närheten av den gamla (pilade) positionen.

Bra tips helt klart!

InläggPostat: tis 08 sep 2009, 20:58 
Grannarna tittar konstigt på mig.

Vad beräknar du att din BOB kommer att väga? Den bör nog inte väga mer än att du kan springa någon kilometer om nöden så skulle kräva. Vikten är ju beroende av din fysiska form. Av vad jag kan läsa i din lista verkar det inte bli allt för tungt men det är vart att ha i bakhuvudet så att du inte tar med för många "bra å ha" grejer och att det du packar ner är lätt och smidigt och gärna har dubbla funktioner.

Jag läste någon stans att fjälljagarna och liknande förband tog på sig torra underkläder när de sov men bytte till sina blöta när det var dags att börja marschera igen då de ändå skulle bli svettiga (kan någon bekräfta eller dementera?).

Någon som kan säga vad en lagom vikt på en BOB kan vara i förhållande till kroppsviket i procent? Förutsatt att man har normalsvensk fysiskt status.

Det har funnits många domedagsprofeter men få domedagar ;)

InläggPostat: tis 08 sep 2009, 21:12 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

qazwsxedcrf skrev:
Vad beräknar du att din BOB kommer att väga? Den bör nog inte väga mer än att du kan springa någon kilometer om nöden så skulle kräva. Vikten är ju beroende av din fysiska form. Av vad jag kan läsa i din lista verkar det inte bli allt för tungt men det är vart att ha i bakhuvudet så att du inte tar med för många "bra å ha" grejer och att det du packar ner är lätt och smidigt och gärna har dubbla funktioner.

Jag läste någon stans att fjälljagarna och liknande förband tog på sig torra underkläder när de sov men bytte till sina blöta när det var dags att börja marschera igen då de ändå skulle bli svettiga (kan någon bekräfta eller dementera?).

Någon som kan säga vad en lagom vikt på en BOB kan vara i förhållande till kroppsviket i procent? Förutsatt att man har normalsvensk fysiskt status.

Förvånansvärt få medelsvenskar idag kan springa några kilometrar om nöden kräver det, ens utan packning.

InläggPostat: ons 09 sep 2009, 00:29 
Yuppie survivalist
Användarvisningsbild

Svårt att hitta medelsvensson

Hittade någon form av värde för medelsvensson vet ej hur riktigt det är men alltid något:

Han 183 cm och 85 kilo. Hon 68 kilo och är 167 cm lång.

InläggPostat: ons 09 sep 2009, 00:38 
Nybyggt utedass!
Användarvisningsbild

Morgan_cat skrev:
Svårt att hitta medelsvensson

Hittade någon form av värde för medelsvensson vet ej hur riktigt det är men alltid något:

Han 183 cm och 85 kilo. Hon 68 kilo och är 167 cm lång.

Om man är intresserad av statistik (vem är inte det? :D ) Så rekomenderar jag SCB's ULF Rapporter. Gällande längd och vikt, http://www.scb.se/Pages/TableAndChart____47966.aspx

ULF har i huvudsak genomförts som besöksintervjuer med ett slumpmässigt urval av befolkningen. Åren 1975–1979 för åldersgruppen 16–74 år och 1980–2001 för åldersgruppen 16–84 år. Från och med 2002 finns ingen övre åldersgräns.

Från och med år 2007 genomförs undersökningen med telefonintervju som huvudsaklig metod. Mellan 12 000 och 13 000 personer intervjuas under en tvåårsperiod. Över 200 000 personer har sammanlagt intervjuats sedan undersökningarna startades 1975. Det finns ingen uppgiftslämnarplikt.

De har ett bra underlag måste jag säga.

De siffror du har hittat är i överkant för svenska förhållanden, tror medellängd för män är strax under 180cm och medelvikten bör ligga runt 83.

Kolla hur vikten förändrats från 1980 i gruppen män från 35-44. skrämmande...

InläggPostat: ons 09 sep 2009, 01:22 

qazwsxedcrf skrev:
Vad beräknar du att din BOB kommer att väga?

Jag vet inte riktigt vad den kommer landa på, det beror på dess exakta sammansättning. Men väger den mer än 14 kilo exklusive ammunition så kommer jag att gå över innehållet och trimma ner den.

Citera:
Den bör nog inte väga mer än att du kan springa någon kilometer om nöden så skulle kräva. Vikten är ju beroende av din fysiska form.

Jag är tillräckligt tränad för att kunna springa någon kilometer med en packning på uppåt 30 kilo skulle jag tro, då jag är rätt stor och kan bära rätt tungt, så halva den vikten kommer inte vara ett problem. Men du har en bra poäng, det gäller att hålla koll på vikten!

Citera:

Någonstans runt 15-20% skulle jag säga, utan att ha funderat allt för mycket på det :). Om en BOB enbart är tänkt att låta mig överleva i 72h så ska den inte behöva väga särskilt mycket.

InläggPostat: lör 06 feb 2010, 23:11 
Användarvisningsbild

Så där ja, nu har jag också tänkt skaffa mig en BOB. Jag har utgått från en Mil-Tec Assault Pack.
Bild

Det här är vad jag hade tänkt ha i den:

FÖRSTA FACKET (kläder)
* Två uppsättningar underkläder (kalsingar, strumpor, t-shirt)
* Byxor
* Tröja
* Regnrock
* Långkalsonger
* Mössa
* Vantar
* Handduk
* Hängmatta

ANDRA FACKET (förplägnad)
* Försvarets enmanskök (med brännare, kåsa, konservöppnare, spork och en liten kryddburk)
* Grönpåsar (fältransoner)
* Eld-kitt (tändare, tändkuber, eldstål, T-sprit)
* Toalettartiklar (tvål, tandkräm, tandborste, rakhyvel)
* Metrev
* Dextrosol
* Tuggummi
* Klortabletter
* Dasspapper

TREDJE FACKET (verktyg)
* Hopfällbar såg
* Kniv
* Stämjärn
* Skruvmejsel med bits
* Ståltråd
* Avbitartång
* Kombinationstång
* Trädgårdsspade
* Paracord
* Sy-kitt

FJÄRDE FACKET (övrigt)
* Ficklampa
* Batterier
* Första förband
* Plåster
* Värktabletter
* Sårtvätt
* Plånbok (med både kronor och euro)
* Kompass

RYGGFACKET
* Kartor
* Fickminne överlevnad

UTANPÅ
* Liggunderlag (undertill)
* Knäppetält (inuti liggunderlaget)
* Liten yxa (vänster sida)
* Vattenflaska (höger sida)

Kläderna (utom regnrock, mössa och vantar) och handduken är vacuumförpackde för att ta mindre plats och för att inte bli blöta.

Att jag tar med ett stämjärn kanske kan vara förvånande, men det är enligt min mening det bästa eggverktyg man kan ha som komplement till en kniv.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2