Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: fre 14 dec 2012, 17:27 
Jag håller vedträt i ena änden liggande horisontellt med andra änden på ett annat vedträ som ligger vinkelrätt på marken, eller en stock eller liknande hyfsat stumt underlag som inte fördärvar yxan om man missar eller hugger igenom. Eftersom vedträt är långt och yxan har ett skaft, så hamnar själva hugget automatiskt en god bit bort från handen som håller vedträt, där vedträt vilar mot underlaget. Omöjligt att hugga sig i handen av misstag. Håller och hugger så hugget kommer så nära parallellt med fiberriktningen som möjligt. Om vedträt inte spricker med en gång så räcker det med att dra isär händerna lätt för att bryta upp vedträt. Snabb och kraftbesparande teknik. Behöver inte hugga särskilt hårt. Räcker med ett enda hugg, om man träffar. Förutsätter att vedbitarna är av en dimension som enkelt kan hanteras med en hand. Jag brukar ta ved från ett ungt stående självdött träd som vuxit för nära andra träd. Torrare än liggande eller färsk ved. Kvistar och drar sedan hela trädet till lägerplatsen där jag bryter och klyver. Längden på vedbitarna jag bryter anpassar jag till yxans längd.

På vedbacken, om jag inte tagit fram vedklyven, hugger jag grov kapad ved som står på en huggkubb. Men då har jag en tyngre yxa med längre skaft och hugger typiskt med tvåhandsfattning. Inte lätt att använda en yxa säkert på det viset i fält.

Ray Mears visar hur man kan använda en yxa säkert här: http://www.youtube.com/watch?v=X5W6r5U7yBE

Dessutom hur man enkelt kan göra för att inte missa vedträt.

InläggPostat: fre 14 dec 2012, 23:37 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

VilseIStaden skrev:
Jodå, tänket är inte helt fel och farmförallt så är det första viktigaste stegete att börja tänka i just system och inte försöka tro att allt kan lösas med ett verktyg. Ickedeståmindre hart jag ett par synpunkter som kanske kan visa sig användbara för dig eller nån annan som läser.

1. A1an är en bra kniv på att just vara oförstörbar men det är inte så mycket annat den är bra på tyvärr, det är en knivform som är för kort för att egentligen bli bra som huggare. Den är helt enkelt för kort i förhållande till sin vikt och har fel viktfördelning, skulle all vikten sitta långt fram skulle det vara en anna sak men nu är den ju tämligen jämntung (speciellt med sin extrema tånge). En samehuggare skulle nog sitta bättre i detta systemet.

2. Mora 2000 är en tämligen bra kniv men tyvärr har den inte det bästa stålet för en alroundkniv, i köket är den guld och finfin att som du påpekar bre smörgåsen med men den är lite för bräcklig och har lite för dåligt eggstål för att vara riktigt optimal. Rostfritt är helt enkelt inte lika bra som riktiga knivstål. Jag vill slå ett slag för moras laminatstålsblad (inte triflex som är en billigare laminat-ersättning) som ofta kan köra över mästan alla andra knivar i fråga om stålkvalitet, visst, de kostar lite mer men allroundkniven används mycket så lägg ner den extra hundringen, där är ändå billigt jämfört med mycket annat.
Det går för den riktigt hugade att köpa bladen lösa för att skafta själv och därigenom slipa fram den perfekta formen för just den egna handen, någonting som minskar både energiåtgången och säkerheten i bruket av kniven och dessutom är billigare och roligare än att köpa en färdig kniv.
http://www.slojd-detaljer.se/product.as ... deptid=172

Att köpa den skaftad och med slida gör att man får lägga ut en bra del mer:
http://www.knivhuset.com/morakniv-class ... nal-1.html

Dessutom går det ofta att hitta lina laminatstålsmoror för några tior på loppisar och liknande om man bara är beredd att lägga ner en stund med slipstenen.

3. Att välja såg istället för yxa tror jag är vanskligt, ingen av dem ersätter den andra och båda bör vara med, att du har en A1a är också det en klen tröst när man ev saknar en yxa tror jag. Visst kan jag köpa argunentet med säkerheten men rätt brukad så är yxa säkrare än en stor kniv. Nu när vi ännu inte nått botten så är det ett strålande tillfälle att lära sig bruka yxa.
Valet av yxa är lika mycket en fråga av största vikt som valet av kniv och ingen yxa är bäst för alla, tyvärr är det många idag som bara kikar på gränsfors och fiskars när de kikar efter yxa idag och det är synd då man får en mycket begränsad bild på det viset, man bör åtminstånde klämma och känna på olika yxor från våra tre svenska kvalitetstilverkare (Hultafors, Gränsfors och Wetterlings) innan man bestämmer sig tror jag, själv hade jag inte mindre än 4 olika handsmidda yxor här hemma innan jag retunerade vissa och behöll andra när jag sälv testade ut min favorit (och för de som vill vet vad det var så blev det en Wetterlings äventyrsyxa och en Wetterlings liten jaktyxa).

Sen skulle jag vilja fråga hur du finner den skjutbara sågen du valt i förhållande till sandviks laplander?
Själv ser jag en potentiellt större riska att den skjutbara konstruktionen skulle kunna frysa ihop och vara svår att få en eller ut jämfört med den vikbara som laplandern har.
Hur är stålkvaliten i de båda och tandningen?

Moran med laminatstål har en väldigt klen tånge och handtaget har inget grepp därför är jag tveksam trots bra stål och bra bladform.

Angående Fiskars såg kontra sandviks Laplander så kan jag inte svara på hur dom står sig mot varandra för jag har bara testat Fiskars.

Men jag ska ge yxan en till chans inte för jag tror på den utan för så många andra tror på den, jag kan ju har fel trots att jag hittills finner batoning överlägsen i skogen.

InläggPostat: fre 14 dec 2012, 23:44 
Användarvisningsbild

Ragnarök:
Kapa på du bara det är kul att diskussionen förs framåt. Ja du ser vad smaken är olika jag skulle aldrig välja en huggare som är så kraftigt böjd eftersom jag finner den mindre praktisk, din Ka-bar Verkar mycket bättre för min smak :) . Det bästa är ju om man skulle vara ett gäng som höll ihop då skulle man kunna bära olika verktyg som passar olika göromål en med yxa, en med huggare och en med Kukri kanske hehe :rambo: :ninja: :bandit: .

InläggPostat: fre 14 dec 2012, 23:47 
Användarvisningsbild

Tack för tipsen om yx-hantering jag skall testa så fort jag kan jag lovar och meddela om jag ändrar åsikt. Det är viktigt att man hela tiden utmanar sin syn för att på så sätt inte fastna i sina åsikter bara för att få "rätt". Den som söker sanningen måste kunna ändra sig. Men jag kör än så länge med min metod för den tror jag på.

InläggPostat: fre 14 dec 2012, 23:49 
En rejäl bågsåg är inte dumt heller. :rambo:

Särskilt vintertid. Då kan man fixa ansenliga mängder ved smidigt.

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 01:06 
Användarvisningsbild

Skogsbonde skrev:
En rejäl bågsåg är inte dumt heller. :rambo:

Särskilt vintertid. Då kan man fixa ansenliga mängder ved smidigt.

Sant därav min Sawivor.

http://www.knivbutik.se/sawvivor-sagar/ ... r-sag.html

Det kanske drunknade i all text men en sån finns ju med i besättningen också :) .

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 01:31 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Bodis skrev:
Ragnarök:
Kapa på du bara det är kul att diskussionen förs framåt. Ja du ser vad smaken är olika jag skulle aldrig välja en huggare som är så kraftigt böjd eftersom jag finner den mindre praktisk, din Ka-bar Verkar mycket bättre för min smak :) . Det bästa är ju om man skulle vara ett gäng som höll ihop då skulle man kunna bära olika verktyg som passar olika göromål en med yxa, en med huggare och en med Kukri kanske hehe :rambo: :ninja: :bandit: .

Helt klart, samarbete rockar.
Kan du möjligtvis utveckla varför böjen verkar mindre praktisk för din smak ?
Jag gissar dock att ergonomin känns fel för dej, eftersom den blir framtung som en yxa :P

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 10:44 
Användarvisningsbild

Ragnarök skrev:
Bodis skrev:
Ragnarök:

Helt klart, samarbete rockar.
Kan du möjligtvis utveckla varför böjen verkar mindre praktisk för din smak ?
Jag gissar dock att ergonomin känns fel för dej, eftersom den blir framtung som en yxa :P

Vid batoning som jag anser vara en stor knivs huvudsyssla så kommer handtaget sticka ner mot marken för mycket och utan att ha testat själv så verkar det opraktiskt. Det känns som man borde ha sämre kontroll på både vedklabben och khukrin. Sen så måste man träffa mer exakt vid röjarbete (slå av grenar på en stam) för att inte få ett dåligt hugg, träffar man för långt in så blir kraften för svag och kniven fastnar i stället. Även om det är lätt att använda rätt teknik under goda förhållande så kan det vara svårt när man är utmattad, trött och hungrig. Samma sak om man skall använda den som ett zombie-vapen träffar man fel så blir kraften sämre och kan fastna i zombiens ben ;). Skämt och sido om du nu skulle behöva använda den som ett vapen mot björn eller vildsvin så har den även sämre stickförmåga då spetsen är vinklad.

Jag tror att vi dyrkar "the old way" lite för okritiskt ibland och så tänker vi att om det funkade förr i tiden eller hos ursprungsbefolkningen så måste det vara det optimala. Men dom var nog också fåfängda och gick på utseende och trender utan att kanske ha tid att analysera om det finns ett bättre sätt. Det var nog även så att om dom lärde sig av sin mor och far att använda ett visst verktyg redan innan dom kunde gå så ändrade man inte det hur som helst och då fick konstruktioner som inte var helt optimala ändå leva vidare. Men jag kan så klart ha fel och så kan det vara personlig tycke och smak och då har vi turen att leva i en tid där vi kan välja mellan alla världens olika system. Yxan är som sagt stor i Sverige vet inte hur det är i Finland och Norge men har en misstanke (obekräftad) att samehuggaren är stor i Norge. Kniven är stor i USA, macheten är stor i Sydamerika och Khukurin är stor i Nepal, detta är ju för att vi människor går på trender mer än att fundera vad som passar oss som individer. Visst en del är så klart att det är olika miljöer men likheterna är ändå större än olikheterna träd som träd. Sen är det ju så att man förr fick ta dom resurser som fanns i området och det påverkade i sin tur slutprodukten. Det kanske inte gick att göra vad som helst för stålet som man använde sig av hade en viss egenskap som passade bäst för tunna blad etc.

Läs här om hur Esee knivarna kom till då man inte ansåg att det fanns en optimal kniv till förhållandena i Sydamerikas djungler. Macheten som hade användts traditionellt ansågs vara för stor och för tunn.
http://knifeandlife.blogspot.se/2012/03 ... nives.html

Tilägg: Yxan kan nog vart en sådan sak som var bra förr då man inte kunde tillverka lika hållbara knivar som höll de extrema krafter som batoning utsätter dom för bara en tanke har jag fel?

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 20:15 
Användarvisningsbild

Citera:
Jag tror att vi dyrkar "the old way" lite för okritiskt ibland och så tänker vi att om det funkade förr i tiden eller hos ursprungsbefolkningen så måste det vara det optimala.

Tack för utvecklingen.
Jag tror du har väldigt rätt i detta, det var just därför jag blev nyfiken på din åsikt.
Misstänker nämligen att jag själv fallit lite offer för tjusningen i ett gammalt och exotiskt verktyg.
Min tid i skogen är mycket begränsad, så jag har inte hunnit andvänt kukrin så mycket ännu som jag skulle ha önskat, och min erfarenhet är mycket bristfällig.

Några observationer har jag dock gjort.
Försöker inte argumentera emot dej nu, bara dela den lilla erfarenhet jag har.
Citera:
Vid batoning som jag anser vara en stor knivs huvudsyssla så kommer handtaget sticka ner mot marken för mycket och utan att ha testat själv så verkar det opraktiskt.

Det kan nog stämma, dock har kukrin såpass god anslagskraft, att jag andvänder samma teknik som jag skulle ha gjort med en liten yxa.
Enda gången jag batongat på kukrin, var när det var en knöl i vedträt som jag inte kom igenom med vanlig slagkraft. Men som jag minns det så var handtaget högre upp från underlaget än de få gånger jag batongat med bowien.

Citera:
Sen så måste man träffa mer exakt vid röjarbete (slå av grenar på en stam) för att inte få ett dåligt hugg, träffar man för långt in så blir kraften för svag och kniven fastnar i stället.

Det stämmer nog som du säger att man kan hugga fast den om grenen är tjock nog.
Men dessa grenar borde vara såpass tjocka att en grensåg vore ett bättre verktyg till ändamålet.
Den främre tyngdpunkten och det böjda bladet samverkar till ett väldigt aggresivt bett i huggen.
Så små grenar på ca 1-3 cm borde kapas bra, även med en felträff.
Om man istället andvänder en yxa, så träffar man ju med skaftet om man får ett liknande felslag.

Citera:
om du nu skulle behöva använda den som ett vapen mot björn eller vildsvin så har den även sämre stickförmåga då spetsen är vinklad.

Sant, en bowie har mycket lämpligare spets att stickas med.
Men som stickvapen räknat är kukrin fortfarande bättre än...En yxa :P

Kort sagt, en kukri (av den storleken som jag har) är mer yxa med vissa knivfunktioner än tvärtom.
Jag har inte provat att andvända den som dragkniv för att skala bark med, men utformningen på bladet ser ju lämpligt ut tycker jag. (Disclaimer: Jag har aldrig andvänt en riktig dragkniv heller, så...)

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 20:25 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!
Användarvisningsbild

Skogsbonde skrev:
Det säkraste är att stå på knä när man hugger. Då är det omöjligt att hugga sig i foten, eftersom förlängningen på svingen går ner i backen. Fungerar utmärkt ute i fält med en liten yxa.

En annan möjlighet är att ha en lång yxa och lägga en stock mellan dig och huggkubben. Då går en eventuell missad sving in i stocken, och inte in i din fot. :nono:

Jag säger inte att du har fel, har dock lyckats hugga mig i nedre lårmuskelfästet precis ovanför knäet när jag stod på knä. Hade jag fått välja hade jag alla ggr tagit den i smalbenet istället, dock inte i foten om jag fått välja.

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 20:54 
Användarvisningsbild

Ragnarök: Jaha så du använder den som en yxa för att klyva ved, hur tjocka vedklabbat kan du klyva då? Låter som om man får nöja sig med mindre ved då eller? Jag vill kunna klyva rätt tjock ved för att komma åt det torra när det regnat kraftigt under en längre period.

En khukri är inte så dyr det blir säkert en sådan någon gång bara för att det är kul då kan jag testa själv. Hur är stålet i dom?

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 21:19 
Humor håller oss vid liv. Humor och mat. Glöm inte mat. Du klarar dig en vecka utan att skratta.
Användarvisningsbild

Man kan ju argumentera sig blå för en större kniv som huggare, men när det kommer till en tjurig björkklabbe så står dom sig slätt mot en bra yxa hur man än vrider och vänder på det...

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 21:29 
ursäkta att jag är aningens , ska vi kalla det (:)

känns som om det är mycket focus på just knivar, visst är det kul, men är resten av utrustningen i samma nivå?

är personligen av det problemet :?: att vissa delar av utrustningen är , hm, överdriven (:) :oops:

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 21:47 
Användarvisningsbild

Bodis skrev:
Ragnarök: Jaha så du använder den som en yxa för att klyva ved, hur tjocka vedklabbat kan du klyva då? Låter som om man får nöja sig med mindre ved då eller? Jag vill kunna klyva rätt tjock ved för att komma åt det torra när det regnat kraftigt under en längre period.

En khukri är inte så dyr det blir säkert en sådan någon gång bara för att det är kul då kan jag testa själv. Hur är stålet i dom?

Mjo vedträn på 10-15cm i diameter kanske.
Större än så blir nog problematiskt, jämförbart med en liten yxa som sagt.

Jag tror det är 1095 i de flesta kukris, dom brukar återvinna lastbils fjädring eller nåt ?
Har hört att det är mycket kvalite skillnader runtom på nätet, man ska undvika vissa tillverkare eftersom dom gör "turist skräp" och ve och fasa om den skulle vara gjord i Turkiet istället för Nepal, då är den tydligen riktigt dålig :roll:
Huruvida detta har någon sanningshalt eller bara är propaganda för att höja sin egen försäljning vet jag inte.

Hursomhelst köpte jag min från http://www.torablades.com/ eftersom dom är baserade i England.
Gubben som har företaget sägs vara väldigt noga med både kvalite, tradition och historisk korrekthet.
Tror han även har nån slags kampsorts skola baserad på Nepalsk kickboxning eller nåt, så tja.
Huvudsaken för mej var att han arbetar inom EU.

Fraktpriserna från Nepal brukar vara ganska höga, ibland dyrare än själva kukrin, och tull är dyrt om man åker dit på det med. Vad som är billigt eller dyrt är väl lite relativt med inkomst, min inkomst är bedrövlig så jag tyckte det var ganska dyrt att slanta 1120kr inklusive frakt för min kukri.
Men än så länge är jag inte besviken.

InläggPostat: lör 15 dec 2012, 21:55 
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Man kan ju argumentera sig blå för en större kniv som huggare, men när det kommer till en tjurig björkklabbe så står dom sig slätt mot en bra yxa hur man än vrider och vänder på det...

Jag har ju redan kommit med min argument. Men en gång till då i uppstaplad form.

Fördelar:
*Minskad skaderisk
*Lättare att klyva utan plant och/eller stumt underlag.
*Lättare att lära sig när man tex är en stadsbo som inte hugger så ofta.
*Mindre vikt (om man inte överdriver med en Esee Junglas tex).
*Mer energieffektivt.

Nackdelar:
*En kniv kan i extrema fall gå sönder utan möjlighet till att laga.
*Med viss tveksamhet så kanske vissa vedklabbar inte går att dela med en stor kniv dock så tror jag att det även gäller för en mindre yxa, jag tror dom kan vara lika effektiva men jag har inte gjort någon test där.

Yxor är också coola men jag har inte lyckats motivera dom lika bra.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa