Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mitt kniv-system
InläggPostat: sön 16 dec 2012, 11:47 
ska man hugga ved så ska man ha en fullvuxen yxa, då får man sving nog och det är oftast utanför riskområde,
innan jag skaffade hydralisk vedklyv så höggs årsförbrukningen för hand

är ni osäkra så ha två tre massavedsbitar framför fötterna

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 11:49 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Citera:
Kan ju tillägga att jag har Babian armar.

Det borde väl om något minska risken för att hugga sig i låret, och snarare öka risken för fotskada! :shock:

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 11:54 
något som man gör när man lärt sig hugga ved är att göra det rätt

kolla veden där den har naturliga sprickor, hugga effektivt, avslappnat, hålla yxan ytan att strypa den

när man håller för hårt och tar i som en idiot på fel bitar så händer olyckorna

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 11:59 
Användarvisningsbild

Håller med Grym helt i den frågan... värsta man gör är att ha för lite yxa... När jag hugger veden här hemma har jag en Gränsfors släggyxa, men det tarvar ju en viss försiktighet. Om man sätter en släggyxa i foten så är det ju liksom inte bara att tejpa ihop sårkanterna :roll:

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 16:26 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Jo jag vill bara tillägga att jag ingalunda står vid vedboden och hugger en årsförbrukning av ved med en kukri.
Nu pratar jag en liten eld i skogen, som ungarna kan grilla korv på :roll:
Kan tänka mej att jag skulle bli ganska trött av att hugga så det räcker hela natten. Men det går nog.

Ska man massproducera så bör man nog som ni säger ha en rejäl yxa eller ett maskineri.
Men jag trodde vi pratade bara på bug-out nivå, och då blir det kanske lite tungt att ha en släggyxa ?

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 17:26 
Crocodile Dundee har mindre kniv än jag!
Användarvisningsbild

grym skrev:
något som man gör när man lärt sig hugga ved är att göra det rätt

kolla veden där den har naturliga sprickor, hugga effektivt, avslappnat, hålla yxan ytan att strypa den

när man håller för hårt och tar i som en idiot på fel bitar så händer olyckorna

+1

surförvärvad kunskap bara.

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 23:17 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Ett trix som jag tror att många vedhuggare använder är att när man har huggit fast yxan i vedbiten utan att den spruckit så vänder man på yxan och klappar till med baksidan av yxan mot stubben, då anväder man hela tyngden av vedklabben att spräcka den med. men ofta när man ser "hobbyhuggare" så jobbar dom först med att få låss yxan för att sen försöka hugga igen varpå dom aldrig träffar samma ställe och yxan fastnar igen.

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 23:39 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Att det är lättare att lära sig batoning är ju ytterligare ett argument för stor kniv.

InläggPostat: sön 16 dec 2012, 23:45 
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

tenere skrev:
Ett trix som jag tror att många vedhuggare använder är att när man har huggit fast yxan i vedbiten utan att den spruckit så vänder man på yxan och klappar till med baksidan av yxan mot stubben, då anväder man hela tyngden av vedklabben att spräcka den med. men ofta när man ser "hobbyhuggare" så jobbar dom först med att få låss yxan för att sen försöka hugga igen varpå dom aldrig träffar samma ställe och yxan fastnar igen.

Jag gör nåt liknande, brukar låta yxan (eller kukrin) sitta kvar och klappa på igen, fast med klabben nedåt.

InläggPostat: mån 17 dec 2012, 11:48 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Hmm, här har det blivit ett rejält faktafel nån stans på vägen.

Ett huggande verktyg blir energieffektivare ju bättre viktfördelning det har, och den optimala viktfördelningen skulle vara att ha all vikt precis vid anslagspunkten, en yxa är det närmaste detta som det är praktiskt att komma, då har man minsta möjliga "dödvikt" i skaft och så mycket vikt som möjligt vid huvudet, precis på samma sätt fungerar det med hammare och släggar, ju lättare skaft i förhållande till huvudet destå bättre, det är bara hållfasthetsskäl som tvingar in vikt i på andra platser än huvudet.

De större knivarna som folk tenderar använda som huggare har i olika stor mån försökt efterlikna denna egenskap och det är därför en del av dem är "framtunga", kukurin är det6 bästa exemplet på detta men även i tex en samhuggare kan man ofta se en tendens till detta (men har har man tvingats vara mer återhållsam då den även ska fungera att skära snö med vid snöka-bygge).

Så att någon typ av huggare skulle vara energieffektivare i bruk än en yxa är helt felaktigt i fråga om hur stor anslagskraft man kan få i målet, det omvända förhållandet gäller: ju lättare och längre skaft man har i förhållade till huvudet destå effektivare blir ett huggande redskap. Detta kan lätt testas genom att ta tre vedträn och banka på någonting med; ett som är framtungt, ett som är jämntjovkt och ett som är baktungt, skillnaden känns direkt.

En sak som kan göra att en större kniv i vissa lägen kan kännas effektivare är att man ibland inte behöver all den anslagskraften man kan få i ett verktyg av en viss storlek och då är vekrtyget "overkill" och man accelererar onödigt mycket verktyg vilket blir onödigt mycket arbete, då känner man hur mycket mindre energi man gör av med i bruket av det mindre verktyget, detta här dock vilseledande där det inte har någonting med verktygets form att göra utam ed dess relativa storlek i förhållande till arbetsuppgiften. En uppgift så som att hugga granris tex blir inneffektivare med en normalstor yxa än med en större kniv (dock bör tilläggas att ta gransris från stam öfta innebär sådanna arbetställningar att det sällan kan göras säkert med annat verktyg än en sekatör varför jag brukar rekommendera att man helt sonika bryter granriset).
Detta kan man se tydligt på fjället när samegubbarna drar fram sina yxor som de bär i ryggsäcken, de är vansinnigt små med ett huvud som en större tändsticksask! Detta för att de bara ska hugga lite buskar till en liten kaffeeld med dem, det finns inga stora vedmängder där uppe. Grundfårmen med ett huvud som koncentrerar tyngden på ett relativt lätt skaft är dock densamma.

Är man ute efter att maximera energieffektiviteten i hugget skall man ha ett så långt verktyg som möjligt (innom rimliga gränser, ergnomin blir konstig annars) med lätt skaft. Wetterlings har tillsammans med Les Stroud designat en Vildmarksyxa som tar detta koncept ganska långt och är en tämligen smäcker pjäs i förhållande till sin längd.
(finns med i denna video samman med lite andra yxor: http://www.wetterlings.se/the/index.php ... &Itemid=68)
Denna yxa har dock ett lätt huvud också vilket är gör att när man väl är på plats och hugger tappar den lite i effektivitet medan man vinner på effektivitet när man räknar på att man ofta ska bära den dit och hem också. Mer en barmarksyxa än en för vintern då man kan släpa saker i pulka med andra ord. Bra för vandringen då man vinner energi under förflyttningen jämfört med en normalare yxa men man får vara lite försiktigare med den då det tunnare skaftet givetvis är lättare att slå av...detta sakt så har jag aldrig sett någon slå av ett yxskaft under normalt bruk!

Vilket för mig till en annan sak som Bodis nämnde om Mora-knivarna: Det är sant att de har en smal tånge men detta är ingen nackdel, de behöver inte mer. Jag har sett hundratals moraknivar som fått jobba och brynas tills det knappt finns nått kvar av dem och jag har aldrig i hela mitt liv sett en som har en brusten tånge inne i skaftet, synergin i fråga om hållfasthet som uppstår med de olika materialen som stöttar och skyddar varnadra är för stor, om det går sönder så är det i princip alltid ett naket blad som går sönder.
Att moraknivarna har spolformade handtag är någonting som vissa gillar och andra ogillar, jag brukar dem tämligen mycket och har aldrig haft problem med det, det ger mig mer kontroll upplever jag men ergonomi är mer individuellt.
Det finns dock mora-knivar man mycket mer utstuderadt formade skaft och/eller med parrerskydd:
http://www.tradera.com/jakt-kniv-frost- ... _170882668
http://www.tradera.com/kniv-med-mora-ni ... _170982984
http://www.tradera.com/jakt-kniv-frost- ... _171141064
Men det jag rekommenderar mest är som sagt att skafta själv, då får man den precis som man vill ha den!

InläggPostat: mån 17 dec 2012, 12:55 
Användarvisningsbild

Det främsta användningsområdet för min stora kniv skall vara vedklyvning. Detta sker inte genom att hugga med kniven utan genom att lägga an kniven mot vedklabben och sen klappa till den med ett annat vedträ. Så det är fel att prata om kniven som ett huggverktyg att hugga med, det liknar nästan mer en kil. Jag förstår att om man är väldigt van med yxan så kan den kännas bättre men jag har testat både yxa och kniv och kniven är överlägsen tycker jag. Jag blir inte lika trött må så vara av fel huggteknik men att öva med yxan konternuerligt i Stockholm låter sig inte göras när man bor i lägenhet.

Nutnfancy är en kille med gedigen vildmarksvana och han har precis samma filosofi som jag har. Det var innan jag sett hans videor som mitt eget test gav mig insikten så mitt råd till alla är att se till och testa själva så får ni se vad som känns bäst för er. Jag skall själv testa lite mer med yxan så jag inte missar nått. Se gärna youtube länken nedan.

http://www.youtube.com/watch?v=rpKNfhpAPV0

InläggPostat: mån 17 dec 2012, 13:07 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Bodis skrev:
Det främsta användningsområdet för min stora kniv skall vara vedklyvning. Detta sker inte genom att hugga med kniven utan genom att lägga an kniven mot vedklabben och sen klappa till den med ett annat vedträ. Så det är fel att prata om kniven som ett huggverktyg att hugga med, det liknar nästan mer en kil. Jag förstår att om man är väldigt van med yxan så kan den kännas bättre men jag har testat både yxa och kniv och kniven är överlägsen tycker jag. Jag blir inte lika trött må så vara av fel huggteknik men att öva med yxan konternuerligt i Stockholm låter sig inte göras när man bor i lägenhet.

Nutnfancy är en kille med gedigen vildmarksvana och han har precis samma filosofi som jag har. Det var innan jag sett hans videor som mitt eget test gav mig insikten så mitt råd till alla är att se till och testa själva så får ni se vad som känns bäst för er. Jag skall själv testa lite mer med yxan så jag inte missar nått. Se gärna youtube länken nedan.

Jag håller inte NF som någon direkt kunnig individ i flera saker han talar om. En av de sakerna är just friluftsliv. Denna inställning från mig kommer efter han tog en fiskars klyvyxa med sig ut i skogen och sa att den var dålig att fälla träd med.
Vilket är som att klaga på att en såg är dålig att slå in spik med :)

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: mån 17 dec 2012, 13:17 
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Bodis skrev:

Jag håller inte NF som någon direkt kunnig individ i flera saker han talar om. En av de sakerna är just friluftsliv. Denna inställning från mig kommer efter han tog en fiskars klyvyxa med sig ut i skogen och sa att den var dålig att fälla träd med.

Ingen är felfri att dömma bort han för det nja jag vet inte. Han har fruktansvärt mycket vana av vildmarkaliv det torde stå bortom allt tvivel när man sett hans videor. Sen är det så klart viktigare för mig att det han säger passar in med mina egna erfarenheter. Han testar alla möjliga system jag har inte sett videon du pratar om men han kanske testade för att se om det funkade bara?

InläggPostat: mån 17 dec 2012, 13:20 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Bodis skrev:
Ulv i fårakläder skrev:
Bodis skrev:

Ingen är felfri att dömma bort han för det nja jag vet inte. Han har fruktansvärt mycket vana av vildmarkaliv det torde stå bortom allt tvivel när man sett hans videor. Sen är det så klart viktigare för mig att det han säger passar in med mina egna erfarenheter. Han testar alla möjliga system jag har inte sett videon du pratar om men han kanske testade för att se om det funkade bara?

https://www.youtube.com/watch?v=G-M78KIy19E

Jag dömer inte ut hela honom, men jag ställer mig alltid lite skeptisk till vad han säger i friluftsfrågor efter att ha sett den.
Alltså att han inte har rätt utan att det är en åsikt han framför.

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: mån 17 dec 2012, 13:44 
Användarvisningsbild

Håller med Ulven där... Nut´n´fancy har inte koll på allt han utger sig för att kunna... ffa inte inom den taktiska och militära delen av det han filmar om.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 71 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5  Nästa