Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mizzas BOL båt...
InläggPostat: fre 04 jul 2014, 22:11 
finns nog en släkting till yrvind på elektronikforumet, där kan det kanske vara en genväg till texterna

mekaniskt ställbar propeller är helt underbar
frågan är bra vilken motor som vore vettig

InläggPostat: tor 25 sep 2014, 21:00 
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Sådär nu har hon anlänt!

Har inget (fungerande) batteri till kameran just nu dock och här är kolmörkt ute denna tid på året.
Så får återkomma.

Mycket att göra, men var beredd på det och med för mycket pengar nu hade detta inte varit möjligt.
Men det är en bra båt som är väl värd att satsa på.

InläggPostat: tor 25 sep 2014, 21:29 
Grattis! :D

/MD

InläggPostat: tor 25 sep 2014, 21:59 
Användarvisningsbild

Tackar!

Jo, jag gillar henne skarpt redan annars. 8)

Mest pyssel med trä och färg och annat tro jag dock, snickring innuti, byte av en del rep och linor, toatank (när den ändå följer med tänkte jag skruva tillbaka toan sedan när rörarbetet är fixat på den, behöver byta ett par kranar först men det är ganska enkelt vad det verkar) mm.
Gasolköket får stå kvar så länge då det var frecht och fint, får se om jag kompletterar det sedan, sitter ihop med ett fint multipelt vattensystem för sjö och färskvatten som jag tänkt behålla i vilket fall.

Solcell till batterierna tänker jag köpa i morgon eller nästa vecka.
(och en rejäl burk axelfett...)

Återkommer med mer modifieringar sedan, men en grej jag funderar över är som sagt att utöka med en extra bränsletank utöver den som sitter där nu.

Är i vanlig ordning milioner smågrejer på fixa-listan också som med de flesta andra båtar...

Motorn var så frech så den behåller jag tills vidare, har kanske underskattat MD-5 som ni säger. :)
Gillar den faktiskt mycket nu när jag provkört den.

Prio ett just nu är förstärkningen under mastfoten, göra färdigt durken som den egentligen skall vara om det är korrekt gjort (fick med en del material till detta av förre ägaren) och byte av en del rep och fall.
(samt litet småfix med lanternor och annat)

InläggPostat: ons 15 okt 2014, 17:54 
Användarvisningsbild

Här snöar det nu tyverr vilken dag som helst denna årstid och det är för kallt för plastning och målning tyverr så det har inte hänt så mycket som syns därute ännu mer än att presenningen har kommit på och jag inköpt en fin (och relativt dyr...) aluminiumstege (+ ett rejält hänglås till... just det stegen... Jag hoppas att det inte behövs där egentligen men man vet ju aldrig.)

Nå, Vikingrodret har anlänt för någon dag sedan.

(Just denna båt är en Allegro 27, men det finns fler bra modeller, tex "tvillingen" Laurin-28 som är nästan identisk frånsett några mindre detaljer, Bianca-27 (en båt jag verkligen älskar) samt nedåt tex Havsfidra, Amigo-23 osv Men, summan är att detta är med moderna mått mätt extremt starkt byggda båtar som tål mycket stryk och alla väder (återkommer till några punkter sedan, men alla dessa har sina starka och svaga punkter, Amigo-23 tex är nästan likadan men den är ett per nummer mindre och de jag tittade på tidigare saknade inombordare, tydligen har även Allegron saknat inombordare fram till en bit in på 80 talet, vilket jag dock tycker är mer anmärkningsvärt, men fullt så entusiastisk är inte ens jag... Det gamla motorfästet satt kvar i form av en ful plastkub och en ribbstege med fästplattan som man sänkte ner och låste med ett par handgrepp. Sparade dock delarna till det då förre ägaren hade kvar det i ett förråd och skickade med det tillsammans med en massa annnat, så jag funderar att bygga om det för pushpitdävert till jollemotorer eller något annat mer användbart.)) Rotade fram morfars gamla 88 penta förut, den startade i ett rökmoln men verkar som att kylkanalerna i skäddan har grott igen på den, men skall försöka lösa upp gockan med citronsyra och se om det fungerar. Dock är den litet för stor till jollemotor tror jag. Konserverade den med mineralfett i cylindrarna tills vidare i avvaktan på att tid och lusten infinner sig att ta itu med den på riktigt. Det var en bra motor annars tyckte jag på tiden den var i bruk och känns välbyggd så den känns värd att meka i ordning. Vet inte riktigt till vad ännu dock då den egentligen är nära dubbelt så stark som rekommendationen för de mindre gummijollarna. Men jag tror den kan passa modellerna med aluminiumdurk som jag tittat på förut när jag sparat ihop mer pengar... Men måste få moderskeppet" klart först... :)

To do lista, plasta upp riktig innermodul, saknas tydligen helt i förstaseriens Allegros men kom i senare generationer.

Annars är väl det enda jag seriöst inte gillar med den serien det att överbyggnaden har balsa som distansmaterial, de senare har divinycell vilket skulle få mig att slappna av och sova lugnt på ett helt annat sätt... Men men... skall fungera så länge det är absolut vattentätt ned till kaffevedseländet, om olykan ändå är framme så går det att fixa från insidan men det är ett monstruöst jobb om det är stora partier, men det verkar det inte vara när jag knackade och klampade runt på däck tidigare, äckelträet kändes relativt friskt och fint.

Avbockat från listan so far:

Inköpt en del av nytt huvudkablage, boxar och annat till elen (det gamla elsystemet såg ut som ett råttbo och var mycket provisoriskt gjort så det skall bort förutom några få delar personen jag köpte skutan av hade satt dit som jag tänkt återanvända och en gammal brytarpanel som såg riktig ut bortsett från att alla lo0ck på den var borta... men skall iaf ge den ett försök... ), skall dra om med 16 mm till huvud dosan (drog även 2 st lösa enpetarplintar för 8mm bult som jag drog 25 mm kable till direkt från batteriet, litet onödigt kanske, men hade en baktanke om att man kanske vill peta i en stereo eller något där i framtiden och då behövs det) och 2,5mm till alla lanternor. Eftersom det är 12V på nuvarande system så visade det sig vara korrekt räknat... iaf så var det den minsta dimmensionen på den kabelkvalitet jag önskade använda och man är mycket friare med placeringen av grejerna om man kan lägga ut ett par meter med boxarnas placering mot om man är låst vid det pyttelilla utrymmet alldeles brevid batterierna. (Startmotorn har ett eget system som naturligtvis har grövre kablage, om det visar sig att man fuskat där också skall det bytas till 35 eller 50 kvadrat kablage.) Anledningent ill detta monstruösa kablage är att minska strömförluster så mycket som möjligt eftersom en segelbåt ju främst går för just segel och att jag vill undvika att behöva ha motorn igång enbart för el om det går att lösa med solcellernas kapacitet. Antagligen mer om detta senare.

Kvar, lösa funderingarna med i och urkoppling av motorlanternan (återkommer till det senare, men just nu kommer den att få en knapp för manuell betjäning men jag har några ideer här om enkel automatisering av den sedan nattetid.) samt införskaffa ett par mindre fördelningsplintar och avsäkra motorns egen dedicerade huvudkrets. (behöver man avsäkra den?).
Har även införskaffat ett billigt skiljerelä så att man kan länka batterierna. Jag vet att man förmodligen får vad man betalar för men får peta dit ett bättre sedan om detta inte fungerar, men jag hoppas att det håller en tid i allafall och det är inte på något sätt kritisk funktion på det då jag tänkt spara det gamla tvåbrytarsystemet som backup om reläet lägger av, det är mest en bekvämlighetsgrej som jag ser det.

Säkert mycket mer kvar...

Landelsystemet påbörjat i form av bilkablage och motorvärmar uttagsdelar.
Skall ordna ett riktigt intag sedan när jag klurat ut en lösning som inte innefattar svindyra specialkontakter på kabeln in också...
Inte så våldsamt sugen på att pröjsa över 2k enbart på kontakterna...

Skall försöka få till något som arbetar mot vanliga schuko intag eller motsvarande i stället tänkte jag, känns som en vettig lösning utan att kompromissa.
Jag avskyr att kompromissa så att man får skit som inte håller eller att man lätt snöar in sig på halvdana lösningar som kostar lika mycket i slutänden som om man gjort det hela riktigt från början, med facit i hand... Men man behöver ju för den skull inte snöa in på svindyra märkesgrejer och onödig elektronik man egentligen ninte behöver om man tänker till litet.

Det är som MD också antyder här ett högst medvetet val att minska på onödiga elförbrukande prylar så mycket som möjligt.
Dock tänker jag behålla de gamla lanternorna tills vidare, men de går ju att bygga om till LED i framtiden om man nu skulle vilja, hursomhaver så tänker jag avgjort dimmensionera elsystemet efter de äldre förbrukarna så att man vet att det fungerar som det skall, skiljer inte mer i pris än att det är värt det, några hundralappar mer har jag lagt ut för att få kvitto på att kablaget verkligen håller vad som krävs ute på havet sedan (har huvudsakligen använt lastbilskablage för att få ned kostnaden utan att behöva kompromissa, en del grejer är faktiskt bättre kvalitet än de dyra marinmärkta bara man kontrollerar att de håller samma grad och klassning, dvs syrafast, brons mm i ställetför vanligt galvat osv en del uttag och annat är fö exakt de samma bara olika förpackningar... Viktigt att tänka på ar att kablage som utsätts för saltvatten inte är gjord av plast som kan diffundera in vatten samt att all plast är självslocknande korrekt godkänd elplast, det är faktiskt ännu viktigare för lågvolt än för starkström eftersom man som nämnts ofta faktiskt arbetar med mycket högre effekter än vid tex 230V, tvärtemot vad man ofta kan tro alltså. Därför blir också kablaget groteskt grovt i vissa delar om man vill kunna minimera strömförluster på resans gång sas. Annars bygger man lätt in svaga länkar i systemet. (i allafall till saker som lanternor och annat som måste fungera hela tiden)) så det är verkligen inget att tumma på tycker jag i jämförelse med vad hela systemet kostar att göra om enbart i basprylarna utan nya instrument och annat som verkligen kostar pengar...

2. Införskaffat en solcell, troligen behöver den kompletteras med en eller två till i framtiden, men den är bättre än inget och går att återanvända sedan till ett större system, den nuvarande är på 50W. (dubbla gärna detta)

3. byggt på landströmmen med batteriladdare.

4. Önskelista, tre litet snyggare fotogenlampor, två små och en stor synd bara de är så dyra i de modellerna jag vill ha...
Nå, blir till att spara och "eldnävar" har jag redan ett gäng hemma som kan fungera tills vidare och skall med i vilket fall.
(kom ihåg att hänga dem korrekt så att det inte blir en blåslampa på en punkt inomhus.)

5. Dito kabinlampor för el, såg ett per riktigt bra LED lister tidigare men de fick ligga kvar på butikshyllan trots starkt ha-begär då jag såg prislappen på närmare 700 :- för ett ensamt kit...
Skall se om det går att bygga någonting liknande med aluminiumskenor och lösa plattor i stället.

Övrigt, icke elrelaterat, genomgång av det nyinförskaffade vindrodret som är av en gammal svensk konstruktion med pneumatik, återkommer om det senare.
Just detta vindroder verkar inte så vanligt men jag tycker att det är ett mycket bra vindroder som är starkt byggt och billigt att reparera ute på sjön.
Jag vet att några har seglat jorden runt med detta roder, man behöver inte svindyra super raket-rymd roder för det men man bör undvika de billiga varianterna för inomskärsnavigering, de är alldeles för veka. Bra vindroder är dyra tyverr. men det finns en del begagnat som är prisvärt om man vet vad man skall leta men de växer inte på träd direkt verkar det som.
Bygga eget går ju fint men det är mycket jobb och pengar om man skall göra det riktigt och välfungerande för hårda sjöar. Det ställer helt andra krav än en vanlig plastkuggsticka för att kryssa runt i skärgården.

Autopilot kommer dit i ett senare skede när jag sparat ihop pengar till en.

Att göra inför detta, en metallsticka behöver monteras ut från pushpiträcket så att autopiloten kan uppnå korrekt arbetsmoment för att fungera bra.
(just denna båt typ har koster akter som inte har någon plan baksida över huvud taget så det blir en del "oljeriggs byggande" innan det blir klart.

En extra stark och hög targa skall på också för instrument och fler solceller i framtiden.

Waterstaget skall bytas mot kraftigare kätting i syrafast och en rejälare vantskruv samt tillverkas ett syrafast beslag för infästningen mot skrovet i ställetför den fåniga lilla öglan som sitter där nu med ett litet 6mm schackel... Detdär skall väck och ersättas av en 5/8 vantskruv i marinbrons till peket. Samt sidospröt av kätting eller wire.

Edit, som svar på frågan, ja, jag HAR levt på kall spaghetti med ketchup de senaste månaderna men jag vill verkligen genomföra detta. :)
Ja, detta är bara början...
Ja, det dök upp en bättre och finare båt till obetydligt högre pris några veckor senare...
Ja, jag raderade den annonsen ur datorn och försökte förtränga minnet av den...
Ja, jag har huvudvärk.

Ja, jag älskar fortfarande båten!!

Ja, jag är om möjligt bara ännu mer entusiastisk inför detta nu än tidigare.

Ja, jag är knäpp, men det visste vi ju redan...

:D :D :D

InläggPostat: ons 15 okt 2014, 18:22 
och var är bilderna :nono: ;)

kollade på bilder och hur ser det ut i aktern under sittbrunnen?
det är bara en kort rak propelleraxel?

hur är det med förvaringsutrymmen?

InläggPostat: ons 15 okt 2014, 18:43 
Användarvisningsbild

Min mobilkamera är paj och jag har inte pengar till ny mobil just nu to speak the truth... :oops: :oops:
(Jag behöver ett nytt båtbatteri för pengarna till våren... :mrgreen: )

Nå, skall se om jag kan få fart på något batteri till den gamla digitalkameran och se om det går att blåsa liv i den.
Men här är verkligen kolmörkt om kvällarna när jag slutar jobbet men går kanske att fota i allafall med blixt, skall försöka iaf.

Det är en kort rak propelleraxel med en smörjkopp av mässing där före propeller lagret.

På sidorna om utrymmet är det två stora stuvfack, ett är tillslutet och ett är öppet in till kabinen, det ena går rakt ned i stickkojen och det andra innehåller bränsletank till motorn, länspumpar och annat. men det går nog att göra ett riktigt stuvfack där också tänkte jag, men skall även bygga ut bränsletankarna för bättre räckvidd tänkte jag.

Det till stick kojen måste jag nog göra någonting åt, alla träluckor skall bytas mot plast i framtiden känns tryggare så, trä är fint men jag liter inte på det för fem öre när det är kombinerat med plast.
=Skiten skall bort snarast! Däremot tänkte jag behålla "toaringen" runt sittbrunnen då den förhoppningsvis inte ställer till skada om man tätar om skruvhålen med sikaflex och att jag tycker att den är funktionell och praktisk. Skall göra fasta räcken bakom den sedan. Vidare skall jag bygga om pushpit så att det går att gå bakom rodren och montera akter fästen för nya vindrodret. (det gamla var ett rent klatter av självbygge, jag förstår tanken med det tror jag men det var alldeles för förenklat för att fungera vid mer krävande segling då det inte går att ställa in och det går fruktansvärt trögt att manövrera, ett vindroder måste löpa lätt som en fjäder om det skall fungera bra)) Tänkte behålla större delen av gamla pullpit och göra några förstärkningar av bakkanten på den så att det blir en riktig stång att gå på. (samt en lång rad andra mindre detaljer).

InläggPostat: ons 15 okt 2014, 18:49 
Användarvisningsbild

Givetvis skall dykardräkten med! :)
(redan uppgraderat den, var bra grejer med Mil grade standard eller motsvarande på den redan från början när jag köpte den då jag främst dyker i kalla nordiska vatten. Däremot vill jag kunna sköta om dykriggen korrekt ombord vilket gett mig en del huvudbry.) Detta är knappast de optimala dykbåtarna, tyverr måste man välja ibland om man vill ha en bra seglare eller en bra dykplattform, en bra dykbåt skulle ha fått en helt annan prislapp och en massa kompromisser så var tvungen att kompromissa på den biten men känns som en bra och i övrigt kompromisslös lösning annars tycker jag så jag är nöjd med valet.

InläggPostat: ons 15 okt 2014, 19:15 
får du plats med kompressor i båten?

InläggPostat: ons 15 okt 2014, 19:39 
Användarvisningsbild

Det kan nog gå.

InläggPostat: sön 10 jan 2016, 20:52 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Hur går det med båtprosjektet, har du flyttat inn?

InläggPostat: sön 10 jan 2016, 23:21 
Användarvisningsbild

Just nu har jag varit upptagen av jobb och sådant så hon ligger på land ännu, måste ta tag i inredningen och plasta upp en massa ordentligt och sanera från spik därinne...
Samt nytt tågvirke, men tänkte försöka leta en större mast begagnad som har kraftigare wire.

Gjort just nu, fixat zinkanoder till järnkölen, vet inte om det var helt nödvändigt, men om jag har rätt här kommer de att skydda allt som är därmed förbundet också och resten är i glasfiber.

Att göra, ny tätningsmassa närmast järnkölen när det blir plusgrader samt snygga till skrovet, mest estetiskt men ser ju finare ut med litet ny färg, också ett arbete som väntar på +grader...

Montera vikingrodret, testmonterade det inne förut, tror nu att jag förstått mig på hur konstruktionen skall monteras egentligen.
Finns väl alltid bättre roder, men detta får duga till att börja med, jag tror man kommer långt med det om man gör några mindre förbättringar av fästen, mm.
Tror även att jag skall ändra litet på skumfenen som kontrollerar lufttrycket i vindroderlinan, göra den högre och förbättra profilen på de jag behöver tillverka.

Göra ett plastfäste till solcellen, just nu har jag lagt in den i kabinen inför vintern.

Gjort, ökat kabelarean från batteri, fixat en bättre kopplingsdosa (en för lastbilssläp som verkade betydligt mer solid och som bonus var något billigare... men detta var ingen stor kostnad så jag valde en av högsta kvalitet, valde maskingrejer mest för att det är vad jag kan sedan tidigare... Jag ville ha allt ordentligt kapslat mot salt. kanske inte lika kritiskt på en båt men i allafall.)

Blev 16 kvadrat till skåpet och 6 till panelen (50 mellan batterierna, generatirkablaget behåller jag nog delar av men monterar skiljerelä), förmodligen kraftigt overkill men var bättre kvalitet på den kabeln.

Började på en relästyrning för motorlanternan så att den kopplas in vid drift och ur när man går för segel, inget särskilt basen är ett billjusrelä som skall sitta under instrumentpanelen, denna tänkte jag även flytta upp en bit så att man slipper krypa på golvet när man vill komma åt den...

Tänkte även plasta upp en baksida till instrumentbrädet i sittbrunnen.

Införskaffat försvarets vattensäckar som löst komplement till tanken.

Införskaffat ny toatank då ingen sådan fans för att man skall kunna använda toan i hamn.
Litet krånglig att placera på just denna båttyp, men skall försöka klämma in den mot skottet bredvid toan eller mot skrovsidan.
Skall göra ett system så att man kan tömma tanken till havs sedan, men måste byta kranarna under toatanken först då de gamla gjort sitt.

irriterar mig något på de korta kojerna så skall nog bygga om dessa när jag ändå håller på, men min sticksåg gick sönder... Därav avbräcket på snickeriet och jag drar mig för plastarbetet men det måste ändå vänta tills det blir +5 igen under nätterna.

Det kommer att bli syrafast skruv i ställetför hans djäkla spikar...
Skruven är redan inköpt i allafall... Var verkligen inte lätt att hitta A4 standardskruv idag... A2 är skit jag inte vill ta i med tång en gång ombord.

Tror det fula utombordarfästet ryker, det är ändå meningslöst att köra en liten utombordare på en såpass tung båt.
Förste ägaren verkar tyvärr ha haft tummen mitt i handen på praktiskt taget allting... *sukk*
Tur att inte båten fattade eld med hans inkoppling av värmarsystemet som personen jag köpte skutan av dock plockat bort...

Vidare skall motorvärmarkablaget på plats, även detta införskaffat och provmonterat å när som på däcksintaget, men måste fixa kojsidorna först så det har fastnat i moment 22 med plast h**et just nu... Men men... jag vet hur jag skall göra. Önskar man hade ett ordentligt varmgarage att hålla till i...

Klart behöver i allafall motorrummet en ny lucka och innerskott i kölutrymmet är högsta prio på plast just nu, har även en del glasfiber och plast till det...
Anledningen till att jag inte gjort mer är att jag inte kommer åt båten härifrån, väldigt irriterande men måste försöka få kärran hit på något vettigt vis...
Blir för dyrt att ta den ensam med lastbil så måste försöka sy ihop det logistiskt med någon som har torrkörning åt det hållet.
Båten tänkte jag köra upp separat. Anledningen till att jag är så fäst vid kärran är att man då kan flytta den själv med en traktor och inte behöver hyra in folk varje gång man behöver flytta båten.

Litet missräkning att flytten hit skedde samtidigt som jag var tvungen att hämta båten (så att den blev kvar, var för grunt vid motorbåtshamnen vi använder annars... annars blev segelbåtsplatsen där ledig på grund av dödsfall för något år sedan, men fattades ca 40 cm... ), men men... nu blev det ju så så det är bara att rätta sig efter hur det ser ut... :)

InläggPostat: mån 11 jan 2016, 03:48 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Såg att du funderar på att ta bort utombordsfästet. Är det enbart estetiska skäl till detta eller kommer båten I övrigt bli bättre, tex mindre trångt att ta sig upp ur /ned i vattnet om man badat eller fallit överbord?

Tänkte mest att vill du ha en liten dinge och kunna ro iland kanske du vill ah en motor till den. att förvara utombordaren inne I segelbåten är säkert batter stöldmässigt sett, men har du redan ett fäste så tar den ju ingen extra plats om den hanger därbak I aktern ändå.
OM mina föräldrars båt (Albin 78) haft utombordsfäste så hade jag haft mycket mycket enklare att få prova elmotorn som jag själv äger och normalt sett har till fisketurer. (Minnkota 40, trycker 18 kilo med fullt ös. Att segla hela vägen in till brygg/ankarplats är inte alltid lämpligt och om nu en elmotor skulle duga typ sista 100-500 metrarna så vore det finfint. Innombordsdieseln fungerar bra men vore trevligt om man kunde slippa den helt ibland ändå. ;-)

Mvh PP

InläggPostat: mån 11 jan 2016, 06:10 
Grattis till båt och projekt. Skall bli intressant att följa utvecklingen

InläggPostat: mån 11 jan 2016, 07:41 
Användarvisningsbild

Tänkte spara fästet i så fall, men det är en ful plastkub på ena sidan som jag ändå behöver skruva bort för att komma åt att slipa skrovet inför målningen, det har aldrig fungerat, men jag funderar på ett fäste vid relingen i stället för de utombordare man har med.

Kanske kan få till bilder framöver.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 41 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa