Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mobil som modem - FidoNet?
InläggPostat: fre 27 jan 2017, 12:35 
FidoNet: https://sv.wikipedia.org/wiki/FidoNet

FidoNet bygger på massa BBSer som ringer varandra på nätterna för att utbyta mail och news. Programvarorna är alltså gjorda för att funka med modem (AT-kommandon). Hur skulle man kunna få en sån programvara att funka med en mobiltelefon?

/MD

Inläggsrubrik: Re: Mobil som modem - FidoNet?
InläggPostat: fre 27 jan 2017, 12:42 
Det fanns parallella nät som använde FidoNetprogramvara och samma struktur men med andra namn och annan zonindelning. Ett exempel var VirNet som användes för att distribuera antivirusprogram. Det är inte som torrents eftersom varje nod laddade ned hela filer men det var ändå distribuerat på ett sätt eftersom varje nivå klarade sig med att ringa nationella, eller i bästa fall lokala, samtal. En gång i tiden kostade det olika att ringa inom landet beroende på vart man ringde så det fanns stora fördelar med att kunna tanka ned sina jättestora filer (kanske 2 MB eller så) lokalt.

Tänk om man kunde starta ett sånt parallellnät för survlare!! 8) PreppNet eller SurvNet eller nåt sånt.

Jag har inte den tekniska kunskapen men skulle gärna lägga upp en nod på ett anonymt kontantkort.

/MD

PS: Gick det att få det att funka över Internet (jag har sett det men vet inte alls hur det gjordes) parallellt med mobilerna skulle det vara rätt läckert och om man sen kunde få det att funka med radio på något sätt hade man ju en riktigt intressant grej på gång.

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 12:42 
Börjar få trångt i skafferiet

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 12:45 

Schubert skrev:

Länken var oklar, det jag ville visa var att vanliga mobiltelefoner stödjer AT kommandon precis som analoga modem.
https://forum.m.nu/hemautomation-teknik ... t1006.html

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 13:20 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Har man mobiltäckning har man ju datatrafik.

Däremot kanske man skulle kunna få mer data om man ha ett abonnemang där man får ringa fritt men har begränsad data. Typ bygga en app som simulerar ett modem och ringer hem till sitt fasta internet.

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 17:17 
Kreditkortsberoende

Vore väl mer intressant att titta på något liknande
FROnet så att man kan köra via radio!?

12v så man kan köra radio är ju inte så svårt att
fixa till.

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 17:35 

Nilsanders skrev:
Vore väl mer intressant att titta på något liknande
FROnet så att man kan köra via radio!?

Helt klart mer intressant.

https://en.wikipedia.org/wiki/Packet_radio
http://www.scs-ptc.com/en/PACTOR-4.html

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 18:48 
Har ingen aning om FROnet men om nån kan slänga ihop ett kit så köper jag ett. Alternativt en jättejätteenkel guide för idioter. :)

Fördelen med mobiler är väl att jag slipper skaffa amatörlicens...

/MD

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 21:30 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Frågeställningen innebär alltså att internet ligger nere men mobilerna fungerar. Då kan man ju alltid skicka SMS. Vad är problemet?
Det är ju mer kritiskt om både internet och mobiltrafiken ligger nere tex efter ett nationellt strömavbrott.
Då kan man ha användning för en produkt som Gotenna Mesh. Se tråd:
gotenna-mesh-t11113.html

mvh
Berra
:)

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 22:28 

Tror också att man ur survivalist-synpunkt borde sätta upp en BBS-server via radio först. Har själv funderat på det. Vad jag vet så finns BBS-programvara för Windows samt för Unix vilket borde möjliggöra installation på rootade mobiler/surfplattor. Om man inte har radio-cert så kan man bygga en experimentell anläggning via 27 MHz. 11 meters bandet har ju potential till väldigt lång räckvidd vid korrekta konditioner och det borde således vara fullt möjligt att köra paketradio över den. Den enda utrustning som behövs för detta är en dator samt en helt vanlig 27MHz komradio (ca 500kr). Kan rekommendera nedan tråd om någon är intresserad.

http://27mhz.se/forums/viewtopic.php?f=7&t=8390

InläggPostat: lör 28 jan 2017, 09:51 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Under BBS'ernas blomstringstid andra halvan av 80-talet och första halvan av 90-talet hade vi fortfarande trådtelefoner och kopparledningar. Kopparledningarna gick till en telefoncentral som ofta fanns i telefonbolagets källare. Telefoncentralen hade generatorbackup.
Under den här tiden hade redan en del av de längre telefonlänkarna ersatts med radiolänkar och fiber, men det fanns nästan alltid redundans. Var radiolänken nere så fungerade fiberlänken och vise versa.

Idag är allt det här nästan borta. Kopparn har tagits bort, undercentraler har flyttat ut och saknar generatorbackup, det mesta går i fiber och en hel del redundans saknas.
Dessutom finns inbyggda beroenden i de system vi använder. Rasar internet idag så rasar mycket annat också - hur mycket ser vi då det sker. Vi har redan sett system sluta fungera bara för att en enda fiber är avgrävd nånstans. Hur får du diesel till generatorn då betalningsförbindelsen inte fungerar?

Skulle jag av preppersynpunkt bygga upp ett system med BBS'er idag skulle jag föredra radio, och gärna med 27MHz för att få en bred användarbas. Men för att det ska fungera måste hårdvaran vara billig och enkel att starta upp.

InläggPostat: lör 28 jan 2017, 15:18 
:lol: :) 8| Då kommer vi tillbaka till frågan om vad som behövs. Ur mitt okunniga perspektiv syns här en bunt goda idéer och förslag om FRONet, FidoNet, radio av olika slag etc. Finns det nån som har kunskapen och lusten att tänka ut ett KIT för mail och news via licensfri radio med minst nån mils räckvidd (27 MHz?) så att vi kan bygga ett nät som täcker delar av landet?

Det finns ju massa billiga windowsdatorer och RaspberryPi och annat som kan användas. Om nån bara talar om, så att mormor kan förstå, vad som behövs så är jag på för att sätta upp minst en nod.

/MD

InläggPostat: lör 28 jan 2017, 16:35 
Jag har något som inte ni har!
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
:lol: :) 8| Då kommer vi tillbaka till frågan om vad som behövs. Ur mitt okunniga perspektiv syns här en bunt goda idéer och förslag om FRONet, FidoNet, radio av olika slag etc. Finns det nån som har kunskapen och lusten att tänka ut ett KIT för mail och news via licensfri radio med minst nån mils räckvidd (27 MHz?) så att vi kan bygga ett nät som täcker delar av landet?

Det finns ju massa billiga windowsdatorer och RaspberryPi och annat som kan användas. Om nån bara talar om, så att mormor kan förstå, vad som behövs så är jag på för att sätta upp minst en nod.

/MD

Jag är också på för ett sådant system!

Kokning pågår!

InläggPostat: lör 28 jan 2017, 17:12 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

PSKMail kanske går att köra på 27MHz PR radio, bara man har en som kan köra SSB? Normal våglängd är annars 30m, men då måste man ju vara amatör för att få leka.

http://pskmail.org/

Med detta system behöver man en dator och radio och då kan man sedan använda vanlig epost (och surf om servern är uppkopplat mot internet) över radion mellan klienten och servern. Servrar kan göra forward på mejlt till en annan server, men som jag uppfattar det endast ett hop över radio alltså. Har servern däremot fungerande internet så skickar den mejlen via den linan istället och då är ju ett hop-regeln naturligtvis satt ur spel.

InläggPostat: lör 28 jan 2017, 18:22 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Det finns helt klart ett behov för alternativ/egna kommunikationslösningar när internet och telenät lägger av.

Har tittat en del på serval projektet. Bygger på mobiler-wifi och mesh extender för att bygga nätverk & längre räckvidd. (UHF packet radio)
http://www.servalproject.org/

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa