Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mora Kniv. Mer kvalitet än man tror?
InläggPostat: sön 27 mar 2016, 19:56 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

T-72 skrev:
Om jag bortser från priset, Mora Garberg? Tankar, åsikter och erfarenheter?

för tjock och fultånge är ej nödvändigt, men det är det som folk vill ha

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 20:02 

Mora har redan de optimala knivarna för friluftsliv men man kan önska mera av slidorna, svårt att utveckla något som 60 generationer av skogsmänniskor har utvecklat.

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 20:38 
marja skrev:
T-72 skrev:

för tjock och fultånge är ej nödvändigt, men det är det som folk vill ha

Jag förstår att du har brinnande intresse för Mora och stor erfarenhet men att fulltånge är ej nödvändigt på en överlevnadskniv kan jag inte instämma med.
Här är min Mora som är i utställningsskick och vårdad enligt konstens alla regler. En bild säger ofta mer än tussen ord:

Bild

Bild

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 20:56 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

marja skrev:
tycker att mora 2000 är en av de sämre knivar som mora gör för friluftsliv (+ de som har samma blad) bladet är för brett och spetsens uttunning gör att bladet blir för klent för tyngre jobb. folka har också väldigt svårt att återskärpa spetsen då den krävs mera vana att gör det än övriga eggen. jag själv tror att folk väljer denna kniv för att den har varit dyrare, folk ser inte funktion utan tittar bara på utsende och pris (högt pris = bra kniv). en av de bästa knivarna som Mora har för friluftsliv är Mora 711 och den kostar 60 kr på biltema. finns ingen av Moras senare knivar för friluftsliv som slår den i funktion. Har haft en mora 711 i 12 år och den är fortfarande fräsch.

knivar i diskmaskin är något som inte finns i tankevärlden ;)

Tack, ett tag trodde jag att jag var fånge bland alla de här (galningarna) som menar att mora 2000 är något annat än en högst medioker jaktkniv. :mrgreen:

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 21:26 

T-72 skrev:

Jag tror det tre nya knivarna Eldris, Kansbol och Garberg kommer vara ganska bra knivar beroende på vilket syfte du har för kniven. Har dock bara hunnit testa Kansbol i ca30 min när jag var ute i skogen för någon vecka sedan.
90 graders vinkel på ryggen var bra för eldstålet. Alla 3 knivarna.
Den gick att tälja väldigt lätt med. Kansbol= uppgraderad Mora 2000
Testade också att hugga ner ett ''mindre'' björkträd för att se om den orkade med lite stryk. Inga problem alls.
Inget hack på eggen osv men hann som sagt bara testa den i 30min.
MOLLE systemet/slida kunda jag tyvär inte testa något hårdare eftersom jag bara hade MOLLE på ryggsäcken... Men i vanlig plastslida med bälteslop så funkade den felfrit för mig.
Garberg har en ganska skön tyngd i sig och testerna de hade utsatt den för hade tålt rejält med stryk. Har dock bara fått den visad för mig, men tanken är väl att den ska konkurera med Fällknivens F1a. Inte haft chansen att testa den ännu. Men om någon vecka/månad skulle jag få låna med mig ett exemplar ut i skogen. Får se då.

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 21:30 

inget problem med hållbarheten har haft min i 12 år under ca 50 tillämpnings dygn i överlevnad samt under fler kurser då jag har byggt ett flertal bivacker och taget ner flera träd upp till 30 cm i diameter och fortfarande så har jag inga skador som påverkar funktionen den är lite rostig. (röd)
ett problem som är med de nya moraknivarna är att de nu lägger en liten mickroegg som gör att det är svårt att slipa kniven första gången så det första man får göra med knivarna är att slipa dem så att de går lätt att återskärpa

jobbade ute på byggen under slutet 90 början 2000 och då hade jag den 711 fast rostfri som kniven som man gjorde allt med t.ex bila i betong och slå hål i plåtreglar den följde med i 2 år och den lever fortfarande. men den är väldigt skamfilad (blå)
Bild
Bild

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 21:41 

salenninja skrev:
T-72 skrev:

Testade också att hugga ner ett ''mindre'' björkträd för att se om den orkade med lite stryk. Inga problem alls.
Inget hack på eggen osv men hann som sagt bara testa den i 30min.

Man hugger inte med en Morakniv :shock: man täljer eller bonkar, man täljer av träd upp till 5 cm i diameter utan problem :)

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 22:06 

marja skrev:
Man hugger inte med en Morakniv :shock: man täljer eller bonkar, man täljer av träd upp till 5 cm i diameter utan problem :)

Det var en test-prototyp kniv jag fick låna hem för att testa. Ju mer stryk och olika sorters tester jag hade hunnit med så hade utvecklings avdelningen bara blivit glada för lite feedback.
Jag skulle aldrig ställa mig med en mindre morakniv och hugga träd i vanliga fall. Yxa eller bowie för det. :lol:

InläggPostat: tor 05 maj 2016, 08:15 
hur går det, kommit några kuliga saker från mora på senaste? ;-)

InläggPostat: lör 14 maj 2016, 11:53 

grym skrev:
hur går det, kommit några kuliga saker från mora på senaste? ;-)

Wow.. glömde bort att uppdatera denna tråd efter att jag varit ute och testat lite knivar :smack: Dags att lämna en liten recension. :D
Det har inte kommit några mer nya produkter än ASTA knivarna(Eldris,Kansbol,Garberg) som jag vet om iaf. Men jag fick låna med mig en Eldris, en Kansbol och två stycken Garberg med olika slidor ut i skogen. Hade också med mig min nya Fällkniven A1 ut i skogen för första gången och testade samtidigt. Dock en annan prisklass på A1'an men min nya favorit skogskniv.

(Detta var mina fälttester av testprototyper som jag fick låna)

Så vi kan väl börja med Garberg: Den har full tånge och tål en massa stryk, men det är nog också det enda positiva jag kan säga om den kniven..... Eftersom den är lite större och ska tåla mycket påfrestningar så försökte jag använda den som en ''skogshuggare'' först. Jag tyckte bladet var alldeles för kort och att den var alldeles för bakåt tung. Vikt balansen vart helt fel så påfrestningarna hamnade ute i handleden istället för handen(det som tog mig 2min med A1an tog mig ca 15 min med Garberg). Sen så ett ''kort'' blad gjorde att det inte gick att klyva någon vedkubbe särskilt effektivt med heller. Efter det försökte jag använda den som en mindre friluftskniv (Mora 2000 etc). Det var den alldeles för otymplig för. För tjockt blad så den var ganska dålig att tälja med. Den klarar mindre sysslor men jag skulle hellre ta en Kansbol än en Garberg till det.
Efter ca 1,5h så gav jag upp på den kniven... Jag kunde inte finna ett praktiskt användningsområde för den.
Simpelt sagt, den tålde stryk men den gick inte att använda praktiskt.

Kansbol: Den kniven levde upp till det jag förväntade mig och mer. Simpelt sagt så är det en uppgraderade Mora 2000. Lite bättre stål, lite annan slipning och finish men den har 90 graders vinkel på ryggen(alla 3 knivarna har det). Är nog alltid ryggen på Mora 2000 som jag haft problem med eftersom den är lite rundad. Inge bra för tändstålet, men med Kansbol så är det problemet borta. Bättre slida också. Behöver väl inte förklara en Mora 2000s användnings områden här tror jag? :lol: Simpelt sagt en riktigt bra kniv.

Eldris: Den här kniven vart jag riktigt positivt överaskad utav. Designen tycker jag är ganska ful, ser ju ut som en leksak. Så jag hade inga höga förväntningar alls. Men Eldris är nog min nya favorit EDC kniv(eller en av dem iaf :hm: ). Kommer nog köpa på mig en hel drös med dem när produktionen väl kommer igång.
Litet behändigt blad, ganska stort handtag med tanke på knivens storlek. Så den ligger helt perfekt i handen och var helt suverän att tälja med. Sen kniv och slida tillsammans tar inte stor plats, så den var perfekt som pocketknife. Går att använda som neckknife med paracord, om man nu gillar att ha en kniv runt halsen. Själv är jag inget större fan.
Det enda som jag möjligtvis skulle velat ha annorlunda på den är en plast/gummi bit som går ut på ryggen 1,5cm(eller någon form utav jimping). 90 graders vinkeln på ryggen tar emot in i tummen beroende på hur man håller. Men utöver det så var det en fantastisk kniv som levererade bra utöver mina förväntningar. Rekomenderar den starkt till alla som vill ha en ny EDC.
Testade också att slå med en pinne på ryggen och slå av lite grenar, för att se om eggen gick lätt av på alla 3 knivarna. Inte en enda en som tog skada av det.
För att sammanfatta, Eldris och Kansbol= riktigt bra knivar.
Garberg= skräp

Linnr skrev:
Hej.
Intressant nu blev jag lite nyfiken, finns det möjlighet att bese fabriken om man har vägen förbi.
En del industrier har ju visningar i semestertider.
Mora är väl lite ett typiskt svenskt industriföretag. Duktiga på tillverkning men sämre på att sälja sitt varumärke.
Fast de verkar ju ha spottat upp sig i sin nya hemsida.
Jag tror du har rätt i att många dömer ut Mora utifrån Frosts billiga knivar med laminatstål
som ju nästan är slit och släng grejor.
Märkligt med mäns val av knivar vilka känslor de väcker, nästan som att diskutera deras val av bil eller fru.

Lördagen den 28e maj kl 11.00-14.00 så har Morakniv öppet hus. Då är det fabriksvisning för alla som är nyfikna. Bara att titta förbi då om man vill lära sig om fabrikstillverkning av knivar(det är mycket mer än man förväntar sig). :)

InläggPostat: sön 15 maj 2016, 09:21 
http://www.naturkompaniet.se/morakniv-garberg-leather

Nu har Garberg dykt upp på Naturkompaniet.

Priset blev som väntat, och därför väljer jag på en gång bort denna kniv. 999 spänn för en Mora kommer inte att hända för min del. Mora är prisvärda, hyggligt tåliga knivar per definition, och av den anledningen gillar jag dem. Att de ska börja profilera sig som "tuffingar" och har mage att ta mer betalt för en produkt som flera andra knivtillverkare redan har designat till perfektion går inte hem hos mig.

Hellre lägger jag ut ett par hundringar till och köper en väl beprövad Fällkniven.

InläggPostat: sön 15 maj 2016, 10:12 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Eldris är väl den som ser intressantast ut.
Rosttrögt blad och plastskaft kan ju bli något att sätta på flytvästen.
Sedan får vi väl se om priset blir rimligt.
Annars får jag väl erkänna att den kniv jag använder mest är den förtalade militärmodellen.
Rejäl plastbit och tunt rosttrögt blad som går att slipa riktigt vasst ger en bra täljkniv.
Jag tror Mora förlorat i anseende med sina billiga yrkesknivar.
De flisade eggen väldigt lätt och var lite besvärliga att slipa.
Hos oss försökte folk inte ens slipa utan slängde kniven och tog ut en ny.
För många blev det nog synonymt med Moras kvalitet för det var ju vad de såg i vardagen.
Lit OT kanske. Men min far som rört sig i skogen hela sitt liv. Hade nog stått undrande inför trenden att hugga ned träd med täljkniv. Yxa var ju valet i flera tusen år tills sågen kom.

InläggPostat: sön 15 maj 2016, 11:33 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Linnr skrev:
Men min far som rört sig i skogen hela sitt liv. Hade nog stått undrande inför trenden att hugga ned träd med täljkniv. Yxa var ju valet i flera tusen år tills sågen kom.

Word.

InläggPostat: sön 15 maj 2016, 13:19 

Björngrillarn skrev:
Priset blev som väntat, och därför väljer jag på en gång bort denna kniv. 999 spänn för en Mora kommer inte att hända för min del. Mora är prisvärda, hyggligt tåliga knivar per definition, och av den anledningen gillar jag dem. Att de ska börja profilera sig som "tuffingar" och har mage att ta mer betalt för en produkt som flera andra knivtillverkare redan har designat till perfektion går inte hem hos mig.

Så som jag har förstått det så är Garberg framtagen för den Amerikanska ''frilufts'' marknaden och den verkar hålla kraven amerikanarna velat ha på kniven. Fast själv är jag inget större fan av just den kniven...
Men sedan att ''profilera sig som "tuffingar" och har mage att ta mer betalt för en produkt'' är väl ganska självklart av ett industri företag? Det är ju också en annan kvalitet på dessa nya 3 knivar. Bättre material, produktions kostnader/värden osv.
Ser de en marknad och tror sig kunna göra vinst med en/flera nya produkter, så är det väl ganska uppenbart att de försöker bege sig in på den marknaden. Alla företag vill väl gå med vinst?

Linnr skrev:
Lit OT kanske. Men min far som rört sig i skogen hela sitt liv. Hade nog stått undrande inför trenden att hugga ned träd med täljkniv. Yxa var ju valet i flera tusen år tills sågen kom.

Jag håller med om att yxa är att föredra många gånger vid längre skogsarbete osv. Men i mitt fall så brukar det handla om 1-3 träd som ska ner per gång som mest vid en skogs tur, och då finner jag en bowie mer behändig. Speciellt A1'an som jag nyligen införskaffat. Men smaken är som baken. :lol:

InläggPostat: sön 15 maj 2016, 17:54 
den här trådenkräver mera bilder ;)

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa