Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mora Kniv. Mer kvalitet än man tror?
InläggPostat: sön 15 maj 2016, 17:54 
den här trådenkräver mera bilder ;)

InläggPostat: ons 18 maj 2016, 13:09 
Är det röda det som pekar mot norr?

marja skrev:
byggt ett flertal bivacker och taget ner flera träd upp till 30 cm i diameter och fortfarande så har jag inga skador som påverkar funktionen den är lite rostig.

Hur kapar man ett träd på 30 cm i diameter med en morakniv!? :D Det är ju ett fullvuxet träd! Måste ha tagit minst en dag per träd :P

InläggPostat: ons 18 maj 2016, 14:00 
mattermosgourmet

grym skrev:
den här trådenkräver mera bilder ;)

Ok en samlingsbild på de jag hade nära till hands :). Moraknivar, ja det är bara skit, ge dem till mig så gör jag mig av med dem :D.
Bild

InläggPostat: tor 26 maj 2016, 17:39 
http://shop.morakniv.se/morakniv-classic-original-125-years-limited-edition.html

där mbidde jag besviken

en ny webbshop, med hela två knivar i sortimentet :smack:
jag som trodde det skulle vara alla modeller + lite extra :roll:

hoppas det tar sig senare ;)

InläggPostat: tor 26 maj 2016, 20:40 
Har idag varit och klämt och känt på Garbergen.

Faktiskt positivt överraskad och lite omställd i min tro. Väldigt rejäl design, i klass med Fällkniven skulle jag vilja säga lite spontant, utan att ha testat den. Jag är inte intresserad av fulltånge på så sätt att jag måste ha det, men för er som är/har varit intresserade kan jag säga att den garanterat inte kommer att göra er besvikna.

Dock kvarstår min opinion: Priset är för högt för en Mora. 999 spänn går inte hem hos mig. Halva priset hade jag slagit till direkt på, men inte en tusing. Man får ju hoppas att hypen kyler ned sig en aning och priset justeras därefter.

InläggPostat: mån 13 jun 2016, 21:27 
Aftonbladet vill nog aldrig intervjua mig igen
Användarvisningsbild

Eldris och Kansbol ev bättre än Garberg av vad jag kan tyda i tråden men höga priser.
Fråga på Mora @salenninja skall ni på mässa under sommaren/hösten?

InläggPostat: lör 25 jun 2016, 08:28 
en del rostfritt bli ju sprött vid kyla, finns det några tester från mora som visar hur pass bra deras saker fungerar i kyla jämfört med normal temperaur?

InläggPostat: ons 13 jul 2016, 14:47 
Är det röda det som pekar mot norr?
Användarvisningsbild

Salenninja verkar ju ha insikt, men vet någon när Eldris och Kansbol kommer ut i butik på bred front? Frågade en säljare på Naturkompaniet i veckan och de hoppades på hösten typ...

InläggPostat: ons 13 jul 2016, 15:01 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.

Björngrillarn skrev:
Har idag varit och klämt och känt på Garbergen.

Faktiskt positivt överraskad och lite omställd i min tro. Väldigt rejäl design, i klass med Fällkniven skulle jag vilja säga lite spontant, utan att ha testat den. Jag är inte intresserad av fulltånge på så sätt att jag måste ha det, men för er som är/har varit intresserade kan jag säga att den garanterat inte kommer att göra er besvikna.

Dock kvarstår min opinion: Priset är för högt för en Mora. 999 spänn går inte hem hos mig. Halva priset hade jag slagit till direkt på, men inte en tusing. Man får ju hoppas att hypen kyler ned sig en aning och priset justeras därefter.

På tok för dyrt. Har någon köpt upp företaget nyligen och försöker göra pengar på ett mycket starkt varumärke. Det har man ju sett förr.

InläggPostat: mån 25 jul 2016, 17:03 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

grym skrev:
en ny webbshop, med hela två knivar i sortimentet :smack:
jag som trodde det skulle vara alla modeller + lite extra :roll:
hoppas det tar sig senare ;)

Hemsidan kommer uppdateras så hela sortimentet kommer med. Det var iaf det senaste jag hörde om det. Men är ju semester tider nu så kan hända att det tar ett tag...

deadrabbit skrev:
Eldris och Kansbol ev bättre än Garberg av vad jag kan tyda i tråden men höga priser.
Fråga på Mora @salenninja skall ni på mässa under sommaren/hösten?

Såvitt jag vet så är Morakniv runt på en massa olika mässor. Men jag har tyvärr ingen aning om vilka. Är på semester så kan inte kolla upp det på ett tag.

grym skrev:
en del rostfritt bli ju sprött vid kyla, finns det några tester från mora som visar hur pass bra deras saker fungerar i kyla jämfört med normal temperaur?

Det finns ett ''labb'' i fabriken där de testar knivarna för diverse saker/väderlekar osv. Men det är inget jag fått tagit del utav ännu. Så jag kan inte uttala mig om det riktigt...

Skogsmusen skrev:
Salenninja verkar ju ha insikt, men vet någon när Eldris och Kansbol kommer ut i butik på bred front? Frågade en säljare på Naturkompaniet i veckan och de hoppades på hösten typ...

Det har varit lite krångel med att få plasten att gjuta korrekt med handtagen och bältesloparna. Men jag vet att de har fixat och finjusterat i flera veckor/månaders tid för att lösa problemen. Så jag tror allt är löst nu. Men är inte 100% säker på det eftersom det inte är något jag jobbat med själv.
Så det är därför som lanseringen utav Eldris och Kansbol hamnar runt september.

David skrev:
På tok för dyrt. Har någon köpt upp företaget nyligen och försöker göra pengar på ett mycket starkt varumärke. Det har man ju sett förr.

Ingen ny ägare osv..
Ber om ursäkt ifall jag hamnar lite OT.
Men om jag skulle gissa efter mina egna erfarenheter så har inte privat personer någon riktig koll på hur mycket kostnader som ligger bakom fabriks knivtillverkning. Jag hade inte det först jag började plugga där. Material kostnader, maskin kostnader, arbetskraft, leverantörer, distributörer och förmodligen enheldel som inte jag heller känner till.
För att inte tala om plagiat/kopior.... Finns väldigt mycket plagiat som kommer från Kina mm som förstör marknaden/varumärket. Och nej, lösningen är inte att sälja billigare än kopiorna eftersom företaget förmodligen skulle gå i konkurs då. Svensk arbetsmarknad på svensk mark kan ju vara något att fundera lite över? :notme:
Sen så handlar väl denna tråd mestadels om Eldris,Garberg och Kansbol. Det är friluftsknivar och inte arbetsknivar. Det kostar något mer att ta fram dem(högre kvalitet=högre kostnader).
En kniv man köpte för 20 år sedan och en man köper idag har nog inte samma produktionskostnader heller. :hm:

Men om någon fortfarande är nyfiken på visningar osv så tror jag det går att ordna. Gäller bara att man mailar företaget och frågar ifall man kan få en guidad tur. Fast det blir nog efter semester tiderna skulle jag tro.

InläggPostat: mån 19 sep 2016, 19:31 
Bild

Gick och blev med en Eldris på premiärdagen :D

Klämde och kände och blev småkär, gullig liten kniv att ha som backup i BOB eller bara i EDC-väskan. Det ultrataktiska eldstålet á la survival kit kunde jag väl ha varit utan, inte minst med tanke på pristillägget, men måste man så måste man...

Testas under dagarna som kommer.

InläggPostat: lör 24 sep 2016, 12:13 
Under mina 10 år i det Militära: Lumpen,Kurser,FBU,
Hemvärnet och andra "roliga saker"
så var det bara Morakniv som gällde.

Kom man med någon annan kniv i bältet så fick man gliringar från "gubbarna"
om att man var "stridspitt" eller vapentokig.
Hade man fickkniv så kalla de en för "MacGyver".

Tror jag hörde följande mening 1000 gr om dagen:

"Det enda man behöver, är en MORAKNIV"

Själv gillar jag Moraknivar, lågt pris och bra kvalitet.
Men jag har ingen Mora kniv i bältet i skogen, då har jag en "annan".
Har haft Mora i bältet, men vill hellre ha en annan som har läderslida (och inte plast!)
och som har fler funktioner då jag använder den konstant.

Men JA, MORA är ett bra knivmärke.

SWEDISH :D

InläggPostat: lör 22 okt 2016, 10:29 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Helt ärligt, en mora är det enda jag använder. Jag har vissa specialknivar, som filéknivar osv. Men en mora ligger på diskbänken och tenderar att bli använd till allt hushållsarbete och en annan mora sitter i bältet om jag är på jakt eller fiske och någon ligger i en verktygslåda.
Jag har lagt bra pengar på dyrare knivar också, men tack vare prislappen så blir det inte att jag använder dem utan de är mer konversationsobjekt. "Det här är en bra kniv" säger jag kanske och håller upp en.. Cold steel säg. Men egentligen vet jag inte, men jag har sett folk banka in dem i träd och ställa sig på kniven på Youtube.
En Mora som används till det den är till för, allmän användning, kommer att hålla en livstid är jag helt säker på. Ska man klyva ved bör man ha en yxa med sig.
Men jag brukar tappa knivar, har säkert förlorat ett tiotal, och då är det bra om man kan lösa det på Clas Olsson för en hundralapp.

4318

InläggPostat: fre 18 nov 2016, 12:27 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

Vill bara slå ett slag för Garberg då den verkar bli hårt ansatt här. Nu har jag använt min i ett par veckor bara men jag måste säga att jag tycker det är en fantastisk kniv. Lite speciell kanske och saknar den där mora-upplevelsen, men håller eggen bra och är stabil och tålig och i mitt tycke jäkligt snygg med läderskidan. Ja, det spelar roll för mig.

4318

InläggPostat: sön 26 mar 2017, 23:32 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Även jag kikar på en ny kniv, Garberg är fin, men dyr som sagt. Såg att den ligger på 899kr nu dock!
Kör i dagsläget med en gammal finsk klenod som min farfar hade när han jagade. Den är sylvass och har tjänat mig bra, men den saknar en bra spets och bladet är lite för brett.

Jag äger en Eldris sedan ett par månader tillbaka som jag tycker är helt förträfflig, riktigt fin mat/tälj kniv som går att få riktigt vass.
Frågan är om jag egentligen behöver en större kniv än den då jag även har med mig en yxa som jag klyver ved med samt använder som hammare.

En tanke är att eventuellt göra en egentillverkad slida så jag kan fästa Eldrisen på bälte eller ryggsäck.
Synd att inte bältesöglan från Kansbol går att köpa löst...

Är det någon här som har något att säga om Bushcraft Black från Morakniv?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa