Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Mora Kniv. Mer kvalitet än man tror?
InläggPostat: fre 25 mar 2016, 17:13 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...

Tjenna!
Har varit bort från detta forum i 2-3 år och hållt på med lite allt möjligt. Men nu så har jag börjat plocka upp min ''prepper'' hobby igen.
Har nyligen börjat utbilda mig på MoraKniv till ''knivmakare'' och är väldigt positivt överaskad utav hur mycket arbete som ligger bakom deras alla olika knivar.
Vare sig det gäller en arbetskniv till de dyrare köks/frilufts knivarna, så är det oerhört mycket mer arbete än jag hade förväntat mig utav ''fabriksknivar''.
Riktigt kul att lära sig det alla olika momenten från stål-kniv-konsument.
Så det jag undrar är vad vi har för ''riktig'' kunskap om MoraKnivar på det här forumet?

Mora 2000 känner nog de flesta till och allt för många kniv diskussioner slutar där. Eller att det är bra ''slit-å-släng'' knivar som används.
Själv så visste jag inte mycket om deras sortiment innan jag började plugga där. Utan såg de alltid som slit-å-släng knivar som används till det mesta arbetsuppgifterna.
Men nu när jag varit där i några månader så har jag insett att det inte bara är ''slit-å-släng'', utan att det finns enheldel finare knivar också.
Självklart, arbetsknivarna är fortfarande just det, arbetsknivar. Men deras köksknivar är väldigt bra/fina och samma sak med deras friluftsknivar.
Så alla som har olika åsikter om mora knivar. Har ni kollat in de olika sorternas olika kvaliteter?
Så att man inte alltid drar en 100kr arbetskniv över samma linje för en jaktkniv som kostar 2500kr? Hade varit kul att höra lite tankar kring detta eftersom jag utbildar mig till knivmakare.

Inläggsrubrik: Re: Mora Kniv. Mer kvalitet än man tror?
InläggPostat: fre 25 mar 2016, 19:30 
The Walrus
Användarvisningsbild

Ja, jag tänkte börja skriva om Mora 2000...

Faktiskt är det den kniven jag använder mest både på fritiden och jobbet. Har ju sneglat på de dyrare bushcraftknivarna från Mora, men än så länge inte blivit något köp.

InläggPostat: fre 25 mar 2016, 20:07 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

arctic skrev:

Nååååd!!! :!:

InläggPostat: fre 25 mar 2016, 20:54 
jag gillar moras laminatknivar ;)
och frosts stealitkniv, men om den hittar jag väldigt lite om nu

dock så en stålbit som bara är ingjuten i plasthandtag ser jag som slit och släng, inget fel i det, men det finns bättre :notme:

InläggPostat: lör 26 mar 2016, 11:00 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Hej.
Intressant nu blev jag lite nyfiken, finns det möjlighet att bese fabriken om man har vägen förbi.
En del industrier har ju visningar i semestertider.
Mora är väl lite ett typiskt svenskt industriföretag. Duktiga på tillverkning men sämre på att sälja sitt varumärke.
Fast de verkar ju ha spottat upp sig i sin nya hemsida.
Jag tror du har rätt i att många dömer ut Mora utifrån Frosts billiga knivar med laminatstål
som ju nästan är slit och släng grejor.
Märkligt med mäns val av knivar vilka känslor de väcker, nästan som att diskutera deras val av bil eller fru. :D

InläggPostat: lör 26 mar 2016, 11:24 

arctic skrev:

Faktiskt är det den kniven jag använder mest både på fritiden och jobbet.

Jag kan ju bara hålla med om att den används mest bland alla mina knivar också. Men för alla som är intresserade eller använder 2000 ofta. Det kommer komma en ny ''uppgraderad'' model senare detta år. Dock inget bestämt datum ännu när den släpps.
grym skrev:
jag gillar moras laminatknivar ;)
och frosts stealitkniv, men om den hittar jag väldigt lite om nu

dock så en stålbit som bara är ingjuten i plasthandtag ser jag som slit och släng, inget fel i det, men det finns bättre :notme:

Jag håller helt med om att arbetsknivar med plasthandtag är slit å släng men det finns så många olika typer utav knivar, att man inte kan bedömma alla efter samma standard.

Linnr skrev:
Hej.
Intressant nu blev jag lite nyfiken, finns det möjlighet att bese fabriken om man har vägen förbi.
En del industrier har ju visningar i semestertider.
Mora är väl lite ett typiskt svenskt industriföretag. Duktiga på tillverkning men sämre på att sälja sitt varumärke.
Fast de verkar ju ha spottat upp sig i sin nya hemsida.
Jag tror du har rätt i att många dömer ut Mora utifrån Frosts billiga knivar med laminatstål
som ju nästan är slit och släng grejor.
Märkligt med mäns val av knivar vilka känslor de väcker, nästan som att diskutera deras val av bil eller fru. :D

Det går nog att få sig en visning utav fabriken om man mailar och frågar dem först. Har haft ganska många besök den senaste månaden, men det har varit stora kunder för det mesta. Fast försök att få en visning när det inte är semester. Under semestern står mycket stilla....
Jag håller helt med om att de har varit väldigt dåliga på att sälja sitt varumärke till allmänheten tidigare. Men de har gjort en ganska stor uppryckning där.
De har 125 års jubileum i år så det kommer några limited edition kniv serier mm.

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 09:25 
finns det inte en outletbutik för detta i närheten med?

är det något jag skulle vilja se från mora/frost vore det ett museum med så mycket olika modeller och beskriving som möjligt
ett digitalt sådan vore extrakul

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 09:56 
Även jag använder mest billiga Moraknivar (och Frost) med plasthandtag. Men jag har flera "finare" knivar också. FK F1 3G, exempelvis. Mycket dyra. Så dyra att jag är rädd om dem och i första hand använder mina billiga Moraknivar. :smack:

Gillar Frost kock-knivar, men skulle aldrig vilja äga en Mora kock-kniv med trähamdtag...

Och jag har ett sortiment av de klassiska knivarna med trävitt trähandtag och laminerat kolstål. Och olamimerat kolstål och rött trähamdtag. Men de räknar jag numera också till mina "finare" knivar... :lol:

Går jag ut i skogen har jag alltid en billig morakniv med mig. Och ibland någon av mina finare. Så det är helt klart mina Moraknivar som slits mest och jag har aldrig haft några problem med hållbarheten vid normal användning som kniv.

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 13:20 

grym skrev:
finns det inte en outletbutik för detta i närheten med?

Det finns en outlet butik I Nusnäs men det är enbart secunda knivar(inget större fel på dem dock.).

Skogsbonde skrev:

Gillar Frost kock-knivar, men skulle aldrig vilja äga en Mora kock-kniv med trähamdtag...

Får man fråga varför du aldrig skulle vilja ha en Mora Kock-kniv med trähandtag? Själv tycker jag att den röda serien är riktigt fin. Att de ligger både bra i handen, vikten är bra och bladet är fint.

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 13:24 
Jag vill kunna diska i diskmaskin. Eller låta ligga ute vid grillen över natten i stilla sommarregn. Går fint med Frost Kock-knivar med plasthandtag. Jag vet att man inte "får" diska fina kock-knivar i diskmaskin, men jag är olydig. Och väljer kock-knivar som klarar det. Bra rostfritt och plast. Inte kolstål och trä.

Frost och Mora är väl samma företag? Lite olika sortiment och försäljningskanaler?

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 13:50 

Skogsbonde skrev:
Jag vill kunna diska i diskmaskin. Eller låta ligga ute vid grillen över natten i stilla sommarregn. Går fint med Frost Kock-knivar med plasthandtag. Jag vet att man inte "får" diska fina kock-knivar i diskmaskin, men jag är olydig. Och väljer kock-knivar som klarar det. Bra rostfritt och plast. Inte kolstål och trä.

Frost och Mora är väl samma företag? Lite olika sortiment och försäljningskanaler?

Ok, då förstår jag.. Själv skulle jag aldrig diska en fin kniv i diskmaskin, men jag är väl arbetsskadad. :notme:

Frost och Mora är samma företag. Först så fanns det 2st, KJ Eriksson och Frost. Sen slogs de ihop i olika etapper för ca 10-30 år sedan, tror jag(lite osäker på exakta årtal). Då vart det varumärket Mora OF Sweden. Som runt 2010 ändrades till MoraKniv.

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 14:31 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Oj oj, jag lägger inte ens en osthyvel i diskmaskinen.

Inget med skarp egg åker nånsin i min då eggarna tar så sjukt mycket stryk av maskindiskmedlet.

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 18:10 
tydligen ett spökinlägg från marja, gissar från padda eller mac ;)

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 18:27 

tycker att mora 2000 är en av de sämre knivar som mora gör för friluftsliv (+ de som har samma blad) bladet är för brett och spetsens uttunning gör att bladet blir för klent för tyngre jobb. folka har också väldigt svårt att återskärpa spetsen då den krävs mera vana att gör det än övriga eggen. jag själv tror att folk väljer denna kniv för att den har varit dyrare, folk ser inte funktion utan tittar bara på utsende och pris (högt pris = bra kniv). en av de bästa knivarna som Mora har för friluftsliv är Mora 711 och den kostar 60 kr på biltema. finns ingen av Moras senare knivar för friluftsliv som slår den i funktion. Har haft en mora 711 i 12 år och den är fortfarande fräsch.

knivar i diskmaskin är något som inte finns i tankevärlden ;)

InläggPostat: sön 27 mar 2016, 19:33 
Om jag bortser från priset, Mora Garberg? Tankar, åsikter och erfarenheter?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 58 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa