Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: fre 02 aug 2013, 22:55 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 23 jun 2013, 13:41
Inlägg: 49
Mizzarrogh skrev:
Oätlig blir den (Gädda) när den äter av sådant som lever av det som finns i dyn tror jag, iaf sommargädda tagen nära land smakar ungeffär som att ta en munfull bottenslam tycker jag, men har den levt av rätt sorts mat är den väldigt fin (Då är den faktiskt närapå (nåja, men inte mer än att den går att äta) smakneutral vad gäller dysmaken), särskilt ihop med litet skirat kryddsmör eller som färsburgare (då man kan finmala och avlägsna resterna med ett durkslag tex tror jag).

Jag håller med, gädda är lika med dysmak för mig. Har provat det där med pepparrotsås, men det blir i mitt tycke lika meningsfullt som att äta kräftor. Dvs det ena smakar pepparrot och det andra smakar dillvatten.
Men jag antar att både mört och gädda skulle slinka ned om det krisade sig med mattillgången. Tror jag skulle pröva med ditt förslag tips om gäddfärs i så fall.

_________________
Optimisten tror att den värld vi lever i är den bästa möjliga, och pessimisten fruktar att det är sant.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: lör 03 aug 2013, 09:25 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Det är ju då som sagt mycket noga vad gäller NÄR (årstid) och var man tar dem tror jag enligt folk jag pratat med om saken.
Abborre är däremot mycket fin matfisk och samtliga användbara laxfiskar och motsvarande som tex Sik, Röding Bäcköring, Siklöja, etc etc. (de uppräknade är ju kända som delikatesser men det finns många fler som är goda tex att röka.)

Simpor kan man tydligen koka soppa på "svansen" av men har aldrig vågat prova, ser ut som stora feta paddor med taggar och horn som skär sönder näten... (har dock noterat att även de minskat mycket de senare åren vilket oroar mig man fick ju alltid näten fulla av dedär fula paddtrynena (har ungeffär samma färg med brunt vårtigt skinn och lever väl ungefär likadant också gissar jag, kryper och "hoppar" efter havsbotten) förr när det gick på kallvatten efter botten i havsvikarna, de vandrade med bottenskikten i vattnet.). Men de lär vara relativt goda.

.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: tor 28 nov 2013, 22:12 
Offline
Strömavbrott? Hjälp!

Blev medlem: lör 23 nov 2013, 14:19
Inlägg: 5
alla fiskar går ju att äta i en överlevnadssituation, mört, brax och andra fiskar som vi idag ser som "skräp fisk" vet jag att min morfar som hade en fiskbutik fiskade och sålde, vad jag hört så äter man nog fortfarande karp fiskar i Polen.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: fre 29 nov 2013, 02:12 
Offline
Borgmästare i Jericho

Blev medlem: tor 17 okt 2013, 18:37
Inlägg: 243
Ort: Västra Götaland
Min morfar lagade mörtsoppa någon gång när jag var liten. Luktade sådär, smakade sådär.

Träffade på en gubbe med en hink full med mört nere vid Göta Älv för något år sedan, han såg inte ut som en rik person och pratade knappt svenska men han nickade frenetiskt, log och såg hungrig ut när jag sade "mörtsoppa?". Så vissa mindre kräsna (eller mer hungriga kanske) verkar fortfarande gilla det...

Angående gädda är mitt favoritrecept och det ända sättet jag lyckats riktigt njuta av denna fisk: gäddbullar. Senaste gången fick jag inte väck dysmaken ändå men det kan vara värt ett försök: Grovfilea firren, mal i köttkvarn, mal ner vitlök + gullök och krydda med svartpeppar och salt. Blanda smeten och rulla till bullar eller biffar och stek i smör.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: mån 06 jan 2014, 09:11 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 30 nov 2013, 14:34
Inlägg: 97
Jag har gjort friterade fiskbullar "thod man plah" (man kan stava det lite hur man vill) efter ett recept i Stefan Sundströms "Lilla Gröna". Provat med både mört och gädda och det har blivit väldigt gott!
För övrigt går det alldeles utmärkt att grilla mört över öppen eld, gärna insmord med salt och citron.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: tis 07 jan 2014, 19:12 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 23 jun 2013, 13:41
Inlägg: 49
redneck skrev:
Jag har gjort friterade fiskbullar "thod man plah" (man kan stava det lite hur man vill) efter ett recept i Stefan Sundströms "Lilla Gröna". Provat med både mört och gädda och det har blivit väldigt gott!
För övrigt går det alldeles utmärkt att grilla mört över öppen eld, gärna insmord med salt och citron.

Tack för tips!

_________________
Optimisten tror att den värld vi lever i är den bästa möjliga, och pessimisten fruktar att det är sant.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: tis 07 jan 2014, 19:47 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Dammussla till middag någon? :-g :mrgreen:
(Skulle inte ens tänka tanken att prova ens i en nödsituation... Luktar och ser vidriga ut Men går säkert att äta... )
Hmm... Snabb googling, (älskar musslor normalt sett, men...) blotta tanken ger mig kväljningar, men verkar faktiskt som att folk har provat med varierande resultat... :-g

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: tis 07 jan 2014, 20:32 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Vissa av de där "djuren" orsakar stora förluster för bönderna då de kan bära på inälvsparasiter som djuren får i sig på betet .
Leverflundrorna sprids med snäckor .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: tis 07 jan 2014, 21:08 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Med andra ord inte... :-g

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: tis 07 jan 2014, 22:08 
Offline
The grey man
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 26 okt 2011, 19:55
Inlägg: 1938
Mal ner skiten o krydda generöst o stek sen som fiskbullar, krydda med Sichuanpeppar för då domnar munnen av 8)

_________________
Courage is fear holding on a minute longer


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: ons 08 jan 2014, 17:54 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
IOF, är det genomgrillat (dvs min 85 grader i 15 minuter) så borde ju för visso parasiter kola av tycker man, men
Om vi fortfarande snackar musslor så fick jag följande svar från västkustborna på ett annat forum gällande havsmusslor:

"(...) Hur vet man om/när musslorna går att äta?
-Märker du oftast när du har skitit ner dig."
:-g

Så, mitt antagande är att detsamma gäller sötvattensmusslor?
Men för visso är det ju inte samma med algblomningar och sådant i sötvatten vad jag vet (har iaf aldrig sett det hemma).
Tänkte i så fall, av naturliga skäl, mest i en nödsituation.

Andra funderingar är ju då även att dammusslor lever oerhört mycket längre än blåmusslor.

(mörtbullar, tja, varför inte, låter ju faktiskt som att det kunde fungera...)

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: sön 12 jan 2014, 14:32 
Offline
Kreditkortsberoende

Blev medlem: sön 08 maj 2011, 14:17
Inlägg: 132
Har gjort det många månger, det fungerar alldeles utmärkt :)

_________________
Silver i fickan och tryck i nävarna!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: mån 13 jan 2014, 22:46 
Mört enligt Björngrillarns Akademiska Ordlista!

Benigt som om självaste helvetet slocknat och köttet skrapats av från Belzebub och hans undersåtar, varpå en ökenvind finputsat lekamen tills endast ett knaster av märglösa pipor återstår... Men gott!

Kontentan: Går utmärkt att äta tycker jag, i synnerhet om man inte har annat. Röka eller salta och grilla i folie är fint om man ids ta sig tiden att plocka fiskbenen...


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: mån 13 jan 2014, 23:19 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 23 jun 2013, 13:41
Inlägg: 49
Björngrillarn skrev:
Mört enligt Björngrillarns Akademiska Ordlista!

Benigt som om självaste helvetet slocknat och köttet skrapats av från Belzebub och hans undersåtar, varpå en ökenvind finputsat lekamen tills endast ett knaster av märglösa pipor återstår... Men gott!

Kontentan: Går utmärkt att äta tycker jag, i synnerhet om man inte har annat. Röka eller salta och grilla i folie är fint om man ids ta sig tiden att plocka fiskbenen...


Är man tillräckligt hungrig lär man väl lära sig att käka benen också ;)
Du, det där officiella tygmärket: var får man tag på det?

_________________
Optimisten tror att den värld vi lever i är den bästa möjliga, och pessimisten fruktar att det är sant.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Mört till middag, någon?
InläggPostat: mån 15 feb 2016, 23:33 
Offline
Är det röda det som pekar mot norr?

Blev medlem: mån 30 nov 2015, 16:10
Inlägg: 28
Jag har käkat kokt mört en gång. Det var iofs under en överlevnadsövning. Men det var inget speciellt med det. Fast jag är inte så förtjust i fisk rent allmänt heller.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 34 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet