Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: MRE, var kan man köpa det i Sverige?
InläggPostat: lör 08 jan 2011, 13:37 
Är varmvattnet slut?

Brukar finnas massor Orginal MRE's på Ebay.de Tyskland = Ingen tull/moms på skiten.
På auktion kan man få en låda för runt 60-70Eur inkl frakt,vid fast pris runt 80eur inkl frakt.
Tex http://cgi.ebay.de/MRE-11-12-Campen-Fischen-Jagd-NEU-Orig-Verpackung-/190487589941?pt=NATO_Shop&hash=item2c59f1f435

InläggPostat: lör 08 jan 2011, 14:45 
Harald skrev:
Har ätit mängder med MRE´s, drytech, expeditionfoods och liknande och vill bara tippsa om en liknande produkt som jag finner helt överlägsen när det gäller smak. Norska Aapnespis.

http://www.aapnespis.no/produkter/retter_d.php

Hållbarhetstid - 2 år i minsta laget för min del .

InläggPostat: lör 08 jan 2011, 23:04 
Är det en Twinkie?

Cornucopia skrev:
Skaffa en vacuumpump och sätt ihop dina egna MRE:s baserat på sådant du faktiskt själv äter och kan laga. Meal not Ready not Edible.

Vi som är lite yngre behöver ingen vakuumpump. Fungerar bra utan ;) Skämt åsido.

Beskriv gärna lite mer om hur man gör egna MRE. Vore kul att lära sig att själv göra något som fungerar lika bra och smidigt som MRE. Särskilt hur du får till uppvärmningen av dem. Vad har du i värmaren?

InläggPostat: mån 28 mar 2011, 20:29 
Jag har en ficklampa. Tror jag ...

Kan tipsa om att garderoben har fått in MRE's igen, dock utan värmare, men det är väll kanske inte det viktigaste i sammanhanget.

InläggPostat: ons 25 maj 2011, 03:54 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö
Användarvisningsbild

Har sett dom där för 119:- på Garderoben. Alltid varit lite nyfiken på just vad de innehåller och hur mycket? Är det en måltid eller fem, liksom?

InläggPostat: ons 25 maj 2011, 10:22 
minustwelve skrev:
Har sett dom där för 119:- på Garderoben. Alltid varit lite nyfiken på just vad de innehåller och hur mycket? Är det en måltid eller fem, liksom?

Det är en måltid, en riktig sådan med mycket "tillbehör". Jag har testat och dokumenterat med bilder min MRE test lunch:
http://preppers.wordpress.com/2011/01/2 ... enchilada/

Om någon är intresserad så kan jag förmedla kontakt med en som levererar till Sverige till väldigt bra pris:
http://preppers.wordpress.com/2011/05/1 ... l-sverige/

InläggPostat: tis 28 jun 2016, 21:44 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Hur "goda" är MRE? Går det att ha dem istället för Real Turmat på vandringar?
Hur värmer man dem enklast ?

InläggPostat: tis 28 jun 2016, 22:44 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

solsken skrev:

Den senaste MRE'n jag åt var så att man öppnade förpackningen, hällde i varmt vatten, rörde om, stängde förpackningen, väntade i ca 7 ? minuter, öppnade förpackningen, rörde om, åt.

Edit: la till video

From out there on the moon, international politics look so petty. You want to grab a politician by the scruff of the neck and drag him a quarter of a million miles out and say: Look at that, you son of a bitch

Edgar D Mitchell, Apollo 14.

Senast redigerad av SAS ons 29 jun 2016, 00:25, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: tis 28 jun 2016, 23:16 
MRE är tunga grejer runt 930 gram per måltid, snarare festmåltid med allt man kan tänka sig. Ska du vara ute i fyra dagar och förbruka två om dagen så pratar vi om nästan 8 kg plus frukost.
Frystorkat skulle hamna runt 1800 gram för samma antall måltider. Sen innehåller MRE massor med tillsatser, färger och smaker; helst ska du skaffat barn innan du börjar käka sånt... ;)

InläggPostat: ons 29 jun 2016, 00:18 
Behöver jag verkligen mer än en kniv?
Användarvisningsbild

Brukar vara jäkligt mkt kalorier i de militära varianterna vs de civila ? om jag inte minns fel ?

Bild

From out there on the moon, international politics look so petty. You want to grab a politician by the scruff of the neck and drag him a quarter of a million miles out and say: Look at that, you son of a bitch

Edgar D Mitchell, Apollo 14.

InläggPostat: lör 16 jul 2016, 15:32 
Om jag kan bugga? Ut eller in?
Användarvisningsbild

SAS skrev:
...
Den senaste MRE'n jag åt var så att man öppnade förpackningen, hällde i varmt vatten, rörde om, stängde förpackningen, väntade i ca 7 ? minuter, öppnade förpackningen, rörde om, åt....

Det är ju precis så de vanliga paketen med frystorkat käk funkar. Snabbt, oerhört smidigt och sånär som på skeden man måste slicka av så blir det ingenting att diska.

Den stora haken är att måltiden kostar uppemot 90 spänn för sisådär 650 kcal :shock:

I see bad times today

InläggPostat: sön 17 jul 2016, 16:15 
Kan man äta myror?

Så mycket nazi vill jag vara, att jag vill påpeka att frystorkat inte räknas som MRE. MRE är sånt som man kan äta utan någonsom helst tillredning.

InläggPostat: ons 24 aug 2016, 21:36 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Någon som testat Tac-Bar ? Verkar bara finnas i US, men fått bra kritik för att smaka gott iaf.
2500kcal per dag.
http://www.tac-bar.com/

InläggPostat: tor 25 aug 2016, 18:16 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Personligen så hade jag alla dagar i veckan valt såväl guldburk, grönpåse, 24h Meals, Real Turmat osv. framför MRE. De jag käkat har inte varit någon höjdare. Som nån nämnde; kul alternativ mellan annat, men inget jag hade velat fylla hela lagret med...
Är tanken fjällvandirng eller liknande inom kort; Real Turmat, för att det är lätt att köpa på XL
Är tanken bunkring med bra smak o lång hållbarhet; Mountain House.

InläggPostat: ons 31 aug 2016, 00:57 
Strömavbrott? Hjälp!
Användarvisningsbild

solsken skrev:

I min erfarenhet så skiljer sig smaken något enormt mellan olika tillverkare, och ibland även från rätt till rätt inom samma tillverkare, men som tidigare påtalats i tråden så är det en hel del vikt att ta hänsyn till då en MRE redan är färdiglagad och således innehåller en del vätska. Värma en MRE (om man inte vill äta den kall) kan du göra i en vanlig kastrull över ett gasolkök om du så önskar (om du nu vill diska lite), alternativt så kan man värma dessa tillhörande värmepåsar, s.k. FRH-påsar (Flameless Ration Heater), tillsätt bara vatten i värmepåsen och vänta några minuter = bränn dig i flabben het mat. Vissa tillverkare levererar med sådana värmepåsar som standard, hos vissa tillverkare kan man köpa dessa som tillval och vissa tillverkare erbjuder inte alls värmepåsar.

Personligen köper jag aldrig MRE på ebay eller liknande företag, eller i Sverige för den delen heller, då jag inte vet hur dessa har förvarats och/eller transporterats, utan jag utför mina inköp direkt från staterna. Bland civila varianter har jag ätit Ameriqual A-pak, MRE Star, Sopakco Sure-Pak, Wornick Eversafe, XMRE samt ett par olika "no name" Kina-tillverkade produkter. Av dessa kan jag (sett till mina egna erfarenheter och smaklökar) rekommendera Wornick Eversafe och XMRE, kanske inte de billigaste men i min mening de bättre.

Överlag så klår dock frystorkat MRE när det kommer till smak i min mening (givetvis beroende på tillverkare, och här finns ju en uppsjö olika tillverkare att välja mellan). Dessutom är det ju inte omöjligt att tillaga en påse frystorkat med kallt vatten om det krisar, även om det tar längre tid, så det överväger jämte MRE i mitt tycke. Frystorkad mat är ju även mycket enklare att få tag i på våra breddgrader, och dessutom inte lika känsligt för kyla. En grundregel jag tillämpar i allmänhet är "packa lätt så blir det rätt", detta gäller givetvis även för mat och dryck.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 32 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa