Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: fre 26 jun 2015, 16:12 
Offline
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 24 jul 2014, 14:49
Inlägg: 3199
Ort: Mälardalen
Betydligt större begrepp än bara sjukvård då det påverkar så stora aspekter av livet.

Ett bra TED talk om saken:
http://t.ted.com/9ktd5By

_________________
Mindset of a winner: "The desire to win is important, but the will to prepare is vital."


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: fre 26 jun 2015, 17:22 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Det här häftet är bra om man vill se var riskerna kommer ifrån http://www.formas.se/PageFiles/13525/An ... _hoten.pdf

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: fre 26 jun 2015, 22:20 
Med risk att vara tjatig: Utan fungerande antibiotika hade jag varken haft kvar min fru eller något av mina två barn. Garanterat. En del av den kommande nedgången består i förluster av folk till bakteriella infektioner.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: lör 27 jun 2015, 11:16 
Offline
Greyman

Blev medlem: ons 03 sep 2014, 11:06
Inlägg: 362
Ort: Svedala
Dweomer skrev:
Det här häftet är bra om man vill se var riskerna kommer ifrån http://www.formas.se/PageFiles/13525/An ... _hoten.pdf


Tack för den rapporten :up: intressant läsning dock bekymrande :hm:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: lör 25 jul 2015, 23:09 
Offline
Inte utan mina marshmallows!

Blev medlem: mån 20 jul 2015, 17:47
Inlägg: 166
Enda trösten är att det kostar mikroberna att samla på sig immuniteter, de förlorar virulens.

Nåväl, antibiotika är trots detta något man bör preppa med. Se bara till att ha massor med sårtvätt också.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: mån 22 aug 2016, 18:59 
Offline
Börjar få trångt i skafferiet

Blev medlem: ons 20 jan 2016, 22:08
Inlägg: 100
Ett tips: man kan ju numera vaccinera sig mot lunginflammation (det är kanske gamla nyheter, men jag kom själv på det först i år). Det är vad jag vet en av de vanligaste svårare infektionssjukdomarna, som folk tycks ha dött av allt som oftast innan antibiotika fanns. Det ingår numera i vaccinationsprogrammen för barn.

Det finns ett par olika typer av vaccin som verkar användas till olika målgrupper, Pneumovax och Prevenar 13. Om man inte kan bestämma sig kan man ju fläska på med båda, som man gör till riskpatienter med nersatt immunförsvar (:)

Lite mer info:

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5760

http://www.sveavaccin.se/vaccinationer/ ... lammation/

Min (lilla) erfarenhet är att vårdcentralen är mer restriktiv med att spruta folk mot ditt och datt utan särskild anledning (även om man betalar fullt pris) medan vaccinationscentraler som Svea Vaccin ovan är mer glada för att ta dina pengar utan att tjafsa... Självklart frågar de ju ut dig om ditt hälsotillstånd, allergier osv ändå.

_________________
Will the fight for our sanity
be the fight of our lives
now that we lost all the reasons
that we thought that we had


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 09:16 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
Det är tveklöst väldigt tråkigt att man har överanvänt antibiotika mot sådant som gått över av sig självt istället för att spara det till dom gånger det verkligen behövs. SCB har skrivit lite om hur medellivslängden såg ut förr i tiden jämfört med nu, faktiskt intressant läsning.

Det visar sig att den som blev 65 på 1700-talet hade ungefär lika stora möjligheter att leva 10år till som den som blir 65 idag, däremot verkar många ha strukit med långt tidigare.

http://www.scb.se/Grupp/valfard/_dokume ... 901_12.pdf


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 13:00 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
Lazer77 skrev:
Det är tveklöst väldigt tråkigt att man har överanvänt antibiotika mot sådant som gått över av sig självt istället för att spara det till dom gånger det verkligen behövs.


Det är väl inte egentligen användningen av antibiotika mot sådant som skulle kunnat gå över av sig själv som är problemet... Det är snarare att man inte medicinerar tills man är säker på att infektionen har utrotats ur kroppen. Om man alltid äter klart sina kurer och inte slutar direkt man mår bra så kan ju teorin ingen resistens utvecklas.

Det är dock ett elände att vi får alltfler resistenta bakterier...

Man får väl göra så mycket man kan genom att vaccinera sig mot de värsta/farligaste sjukdomarna, som nämnts tidigare i tråden...

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 13:08 
Offline
Konservprovsmakare

Blev medlem: ons 20 jul 2016, 14:15
Inlägg: 62
Även medicinering med antibiotika över lång tid ger upphov till resistens, till exempel är resistens ett problem hos grisar och andra djur som får livslång medicinering i förebyggande syfte. Av just denna anledning har landstingen en kampanj, såg denna sist jag var på VC. Där står det att infektioner som kroppen själv klarar ska inte längre behandlas med antibiotika på grund av risken för att utveckla resistenta bakterier.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 13:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
@Xamuce
Problemet kvarstår även om folk äter upp hela kuren... du pissar ju ut antibiotikan sen, och den skapar resistens i andra miljöer, även om det du hade i kroppen är utrotat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 14:04 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Blev medlem: mån 17 mar 2014, 15:31
Inlägg: 430
Den stora orsaken till resistens är den enorma mängden antibiotika som inte används till sjuka människor. Med ett omfattande läckage till miljön från att man häller antibiotika i allt från djurfoder till fiskodlingar så driver man snabbt resistens. Det farligaste som finns är den låga halt som finns i vissa omgivningar. Om du utsätter en bakteriekoloni för en hög halt så dör så gott som alla direkt och hinner inte utveckla resistens, men lever bakterien i en soppa av låga halter antibiotika så har den gott om tid att utveckla resistensgener som sprider sig i ekosystemet.

Flera av de värsta multiresistenta baggarna utvecklas i princip inte i människor som fått antibiotika utan finns i miljön till följd av utsläpp. Pat 1 som får antibiotika A utvecklar sällan/aldrig resistens mot A, däremot så finns det bakterier man kan fånga upp som har ABCDE resistens eftersom deras släktingar bott i avloppet utanför en Indisk läkemedelsfabrik.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 14:07 
Offline
Tränar vakthöns

Blev medlem: lör 18 jun 2016, 23:28
Inlägg: 2006
Barnsängsfeber, barnsängsfeber, barnsängsfeber. Jag har sett kyrkobokföring, och den vanligaste dödorsaken var barnsängsfeber. Det fanns väl någon lunginflammation och fallandesjuka och kanske lungsot också, men det mesta var barnsängsfeber så vitt jag minns. Och det drabbar ju bara kvinnor i fruktsam ålder.
Lazer77 skrev:
Det är tveklöst väldigt tråkigt att man har överanvänt antibiotika mot sådant som gått över av sig självt istället för att spara det till dom gånger det verkligen behövs. SCB har skrivit lite om hur medellivslängden såg ut förr i tiden jämfört med nu, faktiskt intressant läsning.

Det visar sig att den som blev 65 på 1700-talet hade ungefär lika stora möjligheter att leva 10år till som den som blir 65 idag, däremot verkar många ha strukit med långt tidigare.

http://www.scb.se/Grupp/valfard/_dokume ... 901_12.pdf

_________________
/Zombie -->(x)q(/)


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 22:38 
Jag blir inte riktigt klok på vilket vaccin som gäller för vuxna utan nedsatt immunförsvar när det gäller pneumokockvaccin: http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5760 Nån som har nåt insiktsfullt att komma med?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: tis 23 aug 2016, 23:51 
Mer specifikt är det följande jag inte fattar.
Citera:
Ovaccinerade vuxna och barn från 2 års ålder med stor risk för att drabbas av pneumokockinfektion: Proteinkonjugatvaccin följt av polysackaridvaccin PPV 23


Ska det tolkas som (Ovaccinerade vuxna och barn från 2 års ålder) med stor risk för att drabbas av pneumokockinfektion: Dvs de som har stor risk att drabbas av pneumokockinfektion och är vuxna eller barn över 2 år.
Eller som Ovaccinerade vuxna (och barn från 2 års ålder med stor risk för att drabbas av pneumokockinfektion): Dvs barn över 2 år med stor risk att drabbas av pneumokockinfektion och alla ovaccinerade vuxna.

:?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När antibiotika inte fungerar längre
InläggPostat: ons 24 aug 2016, 01:22 
Alt 1.

Vuxna utan kontakt med (yngre) barn är exempel på vuxna som inte behöver vaccinera sig. Småbarnsföräldrar och vuxna som arbetar med förskolebarn kan kanske vilja vaccinera sig.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 16 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet