Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: När lagret inte räcker?
InläggPostat: mån 26 jan 2015, 12:33 
Offline
Behöver jag verkligen mer än en kniv?

Blev medlem: ons 29 okt 2014, 21:56
Inlägg: 93
Jag är ny på prepping, har hållt på några månader bara. Har hunnit lägga upp ett lager som räcker några månader, men jag har också funderat på hur vi ska göra sedan, om det blir en långvarig kris. Min plan är att nu första året/sommaren odla och ha djur som förhoppningsvis kommer räcka till nästa säsong. Detta första år är väl tanken att försöka skaffa det allra nödvändigaste för oss att klara oss över nästa vinter. Som en slags " krislåda" till nästa säsong då jag förhoppningsvis lärt mer och har möjlighet att utöka antalet grödor/ djur. Är väl kanske inte någon optimal plan på något sätt men såhär har jag i varjefall tänkt mig att göra:

Vi bor på en mindre bondgård med tre boningshus. I vårt bor jag med man och barn. Vi har ingen möjlighet till uppvärmning med ved i nuläget (vilket jag hoppas att vi kunnat åtgärda om några år) I det andra huset bor mina föräldrar. Det är ett hus med två separata lägenheter, ved används till uppvärmning och vedspis med ugn finns. Tredje huset är en veduppvärmd stuga som hyrs ut idag. Om elen försvinner flyttar vi upp till mina föräldrar, dit troligtvis mina tre bröder också kommer vara vid en kris.

Till sommaren tänker jag försöka odla grönsaker som vi i dagsläget äter mycket av. Det kommer bli potatis, morot, palsternacka, lök, vitlök, ärtor, bönor och vintersquasch. Har aldrig odlat förut så tänker begränsa mig till detta + ev en liten örtträdgård. Mina föräldrar har redan ett grönsaksland så vi kommer bara utöka detta rejält och odla allt tillsammans.Vi kommer i sommar även fixa till vår jordkällare för lagring och jag ska testa att gräva ner två betongrör och testa att lagra en del av rotfrukterna där över vintern. Anledningen till det är att vår gård ligger nära en större väg, och vid en kris vill jag kunna gömma undan en del av skörden ifall jordkällaren blir plundrad.

Vad gäller djur har vi idag höns, får, ankor och en stor vakthund. Vi pratar om att även skaffa gottlandskaniner till sommaren. Nu kan jag inte så mycket om kaniner än, måste läsa på, men har fått för mig att de inte behöver så mycket mer foder än hö och havre om man inte tänker avla så hårt på dem (rätta mig gärna om jag har fel) Hö och havre kan vi odla själva här hemma, att fixa bra hönsfoder blir svårare om vi inte kan köpa.

Detta är planen för första året, hur det går återstår att se. Utöver detta tänker jag försöka mig på att göra egen sylt och saft (aldrig gjort) Försöker köpa på mig mycket salt och socker för det är något vi kommer behöva. Sen hoppas jag att vi kan utöka både grödor och djur allteftersom man lär sig. Vill gärna ha egen ko, gris och häst också så småningom (vi har haft alla dessa djur förut) men vill börja lite smått och sen utöka. Har små barn så man ska ju hinna med också. Det är så himla mycket att lära sig så jag får försöka ta en sak i taget. Vet inte om mitt svammel bidrog till något men ville i varjefall delge mina tankar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När lagret inte räcker?
InläggPostat: mån 26 jan 2015, 17:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 21 dec 2011, 02:31
Inlägg: 4413
@Umpa - Ni har i alla fall de rätta förutsättningarna verkar det so, det är helt klart en bra början! Själv letar jag numera mer aktivt en ny BOL (den jag har har på tok för dålig möjligheter till odling och på tok för långt till en numera sinande brunn...).

_________________
Bara döda fiskar flyter med strömmen...

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: När lagret inte räcker?
InläggPostat: mån 26 jan 2015, 20:13 
En gård i närheten bestod av ett boningshus där köket och kammaren på bottenvåningen och ett sovrum på övervåningen var isolerat. För att ta sig till detta sovrum fick man passera en farstu, en trappa och en hall på övervåningen, samtliga ouppvärmda. På sommaren flyttade man ut i en bagarstuga bestående av två rum. Antagligen passade man på att storstäda boningshuset.

Vad vill jag ha sagt med detta? Jo som både Derzu och Dweomer är inne på på föregående sida tror jag man måste vara beredd att skala ner ordentligt. Jag förbereder mig inte för en framtid där det aldrig mer kommer att finnas drivmedel till fordon eller el till hushållet. Men om man ser det som sannolikt tror jag man måste ta sig en rejäl funderare över vilken nivå man vill lägga sig på. Som nämndes kommer storskalig spannmålsodling att kräva dragdjur för plöjning. Dragdjuren vill ha stora mängder foder och att skörda detta foder manuellt kräver mycket arbete. Några kaniner och man kan slå allt hö de äter på ett år med lie och vända med räfsa, hässja och bära hem med muskelkraft. Höns behöver kraftigare foder men lite spannmål borde man kunna ordna ändå och om man inte förväntar sig ägg under vintern borde det gå att klara med matrester och slaktavfall. Under sommaren får hönsen gå fritt och förse sig med mask och annat de hittar själva. Tror det var på alternativ.nu någon skrev att hästen är självhushållarens värsta fiende.

I dagsläget gör jag årsförbrukningen ved på en helg med min vedmaskin och en medhjälpare. Jag kör veden i säckar och låter den torka och sen tar vi in den i källaren på ungefär lika lång tid. Då har jag fått björkmassaved hemkörd till gårdsplanen med lastbil. Om man räknar att det idag tar två man fyra dagar á 6 timmar att göra veden blir det idag totalt 48 timmar. Jag vet inte hur långt tid detta skulle ta med handkraft men om man gissar på 10 gånger så lång tid hamnar vi på 80 dagsverken. Det är nästan 3 månader bara för att ordna veden. Här förstår man verkligen betydelsen i talesättet att "veden värmer två gånger".

Mitt hus är från början byggt som tre lägenheter, där två syskon och deras föräldrar bodde med sina familjer. Jag planerar att inhysa några nära och kära här om det behövs men jag misstänker att det ändå blir till att kallställa större delen av huset, förmodligen stänga ner centralvärmen, eller döda två av tre slingor, och flytta ihop i ett eller två rum som värms med kamin.

Med lite resurser får man nog finna sig i livet som en fattig torpare och försöka klara sig bäst det går. Helt ensam blir det nog svårt att klara sig, utan man tvingas antagligen ta anställning som dräng/piga hos någon som har det bättre ställt, eller om man inte är arbetsför, förlita sig på allmosor. Ungefär så som det såg ut för 200 år sen.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När lagret inte räcker?
InläggPostat: mån 26 jan 2015, 20:41 
Jag tror du har helt rätt Heinkel! Tanken att man ska kunna "leva vidare" nästan som vanligt fast bara byta mot vedvärme, LEDlampor (med sol & vind). Jag tror nedskalning är en bra ledstjärna. Få rum och små rum, helst i ett mindre hus.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: När lagret inte räcker?
InläggPostat: mån 26 jan 2015, 22:02 
Och gärna lågt i tak. Jag får ducka för mina takbjälkar på 1.80m (är 1.83), men huset är en fröjd att värma upp med vedkaminen.
Iofs centralt placerad murstock, med 3 sidor frilagda, Vardagsrum (där kaminen står) hall och kök.
Men så byggde dom härikring förr, små hus med små rum och ganska breda dörrar.
Dom kunde bygga hus förr :up:

Jag har för brandriskens skull, kompletterat med insatsrör i stocken från takhöjd/bottenvåning och upp. Oinrett loft.


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 20 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet