Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nästa steg - Ett års lager, hur?
InläggPostat: tis 15 nov 2016, 14:57 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

MulenDag skrev:
Är det förresten nån som vet var man kan få tag i tomma oanvända konservburkar mellan 0,5 och 1 l och vad man behöver för grejer för att försluta dem i icke-industriell skala och var man kan få tag i sånt?

/MD

I en gammal kokbok läste jag att man skulle löda fast locken på burkarna och kontrollera att det inte kom några luftbubblor från burkarna.
Jag misstänker dock att det fanns någon orsak till att glasburkar verkar ha konkurrerat ut metallburkar när det gäller hemkonservering.

Sedan tror jag du får nöja dig med ärtor och bönor om du vill ha protein för långtidslagring till ett rimligt pris.

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 15:13 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

krippaz skrev:
För den som inte orkar 1 års förpackningar av Mountain house gör den nätta summan av 1595 £.

http://www.emergencyfoodstorage.co.uk/products/12-Months-%27Basic%27-Emergency-Food-Pack-%28Full-Meal-Range%29-.html

Om jag förstår det där rätt så rör det sig om frystorkad mat?

Enligt hörsägen, (har aldrig provat LÄNGE själv) så är det många vars mage inte klarar det över tid?

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 16:08 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

Tant Prepp skrev:
Sedan tror jag du får nöja dig med ärtor och bönor om du vill ha protein för långtidslagring till ett rimligt pris.

Funkar inte i mig. Då dör jag av uttorkning.

/MD

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 19:15 
Konservöppnaren är min käraste ägodel.
Användarvisningsbild

Derzu Uzala skrev:
Enligt hörsägen, (har aldrig provat LÄNGE själv) så är det många vars mage inte klarar det över tid?

Exakt vad menar du med att magen inte klarar det? När jag är ute på längre turer i skogen så äter jag mat som jag torkat själv. Bla. då jag av erfarenhet märkt att min mage blir "ganska" aktiv av köpt frystorkat efter några dagar men det är väll inget farligt egentligen? Tanken med Mountain House är ju att man bara ska använda det i nödfall och då kanske man kan ta att det blir lite extra nödfall - se till att ha lager m hygienartiklar ;)

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 19:48 
Skärmskyddsmäklare

Allt över 1,5 år är bara torrvaror eller med lång hållbarhet.
Får jag däremot mer torrvaror som du skapade tråden om i packningen, är det ju bra.

Förklaring;
Egna förberedelsens ram är att ha mat och fröer så jag klarar mig från sämsta möjliga årstid för ett SHTF, till nästa skördeperiod.
För där efter skapa förutsättningarna för när väl vilket vansinne än som får sitt slut, kommer jag ur det på andra sidan.
Då jag inte äter kött (Rött) utöver fisk och fågel, är det enkelt. Nästan i helhet kommer dessa näringsdelar från ärter och bönor.
(Att ha maten och fröer i samma är inte fel). Att se åt naturens enorma skafferi är en prioritet och viktig kunskap att ha med sig.

Är inte så beroende av en BoL, vilket blivit lite av en sport...
Där av BoB 1-3 lösningen jag valt och som gör mig mer flexibel mot vilken SHTF det än må vara, eller vart.

Då det är överlevnad vi talar om, är det ju precis det som var grejen. Mark/ jord finns ju liksom, samt naturen...
Liksom onödigt att packa ner... Allt annat här är sedan bonus och lyx...
:smack:

Allt annat här är sedan bonus och lyx...

Enkel filosofi:
Då jag inte vet vad jag kan sättas emot, för vilken tid, eller vart....
- Så får jag liksom ha förutsättningarna öppna...

Är ju ändå rätt enkelt... Det andra löser jag med tiden. :notme:

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 20:34 
Praeparatio est superesse
Användarvisningsbild

nu har ju vi en rätt stor familj så det går ju åt en hel del mat, men jag har inga problem att rotera maten i förråden. och jag har mycket... :notme:

vi har minst en dag i veckan som vi äter förrådsmat.. inte bara för att rotera utan att jag och min fruga vill lära oss att laga GOD mat med konserver och torkade varor.. det skall vara olika det skall vara gott och det skall funka med bara lagervaror och det ska gå i ungarna. en bra utmaning som gör att man anstränger sig lite.. de är ju rätt hårda domare ibland :hm:

har mycket chilli con carne, köttbullar, pannbiffar, köttfärssås, salta biten, skinka, kyckling, pulled pork, olika fisk konserver. en hel del konserverade köttgrytor och massa olika soppor.
dessa får sällskap av bönor, potatis, potatisgratäng, pasta, ris, ärtor, morötter, oliver, tomater, paprikor, ostsåser, svamp, stuvningar av olika slag osv som finns att köpa konserverat och torkat.

i stort sett ingen rätt blir "oförädlad" utan de blir en ingrediens i en större rätt..

skulle spy av tanken att bara lagra makrill i tomat och snabbmakaroner för att "det är billigt och man överlever"
för oss måste det vara gott. om det är det så är det inga som helst problem att rotera.

älskar att laga mat och kan vara lite grinig på hur saker smakar eller ser ut. :smack:

hittar jag en bra köttkonserv så köper jag oftast ett helt flak på en gång. finns ju många sådana som inte är i standard sortiment utan som är på tillfälliga besök. ex pulled pork jag hitta på netto. köpte en för att smaka och laga lite olika varianter av. dessa är packade i typ skinkburk modell. den var riktigt bra så jag tömde alla de hade dagen efter..

mitt tips är att ha som utmaning att laga en måltid i veckan med "lager mat" som inte bara är "en burk bullens på brasan" utan lite mer, ska vi säga, normal bra vardagsmat.. frugan brukar försöka hitta något lättbakat bröd att göra till, även det med bara lager ingredienser. det höjer de mesta i matväg med varmt nygräddat bröd.. och kryddor kryddor kryddor...

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 20:38 
Greyman

Tycker tonfisk och makrill är bra, står sig ganska länge, typ 2-3 år. Dessa roteras hela tiden hos oss. (Dock suckas det över att jag ständigt släpar hem så mkt av dessa varor :notme: )

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 21:08 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

For det første så gjelder det å ikke se seg blind på best før dato, men la smak, lukt og utseende avgjøre om det spises eller ei. Det gjelder spesielt konserver, holdbarheten der er vist en garantiforsikring fra produsentene av boksen, ikke en indikator på holdbarheten på maten. Er boksen hel, er trolig også innholdet spiselig.

Dernest så bygger vi mye av lageret rund det som er billig å skaffe og lett å tørke. Siden vi dyrker selv og henter diverse grønnsaker til dyra :? Gratis i en butikk, så kommer mye derfra.

Mye som lagres er også beregnet på langtidslagring. Bønner for proteiner er nevnt, ris og sukker er andre varer som holder lenge.

Det som ikke kan lagres svært lenge og ikke blir rotert hurtig nok, får dyra. Kaninene spiser det meste vegetabilske og høns spiser alt.

En del smakstilsettere kjøpes fordi de er billige og trolig vil være gull verdt om matlageret blir hovedkilden i kostholdet. Om vi må kaste for en 100 lapp eller to i året, i form av soya/chili/annen saus og krydder, så tar jeg den utgiften. Ser jeg på hva vi bruker i andre forsikringer i løpet av året, så er det lite :lol:

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 21:32 
I vilken hand håller man sporken?

Titta lite på hur man gjorde för 100 år sen, vad kunde man lagra då? Inga frysar, ingen frystorkad mat, inga snabbköp att köpa färdiglagat från, knappt några konserver men folk överlevde. Hur gjorde man, vad har vi glömt/förträngt?

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 21:37 
I mörkret är alla grötar grå
Användarvisningsbild

oldie skrev:
Hur gjorde man, vad har vi glömt/förträngt?

Kan varmt rekommendera boken "Nybyggares dagliga leverne", recension här: http://www.alternativ.nu/index.php?topic=8178.0

Mycket torkad gädda var det... Man var nog mindre kräsmagad förr.

/MD

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 21:46 
Min ryggsäck är nog för liten...

Nybyggares daglige leverne är riktigt bra, har läst den flera gånger. Angående protein lagring tror jag mycket på höns. Är lätt lagra och omsätta ett eller flera års lager med foder till dom.

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 22:13 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

[youtube][/youtube]

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 22:19 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

Det är en parameter till som saknas. Angrepp av ohyra, skadedjur, fukt etc. Det är ju en risk att man förlorar mycket även om man förvarar på ett bra sätt för dyra pengar.

Omnivore skrev:
Har läst olika trådar om förråd, lagring mm men saknar en parameter.
klipp

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 22:50 

Man åt mycket gröt och potatis, och torrt bröd klarar sig länge. Om man bor nära havet räknades hårdsaltad sill som en basvara. Man hade kor så någorlunda färska mejerivaror fanns, om än inte året runt. Kålrötter och morötter klarar sig ganska länge om de förvaras på ett bra sätt.

Det går bra att torka fisk och en man som var barn någon gång i förra halvan av 1900-talet har talat om att de skulle ha haft svårt att klara sig utan "wibrånne mårten" vilket jag tolkar som en hemmagjord variant av surströmming, fast mört.

Det går bra att torka eller röka kött också. Man slaktar vintertid när det är kallt. Mina föräldrar hade en gång två grisar istället för en, så konserveringsglasen räckte inte. (Det var före frysens dagar.) De torkade istället och det blev alldeles utmärkt. Men min far talade en gång nästan lyriskt om hur mycket enklare och godare det blir med frys än med konservering. (Och jag tror inte han deltog alls i själva konserverandet.)

Köpeskonserver har det funnits länge men de var nog för dyra. Jag var rätt glad när vi fick varmkorv ur en burk när jag var barn. Det fanns alltid en burk stående ifall den skulle behövas, och den skulle väl någon gång ätas upp.

Min farbror som blev ca 85 brydde sig knappt om att peta undan grönt mögel från rödbetorna. Fast grått mögel ska man akta sig för, sa han. Att mjölken blivit litet sur såg de inte heller som något problem.

oldie skrev:
Titta lite på hur man gjorde för 100 år sen, vad kunde man lagra då? Inga frysar, ingen frystorkad mat, inga snabbköp att köpa färdiglagat från, knappt några konserver men folk överlevde. Hur gjorde man, vad har vi glömt/förträngt?

InläggPostat: tis 15 nov 2016, 23:06 

Det förvånar mig att det skulle gå på bara 5300 kr. Det låter billigt för ett helt år. Men det blev förstås påvert och man behöver nog litet tillägg för att få i sig vitaminer och mineraler.

Men det tillkommer nog en kostnad för själva lagringen. Även om man har utrymmet behöver lagret skyddas för skadligt inflytande i form av fukt, värme, ljus, insekter och skadedjur. Dunkar, lådor, syreätare etc, eller åtminstone plastpåsar och hyllor.

Maka skrev:
klipp
Total matkostnad för grundläggande överlevnad under 1 år blir drygt 5300kr.

Av dessa varor kan man glömma bort salt, socker, honung, helt vete (och nästan bönor) så länge det förvaras riktigt torrt. Jag skulle oxå lägga till jordnötssmör, grymt proteininnehåll. Men denna uträkning består bara av sådant man äter direkt. Det räcker inte till att salta in kött eller göra sylt, då måste det till betydligt större mängder. Mjölkpulvret hade jag använt i brödbak, pannkakssmet och mjuka kakor för att cirkulera det. En del kommer behöva slängas dock.
klipp

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa