Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Nedrustning
InläggPostat: lör 01 sep 2012, 23:01 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Citera:
Jag tycker dock att det var vettigt att man nyligen köpte ett antal attackhelekoptrar av modern modell men man hoppas ju att man samtidigt också köpte på sig ett ordentligt lager av ammunition till dessa.

Antar att du menar Blackhawkköpet... det är inga attackhelikoptrar.

InläggPostat: lör 01 sep 2012, 23:43 
Användarvisningsbild

I mina ögon är hela försvaret och hur det sköts idag ett grymt slöseri med skattemedel. Det är för mig obegripligt att man inte ens klarar att behålla några av våra flygflottiljer (och flygbaser) och åtminstone några regementen med en budget på sisådär 40 miljarder... Marinen, finns den ens kvar?

Att de säljer ut BV206:or i massor är skrämmande resursslöseri i mina ögon. Det är alljämt ett ruggigt kompetent transportfordon och alla försvarsmakter världen över transporterar alltjämt majoriteten av sina styrkor i icke pansarskyddade fordon. Att då sälja, utan att dessutom redovisa vad man får in, fordon som är i perfekt skick (för det är de om de kommer från förråden) är ju vansinne, men knappast förvånande...

Krigsplacerade fordon förekommer för övrigt inte alls längre och jag tror inte det ens finns stöd för det eller expropriering av egendom för försvarsändamål i vår lagstiftning... Så hade jag bara några hundra tusen över och en fin verkstad att meka i skulle jag kunna tänka mig ett par nya familjefordon :-) Att ha till något av alla bergrum man säljer ut. :-P

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 00:29 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Det är så tragiskt för vi lever inte i det lala- land som många tror vi gör. Krig kan komma även till Sverige men förnekelsens kraft är stor. http://bodisforberedelser.blogspot.se/2 ... e.html?m=1

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 00:45 
Hade jag inte några värmeljus här någonstans?
Användarvisningsbild

Xamda skrev:
I mina ögon är hela försvaret och hur det sköts idag ett grymt slöseri med skattemedel. Det är för mig obegripligt att man inte ens klarar att behålla några av våra flygflottiljer (och flygbaser) och åtminstone några regementen med en budget på sisådär 40 miljarder... Marinen, finns den ens kvar?

Att de säljer ut BV206:or i massor är skrämmande resursslöseri i mina ögon. Det är alljämt ett ruggigt kompetent transportfordon och alla försvarsmakter världen över transporterar alltjämt majoriteten av sina styrkor i icke pansarskyddade fordon. Att då sälja, utan att dessutom redovisa vad man får in, fordon som är i perfekt skick (för det är de om de kommer från förråden) är ju vansinne, men knappast förvånande...

Krigsplacerade fordon förekommer för övrigt inte alls längre och jag tror inte det ens finns stöd för det eller expropriering av egendom för försvarsändamål i vår lagstiftning... Så hade jag bara några hundra tusen över och en fin verkstad att meka i skulle jag kunna tänka mig ett par nya familjefordon :-) Att ha till något av alla bergrum man säljer ut. :-P

Jag håller i stort sett med dig. Dock måste man tänka på att dagens krigföring är annorlunda mot vad den var under kalla kriget. Det är mindre, slagkraftigare och mer högteknologiska styrkor/ system som används och det kostar mer pengar. Försvarsmakten (som den ser ut idag) kan inte på ett trovärdigt sätt hävda Sveriges oberoende och är därför ett slöseri med skattemedel, antingen rustar vi upp eller så lägger vi pengarna på något annat.

Däremot anser jag att det är bra de säljer BV206 för det är en bra bandvagn men är nästan oanvändbar för dagens militär då den är för omodern. Om de dessutom bara har stått i mob-förråd hela tiden krävs det mycket arbete och pengar för att få dem i körbart skick. Dessutom kanske det gör att man i framtiden kan lägga vantarna på en sådan fin "vuxenleksak" :)

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 00:52 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Stridsfordon 90 väldigt kompetent, väldigt tung och drar mer soppa och är en resurs som kan användas bättre än att transportera mat, fältpost eller allt sånt? Annars antar jag att du tycker att man bör transportera post i rolls roys?

Dessutom väldigt dyr per enhet. En 206 kan transportera förnödenheter och annat via vägar som inte är farbara med många andra fordon och därför tycker jag den är lämplig att ha.

Vidare är den som jag tidigare nämnt väldigt bra för humanitära insatser i både Sverige och andra länder. Vid tex översvämningar och stormar som vi faktiskt har haft i Sverige.

Som det är nu bekostar MSB och försvaret en stor flotta med Toyota Land Cruisers i FN vitt med massor av utrustning för att använda utomlands och de står för det mesta på marken i värmland, och det värsta är att de räknas som förbrukningsmateriel där de tom kan lämna dessa bilar som kostar ca 350-400k stycket (de har en kraftig mängdrabatt). Och dessa får inte brukas i Sverige under kriser då de är kontraktsbunda till annat...

Tycker det är konstigt att det inte investeras i modernisering av det svenska materielet och att man klagar på att budgeten inte håller. Det är ju så mycket de har skurit ner på att jag knappt fattar vad det är som kostar längre.

"Black Hawk" som är amerikanska betäckningen på en Sikorsky UH 60 fattar jag inte heller varför man väljer, den är ju 40 år gammal det finns betydligt bättre teknik att välja med bättre utrustning tillgängligt, även efter uppgraderingen nu på tidigt 2000 tal. Den nya skall göra att den har en brukstid på ca 10 år till... Man kunde ju lika gärna behållit chinook "bananhelikoptrarna" då. Känns som ytterligare en NATO trevare från Sverige?

Och visst finns den som attack konfiguration med http://www.globalsecurity.org/military/systems/aircraft/ah-60l.htm

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 01:09 
Användarvisningsbild

Nu är det så att FM är långt ifrån en kostnadseffektiv organisation då de har, och säkerligen gör, av med enorma summor på konstiga beslut och inköp. Bara en sådan sak att de hyr alla byggnader av FM Log för hutlösa summor, det värsta jag har hört vad att de var tvungna att betala ca 10k för en förvaringsbod som saknar värme, vatten och ligger på en skutbana. I mina ögon är det inget annat än ett sätt för politikerna att spara utan att allmänheten ska veta det.

Jag tror problemet till en del beror på politikerna då deras agerande gör att FM inte kan ha någon större framförhållning, vilket ger "komiska" scenarier som att de lägger ner flottiljen de har spenderat miljoner på att upprusta eller att de varslar kadetter en vecka innan deras examination.

Nä ja é inte bitter :P

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 01:16 
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

MoD skrev:
Nu är det så att FM är långt ifrån en kostnadseffektiv organisation då de har, och säkerligen gör, av med enorma summor på konstiga beslut och inköp. Bara en sådan sak att de hyr alla byggnader av FM Log för hutlösa summor, det värsta jag har hört vad att de var tvungna att betala ca 10k för en förvaringsbod som saknar värme, vatten och ligger på en skutbana. I mina ögon är det inget annat än ett sätt för politikerna att spara utan att allmänheten ska veta det.

Jag tror problemet till en del beror på politikerna då deras agerande gör att FM inte kan ha någon större framförhållning, vilket ger "komiska" scenarier som att de lägger ner flottiljen de har spenderat miljoner på att upprusta eller att de varslar kadetter en vecka innan deras examination.

Nä ja é inte bitter :P

Ja sånt är väldigt märkligt. Hade man varit konspirationsteoretiker hade man kunnat göra något av detta med att staten försöker motivera nedläggningen av försvaret med stora kostnader utan att det resulterar något... lite grann som vår regering? (:)

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 03:40 
Användarvisningsbild

MoD skrev:
Däremot anser jag att det är bra de säljer BV206 för det är en bra bandvagn men är nästan oanvändbar för dagens militär då den är för omodern. Om de dessutom bara har stått i mob-förråd hela tiden krävs det mycket arbete och pengar för att få dem i körbart skick. Dessutom kanske det gör att man i framtiden kan lägga vantarna på en sådan fin "vuxenleksak" :)

Kanske har du rätt, men vad jag sett av förrådsställda bandvagnar och andra fordon är att de brukar vara i ganska gott skick.

Problemet med att köpa en är att det kräver en hel del kunskap och verktyg som åtminstone jag saknar. Fast man kan ju drömma och är priset det rätta så...

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 08:19 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Ulv i fårakläder skrev:
Stridsfordon 90 väldigt kompetent, väldigt tung och drar mer soppa och är en resurs som kan användas bättre än att transportera mat, fältpost eller allt sånt? Annars antar jag att du tycker att man bör transportera post i rolls roys?

Dessutom väldigt dyr per enhet. En 206 kan transportera förnödenheter och annat via vägar som inte är farbara med många andra fordon och därför tycker jag den är lämplig att ha.

Vidare är den som jag tidigare nämnt väldigt bra för humanitära insatser i både Sverige och andra länder. Vid tex översvämningar och stormar som vi faktiskt har haft i Sverige.

+1

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 09:45 
Användarvisningsbild

Citera:
Och visst finns den som attack konfiguration

Ja, men nu är det inte den som köpts... faktum är att det närmaste Sverige varit en attackhelikopter är väl PV-helikoptrarna och ett möjligt inköp av italienska helikoptrar för ett antal år sen.

När man nu valt att rusta ner till en nivå med dom insatsbataljoner som finns idag (60) så finns helt enkelt inte behov av tusentals bandvagnar. Att hålla dessa i förråd enorma summor pengar (Att förrådsställa en bandvagn kostar aningen mer än att ha en trave bullens pilsnerkorv på hyllan).

Jag är dock den siste att förespråka en nedrustning, men om man nu ska ha prylar för ett försvar så bör man nog satsa på prylar som är funktionella, och det är inte plastvagnarna.
Håller med dom flesta som förespråkar Strf9040, men dom kostar rätt mycket mer än plastvagnarna... och kriget av idag går inte av landsvägen, och då kunde vi lika gärna satsa på nåt hjuldrivet med pansarkapacitet, gärna med LV-förmåga. Band kostar enormt mycket mer än hjul.

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 10:00 
Bor numera i en bunker

Ongrid skrev:
Antar att du menar Blackhawkköpet... det är inga attackhelikoptrar.

Haha, där ser man. Jag som trodde att vi köpte en attackhelikopter... Men det var förståss för bra för att vara sant.
Man blir snabbt väldigt pessimistisk när man ser hur vårt försvar sköts av våra folkvalda.

Tillägg:

Dessutom så är det förståss tveksamt om våra helikoptrar skulle klara sig särskilt länge i vilket fall eftersom vi knappast kan räkna med att kontrollera luftrummet särskilt länge i händelse av krig.

Senast redigerad av TheRoad sön 02 sep 2012, 10:21, redigerad totalt 1 gång.

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 10:09 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Den obepansrade 206an har som flera redan skrivit spelat ut sin roll på det moderna stridsfältet och att FM säljer ut de enorma lager 206or man besitter är ingen nyhet, redan för ett flertal år sedan när FMV sålde ut enorma batcher med överskottmaterial så "kryddades" åtminstone en batch med att stort antal bandvagnar.

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 12:12 
Användarvisningsbild

Xamda skrev:
Kanske har du rätt, men vad jag sett av förrådsställda bandvagnar och andra fordon är att de brukar vara i ganska gott skick.

Problemet med att köpa en är att det kräver en hel del kunskap och verktyg som åtminstone jag saknar. Fast man kan ju drömma och är priset det rätta så...

Du har säkert rätt där. Jag har bara fått det berättat för mig att man måste gå igenom fordonen för att byta slangar, damasker och andra gummidelar som kan ha torkat. Fast det är nog ett förhållandevis litet problem.

Fördelen med att äga ett gammalt terrängfordon ifrån FM är att de är relativt lättmeckade och att de har en skara entusiaster som man kan vända sig till om man behöver hjälp.

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 13:34 
Användarvisningsbild

BV206 har aldrig varit direkt (möjligen med vissa undantag då) avsedd för att rulla ut i strid, precis lika lite som man kör ut i strid med bussar och lastbilar i ett fungerande militärt försvar.

BV206 använde vi för transporter. Vid strid gjorde vi avsittning och strid utfördes till fots varefter man snabbt pinnade till BV206 för att snabbt ta sig därifrån.

Att vi begränsat vårt försvar till 60 icke i verkligheten existerande bataljoner är ju förstås en anledning att göra sig av med massor med material, men att då sälja ut den utan insyn från t.ex. media för att kunna granska hur våra, mina, skattepengar förstörs är fel tycker jag.

Jag jämför än en gång med Finland som för en procentuellt exakt lika stor försvarsbudget får ut ett synbart väldigt mycket större och effektivare försvar...

Vart tar alla pengar vägen egentligen?

Officersförbundet skrev i en utredning de gjort nyligen att försvaret omedelbart behöver åtta miljarder eller att man genast skall spara sex miljarder för att komma i balans... Anslagen är ju inte inflationsskyddade och därmed minskar anslagen varje år.

Suck, jag blir så... Uppgiven.

Tänk att jag trodde botten var nådd i slutet av 80-talet när man planerade en rad nedläggningar. Sedan har man man reducerat marin och flygvapen till något som bara finns på papper, förutom några få uppvisningsenheter (ja, i mina ögon finns inga fungerande stridskrafter kvar om man bortser från att man kanske skall arbeta med små internationella insatser och bekämpa terrorister, ett försvar duger det inte till), och markstridskrafterna har utplånats så att de består av små enheter som i bästa fall kan utgöra basen för en minimal insats i form av fördröjningsstrid eller grunden till en framtida motståndsrörelse.

För att inte tala om vad som hänt med civilförsvaret.

Jag blir tårögd över denna kapitalförstöring och aningslöshet.

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: sön 02 sep 2012, 16:23 
Användarvisningsbild

Citera:
Att vi begränsat vårt försvar till 60 icke i verkligheten existerande bataljoner

Var har du fått det ifrån? Dom åttio bataljoner som fanns på papperet bantades i akt och mening för att få uppfyllnad och en mera riktig organisation jämfört med verkligheten. Visst är det luckor på sina håll, men i det stora hela har insatsbataljonerna rätt bra med folk.

Sen att man ska kunna förrådsställa en bandvagn och enbart byta gummidetaljer innan man drar ut i ofred är inte rätt. En bandvagn under långförvaring måste stå i fuktkontrollerade lokaler mm. Inget som bara står och kostar noll kronor direkt.

Att försvaret idag kostar en del pengar men att man inte får mycket för dom har ju delvis att göra med att man måste betala alla som ska in och arbeta. Förr hade vi värnpliktiga som kunde fullgöra en hel del tjänster för väldigt låg kostnad. Sen känns det väl lite som att försvaret har satsat en hel del på dyra vapensystem också... JAS och liknande drar ju en del kostnad. Å andra sidan utvecklades Viggen och en del andra vapensystem på den tiden som vi hade tiotusentals soldater inryckta hela året om.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa