Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nelson
InläggPostat: lör 30 maj 2015, 18:53 
Tränar vakthöns

Har kollat lite här och där. Vet att vi pratat om det innan men hittar det inte via sökfunktionen?

Vad säger ni om Nelson? Är de bra att ha några påsar på lager? Hållbarhet, tänker om det inte bli något odlat i år?

Kollat och de verkar inte vara fleråriga? Så annat tips välkomnas. Gärna från de som odlat och fått något.

Inläggsrubrik: Re: Nelson
InläggPostat: lör 30 maj 2015, 19:01 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Nelson ? Vad menar du ?

InläggPostat: lör 30 maj 2015, 19:18 
Tränar vakthöns

Fröer, inte noshörningen. :D

nelsongarden

InläggPostat: lör 30 maj 2015, 19:25 
Användarvisningsbild

Finns så många fröfirmor med fröer , inte bara en ;)

De flesta fröerna är till ettåriga växter , sedan finns det tvååriga och fleråriga så man bör veta lite mer för att ge råd .
Men fröer går att lagra men olika länge för växt , vissa är oavsett hur de förvaras bara grobara under ca ett år medans andra kan förvaras under många år .
Så beroende på vad du vill odla så ser det olika ut vad du bör göra .

Kan man reducera fukten i fröerna och sedan förvara dem svalt och mörkt eller tom nedfrysta så kan de hålla mycket länge . Men ärtor och bönor klarar sig bättre i rumstemperatur och kan förvaras 6-10 år .

Palsternackor och vissa kryddor har fröer som är mer av färskvara trots riktig förvaring .

InläggPostat: lör 30 maj 2015, 19:35 
Användarvisningsbild

Det är utmärkta fröer. Stor aktör... Men inget speciellt...

Jag misstänker att de flesta fröfirmor köper fröer från samma fröodlare och packar sedan om i egna påsar, eller köper färdigpackat.

Firmor som Impecta, Lindbloms fröer och Runåbergs (finns det fler i Sverige?) har (hoppas jag) en större andel eget framodlat frö. Jag gynnar gärna dem för att behålla ett brett sortiment och även gamla sorter som man kan ta eget frö av.

Men jag har även handlat en hel del fröer på Lidl i år. Kostade kanske 1/10 av vad fröerna från Nelson kostade i andra butiker. Verkar vara helt OK. Enda skillnaden mot exempelvis Nelson är nog att Lidl har köpt fröerna färdigpackade från något låglöneland i Europa(?), varifrån de flesta större aktörer på frömarknaden också köper huvuddelen av sina fröer.

Det brukar gå fint att använda förra årets fröer i de flesta fall, utan särskild förvaring annat än svalt och torrt. Jag har en liten väska typ Pelican-kopia från Clas Ohlssons för mina fröer. Förvarar i källaren över vintern. Fröer från exempelvis bönor, solros, gröngödslingsväxter och ringblomma förvarar jag otröskat i papperskassar på en vägg i ladugården. På spikar så högt jag kan nå. Alltså torrt och luftigt, men annars ouppvärmt. Fungerar utmärkt.

En del gröngödsling (främst klöver) låter jag fröa av sig innan jag myllar ner så att det kommer en omgång till av sig självt. Brukar räcka fint till nästa vår...

InläggPostat: lör 30 maj 2015, 19:41 
Användarvisningsbild

De här har lite kul fröer http://www.sneckenstrom.se/fron/
Och den här firman har jag handlat en del från http://fron-och-sant.se/

InläggPostat: lör 30 maj 2015, 20:34 
Användarvisningsbild

Jag har tittat lite på några av fröfirmorna. Jag tror faktiskt att det bland de mindre aktörerna bara är Runåbergs fröer som faktiskt har en egen frötillverkning. Resten köper in och packar. Det gör Runåbergs också, men det verkar som att de har en viss egen fröodling också, i motsats till exempelvis Impekta eller Lindbloms.

Sedan kan de som köper in naturligtvis ändå sälja bra fröer även om de inte har egen fröodling... Det de då "skryter" med är att de har ett särskilt "utvalt" sortiment. Och det stämmer säkert. Men jag trodde faktiskt att de hade egen fröodling. Där ser man... :smack:

InläggPostat: lör 30 maj 2015, 20:47 
Tränar vakthöns

Så min tanke att råka klicka runt lite på internet och råka klicka på beställ lite här och där som sedan råkar hamna längst inne i garderoben i en liten låda i några år... Det funkar alltså inte?

Eller åka till tex en affär som säljer och sen råka missförstå om det var en eller fem paket morötter? En och fem låter ganska lika. :D

InläggPostat: lör 30 maj 2015, 21:16 
Användarvisningsbild

Jo, men du är sent ute. Urvalet kan börja bli begränsat och fröerna är kanske onödigt gamla och kan ha förvarats dåligt (varmt/fuktigt) om du tänker långlagra. De flesta håller nog ett eller två år utan problem. Men det kan vara bra priser på restsortiment nu...

Vill du verkligen långlagra så är det nog bäst att beställa från någon etablerad fröfirma på vintern och åka och hämta själv så du har koll på hanteringen. Och sedan torka hemma under vårvintern när det är torr luft inne och sedan packa ångtätt och gärna med torrt vitt ris för att ta upp extra fukt. (Se andra trådar för tips om torkning och långtidslagring av fröer.)

Själv köper jag alltid, med vilje, lite för mycket fröer, så jag har gamla fröer om jag skulle glömma att köpa eller behöver lite extra. Eller om grannen saknar något. Men jag sparar inte fröer mer än kanske 2-3 år. Och förvarar då bara torrt och svalt.

InläggPostat: lör 30 maj 2015, 21:22 
Användarvisningsbild

Ju varmare fröer förvaras desto snabbare försvinner grobarheten . Men även då lite olika mellan olika sorters växter .
Kan man leva med ett svinn så kan de flesta fröerna överleva i "garderoben" upp till 5 år . De dör ju inte över en natt men färre av de sådda fröerna kommer att gro och ev kan även det som kommer upp att växa sämre eller lättare bli sjuka under växttiden .

I Seymorse bok finns det ett diagram som visar hur snabbt olika fröer tappar sin grobarhet från 100%-75%-50% i år .

Den här fröfirman är lite lustig men de har lite frön som kan vara svårare att få tag i. Men man ska kolla noga för mycket är hybrider och fröpåsarna är små . Vet inte om det beror på att de tar egna frön och har begränsad tillgång eller om de öpnar de köpta påsarna och fördelar i fler egna och säljer vidare ?
Men de tar även egna frön av vad de odlar och de håller till kring Umeå så i zon 5 .
http://www.savarfroplant.se/info-om-foretaget/

InläggPostat: lör 30 maj 2015, 21:31 
Tränar vakthöns

Har någon sått äldre fröer? Tänker att man i mer eller mindre 11e timmen åker ner till affären och handlar allt som finns. Har ingen aning om ålder eller tid att tänka om fröerna stått vid frukten eller vid köttdisken?

Är det värt att sen ens försöka?

Att ha 100% lager eller ligga på topp med allt när man inte vet när det skiter sig med begränsad ekonomi är inte en verklighet i alla fall för mig.

InläggPostat: lör 30 maj 2015, 21:42 
Användarvisningsbild

Frön till libbsticka räknas till färskvarorna men där hade jag en påse som var 10+år . Jag sådde dem i växthuset och fick tre plantor från en hel påse frön . Mer behövdes inte då det är en växt man bara behöver ett blad i taget från .

Men kan man inte köpa mat i affären och det är kaos runt om så är det för sent att försöka reparera skadan genom såna experiment .
Då ska man ha sina odlingar i ordning och maten på gång ute i landen . Eller i förvar i källare och bodar .

Men tex min farmor hade gröna fingrar . Hon vårdade inte sina fröer men det växte så det knakade i alla fall . Där förvarades fröna varm och torrt i pannrummet . Hon tog egna frön av många grönsaker och hade slanggurkor i växthuset som hon fick frön av . Slanggurkor i snabbköpsdiskarna ger ju inte frön idag , det har man odlat bort . Gurkor med frön kan bli bittra och smaka illa

InläggPostat: lör 30 maj 2015, 21:51 
Användarvisningsbild

Vill du ha ett lager hemma för "ordentlig" långtidslagring, med extra torkning och förvaring i frys, så kan det vara rimligt att börja med så färska och fina fröer som möjligt. Och inte det som råkar finnas kvar av fröpåsar som reas ut när våren börjar ta slut.

Det finns exempel på att man lyckats få liv i fröer som varit hundratals (om inte tusentals) år gamla.

Om du torkar färska fröer enligt konstens alla regler och sedan fryser in (de fröer som tål det) så kan du räkna med att lagra fröerna i flera decennier och få hyfsad grobarhet.

Men hur gör du sedan? Hur många års behov av fröer har du tänkt lägga på lager?

En rimlig strategi kan vara att försöka lagra fröer som är fröäkta. Alltså inte F1-hybrider utan sorter som du kan ta egna fröer från. Men då skall du också träna på att ta egna fröer, annars kommer du inte att klara det, det är inte helt enkelt. Och det kräver tur med väder och att man klarar sjukdomar och annat.

Ännu bättre kan vara att nöjes-odla i liten skala redan nu, för att lära sig och för att kunna skala upp snabbt. Och för att ha färska fröer tillgängliga.

Jag odlar både F1-hybrider och fröäkta sorter, och tar lite fröer de år det verkar gå bra. Typiskt innebär det att man inte skördar allt utan låter utvalda plantor gå i frö, eller vara kvar och växa nästa år och gå i frö då. Dessutom har jag ett lager på minst ett extra års fröer på lager, som jag omsätter varje år.

Jag tror dock att det skall mycket till om det inte kommer att finnas fröer tillgängliga. I händelse av ett sammanbrott kommer efterfrågan på fröer och annat utsäde till privatpersoner att öka mycket markant. Det kan då bli intressant att odla lite mer utsäde än man själv behöver för att ha och byta med grannar.

Exempel: Grannen får ett par kg sättpotatis och hjälp och råd att odla det, mot att du får tillbaka 20% av hans skörd av potatis första året. Eller bara arrangera träffar för att byta fröer.

Dessutom kommer staten troligen stimulera produktion/import av utsäde om det blir problem med matförsörjning. Det är nog en mycket kostnadseffektiv åtgärd.

InläggPostat: sön 31 maj 2015, 09:56 
Tränar vakthöns

Måste bara få tacka för alla goda råd. Att få svar så snabbt på olika områden när man får en tanke planterad :D och sen kunna få experthjälp. Olika infallsvinklar och tips både nu och i framtiden. Tack.

InläggPostat: sön 31 maj 2015, 10:25 
Användarvisningsbild

Odlar du något idag?

Det är enkelt att börja i liten skala. Lite örter i kruka. Gräslök, dill och persilja. Går fint att odla inne året om i ett söderfönster. Sätta ut i solen på våren.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa