Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: ons 27 mar 2013, 20:11 
Sitter och funderar på hur man skulle kunna bunkra billig extrem nödmat, extrem i betydelsen att den skulle vara det sista man åt innan svältdöden, extrem i betydelsen att den skulle vara billig och extrem i betydelsen lättlagrad... Vad tror ni om att äta http://www.granngarden.se/category/djur ... ris/fodra/ eller http://www.granngarden.se/category/djur ... hund/mata/ båda arterna är ju allätare och grisen väldigt lik oss. (Kan vara att jag tagit upp detta förut, sorry i så fall).

Finns ju nån seglare som levde på konserverad hundmat under sina seglingar, allt en människa behöver enligt honom.

Smakligt, knappast men mycket käk för lite pengar. Frolic har jag sett ätas av människor på fest (ganska många öl och nån ställde upp en skål på bordet bredvid chips och ostbågar) och de gick åt. :)

Tankar?

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: ons 27 mar 2013, 20:21 
Offline
Inte utan min morakniv...
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 14 mar 2012, 21:12
Inlägg: 956
MulenDag skrev:
Frolic har jag sett ätas av människor på fest (ganska många öl och nån ställde upp en skål på bordet bredvid chips och ostbågar) och de gick åt. :)

:shock: :lol: :twisted:

Jag har hört att hundmat har ungefär samma näringsvärden och innehåll som kebab.

_________________
In a world gone mad, only a lunatic is truly insane.
    - Homer Simpson
:-g


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: ons 27 mar 2013, 20:25 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Har för mig att frågan har varit nuppe tidigare i nån tråd , men inte av dig MD . Kommer inte i håg vad som låg bakom då men tror det var billigt protein .

Men jag skulle inte äta varken hund eller grismaten , hellre då föda upp djur och djurungar som går att slakta och äta . En sugga och galt kan man föda biligt och ödsla det mesta av fodret på småkultingarna så de växer snabbt , sen inte vänta tills de väger 100 kg utan slakta eftersom det behövs mat så blir det mer mat över till resten .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 01:48 
Offline
Är man på utflykt i skogen skall man ha mer mat hem än man hade ut.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 19 mar 2011, 22:19
Inlägg: 4989
Dweomer skrev:
Har för mig att frågan har varit nuppe tidigare i nån tråd , men inte av dig MD . Kommer inte i håg vad som låg bakom då men tror det var billigt protein .

Men jag skulle inte äta varken hund eller grismaten , hellre då föda upp djur och djurungar som går att slakta och äta . En sugga och galt kan man föda biligt och ödsla det mesta av fodret på småkultingarna så de växer snabbt , sen inte vänta tills de väger 100 kg utan slakta eftersom det behövs mat så blir det mer mat över till resten .


Jo men problemet är ju att förrådsställa en sugga och en galt för oss som inte har en gård eller möjlighet att ägna tid som krävs åt detta.
Det är tyvärr inte så att man bara kan frystorka ett grispar och sen hälla vatten på dem efter SHTF :)

Så kan man köpa det och överleva om det krisar sig är nog MDs fråga. Själv så är jag helt okunnig och hoppas på svar pga intresse av att se om man kan lagerhålla grismat längre för att ha om det börjar krisa sig skaffa sig ett par grisar.

_________________
Förklaringen på vad jag tror skall hända Malthusiansk fälla

Bara för att Röd och Blå existerar idag betyder det inte att det inte kan ändras till imorgon. Se alla människor som en möjlig vän.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 05:25 
Offline
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Blev medlem: mån 16 apr 2012, 02:01
Inlägg: 325
Ort: Västra Mälardalen
För mat på lager i BOL så tror jag mer på frystorkat i storförpackning, alternativt MRE´s och konserver... Mina kriterier för lagrad mat är att den är energieffektiv, smakrik och varierad, ska man tassa runt i busken så är lagringstiden och smaken underordnade lättheten i till-lagningen och kcal per enhet, jag har slafsat i mig försvarets grön-påse frukost meny morgon middag och kväll, men då är jag psykiskt och fysiskt inställd på att det är det enda som bjuds, strunta i smaken och sleva i dig kalorier....

En extremvariant jag har packat både i BOL och i min BOB är makrill i tomatsås och ris med bönor eller nudlar till, med tillräckliga kryddor för att göra rätten spännande...

Nödmat för mig är frystorkat i årsportioner...

_________________
Moderation is the secret of survival

Eldflammor, dieselrök och undergång


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 07:07 
Offline
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 03 jul 2011, 08:20
Inlägg: 1977
Bushnut skrev:
Nödmat för mig är frystorkat i årsportioner...


Köttgryta med ris under år 1
Spagetti bolognese under år 2
Etc

:lol: ;)

_________________
Ju mer säker jag är på att något är sant desto större är sannolikheten att jag har fel.
Jag stänger för möjligheten att ens överväga att jag har fel.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 07:53 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Frystorkat, om man nu ska tala om försvarsmaktens varianter, har ju en annan liten egenhet.... Väldigt många blir otroligt risiga i magen av sagda föda. Jag kan säga att jag nog skulle undvika långvarig förtäring av frystork. Vissa (skulle säga huvuddelen) blir lösa i magen nåt så djävulskt, och övriga skiter tegelstenar!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 08:22 
Tror mest på torkad och rensad spannmål i bulk som extrem nödproviant, kombinerat med torkade linser och bönor. Går inte att äta direkt utan behöver blötläggas och kokas, gärna grovmalas först. Lätt att lagra länge. Torrt och svalt räcker. Mycket kompakt. Går också att grodda. Och går att smaksätta och tillaga på många olika sätt. Mattermos gör att tillagningen blir väldigt effektiv. Halvfull termos och blötlägg över natten. Byt vatten och koka upp, häll över i termosen och låt koka klart. Krydda upp och ät.

Dinkel är ju särskilt bra och proteinrikt, men vete funkar också, och är mycket billigare. Kikärtor, gröna och gula ärtor. Linser mm.

Utmärkt att rotera i dagliga kosthållningen också.

I kombination med frystorkat och konserver funkar nog magen fint...

Matolja och fett skulle ytterligare förbättra det hela, men sådant härskar ju lätt med tiden.

Finns det någon billig helkonserv med mycket hög fetthalt? Kokosmjölk (med låg vattenhalt) kanske?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 08:47 
Offline
Mina ficklampor lyser starkare än dina!
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 26 jul 2010, 16:13
Inlägg: 1387
Jag kan ju krossa era drömmar lite. Sån där mat kommer bara att ligga och inte ätas. Man behöver färsk mat, kryddor, såser , färg och smak för att inte bli tokig.
Jag bryr mig inte hur mycket hundmat jag har i källaren, jag skulle aldrig äta mig mätt på det nu.
Visst en skål frolic som smågodis men inte en hel måltid.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 08:54 
Jag äter en hel del mat gjord av helsäd och torkade linser och bönor. Och visst använder jag en hel del smaksättare. Vitlök, tomatpuré, sojasås, buljongtärningar, sesamolja, currypasta, kryddor mm. Och naturligtvis färska/torkade grönsaker och örter beroende på säsong.

Currysås på kokosmjölk med kikärtor till kokt vitlöksdoftande dinkel är inte dumt alls.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 08:58 
beror på hur hungrig man är med

förr så vet jag att bodybuilders köpte proteinpulver för kalvar och käkade det :lol: :lol:
så en del djurfoder funkar som människoföda

jag tror helt klart på att lagerhålla spannmål och liknande, bevisad lång hållbarhet

en fördel med djurfoder är att man kan annvända det som gebortmat, kommer det halvkompisar och tigger så kan dom gärna få en måltid, bara säga att man just ätit och dom kan få en aningens eftersom man inte har mycket kvar
smakar som skit och dom kommer troligen inte tillbaka :notme: :mrgreen:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 09:24 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Horrorcore skrev:
Citera:
Jag kan ju krossa era drömmar lite. Sån där mat kommer bara att ligga och inte ätas. Man behöver färsk mat, kryddor, såser , färg och smak för att inte bli tokig.


För oss som redan är tokiga då? :mrgreen:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 09:34 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Vad brukar folk säga, lagra det du äter och ät det du lagrar.

Smakförhöjare är ju kanon, superviktigt för smak och även moralhöjare.

Så extremnödmat som du inte gillar -? Varför? Lagra saker du gillar och äter istället.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 09:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Jag tycker frågan är berättigad, eftersom inte alla har råd att ha en fullvärdig ettårslagring av allt man äter och tycker är gott. Om man skulle överleva på hundfoder och vatten så kan en säck lagrad vara skillnaden mellan att svälta ihjäl eller att överleva, och då tror jag att dom flesta skiter i hur det smakar. Om man gnäller på smaken så är man inte tillräckligt hungrig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Nödmat extremvariant?
InläggPostat: tor 28 mar 2013, 10:02 
Offline
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 19 jan 2010, 14:56
Inlägg: 2646
Ongrid skrev:
Jag tycker frågan är berättigad, eftersom inte alla har råd att ha en fullvärdig ettårslagring av allt man äter och tycker är gott. Om man skulle överleva på hundfoder och vatten så kan en säck lagrad vara skillnaden mellan att svälta ihjäl eller att överleva, och då tror jag att dom flesta skiter i hur det smakar. Om man gnäller på smaken så är man inte tillräckligt hungrig.


Vet inte om jag håller med där.

Om du har hund, absolut, lagra hundmat. Men annars finns det lika billiga, ofta billigare och mycket trevligare alternativ.
För samma peng som en ickehundägare eventuellt skulle lagra hundmat borde denne istället köpa på sig tex ris, bönor och linser mm samt smakförhöjare.

Som sagt lagra det du använder, ät maten du lagrar och lagra maten du äter.

edit: stavfel....


Senast redigerad av takiman tor 28 mar 2013, 10:29, redigerad totalt 2 gånger.

Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 39 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 2 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet