Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny bok: "Gratislunchen" av Therese Uddenfeldt
InläggPostat: mån 30 maj 2016, 10:42 
Har proppen gått? Det lyser inte hos grannarna heller.
Användarvisningsbild

Hej,

För dem som är intresserade av en introduktion till Peak Oil kan jag varmt rekommendera Therese Uddenfeldts nya bok "Gratislunchen : Eller varför det är så svårt att förstå att allt har ett slut".

Boken är välskriven, ja rentav spännande. Ger en bra grundförståelse, men ska nog främst ses som en introduktion till ämnet, den kanske inte kommer med särskilt mycket 'nytt'.

Therese är kulturjournalist vilket gör att boken ibland sticker iväg på mer filosofiska och historiska utflykter. Det är alltså ingen hardcore-teknisk bok.

Det är tyvärr en relativt deprimerande bok, då den egentligen 'bara' beskriver problemet, ett problem som tyvärr är överväldigande stort, allvarligt och akut... Den försöker inte komma med några käcka lösningar, varken för den enskilde personen, eller för politiker, vetenskapen etc. Det är också min huvudsakliga kritik mot boken, den är öht inte lösningsorienterad. Jag tror tyvärr att grundproblemet mycket riktigt är mer eller mindre olösligt, men jag tror boken hade gett en mindre kvävande känsla om den t ex målade upp att mänskligheten faktiskt har en framtid även utan massor av billig olja -- bara väldigt annorlunda, och sannolikt för betydligt färre människor än dagens många miljarder. På sätt och vis passar David Jonstads "Jordad: enklare liv i kollapsens skugga" väl ihop med Uddenfeldts bok. Återkommer f ö med en recension av Jonstads bok.

Inläggsrubrik: Re: Ny bok: "Gratislunchen" av Therese Uddenfeldt
InläggPostat: mån 30 maj 2016, 11:30 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Jag har läst väldigt mycket om P-O genom åren och jag tycker att "Gratislunchen" är väldigt bra, lättfattlig, få men relevanta fakta och konkreta erfarenheter från Norge. Jämfört med mycket annat jag läst är den inte särskilt dystopisk ("The long emergency" av JH Kunstler t ex).

När det gäller lösningar på "problemet", tycker jag att det är skönt att den är befriad från dem. PO är inget problem det är ett faktum som man kan förhålla sig till och hantera på olika sätt.

InläggPostat: mån 30 maj 2016, 12:26 
:up: På vad Rakkuraj sa: PO har ingen lösning, PO och klimatförändringarna - i synnerhet PO, är något vi har att förhålla oss till. Vi kan inte "lösa" PO. Det är min tro.

Angående boken, som jag läst, var jag väldigt glatt överraskad under första tredjedelen som har en ton, ett anslag, som jag tycker saknas i annan PO-litteratur. Efter (ungefär) den första tredjedelen blir det (i mitt tycke) samma som all annan PO-litteratur, men lite virrigare. Hon skriver om upp och ned för (hmmm... Var det vattenfall eller stegar?) vattenfall och listar fakta men halvdolt i allt för många ord. Jag gillar som sagt starten starkt men sen upplever jag att hon tappar sin unika vinkel och går vilse lite grann.

Läsvärd? Ja, för den som inte lästa massa PO redan.

Ser fram emot recension av Jordad.

En bok jag håller på och läser, efter rekommendation av annan medlem, är "This changes everything" av Naomi Klein.
http://www.etc.se/ledare/klein-ger-oss- ... r-planeten Den imponerar starkt, dock är den amerikansk så det är många många ord för att säga det som kunde sagts mer stringent. Klart läsvärd, en del intressanta slutsatser som gett mig en och annan insikt. Visst är den vinklad - vilken bok är inte det - men det gör inte att analysen eller slutsatserna är fel även om de är obehagliga.

För min egen del är den kortfattade analysen att vi som bäst gör vad vi kan för att hamna i ett riktigt svårt läge men ingenting för att mildra det som kommer. Eller att vi är ganska körda på ett sätt vi knappt kan föreställa oss, det kommer att bli en intressant resa.

/MD

InläggPostat: mån 30 maj 2016, 15:42 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
:up: På vad Rakkuraj sa: PO har ingen lösning, PO och klimatförändringarna - i synnerhet PO, är något vi har att förhålla oss till. Vi kan inte "lösa" PO. Det är min tro.
/MD

Ja och för att understryka det ytterligare. PO är en observation av det som faktiskt händer, inte en teori.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ]