Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny EDC-kniv, Benchmade Hunt North Fork
InläggPostat: fre 20 nov 2015, 12:50 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

En recension av min nya EDC-kniv som utlovats.

Jag kände behovet av en lite större kniv att alltid ha med mig. Bär alltid en Wenger Soldier men ville ha en fällkniv utan andra funktioner. Egentligen hade jag redan en kniv som är den bästa fällkniv jag någonsin haft, en gammal Gerber Bolt Action jag köpte tidigt 90-tal, men den saknar pocket clip vilket var ett absolut krav. Jag ville också ha en knopp på bladet som förenklar utfällning av bladet med en hand. Utöver det ville jag ha en kniv i ungefär samma storlek som Gerbern och med en liknande bladlåsning som jag är väldigt förtjust i, och slutligen ville jag att knivbladets rygg skall följa i linje med handtagets rygg när bladet är utfällt. Det sista ett rent estetiskt krav utan praktisk betydelse egentligen.

Efter en hel del letande föll valet på en kniv ur Benchmades Hunt-serie, North Fork Folder. den tillverkas med två olika material till handtaget, G10 och Dymonwood, och valet föll på G10.

Bild

Kniven är 99mm ihopfälld och 174mm utfälld. Den har en liknande bladlåsning som Gerbern, Benchmade kallar den Axis, men i motsats till Gerbern kan den manövreras från båda sidorna. Den kommer med ett pocet clip som jag inte var helt nöjd med, för mycket av kniven sticker upp ur fickan:
Bild

Man kan köpa andra clips på e-bay, tom i titan om man vill, men jag bytte till det clips som sitter på Benchmades fällkniv Adamas så blev det bättre:
Bild Bild
Sitter iofs bara med två skruvar istället för tre men det får gå.

Bär den dagligen och är mycket nöjd hittills, har bara öppnat brev med den samt skurit ur några duvbröst men skärpan är OK från fabrik för mina behov. Är det något jag önskar så vore det att eggen skulle vara rakare, den gör liksom en sväng in mot bladet och det är enklare att slipa en rak egg.

Bild
Gammalt och nytt sida vid sida

Swedala

Inläggsrubrik: Re: Ny EDC-kniv, Benchmade Hunt North Fork
InläggPostat: fre 20 nov 2015, 14:26 
Smart med att bytta ut clips'et. Då blir den mera EDC iom att den försvinner i fickan för flesta utom några få knivoholiker.

InläggPostat: fre 20 nov 2015, 15:00 
Jaharru, du köper 6 burkar vita bönor?. Höhöhö

Det finns knoppar att montera på bladet om man vill underlätta uppfällning och kniven inte har knopp från fabrik. Just detta är i mässing men det finns i stål också, samma pris.

http://www.knivbutik.se/ovrigt/842-kwik ... brass.html

InläggPostat: fre 20 nov 2015, 15:36 
Föredrar också knivar med "knoppar":

Bild

Bild

InläggPostat: tis 19 jul 2016, 07:00 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

En liten uppdatering då, detaljerna ger helheten. Clipets svarta färg har skavts av på kanterna så det fick åka en vända i blästerskåpet. Blev klart bättre om ni frågar mig, snyggare och den gråmatta ytan är inte lika kontasterande mot byxorna som den svarta och därmed mer diskret (vill jag tro i alla fall).

Bild
Bild före

Bild
Bild efter

Swedala

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 5 inlägg ]