Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: ny signalskott/nödraket eller vad som
InläggPostat: mån 11 jul 2016, 21:54 
-
Användarvisningsbild

Crusoe, grymt bra historia! :D

Tack! :up:

//Tank

InläggPostat: tis 12 jul 2016, 12:41 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Här är mitt signal-kit, det som inte finns på bilden är radio, en Icom prohunt advanced som fungerar i Sverige och Norge med sikring/sanke och jaktkanaler.
Bild

I höst måste jag förnya fyrverkerierna, utgångsdatumet passerat.

InläggPostat: tis 12 jul 2016, 19:56 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

northwise skrev:
Här är mitt signal-kit, det som inte finns på bilden är radio, en Icom prohunt advanced som fungerar i Sverige och Norge med sikring/sanke och jaktkanaler.
Bild

I höst måste jag förnya fyrverkerierna, utgångsdatumet passerat.

Kan du berätta vad varje pryl är för något?

InläggPostat: tis 12 jul 2016, 20:24 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

Derzu Uzala skrev:
Kan du berätta vad varje pryl är för något?

Comet Signalpenna för röda 5sek bloss, 45m höjd.
ACR Firefly Strobe(Blixtljus 1Hz, även Ir).
Fox40 Visselpipa.
Starflash Ultra Signalspegel.
Peli 1965 Vattentät ATEX LED-lampa.
ACR Resqlink+ PLB, nödsändare för 406MHz satellitpositionering med GPS och 121.5MHz sändare för pejling från flygplan/helikopter.

Allt ligger vanligtvis i en liten drybag och följer med på längre turer, allt som drivs med batteri går på Energizer Lithium Ultra.

Ni som kommer på Norrlandsträffen om en månad får klämma å känna på allt jag har med mig, detta inkluderat :D

InläggPostat: tis 19 jul 2016, 21:56 
finns det flera försäljare man bör kolla på?

en dum fråga till, brukar det komma ut beg saker som utrangeras från fartyg som dom byter på grund av bäst före?

InläggPostat: tis 19 jul 2016, 22:18 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

grym skrev:
finns det flera försäljare man bör kolla på?

en dum fråga till, brukar det komma ut beg saker som utrangeras från fartyg som dom byter på grund av bäst före?

Om du menar tillverkare av nödutrustning, så finns det några stycken olika, kan inte namnen just nu, men COMET är vanligt bland båtfolk.
Utrangerade saker från fartyg är just utrangerade, de kan se nya ut eftersom dom legat vattentätt och skyddat, men bäst före-datum finns av en anledning gissar jag. SOLAS är en märkning på utrustning som är "yrkesgodkänd" på något sätt, uppfyller högre krav än för fritidsbåtar.

Jag googlade på Nödutrustning Pilot och fick några svar... Men allt som har med obligatorisk nödutrustning att göra är dyrt!

Bl.a. http://www.pilotshop.se/category/nodutrustning

InläggPostat: tis 19 jul 2016, 22:41 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Självklart skulle nödbloss/nödraketer etc. ingå i min utrustning om jag skulle till sjöss eller fjälls, men det var ju inte klokt vilka priser man satt på sakerna...

Skrattretande. Utrustning som på sin höjd kostar en femhundring (och då har man handlat in små partier) vill man ha 5900 för - "Nödpacke", http://www.pilotshop.se/product/nodpacke.

Kanske är jag bara grinig och snål, men hur f*n kan någon betala 5900 för det innehållet? :shock:

Tvivlar på något i den utrustningen inte är sådant man för mindre än en tiondel tar hem från Kina utan att ha leta efter låga priser... Blir ju sugen på att undersöka saken. Nu vaknade konsumentombudsmannen inom mig. Fast samtidigt sitter mammon på axeln och viskar "Du borde börja sälja nödutrustning till folket..."

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tis 19 jul 2016, 22:49 
i en annan tid , en annan galax utan peter thorsell och hans anhang så skulle jag vilja ha något liknande

http://www.basspro.com/Orion-Alerter-Basic-4-12-Gauge-Launcher-and-Red-Flare/Aerial-Signal/product/97798/?cmCat=CROSSSELL_PRODUCT_VTT1

InläggPostat: tis 19 jul 2016, 22:53 
håller med om att vissa saker blir skrattretande dyra om vissa ord är med, gäller även ex båtprylar

när jag hadde en med yanmar innombordare så skulle jag köpa oljefilter, besökte ombudet i fjärran stad, dom ville ha 400kr eller så för ett oljefilter, men dekalen för yanmarmodel satt dåligt, och man kunde lyfta den och se till vilken bil och modell som filtret var gjort för innan det blev dekaltrimmat och ökad i pris med 8 gånger, skrev upp det och åkte 1km till biltema och köpte ett par filter där istället..

InläggPostat: tis 19 jul 2016, 23:11 
Finns staden kvar?
Användarvisningsbild

grym skrev:
i en annan tid , en annan galax utan peter thorsell och hans anhang så skulle jag vilja ha något liknande

http://www.basspro.com/Orion-Alerter-Basic-4-12-Gauge-Launcher-and-Red-Flare/Aerial-Signal/product/97798/?cmCat=CROSSSELL_PRODUCT_VTT1

Ett annat land är Norge, licensfritt!

InläggPostat: tis 19 jul 2016, 23:50 
Inte utan mina marshmallows!
Användarvisningsbild

Har för mig att man skulle vara försiktig med att skicka upp nödraketer om helikoptrar var i närheten. Att de t o m kunde sticka därifrån om ngn var för "skjutglad" kan ngn bekräfta/dementera?

Har fö två "pennpistoler" med röda respektive vita raketer. Lite sämre räckvidd kan tyckas, ca 50 m rakt upp. 26 mm signalpistol däremot är det bra drag i, går väl 150 m rakt upp typ.

InläggPostat: ons 20 jul 2016, 00:05 
japp, en 26.5 vore bra i större sammanhang, men tungt blir det om man ska ha lite ammo med
finns vettig med saker till dom
http://www.comet-marine.com/products/non-solas/signal-cartridge
http://www.comet-marine.com/products/no ... -calibre-4

för att bara sätta saker så jag hittar det igen så säger jag vad jag sett när jag surfat runt nu
allternativ
laser, man kan peka på flygplan långt bort
varmluftslyktor, tja, vädret måste funka då, och vitt är ju inte så kul
drake, ihop med sos blinkande ficklampa borde synas långt

InläggPostat: ons 20 jul 2016, 07:50 
finns ju högeffekts cyalume med, och ballonger med helium

verkar komma en hel del nödljus med lysdioder, frågan är om dom är så effektiva, man vill ju kunna få höjd på sakerna

InläggPostat: fre 22 jul 2016, 00:37 
I vilken hand håller man sporken?

grym skrev:

Det kommer tyvärr sällan ut någonstans till försäljning, all pyroteknik som byts ut pga passerat utgångsdatum brukar ivrigt brännas av på nyårsaftnar av besättningen eller deras närstående som lagt beslag på dem :mrgreen:

Kan fö säga att jag genom åren aldrig varit med om icke fungerande (SOLAS-märkta ska väl sägas) nödbloss/fallskärmsbloss även om de varit upp till 10 år 'för gamla' och då har jag testat åtskilliga.

Finns mycket matnyttigt på fartyg som tyvärr bara slängs när fullt fungerande utrustning måste bytas ut pga uppdaterade lagkrav och liknande. Var själv tvungen att dumpa ett tjugotal oanvända kemklassade flyktmasker i en varvscontainer häromsistens. Hade jag inte mönstrat av med flyg hade jag tagit hem dem och sålt av här på forumet..

Om du hittar en firma som servar livflottar och liknande (finns iaf i våra större hamnstäder) så kan du nog knacka på med trevlig attityd och en pistagekrans och få med dig en påse utgångna nödraketer hem. Dock får du nog lova att inte bränna av dem på fyllan i skärgården...

InläggPostat: fre 22 jul 2016, 19:10 
:lol:

hadde en vag misstanke om något sådant ;)

men det är värt att kolla , däremotvar ditt praktiska test om åldersbeständghet väl värt att höra :up:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 33 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa