Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Ny vill höra hur ni löser värme och ljus i lägenhet
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 21:32 
Borgmästare i Jericho

Hej alla,

Är ny här och är 50 år och har inte helt plötsligt blivit prepper. Har nog alltid haft lite extra.
Jag har idag många problem enligt er standard. Har vattendunkar ca 60-100 liter ej fyllda, har ingen bra värme i lägenheten. Har alltid haft ca 1000 värmeljus och andra ljus men inga kolväten. Har mycket High-teck med datorer, tv etc men min lösning vid energibortfall är massor av AA och AAA batterier ihop med led lampor till förbannelse.

Solpaneler finns i liten skala men tekniken går framåt fort och portabla 120 w är kanske sånt jag tittar på

Vad jag vill ha närmast om ni kan ge förslag är tex nya laddare och ficklampor som kan stödja ny teknik... tex teslas nya batteri 2170 eller gamla 18650. Gärna med 12 v kombinationer..

Nya batteriet 2170 kanske inre är släppt ännu men om ni har hört att det släps till konsumenter så skriv gärna.

Inläggsrubrik: Re: Ny vill höra hur ni löser värme och ljus i lägenhet
InläggPostat: tor 13 okt 2016, 22:29 
Skall man äta HELA myran?

Skulle ta det så enkelt som möjligt i lgh. Väljer enklaste vägen hos "prepperns Lidl", d v s Clas i Sjön, Jula och Biltema, det går förstås att hitta billigare och bättre...

Värme:

https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... re-418016/

Plus ett par jeepdunkar med lysfotogen.

El:

Ett par, tre lämpliga bilbatterier. Sannolikt onödigt dyr modell redovisas:

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre ... 000028225/

...med en växelriktare. Har du mycket skrot att driva kanske en större:

http://www.clasohlson.com/se/Spänningsomvandlare-växelriktare-300-W/32-5124?userSelection=B2C&rememberCookie=false

InläggPostat: tor 13 okt 2016, 22:55 
Kreditkortsberoende
Användarvisningsbild

krippaz skrev:
... min lösning vid energibortfall är massor av AA och AAA batterier ihop med led lampor till förbannelse.

Solpaneler finns i liten skala men tekniken går framåt fort och portabla 120 w är kanske sånt jag tittar på

Vad jag vill ha närmast om ni kan ge förslag är tex nya laddare och ficklampor som kan stödja ny teknik.

Det här är bara mina personliga erfarenheter, vet ej hur pass allmängiltiga de är:

Batterier
Laddningsbara AA och AAA är fortfarande mycket dåliga jämfört med engångs. Enkelt kan man säga att laddningsbara batterier är bra när du ska kräma på, t ex stark ficklampa. Då tjänar man i längden på att ha laddare och laddningsbara batterier. Men till en köksklocka, eller trådlöst tangentbord - värdelöst. Man får byta alldeles för ofta. De laddningsbara tappar kraft fort, oavsett hur man använder dem.

Tekniken med solpaneler går mycket riktigt framåt. De blir bättre och billigare hela tiden. Men redan nu skulle jag säga att det lönar sig. Dessutom är det mkt god prepping.

Värme
Har förstås stormkök hemma. Men annars bara varma kläder och sovsäck vid mindre samhällsstörning. Blir det rejält brunt är det bug out till sommarstuga som har vedeldad järnspis, öppen spis etc. Kan köra dit på full tank precis.

InläggPostat: tor 13 okt 2016, 23:50 
Generellt svar är att värme löser man inte på något vettigt sätt i lägenhet om det rör sig om mer än en enstaka vecka max.
Kolvätebaserat bränsle kan du knappast lagra för längre.
Vedkamin i lägenhet inte speciellt realistiskt om det inte finns redan med murstock

Ljus är enklare. Ganska liten energimängd att lagra och få via tex solcell till ledlampor och/eller lampolja och ett par fotogenlampor

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 09:32 
Börjar få trångt i skafferiet

Fotogenvärmare,fotogenlyktor och ett campingkök som använder fotogen.
Olika användningsområden men endast ett bränsle att förvara.
Tänk på ventilation.

Vad gäller växelriktare och batterier så bör du först göra en beräkning på hur mycket kraft det som du
vill kunna använda kommer att förbruka, för att kunna göra ett informerat val av utrustning.

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 13:24 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Om du redan har dunkar och plats att förvara dem är en bra start att fylla dem, kostar inget och ger dig en känsla av du är på väg.Nästa steg tycker jag är något sätt att värma vatten/koka mat, spritkök eller liknande. Några konserver i skåpet, sånt som du redan använder, tar inte mycket plats, bra att ha om man blir sjuk o inte vill gå ut, påsar m soppa kanske.

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 14:37 
Jag har löst värmen för min bostad
på samma sätt som jag gjorde för att hålla värme i Växthuset under vintern:

What would MacGyver do?

Jag tog ett av mina lerkrus (glaserad insida).
Fixerade en veke av hamparep (2cm) i mitten av kruset med metall tråd.
Fyllde krukan med 5 liter rapsolja ,upp till 2 cm under veken.
Lät repet suga i sig oljan i en timme och så tände jag på.

Och vi har en oljelampa driven av Rapsolja.

Fördel:

Billig Olja
Lätt att bygga
Ger bra värme och helt okej ljus

Nackdel:

Sotar mer än vanlig lampolja.
Kan inte ha en lika lång veke som med lampolja.

Min 5 liters satte jag i växthuset och använde som frostvakt.

Byggde en till med en 3 liters kruka
som jag har som jag har inomhus vid strömavbrott
och som främst är för att hålla jämn värme.

Men som sagt, det är jag det . . . . . . . :D

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 17:10 
mattermosgourmet
Användarvisningsbild

Värme går att lösa om än med betydligt lägre komfortnivå än boende som har möjlighet till alternativ värmekälla (läs vedeldning).

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 17:22 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Jag har bilbatteri och LED-lampor som funkar till det. Har också fotogenlampor och gasolampor, samt värmeljus... kronljus och en del ficklampor. Har funderat på det där med alternativ värme i en mindre lägenhet eller ett studentrum när barnen är stora nog att flytta. Har en tanke om att bygga en liten kamin för nödfall, där man byter ut en fönsterruta mot en skiva med genomföring, och har rökrör och kamin i rostfritt. Kanske en modell som är ungefär 30x30x50cm och som står på fyra ben och har en kokplatta. Jag vet att det finns typ stugkaminer som Laxen och Ugglan, men jag vill gärna ha rostfritt eller syrafast.
En sån kamin kan man ju nödtorftigt hålla varmt i ett par rum i en villa med, och den går att stuva undan rätt enkelt.

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 17:30 
Konservprovsmakare
Användarvisningsbild

Jag har två gasolkaminer av den här typen undanstuvade: http://www.ebay.com/itm/PORTABLE-GAS-HE ... xyQfJTfTIN

Gasolpatroner finns bl.a. på biltema

För ljus har jag några fotogenlyktor och så klart ett lager kronljus och värmeljus.
Bild

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 18:54 
Borgmästare i Jericho

Tack alla för bra input !

Sitter på en liten iPhone så har svårt att citera respektive. När jag läste igenom allt så har många bra lösningar , tyvärr är majoriteten av dessa med kolväten. Har något gammat gasolköp i källaren och om jag inte hittar detta får jag köpa nytt.

Gasol låter som ganska bra då jag kan värma mat och skulle kunna tänka mig att förvara lite i bostaden. Vilken mängd är lämplig och Hur är hållbarheten ?

Annars jag gillar teknik så solpaneler via balkongen som skapar lyse gillar jag ;).

Mat har jag en del av tex 20 kg ris i dunk och för många konserver. Vill inte utöka mer då jag är kass på att växla lagret. Något som inte fungerar är choklad... lade som vanligt in 5 st , 1 vecka senare de borta !, samma sak med nötter.....så jag måste lagra äcklig mat annars ör det borta..

Slutligen: får väl ligga i sovsäck men förhoppningsvis med bra lyse och kan värma mat.

Annars finns bug out... källsjö ( druckit vattnet sen jag var liten och lever, ved 1 år färdighugget och fiske....går inte att odla där knappt.

Men som sagt kommer tänka på det ni skrivit, mycket bra.

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 21:13 
Användarvisningsbild

Ett annat alternativ är ju att bygga en liten värmecell inne i lägenheten...typ bygg ett tält eller nåt som du kan värma upp med ett värmeljus, och sen sover du där. Resten av lägenheten får stå kall.
När det gäller gasol så får du väl inte ha mer än 20 kg hemma, och det räcker inte så länge om du värmer upp en lägenhet. Skulle tro ett par tre dagar om du är sparsam. Till matlagning räcker ju dock 20kg rätt länge.
Om jag skulle satsa på mångsidighet så skulle jag köpa tvåtusen värmeljus och ha i ett förråd, sen kan du både värma och lysa upp med dom under en period. Om du värmer ett rum så räcker typ tio värmeljus till att få lite drägligt, och samtidigt ljust.

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 21:27 
Borgmästare i Jericho

Ongrid skrev:
Ett annat alternativ är ju att bygga en liten värmecell inne i lägenheten...typ bygg ett tält eller nåt som du kan värma upp med ett värmeljus, och sen sover du där. Resten av lägenheten får stå kall.
När det gäller gasol så får du väl inte ha mer än 20 kg hemma, och det räcker inte så länge om du värmer upp en lägenhet. Skulle tro ett par tre dagar om du är sparsam. Till matlagning räcker ju dock 20kg rätt länge.
Om jag skulle satsa på mångsidighet så skulle jag köpa tvåtusen värmeljus och ha i ett förråd, sen kan du både värma och lysa upp med dom under en period. Om du värmer ett rum så räcker typ tio värmeljus till att få lite drägligt, och samtidigt ljust.

Jo lite lowtech med värmecell är nog det som kan fungera, och gasol till mat. Har många lyktor för värmeljus( detta för att jag vill undvika brand) och andra lyktor för stearinljus så då kan jag nog klara mig med värme på stearin några veckor med temperatur som är dräglig med sovsäck och täcken. Så billigaste just nu är att köpa 1000 till värmeljus :) och kolla över gasolkök

Tackar

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 21:40 
Ongrid skrev:

På balkong (ej inglasad) i flerbostadshus - Max 2 x P11 flaskor
På inglasad balkong eller inne i lägenhet i flerbostadshus - Max 2 x 2kg campingflaska 2012

InläggPostat: fre 14 okt 2016, 21:46 
Användarvisningsbild

2x2kg campingflaska är ju lika med noll i värmehänseende.... Det gäller att ha oglasad balkong om man e prepper :notme:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 23 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa