Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Odla kryddor och grönsaker (skott) i vatten
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 03:56 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

Värt ett försök i alla fall, även om jag misstänker att det förlorar i smak.

0,5-1 cm av själva moroten vid toppen (och säkert alla rotfrukter) i en tallrik vatten går utmärkt, men det blir ju bara blast så det är mest prydnadsvärde. Testade det i min gröna ungdom :-).

9 Herbs You Can Grow In Water Over And Over Again For Endless Supply
Natural Ways
https://www.youtube.com/watch?v=YllaxS_FOhE

8 Vegetables and Herbs You Can Re grow Again and Again Inside your House or Garden
Natural Ways
https://www.youtube.com/watch?v=T7u-n7qG2eg

Growing Vegetables in Water - Week 2 Results
There's an APP for that
https://www.youtube.com/watch?v=Ec84f7uiwUQ

Salladen verkar lovande :-). Mangold är också starkväxande och borde fungera.

Inläggsrubrik: Re: Odla kryddor och grönsaker (skott) i vatten
InläggPostat: fre 11 aug 2017, 10:05 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

De viktigaste ingredienserna för att odla är ljus, koldioxid, vatten och syre. Tillsammans med spår av lösta mineraler i vattnet räcker det för att skott skall bilda rötter och börja växa eller för att frön skall gro. Vill man hjälpa till kan man syresätta vattnet med en luftpump för akvarier. Det hjälper rötterna. Snittblommor klarar sig länge i rent vatten.

För att det skall kunna växa mycket och länge måste man så småningom tillsätta olika former av gödningsmedel. Men det är väldigt lite som behövs. Det kan vara ett par droppar blomgödsel, asklut, en liten skvätt urin, vatten som silats genom en kompost eller gödselvatten från en balja där gräsklipp fått stå och dra en tid.

Det är detta som gör att vatten man sparar i dunkar ofta blir förorenat om det inte står mörkt, även om vattnet och dunkarna var rena och man stängt locket. Det börjar växa i vattnet. Typiskt diverse alger som kan finns som sporer i "rent" vatten eller i luft som kommer i kontakt med vattnet. Allt som behövs för att algerna skall kunna växa finns i dunkarna. Ljus, koldioxid, vatten och syre samt spår av diverse mineraler lösta i vattnet. Man kan kanske få död på algsporerna genom att lagra kokat vatten eller genom att tillsätta några droppar klorin. Eller också kan man se till att förvara dunkarna riktigt mörkt så algsporerna inte kan börja växa. Alger bildar kolväten, stärkelse och socker. Sedan kan diverse bakterier, mer eller mindre otrevliga, leva på algerna.

Sätter man detta i system så ägnar man sig åt hydroponisk odling. Alltså odling i vatten, utan jord. Fungerar utmärkt. Jag odlar sallad, basilika och jordgubbar så just nu. Men då har man oftast lite större grejer med vattenbaljor, pumpar och särskilda gödningsmedel.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 2 inlägg ]