Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2015
InläggPostat: tor 06 aug 2015, 21:28 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Tomater, ärtor, bönor, äppel, squash och pumpor går dåligt i år. Det har varit kallt.

Kål, bär (vinbär, jordgubbar, hallon, krusbär, körsbär), gurka, sallad, kryddor och lök har vi ätit nu mycket av sista månaden. Potatisen börjar bli färdig, det var lite tveksamt om det skulle bli något.

Odlingsåret 2015 kommer inte gå till historien som det bästa, det gäller att odla många olika saker.

InläggPostat: fre 07 aug 2015, 17:36 
Gratis är gott, men man får inte vara kräsen.
Användarvisningsbild

Kål och pumpa på friland går dåligt, kålen blir äten av insekter och av fem pumpaplantor är det bara tre som bär frukt. Jordgubbsskörden blev däremot rekordstor.
I växthuset går tomat och chili som tåget, men frukterna är fortfarande gröna. Tomaternas lägsta blad har fått fläckar, men det är magnesiumbrist och ingen sjukdom. Har nån tips på medel med magnesium för tomater?

Jag sprutade potatislandet med Dithane NT 30g i 4 liter vatten per 100m2. Nu får jag inte ta upp potatisen på tre veckor. Blad och stjälkar som visade tecken på angrepp har jag plockat bort. Det finns fortfarande hopp.

Svarta vinbären är färdiga att plockas, skörden blir medelmåttlig. Körsbären håller på att få färg, likaså röda vinbären.

InläggPostat: fre 14 aug 2015, 20:41 
Gratis är gott, men man får inte vara kräsen.
Användarvisningsbild

Jaakko skrev:
Jag sprutade potatislandet med Dithane NT 30g i 4 liter vatten per 100m2. Nu får jag inte ta upp potatisen på tre veckor. Blad och stjälkar som visade tecken på angrepp har jag plockat bort. Det finns fortfarande hopp.

Och nu var det färdigt med potatisen för denna sommar. Besprutning fungerar bara förebyggande. Då angreppet har börjat går det inte att stoppa.

InläggPostat: tis 22 sep 2015, 02:20 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Det bästa från mitt lilla trädgårdsland i år var att det gick så bra att odla potatis och broccoli tillsammans. Det ska definitivt upprepas nästa år. I potatislandet gick det ner ca 40 knölar och mellan dem sådde jag broccoli, allt i ett rutmönster. För att ha lite koll på de små broccoliplantorna bland blasten satte jag PET-flaskor över dem. Efter ett tag såg man knappt flaskorna. Flaskorna hjälpte också till att signalera var broccolin var när jag skulle kupa potatisen. När väl potatisen togs upp i juli började broccolin ta för sig och jag hade ytterligare lite broccoli som köat i en blomsterlåda, som åkte ner i landet (för att också ersätta några som sniglarna tagit). Nu står där ett tjugotal rejäla broccoliplantor snart färdiga att ätas.

Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.

InläggPostat: tis 22 sep 2015, 08:59 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Fröodlingen av lök gick om intet . Hade en fin lök med mycket grönt som skickade upp två fröstänglar men det myckna regnandet fick allt att ruttna . Året har varit omväxlande supertorrt eller sjöblött .

InläggPostat: ons 23 sep 2015, 10:30 
Användarvisningsbild

Ja, det har varit väldigt besvärligt i år. Solrosorna blev fina, men annars....

Men just nu har jag massor med fin sallad, dill, persilja och gräslök. Kommer att sätta en omgång sallad till...

InläggPostat: ons 23 sep 2015, 11:54 
Bild

Majsen trotsade skitsommaren å levererade vacker mjölmajs, Painted Moutain.
Snart dags å snegla på en liten hushållskvarn..

Sammanfattar året: Dåligt:
Morötterna blev skövlade av sorkar
Ärterna, mkt ruttnade innan skörd
Kornet, vilket skämt. Jag ger upp försöken
Äpplen mm, blommorna frös
Jordärtskockor ÖVERALLT :smack:
Jordgubbarna, växte för skuggigt å ruttnade

Bra: Potatisen gav rikligt, Asterix
Rågen, wow!
Jordärtsockorna, svårt att misslyckas
Majsen
Bönorna
Dill, Persilja mm
Lök, Purjo

InläggPostat: ons 23 sep 2015, 12:44 
Inte utan mina marshmallows!

Torperskan skrev:
Bild

Majsen trotsade skitsommaren å levererade vacker mjölmajs, Painted Moutain.
Snart dags å snegla på en liten hushållskvarn..

Sammanfattar året: Dåligt:
Morötterna blev skövlade av sorkar
Ärterna, mkt ruttnade innan skörd
Kornet, vilket skämt. Jag ger upp försöken
Äpplen mm, blommorna frös
Jordärtskockor ÖVERALLT :smack:
Jordgubbarna, växte för skuggigt å ruttnade

Bra: Potatisen gav rikligt, Asterix
Rågen, wow!
Jordärtsockorna, svårt att misslyckas
Majsen
Bönorna
Dill, Persilja mm
Lök, Purjo

Imponerande med den majsskörden! Hur många plantor krävdes det? Sneglar nog mest själv på att odla popcornmajs, för att det är gott och lagras väl, men ifall mjölmajsen klarar sig bättre är den en stark konkurrent plötsligt.

Ett tips med jordärtskockorna är att det lär gå att producera blekta skott på våren bara genom att täcka med icke ljusgenomsläpplig duk. De växer så starkt att de lyfter duken så småningom, och då är de godare än de vanliga oblekta skotten.

InläggPostat: ons 23 sep 2015, 15:01 
Användarvisningsbild

Det bästa har jag nämnt. Det sämsta var att sorken tog mycket av rödbetorna och palsternackorna. Morötterna har klarat sig hitintills. Jag för en bitter kamp mot dessa gnagare. De palsternackor som jag sått i plastsäckar har däremot fått vara i fred. Hoppas de kan få vara kvar fram till frosten.

InläggPostat: ons 23 sep 2015, 22:54 
[/quote]

Imponerande med den majsskörden! Hur många plantor krävdes det? Sneglar nog mest själv på att odla popcornmajs, för att det är gott och lagras väl, men ifall mjölmajsen klarar sig bättre är den en stark konkurrent plötsligt.

Ett tips med jordärtskockorna är att det lär gå att producera blekta skott på våren bara genom att täcka med icke ljusgenomsläpplig duk. De växer så starkt att de lyfter duken så småningom, och då är de godare än de vanliga oblekta skotten.[/quote]

Jag sådde ca 200 för-groddade frön, eftersom det var en sån kall vår.
Är det för kallt när man sår så ruttnar fröna annars.
Plantorna stod nästan still i utvecklingen första månaden, men levererade ändå en kolv per planta till sist.
Vissa mindre än på bilden förstås.
Ca 150 kolvar fick jag ihop. Kaninjävlarna plundrade en del..

Det är en majssort som går utmärkt att lagra flera år men funkar inte till popcorn.

InläggPostat: tor 24 sep 2015, 23:15 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Her er jeg egentlig i hovedsak fornøyd, men misfornøyd med noe i år :?

Først og fremst har jeg høstet det jeg foreløpig synes er det viktigste, jeg har mer kunnskap og erfaringer enn før :lol: . Det har foreløpig resultert i en sikkerhet om hva som skal plantes videre fremover og hva som skal droppes. I tillegg er det erfaring om hva som skal prioriteres og hva som skal få mindre betydning i fremtiden.

Endelig har jeg fått til squash. Etter tips har jeg i år dyrket det utenfor drivhus og det har gitt svært gode resultater. På liten plass (høybed) har jeg fått frem minst 40kg og den største har veid 2.124 kg.

Dette er det første året jeg har fått dreis på gulrøtter/morot. Vet ikke om det er at jeg i år har dyrket i høybed fremfor friland, men uansett så er det langt bedre enn tidligere.

Sukkererter har vært svært bra, erter har også vært bra (relativt, det har bare vært et forsøksprosjekt). Pralbønner og hestebønner er seint ute, blir neppe mer enn til såing neste år. Soyabønner har derimot vært en stor overraskelse. God avkasting på det lille område jeg dyrket i år. Maisen er sein, men er i ferd med å bli fin-fin.

Jeg er litt skuffet over potethøsten. Det er ikke ille, men jeg forventet mer. Jordskokk er veldig bra. Solsikker like så. Persillerot har vært helt etter forventning, mairoer, redisser, kålrot og rødbete med. Daikon gikk fort i stokk selv om jeg sådde seint og dermed skuffet den. Grønnkål har innfridd forventningene.

Salater, strandkjempe, persille og mangold har vokst villig. Purre og pipløk har vært bra, men kepaløk har vært dårlig. Gressløk derimot har det blitt nok av.

Tomater, sylteagurk og slangagurk har vært helt greit. Gresskar har vært svært bra, chilli er greit (men blomstrer også fremdeles :surprised: ). Paprika har vært bra i veksthus, men dårlig på friland.

Mye nevnt og sikkert noe glemt, men totalt er jeg fornøyd med året.

InläggPostat: fre 25 sep 2015, 05:54 
Användarvisningsbild

Crusoe skrev:
Her er jeg egentlig i hovedsak fornøyd, men misfornøyd med noe i år :?

Først og fremst har jeg høstet det jeg foreløpig synes er det viktigste, jeg har mer kunnskap og erfaringer enn før :lol: . Det har foreløpig resultert i en sikkerhet om hva som skal plantes videre fremover og hva som skal droppes. I tillegg er det erfaring om hva som skal prioriteres og hva som skal få mindre betydning i fremtiden.

Endelig har jeg fått til squash. Etter tips har jeg i år dyrket det utenfor drivhus og det har gitt svært gode resultater. På liten plass (høybed) har jeg fått frem minst 40kg og den største har veid 2.124 kg.

Dette er det første året jeg har fått dreis på gulrøtter/morot. Vet ikke om det er at jeg i år har dyrket i høybed fremfor friland, men uansett så er det langt bedre enn tidligere.

Sukkererter har vært svært bra, erter har også vært bra (relativt, det har bare vært et forsøksprosjekt). Pralbønner og hestebønner er seint ute, blir neppe mer enn til såing neste år. Soyabønner har derimot vært en stor overraskelse. God avkasting på det lille område jeg dyrket i år. Maisen er sein, men er i ferd med å bli fin-fin.

Jeg er litt skuffet over potethøsten. Det er ikke ille, men jeg forventet mer. Jordskokk er veldig bra. Solsikker like så. Persillerot har vært helt etter forventning, mairoer, redisser, kålrot og rødbete med. Daikon gikk fort i stokk selv om jeg sådde seint og dermed skuffet den. Grønnkål har innfridd forventningene.

Salater, strandkjempe, persille og mangold har vokst villig. Purre og pipløk har vært bra, men kepaløk har vært dårlig. Gressløk derimot har det blitt nok av.

Tomater, sylteagurk og slangagurk har vært helt greit. Gresskar har vært svært bra, chilli er greit (men blomstrer også fremdeles :surprised: ). Paprika har vært bra i veksthus, men dårlig på friland.

Mye nevnt og sikkert noe glemt, men totalt er jeg fornøyd med året.

Ja, att man hela tiden lär sig något nytt är klart viktigt, och ett gott argument för att börja odla, hur lite plats och tid man än har. Har redan börjat skissa på nästa säsong, skriver ner årets erfarenheter.

Har också börjat med högbäddar i år och det är en klar skillnad.

InläggPostat: fre 25 sep 2015, 09:15 
Användarvisningsbild

Förr pratade man om att odla på drill eller list . Det betydde att man kupade upp jorden innan man satt frön eller planterade ut plantor .
Det blev då en förhöjd bädd som värmdes upp snabbare och också torkade bättre efter regn .
Gurka och morot trivs bra på drill/gurklist .

Kan vara nåt att prova längre fram?

InläggPostat: fre 25 sep 2015, 16:12 
Användarvisningsbild

Dweomer skrev:
Förr pratade man om att odla på drill eller list . Det betydde att man kupade upp jorden innan man satt frön eller planterade ut plantor .
Det blev då en förhöjd bädd som värmdes upp snabbare och också torkade bättre efter regn .
Gurka och morot trivs bra på drill/gurklist .

Kan vara nåt att prova längre fram?

Klart intressant, ska testa i vår.

InläggPostat: ons 30 sep 2015, 08:59 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Jag har funderat kring att odla alternativ till potatis, tex i händelse av missväxt. Eftersom linser är näringsrika och enkla att lagra ville jag prova att odla men frågan var vilken sort? Jag har släktingar på Gotland som har berättat att förr, vilket kan betyda allt från 30- till 70-talet, åt dom mycket linser som odlades på ön. Efter en del letande hittade jag en sort som heter just Gotlandslinser och eftersom jag befinner mig i växtzon 1 bestämde jag mig för att prova. Jag hittade ingen information om odling av linser men jag provade att lägga dom i blöt ett par timmar och sedan ner i jord i en minidrivbänk. Detta gjordes tidigt i maj vill jag minnas och efter några dagar hade alla börjat gro. När plantorna blivit vad jag bedömde var tillräckligt stora planterade jag ut dom i en pallkrage och sen har dom fått sköta sig själva förutom vattning någon gång.

Plantorna har en tendens att lägga sig och växa ihop i ett enda täcke, det är förmodligen idé att ha något typ av stöd för plantorna. Samtidigt är det positivt att det blir ett täcke eftersom ogräs inte verkar trivas. I skiftet augusti/september började en del av plantorna att vissna. Var osäker på när jag skulle skörda, såg en risk att linserna skulle börja trilla ur skidorna om dom stod vissna för länge. Bestämde mig för att skörda även om alla inte vissnat och det var nog fel, dom gröna verkar inte riktigt färdigutvecklade.

Linserna sitter i små skidor, en eller två linser i varje skida. Skidorna är enkla att plocka från plantan och spricker lätt om man bearbetar dom. Jag har rensat för hand vilket tar tid, skall försöka rensa dom som återstår genom att gnugga skidorna mellan händerna och sedan rensa med hjälp av vinden, typ man häller och vinden blåser bort skidorna och linserna faller rakt ner om ni fattar.

Varje planta har gett ungefär en halv matsked linser och hela pallkragen ungefär en deciliter. Nu är en deciliter linser inte direkt något man överlever en vinter på så odlingen behöver skalas upp ordentligt för att ha någon praktisk användning. Att rensa för hand tar tid så det bästa vore nog att ha ett tröskverk av något slag.

Swedala

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 82 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5, 6  Nästa