Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: ons 21 dec 2016, 20:19 
Fredag

Dweomer skrev:
Phiphler skrev:
Växtzoner är väl bara minsta vintertemperatur vad jag förstår, spelar ingen roll för en frostkänslig ettåring? En regel man kan följa är att pumpaodling är lättare än gurkodling på friland. Ifall det går att odla frilandsgurka så går det definitivt att odla pumpa. Varje pumpa innehåller ca 200 frön, och varje växt kan täcka flera kvadratmeter odlingsyta. Tvättade och torkade mina frön noggrant, lagrar dem svalt (som alla frön egentligen). Annars borde man ju kunna öppna en pumpa när det närmar sig sådags och bara tvätta fröna innan man stoppar dem i marken.

Växtzoner är lite luddigt . Hemma på sin egen tomt kan det skilja i mikroklimat så mycket att man kan ha flera zoner där . Svackor ger lägre temperatur , nära husväggen på söder kan man ha en annan zon osv .
Det man kollar på där man bor är första frostnatten på hösten och sista frostnatten på våren . Då har man lite att gå efter när man kan börja så eller plantera ut plantor .
Man räknar ihop dagarna mellan vår och höstfrost och får fram växtdagar och tittar på fröpåsarna och ser hur många utvecklingsdagar fröerna har från plantering till skörd . Vill man odla något som har 200 dagars utvecklingstid och bar har 100 dagar som är lämpliga växtdagar så ha man problem .
Man kan ju börja med att så fröerna inomhus och räknar ju även de dagarna då . Men vissa växter är mycket känsliga under tiden inomhus och en del är svåra att hålla vid liv om det blir för länge innan de kan planteras ut .

Tack! Även till Dig. Lika klarsynt som vanligt!!

Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2016
InläggPostat: fre 23 dec 2016, 17:58 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

MartinM skrev:
Har köpt Lidl-fruktträd och Netto-bärbuskar som finns på erbjudande denna vecka. Samma pris på träden som förra året (50 kr för ett fruktträd som är en liten pinne ympad på omärkt rot). Kommer ta flera år innan den börjar ge något. Var slutsålt i första butiken jag besökte så är ni spekulanter så vänta inte för länge. Lite chansning att köpa, köpte träd i fjol också och de flesta av dem ser bra ut men en ser lite tråkig ut så får se vad det blir av den.

För de som bara har plats för enstaka fruktträd eller vill ha frukt inom de närmsta åren rekommenderas något annat.

Någon annan som har erfarenhet av träden och vet hur de blir efter ~5år?

Kan inte svara just för träden du besitter då jag inte har sett annonsbladet, men vet med mig sen tidigare att det inte är lönt att köpa fruktträd om det inte finns liknande i området. träden skall pollineras i samband med blomningen och görs inte detta så bär träden heller ingen frukt. (kan ha fel)
föräldrarna drogs med finare plommonträd som inte bar ett endaste plommon på 25 år, till slut så fick jag i uppdrag att såga ner skiten. i det fallet så var det troligast att det inte fanns något liknande besläktat plommonträd inom några mils radie.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 62 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4, 5