Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2017
InläggPostat: tis 20 jun 2017, 06:28 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Potatisen har inte visat sig ännu ur marken men löken är bra på gång både vanliga gula och potatislöken

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 00:06 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Hörde att man inte kan så nya rädisor när dom första är skördade nu till midsommar. Nästa sådd blir träiga!
Någon som har koll på detta?

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 00:33 
Min ryggsäck är nog för liten...
Användarvisningsbild

Palle500 skrev:
Hörde att man inte kan så nya rädisor när dom första är skördade nu till midsommar. Nästa sådd blir träiga!

Har jag inte märkt av... Rädisor blir träiga och beska när de blivit för stora, tror inte det har med planteringstid att göra...

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 07:58 
Borgmästare i Jericho
Användarvisningsbild

Dillen går bra i år. Antar att det varit den återhållsamma våren som påverkat.
Potatisen går som tåget, tomaterna tar sig och nu är flädersaften bryggd.

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 13:25 
Användarvisningsbild

Palle500 skrev:

Oftast har man annat gott att äta från trädgården under sommaren. Då är det lätt att rädisorna blir stående lite för länge innan de skördas. Men gillar du rädisor och skördar innan de blir träiga så kan då så långt in på hösten.

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 21:09 
Inte utan mina marshmallows!

Tomater, physalis, ärt och chili mår alla bra och blommar. Bönorna klättrar men blommar inte än. Asiatiska bladväxter växer alla snabbt.

Känns att man har fördelaktigt maritimt odlingsklimat när man jämför med kollegor. Nu ska vi bara kolla mina gerilla-planterade rotsaker...

InläggPostat: ons 21 jun 2017, 23:45 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Tackar, nu blir det en andra omgång rädisfrön i jorden efter midsommar.
Skall försöka komma tillbaka med resultat.

InläggPostat: lör 29 jul 2017, 21:36 

Palle500 skrev:
Tackar, nu blir det en andra omgång rädisfrön i jorden efter midsommar.
Skall försöka komma tillbaka med resultat.

Citerar mig själv!
Dags för andra skörden rädisor efter ca 5 veckor och som sagt dom är ojämna i storleken och smakar starkare samt är träiga.
Sådde i samma jord (i pallkrage) och med frön från samma fröpåse. Borde bero på att växtklimatet är varmare och torrare ju längre sommaren går? Eller kan det vara att första skörden i samma jord "förbrukat" något ämne som behövs? Var dumt, borde ha sått både i samma och annan jord som referens.
Hur som, nu fick frun rätt igen!

InläggPostat: tor 10 aug 2017, 22:04 
Gratis är gott, men man får inte vara kräsen.
Användarvisningsbild

Jaakko skrev:
Tomat och Chili går som tåget i växthuset. Tomaterna blommar och chili bär frukt.
De förgrodda bondbönorna och ärterna klarade inte den sena nattfrosten, så nya har såtts i friland.
Några pallkragar är också igång. Potatisen kuperades och sättlöken går på som den ska.
Det ser ut att bli mycket jordgubbar och körsbär i år.

Tomater blir det och mer chili än nån vill äta. Härefter får det bli mindre chili.
Det blev buskbönor istället för bondbönor på friland, av misstag - borde läsa ordentligt vad det står på påsarna.
Potatisen går inte så bra. Blasten ser hängig ut och har börjat gulna på en del ställen. En del ärter har skördats. Löken går inget vidare heller. Det är nåt fel med jorden och jag försöker reda ut vad det kan vara. Inte ens solrosorna trivs.
Pallkragarna gav rädisor, sallad och morötter. Broccolin åt kålfjärilslarverna upp.

InläggPostat: tor 10 aug 2017, 22:41 

Samma här med chili. Ska så färre plantor av dem nästa år. Har kopiösa mängder under mognad.
Hög tid för ogräsrensning och kupning av purjo. Den frösådda rödlöken blir obefintlig.

InläggPostat: tor 10 aug 2017, 23:09 
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.

Frösådd av lök blev intet men potatis och tomat blir bra. Någon med lyckad frösådd lök får gärna ge tips.

InläggPostat: fre 11 aug 2017, 11:30 
Användarvisningsbild

Lök brukar gilla kalkrik jord. Jag brukar sprida ett par nävar kalkstenskross (brunnskalk) där jag sätter min sättlök. Har inte testat med frösådd, men kan tänka mig att det kan ha betydelse. Lite aska från vedeldning kan ge samma effekt. Sedan är nog ogräsfritt väldigt viktigt för frösådd på friland. Ett alternativ kunde kanske vara att förodla ungefär som purjo? Eller se till att man har helt ogräsfritt där man sår sina lökfrön. Kanske en sandbädd i en ränna på jorden?

Mina odlingar i rutor i lådor på bockar har fungerat fenomenalt. Mycket problem på friland med knäpparlarver och torka, lite potatis, lök och morot. Purjon kommer nu!!! Mitt experiment med hydroponisk odling i 8 meter (4x2m) avloppsrör (NFT) har fungerat bra. Fick (får) massor med sallad och basilika och årsskotten av jordgubbe har vuxit till sig. Dill och persilja går bättre i lådorna.

InläggPostat: lör 23 sep 2017, 19:20 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Det har varit ett bra år och här äts det fortfarande för fullt från den lilla trädgården, inga mängder, men lita av varje: rödbetor, broccoli, rödkål, squash, purjolök, chili, potatis, sallad. Dill, persilja och basilika finns också kvar. Lite paprika och aubergine likaså. Ruccolan, bönorna och gurkorna är slut.

I år har jag framför allt satsat på gröda som ska ätas långt in i vinter, förhoppningsvis. Det rör sig om intensivodling där vinterplantorna har stått på kö får att planteras ut så fort t.ex. ärtorna gjort sitt. Jag testade lite grönkål/ collard greens i fjol och slog på stort i år och det växer bra. Ingen dum mat, och för recept har jag googlat runt lite. Det är också kul att ha grönt i trädgården under vintern, dessutom blir de riktigt höga. Rik på vitaminer och mineraler. Ingen dum preppmat med tank på att den klarar sig över vintern: att göra soppa på, blanda med ris, bönor osv. Sega som tusan: när den sista från i fjol hade blommat klart i somras och jag tagit hand om fröna, tryckte jag ner den i komposten. Där har den växt vidare och nya blad har kommit.

https://pt.wikipedia.org/wiki/Couve-gal ... galega.JPG

Sniglar och sork finns i vanlig ordning men jag inbillar mig att det är jag som leder just nu. För att jävlas med sorken har jag undvikit att odla direkt i backen så mycket det går- mer jobb, men det känns meningsfullt när man får ha det i fred.
Det som har funkat utmärkt för framföra allt grönkålen är att använda plastflaskor:
jag skar bort botten, gjorde några hål i flaskan och tog bort korken, stoppade ner den upp- och- ned i jorden och planterade sedan. Imponerande att den växer så pass bra med så lite plats. För broccoli, rödkål och grönkål/ kale grävde jag ner vattenfyllda plastflaskor runt själv plantan som en mur och det har också funkat. En del av rödbetorna och bönorna sådde jag i fruktlådor och där har sorken inte heller härjat.

Nytt för i år och vintern är savojkål som vuxit bra, men sniglarna gillar den också.
Jordärtskockorna har bildat en tre meter hög häck. Palsternackorna sådda i säckar i vanlig ordning tog sig också till sist, efter andra sådden. Var kanske för tidigt ute. Spenat finns för att ta över efter salladen. Några pumpor har det också blivit.

Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.

InläggPostat: lör 23 sep 2017, 20:52 
Användarvisningsbild

Tagit upp all potatis idag och det blev en ganska bra skörd . Ingen röta eller annat synligt på potatisen heller väldigt lite skorv .
Men alla grannarna klagade på rötskadad potatis .

Blasten tog skada för några veckor sedan då det var ett par minusgrader . Och i den vevan tog jag upp all lök som jag satt , över 200 stycken .

InläggPostat: sön 01 okt 2017, 14:54 
Gratis är gott, men man får inte vara kräsen.
Användarvisningsbild

Potatisen hade skorv och några potatisar hade drabbats av röta. Bevattningen har varit ojämn denna sommar med perioder av torka och för mycket regn.
Lök blev det inte mycket av.
Ogräs i överflöd. Jag hann inte rensa ogräs tillräckligt ofta pga. andra projekt.
Buskbönorna hann inte bli färdiga.

Lärdomar denna sommar:
- odla inte potatis i kompostjord, det blir skorv. Potatisen klarar sej i näringsfattig jord.
- fräs aldrig ner bark, spån eller flis. Det skapar kvävebrist i jorden.
- mät temperatur i jorden före plantering eller sådd så jorden inte är för kall
- kontrollera att Ph-värdet är lagom för det som ska odlas
- kompostera mera

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 49 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa