Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Odlingsåret 2017
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 20:58 
Jag undrar vad Soylent Green är gjort av?

Starter opp tråden nå, for den må jo komme igang...
For min del, så starer odlingen i løpet av den nærmeste uken. Da havner i det minste chili frø i jorden, og lys og varme settes i gang.

Selvsagt skal det dyrkes i år, på mange plasser rundt om i hagen, men jeg vurderer fra dag til dag om ikke jeg skal benytte det meste av kjøkkenhagen til annet :shock: . Faktisk så vurderer jeg seriøst å benytte det meste av kjøkkenhagen til oppdrett av gjess og moskusender i år. Det vil si at det blir mindre grønnsaker, men forhåpentlig mer kjøtt. I tillegg tror jeg det kan være strategisk i min krig mot snigler.

Uansett så kommer det garantert til å dyrkes mye i år, og med fjorårets salgsuksess av pumper til halloween, så er jeg sikker på at vi også i år kommer til å produsere flere 100 kg grønnsaker.

Er det andre som er i gang med planteåret? Selvsagt er ikke chili alene pm å havne i jorda i januar, det blir kjapt følge av tobakk, artisjokk+++ Elsker egentlig den følelsen når dagene blir lengre og våren kommer nærmere...

Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2017
InläggPostat: tor 26 jan 2017, 21:33 
She was a girl of impeccable taste!

Planeringen har iaf börjat. Chillin skall sås i helgen och skall börja med lite nya odlingslådor nästa helg.
Dåligt med tjäle i år så kriget mot sniglarna kommer få östfronten att likna en semesterresa.

InläggPostat: tor 26 jan 2017, 21:41 
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

Ska börja förodla tomater inne snart.

InläggPostat: tor 26 jan 2017, 21:44 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Fastän vi kom igång sent ifjol så blev det ett bra resultat. Det finns fortfarande både morötter och ärtskidor kvar. Däremot lyckades jag tyvärr inte att få fram frön till morötterna. En kraftig blåst knäckte stjälkarna när det blommade som bäst. I år ska det stöttas bättre.

Vi satte igång en hügelkultur ifjol somras. Det kanske är lite tidigt att odla i den redan i år men det det ska blir kul att testa något ändå. Dessutom tänkte vi sätta nog med potatis för att klara hela vintern i år.

InläggPostat: tor 26 jan 2017, 22:11 
Luktar inte fotogenkök illa?

Tänkte snart sätta lite frön själv..
Fick hem frön från runåbergs i veckan och som det ser ut nu så kan man snart plöja upp trädorna :):)

Skickat från min SM-G870F via Tapatalk

InläggPostat: tor 26 jan 2017, 22:24 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Det är och har varit ovanligt kallt här, så jag hoppas att sniglarna blir färre i år. Samma sak med sorken, som jag också för krig mot. För två somrar sedan tog sorken en stor del av rödbetsskörden. I fjol lade jag ner hönsnät i jorden och slapp besökarna i det landet.

Att ta vara på minsta plätt står fortfarande på dagordningen. I fjol planterade jag jordärtsskocka på husets framsida, där det stått en trist lite buske tidigare. På en yta av ca 1,5m x2 m fick jag 14 kg. Plantorna blev 3 meter höga och en del grannar undrade nog vad det var.

I jorden finns fortfarande jordärtskockor och palsternacka och en och annan ynka rödbeta. Grönkål och spenat likaså. Och några skyddade plantor med peperoni som jag inte skördat än. Den övriga peperoni blev harissa för inte så länge sedan.

Fröer och jord finns sedan i fjol, så det är väl bara att sätta igång... Blir nog till nästa helg. Peperoni först.

Noterar annars att det har varit mindre nederbörd i höst och vinter än tidigare. Ingen i omgivningen tror mig ("Det är ju alltid samma trista väder"). Har man vattentunnor, så är det lätt att konstatera detta.

Erst kommt das Fressen, dann kommt die Moral.

InläggPostat: tor 26 jan 2017, 23:41 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Har man kall eller varmbänk så kan man snart börja så frön .

InläggPostat: fre 27 jan 2017, 09:59 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Har en del övervintrade chiliplantor som skall grävas ned i landet när jordtemperaturen går över +10C. Mera chili skall sås om jag kommer på hur jag skall skydda dem för lekfulla katter (jord överallt). Sallat och spenat brukar sniglarna sätta i sig så jag funderar på att så i balkonglådor istället. Rotsaker faller på vinterförvaringen. Det får räcka med litet sommarmorötter. Blomsterbönor gick hyggligt i bönställningarna förra sommaren men det här året tänker jag så sockerärter. Vi har bara en lite plätt att odla på men jag gräver nytt land när ryggen orkar.

Mest dåligt samvete: trädgårdsskjulet som behöver städas och organiseras.

InläggPostat: lör 28 jan 2017, 01:30 
Mina ficklampor lyser starkare än dina!

Själv har jag ingenstans att ställa småplantor. Jag skafffade en hel del växtbelysning i fjol och nu är det upptaget av annat överallt där det är belyst. Åtminstone när jag har planterat om. Inte bra...

Katter gillar inte citrusfrukter. Min blänger misstroget på mig när jag äter en apelsin. Jag har inte provat, men det är ju möjligt att de tar en omväg om man lägger ut skal. Eller kanske eterisk olja?
Omnivore skrev:
klipp
på hur jag skall skydda dem för lekfulla katter (jord överallt).
klipp

InläggPostat: lör 28 jan 2017, 02:36 
Do you know what the definition of a hero is? Someone who gets other people killed.

Fröer har köpts hem men ännu har inget såtts. Har små fönster och inga fönsterbrädor så förra året köpte jag en trevånings odlingshylla att ställa på ett bord vid ett fönster. Det gjorde att mer fick plats. Lite mörkt och kallt för att så tex tomat och chili än tror jag, eftersom jag inte har extrabelysning.däremotvill jag så vintersallat och spenat så snart jag bara hinner.

InläggPostat: lör 28 jan 2017, 09:06 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

I år blir det hydroponics för sallad och jordgubbar utöver de vanliga odlingarna. Sallad hoppas jag på då sniglarna fullständigt förstört tidigare års vanliga odling av denna och jordgubbar mer som test.

Svenska medborgare, kom ihåg: Varje angrepp mot rikets frihet och självständighet skall mötas med vapen. Det totala kriget kräver det totala försvaret. Varje meddelande om att motståndet skall uppges är falskt. -Om kriget kommer, 1943 års utgåva.

InläggPostat: fre 03 feb 2017, 09:21 
Inga paprikor för oss i år. Det lönar sig knappast. Samma med majs.
I år ska vi fokusera mer på lokal/klimat anpassade grödor. Dessutom blir det en större fokus på kryddor och medicinalväxter. Men först ska vi utöka odlingsyta och plantera mer fruktbuskar och ätliga perenner.
Och klura ut varför bönorna och spenat inte gick i fjol??

InläggPostat: fre 03 feb 2017, 09:32 
Salt på lager? Bara lite. Ha, ha!

Går det att vinterså morötter? Jag låste på någon blogg som sådde morötter i veckan när det fortfarande var is ute.

InläggPostat: fre 03 feb 2017, 11:07 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Runåbergs fröer skriver lite om höstsådd http://www.runabergsfroer.se/?m=26
Men man kan inte så om tjälen har gått ner i marken . Men om man täcker marken på hösten så den inte tjälar och sedan även skyddar och täcker det man sår så kan man så frön . Det ska vara sorter som tål kyla . Asiatiska växter är mer köldhärdiga än våra och vissa av dem växer bättre i kylan än under sommaren

Med en kallbänk kan man få färska grönsaker hela året om .

InläggPostat: fre 03 feb 2017, 11:25 
Skärmskyddsmäklare
Användarvisningsbild

Hittade en trevlig skötselkalender på Väla Trädgårdars hemsida. Väla ligger i Skåne så det är möjligt att kalendern passar bäst för de södra delarna av landet.
http://www.valatradgardar.se/kunskap/sk ... r-12069459

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 52 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa