Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: tis 27 mar 2018, 21:56 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Alternativ har även en hemberedskapskategori. Obehagligt nog en av de mer aktiva kategorierna.[/quote]
Varför obehagligt, det är väl bra?[/quote]
Alternativ är en märkligt inaktiv plattform avsed för självhushållare och trädgårdsfolk. Kanske inte direkt obehagligt att hemberedskap är aktiv men förvånande.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: ons 28 mar 2018, 08:52 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Startades 6 mars i fjol och finns 21 trådar ? Är det väldigt aktivt ? Skrivs inte ens varje dag utan med dagar eller veckor emellan .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: ons 28 mar 2018, 22:15 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Dweomer skrev:
Startades 6 mars i fjol och finns 21 trådar ? Är det väldigt aktivt ? Skrivs inte ens varje dag utan med dagar eller veckor emellan .

Gissar att du blandar ihop den mycket aktiva siten alternativ.nu med en utbrytare som skapade någon namnliknande site. Där är/var det låg aktivitet.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: tor 29 mar 2018, 08:02 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
https://www.alternativ.nu/index.php?board=340

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: fre 30 mar 2018, 00:25 
Offline
Finns staden kvar?

Blev medlem: mån 27 jun 2016, 21:31
Inlägg: 981
Dweomer skrev:
https://www.alternativ.nu/index.php?board=340

Ok missförstod dig trodde du menade hela alternativ.nu
Ja hemberedskaps tavlan är ju en död tavla. Helt rätt av dig.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: sön 15 apr 2018, 17:33 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Tycker llmänt aternativ är rätt dött. Finns det något annat bra trädgårdsforum?
Åter till ämnet, äntligen är det någorlunda varmt. Potatisen ä framtagen för groning och det mesta som förodlats växer som förväntat.
Nu börjar det dessutom dyka upp lite bättre sortiment på färdiga plantor i butikerna.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: mån 16 apr 2018, 07:07 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Har inte hittat något direkt trädgårdsforum som jag tycker passar. Är med i en del grupper på Facebook och där finns några som postar trevliga saker. Kan rekommendera Torpliv som verkar leva nästan off grid så gott det går när man måste jobba osv.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: tis 17 apr 2018, 05:56 
Offline
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 31 okt 2015, 07:19
Inlägg: 421
Jisses vad sen jag är, har inte satt igång än. Kanske hinner börja ikväll efter jobbet.

Har någon provat att förgro potatis i odlingsbrätten? Tänkte kanske testa det i år för att se om jag kan komma ikapp.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: tis 17 apr 2018, 07:27 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Mina projekt är att lära mer om vintersådd https://sarabackmo.se/konsten-att-sa-sno/

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: tis 17 apr 2018, 20:48 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Gloomyvice skrev:
Jisses vad sen jag är, har inte satt igång än. Kanske hinner börja ikväll efter jobbet.

Har någon provat att förgro potatis i odlingsbrätten? Tänkte kanske testa det i år för att se om jag kan komma ikapp.

Ingen panik än, potatis sätter jag i maj (zon 2).
Testar i år att halvt jordslå tidiga sorter enligt sara bäckmos recept men klent resultat hittills.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: sön 01 jul 2018, 12:14 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
Mamma Natur visar mej långfingret i år igen.
Nästan alla småväxter jag sått, som rädisor, sparris, tobak, tagetes, blev till ingenting. Lök kom upp lite här och där och dem flyttade jag till en egen rad som sen vissnade bort. Potatis, buskböna och lök växer som ogräs där jag inte planterat dem.
Av två dussin solrosor kom två plantor upp. Ogräsen växer bäst av allt, och då speciellt gråbo som jag får plocka bort hela tiden.
Bondbönor, potatis och ärter som jag planterat växer hyffsat. Jag är smått imponerad av bondbönorna, det är en livskraftig växt.
Lärdom av det här året är att hålla mej till stora starka livskraftiga växter och låta bli att odla sånt som trivs bäst i ogräsfri köpt trädgårdsjord.

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: sön 01 jul 2018, 21:57 
Offline
I vilken hand håller man sporken?
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 13 jan 2018, 17:50
Inlägg: 180
Jaakko skrev:
Mamma Natur visar mej långfingret i år igen.
Nästan alla småväxter jag sått, som rädisor, sparris, tobak, tagetes, blev till ingenting. Lök kom upp lite här och där och dem flyttade jag till en egen rad som sen vissnade bort. Potatis, buskböna och lök växer som ogräs där jag inte planterat dem.
Av två dussin solrosor kom två plantor upp. Ogräsen växer bäst av allt, och då speciellt gråbo som jag får plocka bort hela tiden.
Bondbönor, potatis och ärter som jag planterat växer hyffsat. Jag är smått imponerad av bondbönorna, det är en livskraftig växt.
Lärdom av det här året är att hålla mej till stora starka livskraftiga växter och låta bli att odla sånt som trivs bäst i ogräsfri köpt trädgårdsjord.

Bondbönor och potatis växer i nästan vad som helst om du kupar och vattnar lite. Solrosor, tobak och lök är också härdiga.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: sön 01 jul 2018, 23:27 
Jordärtsskocka är en fantastisk växt. Man behöver inte göra någonting och den sprider sig som bara den. Kan det bli bättre?

Mitt radhusträdgårdsprojekt är tyvärr avvecklat (bortforslat, bortkastat och nergrävt) men jordärtskockorna sticker upp täta och höga. Tills kvinnan i huset gick till attack idag och klippte ner dem. Men hon får nog tampas med dem ett tag framöver.

Det odlingsåret i den f.d. trädgården kan erbjuda är annars gott om frön från fjolårets goda palsternackeskörd som ingen ides äta upp på vårkanten. Det blir förhoppningsvis något nästa sommar på BOL.


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: mån 02 jul 2018, 05:43 
Offline
My mommy always said there were no monsters - no real ones - but there are.
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons 05 okt 2016, 15:22
Inlägg: 622
Ort: Urban sprawl
Har upptäckt att pumpor och squash blir större än man tror. Köpte en liten usel pumpaplanta för 10 spänn på rea på Lidl. Den breder nu ut sig på säkert 2 kvadratmeter. Rena tentakelmonstret. Jätteblad och stora vackra blommor. Fruktämnen finns också. Att så bladpersilja tillsammans med squash i tron att de skall få vindskydd eller nått gör jag inte om. :) Jordärtskockorna håller sig på sin plats vid entrétrappan där de är omgärdade av trädgårdsgångar. Vitlök, röd + gul lök, vaxbönor, flageolet och blomsterbönor växer och frodas. Av morot och salladslök blir intet. Bärbuskarna är unga och ger god men liten skörd. Gräsmattan ser ut som en öken. Vattnar bara blommor, bär och grönsaker.
Ömsom vin ömsom vatten mao. :lol:


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Odlingsåret 2018
InläggPostat: ons 11 jul 2018, 07:38 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Upptäckte en udda sak med mina potatisar . Jag har köpt sättpärer från känd fira 2 olika sorter , en sort från annat ställe så 2 sorter via SESTO/NordGen och två sorter från odlare direkt i väster/norrbotten . Dessa två sorterna plus de från sesto är de som växer bäst har den starkaste blasten och ser allmänt frisk och fin ut medans utsädespotatisen köpt från firmor är dålig blast som får blad som skrynklar ihop sig . De har liksom stannat i växten nu . Det har varit extremt varmt och termometern i närheten visade igår på 36 grader . I går kväll var jag ut och vattnade för första gången .
Men de gamla lantraserna klarar sig bättre ett sånt här år .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 35 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet