Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Offgrid
InläggPostat: tis 03 feb 2015, 15:19 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Vill dela med mig av erfarenheten av att bo i ett hus som praktiskt taget kostat noll kronor, allt är hittat, bortskänkt och återvunnet material, tom spikarna som är utdragna och rätade. Sen i juni har vi bott där jag och mina två ungar. I sommar bygger vi riktigt hus så räknar med att vi levt i huset 8 kvm m sovloft i drygt ett år. Kan berätta mer om livet senare.

- Värme: Kamin, gammal Huskvarna
- El. dragit en kabel från grannen som vi anv till mobil och pc
- Kompostering av skiten
- Urinet forslas till min odling på annan plats
- Isolering: vildsvinsfällar
- Väldigt otätt i kåken måste erkännas
- Fördelar i familjeliv: Väldigt mycket "bortskämdhet" hos barnen har övergått i skinn på näsan och uppskattning av det vi faktiskt har istället för gnäll om vad vi inte har etc.

Temperatur en timme efter att brasan slocknat, 3 grader varmare än utanför

Vad tusan, ville ladda upp en bild men hittar ingen funktion för det..

Inläggsrubrik: Re: Offgrid
InläggPostat: tis 03 feb 2015, 15:28 
Användarvisningsbild

Bild

Nu hitta jag funktionen :)

InläggPostat: tis 03 feb 2015, 16:05 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Intressant, detta vill jag gärna höra mer om!

Behöver naturligtvis inte svara men är det självvalt att leva så som ni gör eller har situationen tvingat fram ett boende som detta?

InläggPostat: tis 03 feb 2015, 19:10 
Användarvisningsbild

Det är självvalt, i stället för att bo kvar i lägenheten och betala 5000:- i månaden ut i rymden, plus att jag var ivrig att få komma ut och bo på tomten långt innan vi fått bygglov och byggt husen färdiga.

Mina närmsta vänner har levt som primitivister i skogarna, gått kurser i Sverige, Europa och USA och har under åtta års tid arbetat för att gradvis kunna lämna den civiliserade livsstilen och vara helt oberoende efter kollapsen, deras passion och strävan har inspirerat mig till den grad att även jag väljer den vägen.

Att efter kollapsen inte bara kunna överleva en begränsad tid beroende av prylar och förnödenheter, utan att LEVA vidare, och att göra det till det mest naturliga i världen att bara leva av och med moder jord i full respekt o i givande och tagande.

Har fått mycket inspiration av er preppers och tänker mig personligen en kombination av prepping och "rewilding" för mig, min familj och mina vänner.

Har mitt yrke i den tekniska branchen så det blir att sadla om en aning efter tweotwawki, kanske pilbågmakare, näverslöjdare, smed, örtmedicinare, odlare eller hästkarl :)

InläggPostat: tis 03 feb 2015, 19:48 
When your mind say impossible, possible still has a lot left
Användarvisningsbild

Låter hur vettigt som helst i mina öron.

Tänker sådana tankar varenda dag i bilköerna....
Sen om det blir av, det vettifaen.

InläggPostat: tis 03 feb 2015, 20:00 
Konservprovsmakare

Hej. Min familj och jag jobbar för att leva off grid . Iallafall går det åt det hållet med djurhållning odling mm mm. Det svåra som jag tycker är att inte tillföra något från "världen utanför " Besvärligt tycker jag är fröer kryddor och textilier. Det finns säkert mer som blir besvärligt. .... Vi i vår familj har nog varit "survivalister" i säkert 20 år. Ända sedan min första utlandstjänst. Men det har inriktad på att klara ett längre nödläge typ ett år. Det blir betydligt svårare att totalt klippa av tillförsel utifrån. Jag nämnde några saker jag reflektera över. Vill gärna ha mer tankar från er andra.

InläggPostat: tis 03 feb 2015, 22:08 
Jag tror, med några få undantag, att offgridbiten är den enkla. Som TS skriver blir det svåra att klara sig utan tilskott utifrån. Det finns kanske en eller annan här, vad jag anar, som kan tänkas greja det men inte jag. Trots mina [självironi] storstilade planer [/självironi] inser jag att jag inte kan klara mig själv, inte ens om vi är ett gäng tror jag det funkar.

Jag har ringa erfarenhet av att bo utan el men har i alla fall observerat hur mitt hushåll fungerar och tänkt lite utifrån det.

Jag tror också att det blir så att man behöver en del grejer som fröer och annat och för min egen del har jag accepterat att det finns situationer som jag inte kommer att klara. Jag tror, eller hoppas, att det illa som en gång sker blir såpass att vi efter en tid har någon slags fungerande marknad för enkla men livsnödvändiga saker. Om inte... :-g

/MulenDag

InläggPostat: tis 03 feb 2015, 23:03 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Det finns de som valt att leva offgrid , men ändå inom samhället http://www.s-norell.se/kojorB/b16.html

InläggPostat: ons 04 feb 2015, 07:05 
Jag klarar mig "offgrid" i stugan, till viss del. Men kom igen. Klart jag använder det som står till buds. Gör det idag och kommer fortsätta även om det värsta tänkbara inträffar.
Jag är inte riktigt med i resonemanget där man försöker göra det svårt.
Jag skulle säga: Gör det så lätt det går. Gör det du är bra på och låt någon annan göra det du inte kan. Gör sen affärer med dom.
Men självklart fortsätter jag lära mig mer och mer. Så en del av min plan är att kunna byta mig fram.

InläggPostat: ons 04 feb 2015, 08:00 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

8 kvm, vi har inget så litet rum. Det var bra gjort och ni måste ha sparat mycket pengar på det.

Besvärligaste delen är ju personlig hygien, tvättmöjligheter och matlagning. Hur har ni löst det på 8 kvm?

Själv börjat att renovera ett hus på totalt 90 kvm (i två plan) och tycker att det är i det minsta laget :hm:

InläggPostat: ons 04 feb 2015, 08:10 
Konservöppnaren börjar bli utsliten. Igen!
Användarvisningsbild

Förstår faktiskt inte heller, precis som carlsson56, varför göra det svårt? Och varför inte nyttja hjälp och tillgångar när möjligheten finns?

Förstår så klart viljan till eget vatten och el, men att välja bort många andra saker är lite underligt för mig. Att göra saker besvärliga när det inte behövs. :hm:

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ]