Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Officiella kampanjer för att klara 72 timmar, krislåda
InläggPostat: mån 13 feb 2017, 01:59 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!

svt nyheter (Dalarna), 2016-08-10
Länsstyrelsen utvärderar strömavbrottet

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/lansstyrelsen-utvarderar-stromavbrottet

svt nyheter, 2016-08-10
Du ska klara 72 timmars samhällskris

http://www.svt.se/nyheter/lokalt/dalarna/du-ska-klara-72-timmars-samhallskris

InläggPostat: mån 13 feb 2017, 12:46 
1998 var en fin årgång för vita bönor!
Användarvisningsbild

En spinn-off på kampanjerna. Första kedjan som hakar på?
http://m.clasohlson.com/se/campaign/co_ ... sberedskap
Bra initiativ.
Disclaimer vi äger lite CO-aktier i familjen, men inte mer än att vi kan bygga en 72h-låda för pengarna.

InläggPostat: fre 17 feb 2017, 22:43 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Karlavagnen 16 februari. Bland annat en intervju med en representant för MSB.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/84 ... ramid=3117

InläggPostat: mån 20 feb 2017, 16:37 
Nykomling

Både jag och en vän har blivit kallade till olika workshops hos MSB vilket är lite intressant med tanke på att vi har helt olika arbeten. Men det är tydligt att det bedrivs kampanjer för att höja medvetandet även på sätt som inte är uppenbart för allmänheten.

InläggPostat: mån 20 feb 2017, 19:38 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Nu verkar det plötsligt vara politiskt korrekt att tala om 72 timmarsberedskap vid samhällskris. Man kan ju undra vad som föranleder detta. Jag tror inte det i första hand är krigsrisk utan något helt annat. Ni som handlat på börsen vet att då en aktie sjunker för snabbt så handelstoppas den. Vid världsomfattande kriser så kan hela börser stoppas. Vid Cypernkrisen nyligen så blev bankkontona frysta och vid Greklandskrisen för ett par år sedan så var det kraftiga begränsningar hur mycket pengar man kunde ta ut ur bankomaterna.

När nästa världsvida finanskris kommer, så kommer allt ovanstående att inträffa. Detta tror jag är orsaken till det nyvaknade intresset för beredskap. Se tråd:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/topic11320-172539.html#p172539

mvh
Berra
(:)

InläggPostat: mån 20 feb 2017, 20:19 
Undrar vilken som är bäst som arbetsgivare, Umbrella Corporation eller Skynet?

Berra skrev:
Nu verkar det plötsligt vara politiskt korrekt att tala om 72 timmarsberedskap vid samhällskris. Man kan ju undra vad som föranleder detta. Jag tror inte det i första hand är krigsrisk utan något helt annat. Ni som handlat på börsen vet att då en aktie sjunker för snabbt så handelstoppas den. Vid världsomfattande kriser så kan hela börser stoppas. Vid Cypernkrisen nyligen så blev bankkontona frysta och vid Greklandskrisen för ett par år sedan så var det kraftiga begränsningar hur mycket pengar man kunde ta ut ur bankomaterna.

När nästa världsvida finanskris kommer, så kommer allt ovanstående att inträffa. Detta tror jag är orsaken till det nyvaknade intresset för beredskap. Se tråd:
http://swedishsurvivalist.egetforum.se/topic11320-172539.html#p172539

mvh
Berra
(:)

Den boken gavs ut för tre månader sedan.

Göteborg började med sin kampanj 2014 och hänvisar till en storm som inträffade 2013. Efter det har fler kommuner pö om pö anslutit sig, antagligen efter lite påtryckningar från MSB. Varje gång så tar lokaltidningen ock lokalradion och intervjuvar en prepper och någon ansvarig för krisberedskap antingen från kommunen eller MSB. Ibland sprider det sig till riksmedia, då kan det bli en intervju med Andreas Karlsson och eventuellt en uppvisning av överlevnadsbutikens sortiment. Så 72-timmarskonceptet sprider sig som ringar på vattnet.

InläggPostat: sön 16 apr 2017, 01:04 
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Har nog gnällt om detta tidigare, men att överleva tre dagar, i hemmet, utan el och vatten. Hur kan man INTE klara det? Värmekälla, ett par storpack bubbelvatten och ett normalt skafferi.
Förstår inte varför man inte satte ribban på 2v eller en månad. Skillnaden är att man får skaffa ett par dunkar och köpa två av allting vid två storhandlingar.
72h är en mesig vision. Klart Ryssen skrattar åt oss. Töm ett magasin vid gränsen, vänta tre dagar, sen slipper vi avfyra ett enda skott då vi invaderar med matvagnar åt svenska folket. Hearts & minds lixom.

Skogsbranden för nåt år sedan, parasiter i vattnet – var de kriserna över efter tre dagar?

Målar man upp bilden om 72h, ja man säger timmar för vad vi annars kallar dagar, så får man det att låta så enkelt. Som att det räcker med det man har hemma minus färskt bröd och mjölk.
Sätter man istället 1 månad som mål – jag vill kalla det 1/12 år, då får man ett helt annat tänk. Kanske ska man investera i en vattenreningsmaskin ändå? Vilka basvaror kan jag för en liten peng bygga upp ett förråd av? En månad utan el, det borde betyda att banksystemet kollapsat, kanske ska jag flytta lite investeringar från OMX till något jag kan bära på fickan? Barnen, har de mediciner för en månad?
Ni förstår.

Det är märkligt att stat/kommun genom MSB hellre väljer att ansvara för svenska folket efter dag 3 genom offentliga medel, än att investera några miljoner i information om att det är upp till var och en att förbereda sig för en månads överlevnad på egen hand, där denna bekostas av individen själv. Att skrota beredskapslager kan jag förstå, men då måste beredskapen flyttas nedåt i leden.

Jag är alldeles säker på att vi idag klarar 72h om vi hjälps åt på gatan och i hyreshusen. Det är dag 4 och framåt som kräver helt andra förberedelser.

InläggPostat: sön 16 apr 2017, 01:10 

svt Nyheter 2017-04-15

MSB-enkät: Svenskar dåliga på krisförberedelser

http://www.svt.se/nyheter/inrikes/msb-enkat-svenskar-daliga-pa-krisforberedelser

Bra länkar på sidan också.

Norpar litet av texten eftersom jag antar att sidan inte finns kvar så länge;

Fyra av tio vet inte hur man kan förbereda sig inför kriser som naturkatastrofer eller terrordåd. Bara tre av tio vet att man bör säkra tillgången till mat och vatten, visar en enkät.

Enkäten visade att nästan ingen visste att det är bra att ha kontanter hemma och att ha viktiga telefonnummer uppskrivna på papper så man har dem även när mobiltelefonen är urladdad.

Generellt är personer som bor i glesbygd bättre förberedda än stadsbor och fler kvinnor än män har vidtagit konkreta åtgärder, säger Ekot.

InläggPostat: sön 16 apr 2017, 04:11 
Kreditkortsberoende

Det spelar ingen roll om man har telefonnummer uppskrivna på papper eller i mobilen om man inte har en kopparlina in... (och en analog telefon) vilket väldigt få har idag i tätbefolkade områden...

InläggPostat: sön 16 apr 2017, 09:37 

Man kan ju träffa på någon med en fungerande mobiltelefon också. Och ens egna kan ju förolyckas eller bli stulen.

nkvm skrev:
Det spelar ingen roll om man har telefonnummer uppskrivna på papper eller i mobilen om man inte har en kopparlina in... (och en analog telefon) vilket väldigt få har idag i tätbefolkade områden...

InläggPostat: sön 16 apr 2017, 10:02 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Zombie skrev:
Man kan ju träffa på någon med en fungerande mobiltelefon också. Och ens egna kan ju förolyckas eller bli stulen.

nkvm skrev:

Ingen ström = varken fasta eller mobila nätet fungerar.

Det viktiga är att kommunicera i tid medans ström finns och/eller ha planerat innan med familj och de som bor på distans. Uppsamlingsplatser m.m.

InläggPostat: sön 16 apr 2017, 10:04 
Sometimes I just hate it when I'm right.

Min hemmatelefon (landline) måste ha bredbandsmodemet för o funka...
Strömlöst-värdelöst!

InläggPostat: sön 16 apr 2017, 10:39 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Jag sade upp min hemtelefon när jag tillslut upptäckte att det enbart var telefonförsäljare och "pensionsförvaltare" som ringde på den. Därefter lyckades jag få mitt mobiltelefonnummer att försvinna från Hitta.se och Eniro, så förhoppnignsvis slipper jag en massa onödiga samtal hädanefter.

InläggPostat: sön 16 apr 2017, 10:50 
Kan man äta myror?
Användarvisningsbild

Fyrop skrev:
Jag sade upp min hemtelefon när jag tillslut upptäckte att det enbart var telefonförsäljare och "pensionsförvaltare" som ringde på den. Därefter lyckades jag få mitt mobiltelefonnummer att försvinna från Hitta.se och Eniro, så förhoppnignsvis slipper jag en massa onödiga samtal hädanefter.

Du kommer fortfarande att bli nerringd av säljare tyvärr, de sitter inte på hitta.se och letar offer utan köper listorna direkt från leverantören.

InläggPostat: sön 16 apr 2017, 10:57 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Ja, jag har upptäckt det. Jag har en "disposable email" till dom tillfällen jag behöver ange denna(för att slippa spam), kanske skulle haft en extramobil för just det ändamålet också.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 56 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3, 4  Nästa