Swedish Survivalist

Är du förberedd?


Kategoriregler


Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.



Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: ok, fulknep r20 laddas i r6
InläggPostat: mån 30 sep 2013, 22:35 
eftersom jag har en bra laddare för r6 med möjlighet till att smidigt kunna mäta kapaciteten på batterierna så började jag plocka hem lite batterihållare för att göra adaptrar som gör att man kan ladda r20 i den laddaren

orkade inte ordna något ordentligt, utan det har legat ett tag :lol:
men började kolla på det, höll på att lägga undan det då det behövdes en sak där man kan få på 2 kablar på en pinne som är isolerad, rätt längd och hyggligt i diameter och att puspolen måste sticka ut en halv mmeller så

men, när jag kollade runt sså tog jag en 9mm hylsa och började fundera
tog en näve skjutna
började med att peta ut tändhatten 1mm, och sedan ordna två pinnar som passade i med lite hjälp av eltejplödde på kablarna på hylsorna, trädde på hylsorna på pinnen, och viips så hadde man en dummy r6

då kan man ju göra tvärt om med, har man r20 batterier och enkla saker som går på r6 så kan man ju ha en sådan adapter, det är lättgjort i varjefall


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ok, fulknep r20 laddas i r6
InläggPostat: mån 07 okt 2013, 15:09 
en bild och lite iaktagelser

Bild

det verkar som om nimh batterier inte tål att bli urladde
åtminstånde inte självurladdade och icke uppladdade direkt

har provat ett tiotal från biltemas rea förra året och runt 1 Ah är det hälften som har, några över 2 ah
och några är i praktiken kass
detta på 4.5 Ah batterier

kommer nog lägga mina pengar på eneloope batterier och ha en extrem undrhållsladdare, läs alla batterier ska sitta i en hållare med var sin diod, motstånd och lysdiod, koppla detta till en 12v väggvårta eller en solpanel så har man dom åtminstånde underhållsladdade
räknar runt 0.1-1 mA laddström


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: ok, fulknep r20 laddas i r6
InläggPostat: lör 12 okt 2013, 10:05 
och dagens besvikelse, laddaren verkar inte kunna hantera kapaciteter över 4Ah, den högsta jag haft har varit 3.8 som visats, nu tog jag och fulladdade 4 st och sedan körde test, och alla fick kapacitet 000, dom är säkerligen inte över dom 4.5 Ah som står på men över 4

då får man börja fundera på att göra kapacitetstester via den gamle riggen som är kopplad till en dator, om jag hittar fanskapet bland bråten


Top
  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 3 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet