Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Olight S10 extrapris hos XXL!
InläggPostat: tis 17 nov 2015, 21:24 
:smack: :lol: Visste det fanns något jag borde tänkt på innan jag klickade på köp... Snabb googling på CR123, CR123A och RCR123 blev lite rörig. Verkar som att RCR123 får vara för min del. Det fanns en del intressanta varningar innehållande ord som "venting flames", "explosions" and "severe injuries" i de beskrivningarna om de användes fel. :shock:

/MD

InläggPostat: tis 17 nov 2015, 21:31 
The grey man
Användarvisningsbild

MulenDag skrev:
:smack: :lol: Visste det fanns något jag borde tänkt på innan jag klickade på köp... Snabb googling på CR123, CR123A och RCR123 blev lite rörig. Verkar som att RCR123 får vara för min del. Det fanns en del intressanta varningar innehållande ord som "venting flames", "explosions" and "severe injuries" i de beskrivningarna om de användes fel. :shock:

/MD

Det dom varnar för är ju inget som enkom händer för just dom batterierna utan är väl något som kan hända med alla typer av lithium batterier...(om jag inte är ute och cyklar)

Inget att oroa sig för om man köper kvalitetsbatterier är min erfarenhet

InläggPostat: tis 17 nov 2015, 22:01 
Märkesbatterier, märkesladdare och aldrig utan uppsikt. Fast det gäller allt som är laddbar idag.

InläggPostat: ons 18 nov 2015, 03:12 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Åkte genast till XXl (fick fatt på den näst sista i butik) i förmiddags när jag såg tråden.
Tackar för tipset T-72. ; Smiley för "saknar en smiley för tack";

Har kikat på den lampan länge (direktimport) men det har aldrig blivit av.

Mycket lättare och mindre än jag skattat efter specifikationerna, till och med frugan gillade den och himlade inte med ögonen fast den hade exotiska batterier. :roll:
Helt OK ljus (vitt) för sin storlek med medföljande CR123a batteri på 3,0V.
Och mycket imponerande med fulladdade 16340 på 3,6V.

Jag älskar min(a) BLF A6 som är helt fantastisk med sitt varma ljus (5a) och så klart mina hugsby med långt kast.
Dock är det ganska tunga och skrymmande lampor i jämförelse med Olight s10 även om de är något ljusstarkare och batteritiden är bättre på BLF:n (sämre på hugsby) än Olight.

Olighten tar nog över i edc från nu, plus en till frun... och kanske en i backup. Hmm... ungarna :hm:

Olighten kom med handledsrem, två extra Oringar, extra packning till knappen, ett cr123a (1500 mAh, 3V) batteri (ej laddningsbart) och en liten nyckelring.

Den tar skyddade 16340 men man får vrida på bakstycket ordentligt.

Mycket bra köp.
Tack igen!

/Hej

Ehm... det finns väl värre beroenden än ficklampor...?

InläggPostat: ons 18 nov 2015, 18:25 
Är det en Twinkie?

på-knappen verkar ju sitta så till att lampan ytterst lätt sätts på av misstag, tex då den förvaras i en ficka eller väska. Sådant är oacceptabelt hos en seriös ficklampa enligt mig. Sen verkar den ha en knepig sorts batteri, och det gör väl inget om samhället är välfungerande som idag o man bara ska ut med hunden på kvällen. Jag håller mig till standardbatterier jag. Men tack för tipset likväl!

InläggPostat: ons 18 nov 2015, 18:27 
Är det en Twinkie?

hej skrev:
Ehm... det finns väl värre beroenden än ficklampor...?

Nja det ska väl vara heroin, opium eller morfin. På fjärde plats kommer ficklampsmissbruk!

InläggPostat: ons 18 nov 2015, 18:52 
Gnaug skrev:
på-knappen verkar ju sitta så till att lampan ytterst lätt sätts på av misstag, tex då den förvaras i en ficka eller väska. Sådant är oacceptabelt hos en seriös ficklampa enligt mig. Sen verkar den ha en knepig sorts batteri, och det gör väl inget om samhället är välfungerande som idag o man bara ska ut med hunden på kvällen. Jag håller mig till standardbatterier jag. Men tack för tipset likväl!

Drar tillbaka mitt uttalande om att vända batterierna i ficklampan, gör inte detta! Tydligen känsligt batteri, tål inte att vändas i denna modell.

Den fungerar ännu dock, ingen kortslutning eller så, men man hann bli orolig!

Senast redigerad av Björngrillarn ons 18 nov 2015, 20:02, redigerad totalt 4 gånger.

InläggPostat: ons 18 nov 2015, 19:00 
Jag brukar skruva av locket litegrann och det funkar utmärkt. Olight's interface och lättheten som man tänder/väljer belysningsnivån gör det till en klar vinnare hos mig.
Tryck och håll i = Moonlight
Två snabba tryck = Högsta nivå

InläggPostat: ons 18 nov 2015, 20:18 
Börjar få trångt i skafferiet
Användarvisningsbild

Gnaug skrev:
på-knappen verkar ju sitta så till att lampan ytterst lätt sätts på av misstag

Lampan har en låsfunktion, om än den inte känns helt idiotsäker.

Fortsätt hålla in knappen, från off, tills moonlight stängs av.
lampan är nu "låst" och knappen måste hållas in drygt två sekunder för att lampan ska låsas upp.

InläggPostat: tor 19 nov 2015, 22:35 
Lite överpreppig funktion... Magneten i botten av lampan kan magnetisera en nål till en improviserad kompass, provade i eftermiddag och det fungerade som en klocka! ;)

InläggPostat: tor 19 nov 2015, 22:42 
Björngrillarn skrev:
Lite överpreppig funktion... Magneten i botten av lampan kan magnetisera en nål till en improviserad kompass, provade i eftermiddag och det fungerade som en klocka! ;)

Klockrent :lol: :up: .

InläggPostat: tor 19 nov 2015, 23:50 
Åter tack för tipset! Nu har de kommit och jag har testat. Gillar verkligen moonlightläget, går att läsa text på en alns avstånd i ljuset från moonlight. Starkaste läget tilliräckligt starkt och brett för att vara helt användbart. Nu gäller bara att lagra upp ett antal CR123.

Det blir inte min SHTF-lampa men storleken är verkligen behaglig och passar perfekt i min gåbortväska (mellanting mellan EDC och GoBag).

/MD

InläggPostat: lör 30 jan 2016, 08:53 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.
Användarvisningsbild

Beställde den på Ali Express tillsammans med en XTAR VC4 batteri laddare och ett Fenix 16340 700 mah batteri, för $59 totalt. Känns som om allt håller bra kvalité!

Har haft lampan i moonlight mode i ca 11 timmar över natten. Det är helt klart tillräckligt ljust för att exempelvis se vart man går nöt det är mörkt ute.

Behöver jag ladda ur batteriet helt för att kunna mäta kapaciteten med laddaren? Min kinesiska manual för lampan kan jag inte läsa ;)

InläggPostat: lör 30 jan 2016, 11:57 
Jamen ett par stearinljus är ju alltid trevligt att ha!

Gloomyvice skrev:
Beställde den på Ali Express tillsammans med en XTAR VC4 batteri laddare och ett Fenix 16340 700 mah batteri, för $59 totalt. Känns som om allt håller bra kvalité!

Har haft lampan i moonlight mode i ca 11 timmar över natten. Det är helt klart tillräckligt ljust för att exempelvis se vart man går nöt det är mörkt ute.

Behöver jag ladda ur batteriet helt för att kunna mäta kapaciteten med laddaren? Min kinesiska manual för lampan kan jag inte läsa ;)

Jag är osäker på laddaren, men normalt kan man se kapaciteten utan att behöva ladda ur ett batteri.

InläggPostat: lör 30 jan 2016, 15:29 
Gloomyvice skrev:

Jag tror inte att XTAR VC4 kan mäta kapaciteten på ett batteri, däremot status? Men tydligen mäter den mAh? Troligen mäter den hur mycket som den laddat batteriet, hur många mAh. Det behöver inte vara lika mycket som man sedan kan ladda ut, även om det kan ge en grov fingervisning. För att det skall visa hyfsat rätt måste du ladda ut batteriet innan du laddar det.

Med status menar jag laddningstillståndet, fulladdat eller delvis laddat. Alltså spänningen. 4,2 volt är fulladdat. 3,0 volt är nästan tomt.

För att mäta kapaciteten bättre måste man ha en laddare som kan ladda ut batteriet med en viss strömstyrka, till en viss spänning och se hur lång tid det tar. Det blir ett mått på antal mAh eller Wh som batteriet har kapacitet att lagra vid det strömuttaget ner till den spänningen. Det kräver en mer avancerad laddare. Bra för att se om man blivit lurad när man köpt nya batterier och om gamla batterier kan behöva kasseras.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 31 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa