Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ficklampor, bärbara sökstrålkastare, lysdioder, nödbelysning, batterier, batteriladdare, USB-laddare och batteribankar.

Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Re: Olika typer av ficklampor
InläggPostat: tis 10 dec 2013, 16:24 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Kul att kunna bygga själv är lite avis. Men förutom tillfredställelsen att göra nått själv har denna lampa något som en fabrikalampa inte har?

InläggPostat: tis 10 dec 2013, 16:55 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Skillnaden mellan denna och en fabrikslampa är att varje del handbyggs, så kvaliteten är ju därefter. Det ska mycket till innan en sån här lampa slocknar. Sen är det ju så att man kan anpassa drivelektroniken efter sitt eget tycke och smak, så att man får dom funktioner som man själv vill ha i lampan (flera ljuslägen med olika effekt, signalering, olika spänningsintervall för olika batterier, mm)
Man kan även byta enskilda komponenter i en sådan här lampa, eftersom hela bygget är sammansatt av utbytbara delar. Man kan då enkelt lagra reservdelar tex. strömbrytare och dioder.
Handbygger man en lampa så brukar jag dock även satsa på att ha strömbrytare som är specade för långt fler av- och påslagningar än vad som är normalt på en köpeficklampa.
Linsen i den här är av safirglas, vilket inte är normen på dom ficklampor som förs av exempelvis OKQ8.
En annan sak är att just detta märke är kompatibelt med Surefires E-serie, vilket innebär att delarna passar andra lampor med den standarden. Jag kan till exempel sätta denna lampskalle på min andra SHTF-lampa och då funkar den perfekt på 2 st AA-batterier. Likaså kan jag använda den här encellskroppen på min Surefire KL1 LED-skalle, och då använda den med ett CR123-batteri.
Så i kort...Lampan skiljer sig från fabriksprylar genom att vara:
1. Högkvalitativ
2. Modulär och lättreparerad
3. Kompatibel med Surefire E-series
4. Skräddarsydd

InläggPostat: tis 10 dec 2013, 21:39 
Se till att påsen är tät så inte vacuumet pyser ut!
Användarvisningsbild

Ongrid skrev:
Skillnaden mellan denna och en fabrikslampa är att varje del handbyggs, så kvaliteten är ju därefter. Det ska mycket till innan en sån här lampa slocknar. Sen är det ju så att man kan anpassa drivelektroniken efter sitt eget tycke och smak, så att man får dom funktioner som man själv vill ha i lampan (flera ljuslägen med olika effekt, signalering, olika spänningsintervall för olika batterier, mm)
Man kan även byta enskilda komponenter i en sådan här lampa, eftersom hela bygget är sammansatt av utbytbara delar. Man kan då enkelt lagra reservdelar tex. strömbrytare och dioder.
Handbygger man en lampa så brukar jag dock även satsa på att ha strömbrytare som är specade för långt fler av- och påslagningar än vad som är normalt på en köpeficklampa.
Linsen i den här är av safirglas, vilket inte är normen på dom ficklampor som förs av exempelvis OKQ8.
En annan sak är att just detta märke är kompatibelt med Surefires E-serie, vilket innebär att delarna passar andra lampor med den standarden. Jag kan till exempel sätta denna lampskalle på min andra SHTF-lampa och då funkar den perfekt på 2 st AA-batterier. Likaså kan jag använda den här encellskroppen på min Surefire KL1 LED-skalle, och då använda den med ett CR123-batteri.
Så i kort...Lampan skiljer sig från fabriksprylar genom att vara:
1. Högkvalitativ
2. Modulär och lättreparerad
3. Kompatibel med Surefire E-series
4. Skräddarsydd

Är den av bättre kvalité än en premiumficklampa som dock är serietillverkad?

InläggPostat: tis 10 dec 2013, 21:52 
Användarvisningsbild

Citera:
Är den av bättre kvalité än en premiumficklampa som dock är serietillverkad?

Det beror väl på vem som bygger lampan, men om jag bygger den så är det det ;)

Nåja, skämt åsido... Allt är väl en fråga om vad man menar med premium. Om man jämför med Surefire eller Streamlight, eller valfri annan lampa i samma segment så skulle jag säga att en Aleph eller motsvarande annan semicustom som byggs av en duktig byggare är bättre. Jag skulle inte tveka en sekund att sätta den här lampan jag nyss byggt på min 458WinMag.

Här kan du köpa delar om du vill plocka ihop en egen... eller köpa en komplett och färdigbyggd

http://theledguy.chainreactionweb.com/i ... h=48_56_58

InläggPostat: lör 21 dec 2013, 12:56 
Användarvisningsbild

Byggde nyss klart ytterligare en lampa som åker i förrådet med övriga ficklampor som är avsedda för SHTF.
En Maglite D2 som jag konverterat till LED, med en Cree XP-G R5 i kallvitt, som drivs i cirka 700 mA och ger då omkring 280 lumen på två vanliga alkaliska D-celler. Jag kan köra den på laddbara också, eller helt enkelt sätta AA-batterier i hållare och köra på dom. :D

InläggPostat: lör 25 jan 2014, 16:58 
Är varmvattnet slut?

De två viktigaste faktorerna för mig är pålitlighet och ljusstyrka, i den ordningen. Har en SF E2D LED jag aldrig går hemifrån utan, det är väl själva definitionen av EDC? Så har jag en 6P i BOBen, med extrabatterier. Fördelen där är ju att kunna använda samma batterityp i båda.

Min E2D har jag tappat från flera meters höjd, knackat bort centimetertjock is med och allmänt misshandlat i flera år, och den har hittills aldrig svikit. Vad mer kan man önska?

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 36 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3