Swedish Survivalist

Är du förberedd?

Kategoriregler

Ekonomi, valutor, ädelmetaller, alternativa sparformer etc.

Hittar du trådar i dessa ämnen på andra platser på forumet, anmäl gärna och be mod flytta trådarna till denna avdelning.

Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Oljeförsörjning
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 06:28 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Gail Tverberg presenterar återigen en intressant artikel där hon pekar på hur stor del av energin som kommer från oljan kommer i de europeiska länderna är

Bild

Slutsatsen är lätt att dra utifrån vilka länder som är i ekonomisk kris. Men jag tror att det bara är grader i helvetet och att vi kan se problemen klättra uppåt i figuren. En del länder kanske kan klara sig längre på grund av inhemsk olja och andra genom att ha en mycket effektiv produktion eller vara snabba på att ställa om.

Inläggsrubrik: Re: Oljeförsörjning
InläggPostat: tor 09 jul 2015, 13:46 
Samlar kokböcker från 1800-talet
Användarvisningsbild

Hade varit intressant att också se motsvarande för olja + gas

Swedala

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 14:02 
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Förstår inte hur hon räknat, tvivlar starkt på att Sverige får 40% av sin energi från olja, även med alla transporter inräknade. Kunde inte hitta någon förklaring till hur kommit fram till dessa siffror.

Prepperwikin - wiki.prepper.nu

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 15:13 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

ja kollar man på denna sida så är det långt till 40%!!
http://www.ekonomifakta.se/sv/Fakta/Energi/Energibalans-i-Sverige/Energitillforsel/
sen att det är olja som går åt för att flytta veden/torven etc hela vägen till kraftvärmeanläggningen kanske inte påverkar totalsiffrorna så mycket?

mvh PP

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 15:52 
Användarvisningsbild

Tack för den, PoloPrinsen!

Ännu mer fascinerande är hur mycket energi som faktiskt produceras av kärnkraften, 189 TWh per år, men värst är väl att 123 TWh av dessa pumpas ut med kylvattnet i stället för att tas till vara.

Credo Putin mentitur.

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 15:59 
När folk är överens med mig har jag en känsla av att jag måste ha fel.

Dvs två tredjedelar försvinner, inte så bra verkningsgrad, skulle det på något vis gått att använda kylvattnet eller var det
inte "lönsamt"?

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 16:09 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

oldie skrev:
Dvs två tredjedelar försvinner, inte så bra verkningsgrad, skulle det på något vis gått att använda kylvattnet eller var det
inte "lönsamt"?

Man har räknat på det. Ringhals kärnkraftverk ligger ca 6 mil från Göteborg men det lönade sig inte att göra en pipeline för kylvattenvärmd fjärrvärme. Inte heller var det lönsamt att köra tankbåtar med varmt vatten från Ringhals till Göteborg.
mvh
Berra

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 18:25 
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Berra skrev:
oldie skrev:
inte "lönsamt"?

Man har räknat på det. Ringhals kärnkraftverk ligger ca 6 mil från Göteborg men det lönade sig inte att göra en pipeline för kylvattenvärmd fjärrvärme. Inte heller var det lönsamt att köra tankbåtar med varmt vatten från Ringhals till Göteborg.
mvh
Berra

Kärnkraftverk borde byggas vid storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö. Då kan kylvattnet tas tillvara som fjärrvärme. Om de nu en gång är så säkra så...

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 18:36 
Om jag kan bugga? Ut eller in?

Det pindamma är att vi efter just påtryckningar från danskarna stängde av kärnkraften som de hade inom synhåll... http://www.barsebackkraft.se/index.asp?ItemID=1291

annars håller jag med, dessutom ur ett strikt miljömässigt perspektiv så gör det ju inte så mycket om det sker en olycka på ett kärnkraftsverk som redan är mitt I ett område som naturen redan är förstörd I....
mvh PP

InläggPostat: tor 09 jul 2015, 22:41 
Jag behöver inte springa fortare än lejonet som jagar oss, bara fortare än dig.

Jaakko skrev:
Kärnkraftverk borde byggas vid storstäder som Stockholm, Göteborg och Malmö. Då kan kylvattnet tas tillvara som fjärrvärme. Om de nu en gång är så säkra så...

Det var ju just så Sveriges första kärnkraftverk byggdes https://sv.wikipedia.org/wiki/%C3%85gestaverket

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 17:30 
En är ingen, två är en. Tre? Ehh...
Användarvisningsbild

Grekland och de andra PIGS-länderna har i alla fall fördelen av att befinna sig betydligt längre söderut än Sverige. Vårt energibehov per person är klart större. Utan olja skulle vår infrastruktur säcka ihop på nolltid.

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 17:48 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Svarta Fågeln skrev:
Grekland och de andra PIGS-länderna har i alla fall fördelen av att befinna sig betydligt längre söderut än Sverige. Vårt energibehov per person är klart större. Utan olja skulle vår infrastruktur säcka ihop på nolltid.

Jo så är det.
Jag kommer ihåg oljekrisen 1973. https://sv.wikipedia.org/wiki/Oljekrisen_1973 På den tiden hade dock Sverige ett beredskapslager av oljeprodukter på över 3 månader. Man förberedde för bränsleransonering och skickade ut ransoneringskuponger. Innan ransoneringen slog till så satte folk igång att hamstra bensin. Tror vi hade över 50 liter i dunkar i jordkällaren. Då man körde bil gällde det att köra så bränsleekonomiskt som möjligt. Med den tidens bilar (luftmotstånd) och motorer låg den optimala hastigheten på 70 km/h som de flesta höll på motorvägen.
Då jag gick på båtmässan det året så fanns det bara små och mellanstora segelbåtar, typ Stortriss och Vega, samt ett gäng långsamgående snipor.

Efter ett par veckor blåstes faran över och vi behövde aldrig använda ransoneringskupongerna.

Med vänlig hälsning
Berra
:)

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 21:40 
Det stod ju "Välkommen" på mattan utanför dörren!
Användarvisningsbild

Xamuce skrev:
Förstår inte hur hon räknat, tvivlar starkt på att Sverige får 40% av sin energi från olja, även med alla transporter inräknade. Kunde inte hitta någon förklaring till hur kommit fram till dessa siffror.

Enligt Energimyndighetens hemsida låg vi på knappt 25 % olja (tillförd energi) 2013. Jag har skickat ett mail till Gail och frågat var hon fått sina uppgifter från.

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 21:58 
Är det en Twinkie?
Användarvisningsbild

Rakkuraj skrev:
Xamuce skrev:

Enligt Energimyndighetens hemsida låg vi på knappt 25 % olja (tillförd energi) 2013. Jag har skickat ett mail till Gail och frågat var hon fått sina uppgifter från.

I artikeln står "Figure 1. Oil as a percentage of total energy consumption in 2006, based on June 2015 Energy Information data."
Det är alltså 2006 som datat gäller.

Med vänlig hälsning
Berra

InläggPostat: mån 13 jul 2015, 22:16 
Användarvisningsbild

Berra skrev:
I artikeln står "Figure 1. Oil as a percentage of total energy consumption in 2006, based on June 2015 Energy Information data."
Det är alltså 2006 som datat gäller.

Med vänlig hälsning
Berra

Eller inte... Om jag förstod det rätt har hon tittat på hur mycket energi vi förbrukade 2015 och utifrån siffrorna över fördelningen från 2006 räknat ut att vi får 40% av vår energi från olja. Det är ju ren förvrängning av verkligheten (och för övrigt tror jag inte vi fick 40% av vår enegri från olja ens 2006).

Credo Putin mentitur.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa