Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 11:10 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 10 okt 2013, 16:08
Inlägg: 21
Avknoppare från annan tråd. Jag kan se att en diskussion om det här är något sällsynt och faktiskt kan vara direkt läkande för många. Terapeutiskt. Så:

Det finns en generellt spridd (och Accepterad!) uppfattning om att svaghet och snällhet alltid sitter ihop med varandra. Så är inte fallet. Det är en missuppfattning, i ett samhälle där detta faktum inte är politiskt korrekt att prata om, eftersom att i vårt samhälle är visad ilska bannat. Alla är by default rädda för det. Rädda för att bli arga, eftersom att man inte Får vara arg. Man får Säga att man är arg, men man får aldrig egentligen Vara Arg. Oavsett hur triggad man blir av något. Oavsett hur fel någonting är. Man får inte visa Ilska. Och visst, som jag själv har varit inne på, så är det en potentiellt farlig grej - men detsamma kan sägas om det mesta, ta tex matematik som gav atombomben. Det vore lika.. konstigt att förbjuda matematik. Fast mindre, eftersom ilska är en naturlig KÄNSLA hos oss. Är du människa? I så fall kan du uppleva också känslan ilska. Och du kan bli Riktigt duktigt.. påverkad, kommer inte på bättre ord här, om du inte tillåts uttrycka en känsla som är naturlig. Mutulated, ungefär stympad, om man inte får vara arg, istället för 'påverkad'.

Lite 'Hej, jag heter... kalle' stil, kanske.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 11:14 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Mmm... Säg det forum där man inte blir bannad eller massivt påhoppad med fula anklagelser kors och tvärs om man säger ärligt och rakt vad man tycker... (nämner inga namn på andra forum... *host* *host*) Men åas i den verkliga världen så gäller det att försöka hitta en balans där man fortfarande blir tagen seriöst och inte bara blir betraktad som en gaphals som svär och skriker i varannan mening då kommer folk inte längre att bry sig eller lyssna om man sedan verkligen menar det man säger. Sagt i allvälmening alltså.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 11:56 
och forum gör det svårare med, det är bara en skriven kommunikation, som inte är genomtänkt,redigerad eller som man funderar så mycket på vad man skriver

ex hadde säker mycket av det folk retat sig på varit utan bekymmer om det varit video med ljud, så man både ser kroppspråk och hör hur man säger saker och ting

men, klart man får vara arg, att det inte hjälper är en annan sak, hadde det fungerat så att om jag varit arg på en politiker i detta forumet och den nämnda politikern fått sig en elektrisk stöt för var gång någon tryckte gillaknappen på mitt arga inlägg om denna så ......... hadde vi nog haft politiker som varit grillade vid detta laget :lol:


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 12:53 
tabasco4 skrev:
Det finns en generellt spridd (och Accepterad!) uppfattning om att svaghet och snällhet alltid sitter ihop med varandra.
...
Rädda för att bli arga, eftersom att man inte Får vara arg.


Det är väldigt mycket svårare att vara snäll än att vara dum/stygg, speciellt om man börjar fundera över vad det innebär att vara snäll. Den snälle vännen är den som talar om att man att man har drogproblem, att man luktar illa eller uppför sig illa. Att "vara snäll" och inte påpeka sånt som faktiskt är skadligt i längden är bara konflikträdsla.

Känslan ilska har ju i sig ingen funktion annat än att ladda för kamp (väl?) åtminstone blir jag mest irrationell och kortsynt av ilska. "Förbudet" mot ilska är väl en sida av motviljan att tappa kontrollen? Vi är ju så himla rationella och skattar den egenskapen högt men egentligen är vi ju bara kortsiktigt rationella (se bara hur världen ser ut och vart vi är på väg). Så visst är jag i någon mån rädd att bli arg i betydelsen okontrollerad, det är ju inte socialt accepterat och jag gör saker när jag är arg som jag ångrar efteråt.

Arg som i frustrerat missnöjd med sakernas tillstånd är tillåtet, så länge man inte låter det övergå i irrationella handlingar. Det är fint att diskutera ekosystemens nedgång men tar man steget till militant aktion eller till anarkoprimitivism är det inte ok - trots att det antagligen behövs mycket sånt om våra barnbarn ska leva drägligt.

Svårt att få fram precis vad jag menar men sammanfattningsvis så är vi rädda för det okontrollerade, det som inte går att resonera med. Samtidigt vill vi inte ta konsekvenserna av ett logiskt resonemang som innebär att vi hamnar på kant med det rådande samhället. Kort sagt: Allt för att passa in.

/MulenDag


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 14:42 
Offline
Är varmvattnet slut?

Blev medlem: tor 10 okt 2013, 16:08
Inlägg: 21
MulenDag skrev:
Det är väldigt mycket svårare att vara snäll än att vara dum/stygg, speciellt om man börjar fundera över vad det innebär att vara snäll. Den snälle vännen är den som talar om att man att man har drogproblem, att man luktar illa eller uppför sig illa. Att "vara snäll" och inte påpeka sånt som faktiskt är skadligt i längden är bara konflikträdsla.

Precis som du är inne på, så är det svårt att säga när man egentligen är snäll eller elak. Tydligen har ens egna referensramar, dvs världsbild, ett ganska stort ord i leken, så att säga. Alltså min tidigare erfarenhet av vad jag är van vid att kalla 'snällt/gott' (och därigenom också motsatsen), verkar vara ganska avgörande för kommande bedömanden. Faktum är att jag till och från också idag blir förvirrad om sånt här. Tydligen är det rent av en svår grej att förhålla sig till - otippat nog. Personligen Tror jag att jag kan finna rättfärdighet i att göra så gott jag kan/förstår/känner i stunden. Sen att det ändå blir fel, för ögonblicket så lever jag med det, och hoppas att en fundamentalt god intention skiner igenom i längden. Kanske når jag annan visdom imorgon.


Jag ser dock idag en stor nackdel i den här tvungna icke-ilskan som genomsyrar vårt svenska samhälle idag. Visst, det är tydligen effektivt i sofistikerade sammanhang, tex affärer - men jag menar att det kommer till ett rejält högt pris, som jag tror idag betalas av otroligt många, utan att man ens reflekterar över om det egentligen är värt det eller inte. Och jag är nästan säker på att det har med generationsväxlingar att göra, och därigenom också minnet som i stor mån försvinner mellan generationer. Long story short, så tror jag att vår 'oförmåga' att idag bli arga på allvar, eftersom det varit indirekt förbjudet och bundet till indirekta straffutmätningar (främst socialt, vilket blir mer och mer avgörande i vårt mer och mer sofistikerade samhälle), faktiskt ligger till stor grund för att saker går så snett som de håller på att göra.

Och jag tror att det blir värre och värre, ju längre man inte 'får' prata om det. Och det ges inget utrymme någonstans i vårt samhälle idag, där man faktiskt får just prata om det.

Jag tror, även om jag mycket väl kan ha fel, att det är otroligt genomsyrande för de allra flesta av oss, att man just inte vill tillåta sig själv att någonsin bli arg. Genomsyrande och faktiskt förödande. Men det är just en inlärd hjälplöshet, precis som begreppet learned helplessness, där man håller en babyelefant i en kedja så stark att denne inte kan bryta kedjan med kraft (eftersom den är liten), senare visar sig i att man kan hålla en fullvuxen elefant med ett tunt rep - eftersom att den vuxna elefanten aldrig ens försöker bryta sig loss, eftersom den lärt sig att det ändå inte går. Men det är bara den själv som inte vet, att det skulle vara jättelätt för den.

Jag tror att det råder en ohälsosam övervikt mot den inlärda hjälplösheten, fast i termer av att man inte 'kan bli arg', i samhället. Jag tror att mycket personlig självkänsla och faktiskt ett på sikt bättre samhälle kan nås via detta. Även om man också behöver vara beredd på att man just Måste kunna hålla tillbaks sig själv också. Kanalisera, Utnyttja ilska, som vilken annan känsla som helst. Men var i så fall försiktiga, och var beredda på viss blowback, var beredda på att behöva be om ursäkt och säga förlåt. Men ärligt talat, så tror jag att vi alla har att vinna på det.

Så, lite lösa tankar.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 14:58 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Ja, deffinitivt är det så, men jag tror inte att det är en generationsfråga, tvärtom finns det idag väldigt mycket mer utrymme för sådant än det gjorde förr.
Möjligen är det däremot en kulturell fråga hur man förväntas kunna ta ut det, i många andra kulturer är det socialt accepterat att skrika och härja relativt fritt åt varandra (iaf så länge man håller sig någotsånär inom lagens ramar)
Nackdelen med det är som sagt att kraften utarmas och det mesta flyter förbi som tomma ord.
Fördelen är väl att man temporärt kan leva ut tillfälliga och impulsiva aggressioner men tyvärr lika sällan långsiktiga och mer allvarliga.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 15:01 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Dessutom visar dom flesta studier att möjligheten att leva ut aggressivitet leder till ökad aggressivitet. Det beror på att folk ofta upplever aggressivitet som en bestämd kraft eller en drift man måste få utlopp för, när det egentligen handlar om ett inlärt beteende.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 16:04 
-


Senast redigerad av xsive lör 06 dec 2014, 13:58, redigerad totalt 1 gång.

Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 16:14 
Ongrid skrev:
Dessutom visar dom flesta studier att möjligheten att leva ut aggressivitet leder till ökad aggressivitet. Det beror på att folk ofta upplever aggressivitet som en bestämd kraft eller en drift man måste få utlopp för, när det egentligen handlar om ett inlärt beteende.


Nu kanske jag blir väl filosofisk men visst är det skillnad på ilska och aggressivitet? Det kanske bara är i mitt huvud men ilska/arg är det röda skynket som fördunklar mitt omdöme och får mig att handla oöverlagt. Aggressivitet har i mitt huvud inte direkt med ilska att göra, eller jo, jag blir väl ofta (åtminstone verbalt) aggressiv när jag blir arg men jag betraktar nog den lugnt aggressive som läskigare än den argt aggressive.

/MD


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 16:29 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: lör 05 maj 2012, 14:22
Inlägg: 4170
Aggressivitet är ett beteende och ilska är den känsla som åtföljer ett aggressivt beteende... Oavsett så är den kroppsliga reaktionen vi känner i olika känsloladdade situationer densamma, det är vårt sociala arv och en tämligen liten arvsdel som avgör hur vi tolkar och agerar på denna universalkänsla vi har i kroppen... Att folk sen tycker det är skönt att bli kvitt stresshormoner genom att gapa och rya är inget som leder till minskat aggressivt beteende utan tvärtom.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: lör 02 nov 2013, 16:39 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Tycker mig ha märkt att det här med att inte bli arg också har mycket med den egna personen att göra , inte bara att det har med samhället och hur samhället "vill" att folk ska sköta sig för att vara accepetrade .

Utan det har med en dålig självkänsla att göra med , dålig självkänsla ger sämre självförtroende och man bygger en fals trygghet runt sig för att klara av livet . Man bor i ett bräckligt korthus och måste man bli arg och gå utanför den tryggheten så förlorar man självkänslan och tappar ansiktet , kanske mer inför sig själv än inför andra . Men den försämrade självkänslan försämrar även självbilden och förstärker bla utanförskap mm .

Så konflikträdsla kan komma lika mycket innifrån , men vara nåt man blundar för av samma anledning som att gå utanför sitt korthus och bli förbannad . Rädsla för hur man ska reagera och hur andra ska se på en efteråt .
Allt bottnade i brist på trygghet .

Min farsa var väldigt lugn och sansad tills att det small , han blev tvärilsk , och då skulle han stämma folk till höger och vänster . Han gav sig inte även om han hade fel och det kunde ta dagar innan han erkände att han hade fel om han nånsin gjorde det . Morsan hade ett styvt jobb att försöka lugna ner honom såna gånger .
Och jag har ärvt min farsas humör och reagerar först och tänker efteråt .
Men det blev många roliga men hetska diskussioner mellan farsan och mig .

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: tis 22 apr 2014, 10:34 
Offline
Min ryggsäck är nog för liten...

Blev medlem: lör 08 maj 2010, 15:35
Inlägg: 38
Får och får...

Jag anser snarare att det beror på att människor oftast ser större förtroende och ledarskap hos den som kan bibehålla kallt lugn och sans i en krissituation, då vi instinktivt verkar känna oss trygga i dessa personer. Om en person framstår som mer stabil och stadig än dig själv, är det sannolikt att du anförtror denne mer än dig själv, helt enkelt.

Det är inte förbjudet att bli arg, men det är sannolikt så att andra väljer att inte lyssna på dig då, eller låta dig leda, då de inte känner sig trygga i dig.

Detta är givetvis grovt och lekmannamässigt, men ett vägledande resonemang.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: tis 22 apr 2014, 18:07 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Som regel blir man oskärpt och presterar sämre/märkbart nedsatt tankeförmåga för att man är ofokuserad om man blir arg ute i fält och liknande situationer.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: tis 22 apr 2014, 18:33 
Offline
Står vid glasåtervinningen och tigger burkar.
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 13 sep 2010, 10:38
Inlägg: 2936
Ort: Somewhere over the rainbow...
Säg såhär, hade jag varit yrkeskriminell och fått i uppdrag att döda någon på riktigt så hade jag enbart tagit ett glas vatten och tömt huvudet på alla känslor, bara kall mekanisk beräkning, fokusera på objekt och det som måste göras, inget annat, ingen alkohol eller narkotika. KISS.

När det inte är viktigt att bli tagen på allvar kan jag ibland kosta på mig att leva ut aggresioner man har innestängda, men då beror det ju som regel på att man har inneboende aggresioner av mer temporär karraktär, har dock aldrig upplevt att det löst något problem och framför allt inte roten till varför man blev förbannad vid något tillfälle.

_________________
Let's find out! SWEXIT!


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om att vara arg, ilska
InläggPostat: mån 02 jun 2014, 12:54 
Offline
1998 var en fin årgång för vita bönor!

Blev medlem: tis 30 dec 2008, 01:23
Inlägg: 158
Jag upplever ilska på olika sätt

Oftast är jag bara frustrerad, kanske svär om något, kan raljera högljutt som värst.

Eller så blir jag genuint förbannat, iskall och blir låst i "Den jäveln skall bort", men även då har jag förmågan att undvika direkta utfall, och ser snarare till att saker händer för att de skall skada sig själva, enda gångerna jag går direkt till objektet för min ilska är när jag kan krossa dem verbalt.

Så jag tillåter mig själv att bli arg, för jag har ett modicum av kontroll kvar även i ilska, även om den styr mina mål just då, så väljer jag fortfarande tillvägagångssätt.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet