Swedish Survivalist

Är du förberedd?




Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Om du bott i asiens tyfonområde
InläggPostat: sön 10 nov 2013, 09:22 
har hadde du förberett dig?

från billigt till dyrt

som man hör nu så plundrar folk redan mataffärerna efter ett dygn, ingen el inga kommunikationer
inga hus som är beboeliga

vattendränkta områden

om ett par dar lär det vara värre


20 tyfoner per år i normalfall i filipinerna


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om du bott i asiens tyfonområde
InläggPostat: sön 10 nov 2013, 10:06 
Offline
Fredag
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 29 okt 2012, 22:08
Inlägg: 1295
Ort: Söder
Flyttar man som svensk till sydostvasien har man generellt bra ekonomiska förutsättningar för att bygga en säker tillvaro där.

Tumregel, bygg inte i kustområdet utsn höglänt och i betong. Ett problem som dock inte klaras ut ändå är överbefolkningen, så när något sådant här händer så får man antingen vara beredd att öppna sitt hus eller göra som amerikanarna och aktivera trampminorna och dra ut taggtråden.

_________________
Hopp är ingen strategi och tur är ingen faktor.

Ibland bloggar jag mer och ibland mindre på http://aftersearch.wordpress.com


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om du bott i asiens tyfonområde
InläggPostat: sön 10 nov 2013, 10:51 
Offline
Ingen fara, jag har ett gem i fickan!
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis 28 maj 2013, 16:13
Inlägg: 1734
En amerikan som fått nog av hur saker skötts i sitt hemland och flyttat till Manila driver ett par bloggar.
Han har valt ett flervåningshus i betong.
Ser fram emot att få en rapport på hur det står till.
http://www.timothyscarlson.com/
http://dysfunctionaltechnologies.blogspot.se/

_________________
borrow, spend & pretend
Confidence - the feeling you have before fully understanding the situation.
3-3-3 Radio Plan


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om du bott i asiens tyfonområde
InläggPostat: sön 10 nov 2013, 12:49 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Matvanorna är väl ganska så olikt vårt sett att se på mat och man använder mer färskt , så att maten tryter nu är og ganska normalt . Det som låg framme då tyfonen gick fram är redan förstört .
Och palmer och odlingar kan vara förstörda , djur kommit lösa osv .

Så tror det blir mer kaos där än vad vi tror pga andra vanor och levnadssätt .

Kanske tom svårt att komma över bra konserver för lagring ?

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om du bott i asiens tyfonområde
InläggPostat: sön 10 nov 2013, 13:36 
Offline
mattermosgourmet

Blev medlem: tor 21 jan 2010, 19:49
Inlägg: 831
Hade jag haft råd och möjlighet hade jag flytt området/landet. Annars är jag nog ganska körd. Vindstyrkor i 100 m/s ja då får man gräva ner sig långt ner i marken för att klara sig.

_________________
En knivlös karl är sämre än en rumplös märr.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om du bott i asiens tyfonområde
InläggPostat: sön 10 nov 2013, 14:28 
nedåt kanske inte är så bra om det är 4m hög flodvåg


skulle ni klarat er med er edc där nu?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om du bott i asiens tyfonområde
InläggPostat: tor 14 nov 2013, 16:21 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 okt 2013, 15:09
Inlägg: 49
Nu bor inte jag precis i det värsta tyfonområdet, ta i trä, men jag hade inte haft en chans. Det jag har som de stackarna inte har är möjlighet att rena vatten, ett skapligt medicinförråd, och kontanter motsvarande flera månadslöner för en fattig (läs några tusen SEK). Det hade säkert gjort tillvaron lite lättare men inte hade vi klarat oss länge.

För övrigt har jag skänkt en del pengar både till Läkare utan gränser och till en lokal insamling. Gör det du med!

_________________
I väntan på ett klatschigt citat.


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om du bott i asiens tyfonområde
InläggPostat: fre 15 nov 2013, 10:42 
hur är det där, är det vanligt med husförsäkringar och om så funkar det i praktiken?


Top
  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om du bott i asiens tyfonområde
InläggPostat: fre 15 nov 2013, 12:48 
Offline
Ingen titel, tack! Jag tänker på OPSÄK!
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön 11 apr 2010, 14:10
Inlägg: 8751
Här samlar de in 12 V solpaneler nu för att bygga enkla system av för strömförsörjning och lyse som ska sändas ner till veckan till de värst drabbade områdena ..

_________________
http://huntingworkingairedales.com/aire ... age_3.html


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om du bott i asiens tyfonområde
InläggPostat: lör 16 nov 2013, 17:25 
Offline
Jag har en ficklampa. Tror jag ...
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor 08 nov 2012, 12:13
Inlägg: 12
Komfortilisten skrev:
Nu bor inte jag precis i det värsta tyfonområdet, ta i trä, men jag hade inte haft en chans. Det jag har som de stackarna inte har är möjlighet att rena vatten, ett skapligt medicinförråd, och kontanter motsvarande flera månadslöner för en fattig (läs några tusen SEK). Det hade säkert gjort tillvaron lite lättare men inte hade vi klarat oss länge.


Nu bor jag inte permanent nere i Filippinerna ( :roll: ännu), men när jag är nere så ser det ungefär likadant ut. Tilläggas ska väl att vi har byggt upp ett ganska bra matlager av konserver, ris och gas till matlagning. Likaväl så har vi en vattentank på gården och egen brunn och rening - tillgången till det kommunala vattnet var/är så fruktansvärt dåligt - så det var en nödvändighet. För mat är konserver enda sättet att lösa det på. När strömmen går så ruttnar alla färskvaror direkt i den värmen och fuktigheten.
Vad som är kvar att ordna är transportmöjligheter så man kan ta sig ut ur området om det behövs, och att se över säkerheten.
Nu har jag tur så våran hemby ligger på ett berg, så översvämningar är inget problem. Djungeln finns även kvar ovanför oss, så mudflows är heller inget jag oroar mig för. Det som kan bli problem är kraftig blåst med omkringlygande föremål, jordbävningar och vulkanutbrott om det vill sig riktigt illa.
Säkerhetstänk finns oftast hos lokalbefolkningen, men det är dom ekonomiska förutsättningarna som gör att väldigt få kan förbereda sig ordentligt. Det är väldigt många som inte ens har råd med en ordentlig hemförsäkring..


Top
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Om du bott i asiens tyfonområde
InläggPostat: ons 27 nov 2013, 16:57 
Offline
Var i hela friden är stormköket?
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån 14 okt 2013, 15:09
Inlägg: 49
Sen tycker jag mig se att det som verkligen hjälper överlevare här borti (alltså inte specifikt i Filippinerna efter tyfonen, utan över huvud taget i regionen), och säkert gäller i de flesta situationer där man drabbas av en lokal skitstorm men kanske inte hela världens undergång, är att

a) de som har kunskap klarar sig bra mycket bättre (duh...) och är man van att leva low-tech är det "mindre fallhöjd". Jag har ingen aning om vilka rötter man kan äta där jag bor. Väldigt dålig skogsvana (med lokala mått mätt, i Sverige är det såklart en annan sak) och dessutom är jag invaggad i falsk trygghet av att ha det så bra till vardags. Jämför med dem som redan bott ett år i flyktingläger i djungeln, där har ni fixare och överlevare av rang, sådana som hittar tusen små födkrokar och skrapar ihop ett leverne under de mest primitiva omständigheter. Kan man bli kompis med en sådan har man vunnit mycket. Och alltså:

b) kontakter är a och o. Man måste försöka förankra sig så att man kan nätverka i misären. Om jag kan bistå med en spade kanske grannen som också är en kompis kan skaka fram en yxa och vips har vi en hjälpligt fungerande kokgrop. Dåligt exempel kanske men jag vårdar de kontakter jag har och funderar på hur jag ska kunna skapa fler utan att det framstår som lismande. Ensamma vargen-stuket tror jag är dömt att misslyckas på något längre sikt. Plus att man möjligen om man dragit till skogs och börjat leva på rötter kanske inte uppfattas som den godaste av grannar när skiten slutat vina och man ska skyffla undan den och försöka återskapa någon form av vardagstillvaro.

_________________
I väntan på ett klatschigt citat.


Top
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 11 inlägg ] 


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Mod Databas :: Återställ block
Swedish translation by Virtuality & phpBB Sweden © 2006-2008
Swedish Portal translation by Raben © 2008


Våra villkor | Integritet